Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

trouwen (nederlandschap behouden/verkrijgen)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
vbezemer
Amerika-newbie

trouwen (nederlandschap behouden/verkrijgen)

Bericht door vbezemer »

Na veel zoeken op deze en andere fora heb ik nog geen antwoord gevonden op mijn vraag, misschien kunnen jullie mij helpen.

Mijn Amerikaanse vriendin en ik willen gaan trouwen. De bedoeling is om ook in de VS te gaan wonen, hoewel ik daar zelf nog wat twijfels over heb, vandaar mijn vragen:
Kan ik mijn NL paspoort/nederlanderschap ten alle tijden behouden, ook als ik na 2 jr een citizenship zou verkrijgen?
Mocht ik mijn NLerschap op moeten geven, kan ik dan niet beter voor een permanent green card gaan (als dat bestaat..?)?
Krijg ik bij een K1 aanvraag ook gelijk al een social sec. no, of pas na het trouwen bij een K3 aanvraag?

Is het mogelijk voor mijn vriendin om een NL paspoort te krijgen? Moeten wij hiervoor in NL trouwen of maakt dat niet uit?

Alvast bedankt,
Vincent
Clint
Amerika-expert

Re: trouwen (nederlandschap behouden/verkrijgen)

Bericht door Clint »

Je haalt zo te zien wat zaken door elkaar.

Over de Visa:
- K1 visa gebruik je om als verloofde de VS in te mogen, om daar binnen 90 dagen te trouwen en je status om te laten zetten naar een permanent resident.
- K3 visa gebruik je als je al getrouwd bent en je Amerikaanse spouse wil jou over laten komen naar de VS als permanent resident.

Als je een greencard heb (dan ben je permanent resident) kan je na 5 jaar (of drie jaar als je via K1 binnen bent gekomen) citizenship aanvragen (in het Nederlands: je laten nationaliseren). Dan krijg je een Amerikaans paspoort. Echter: dit HOEFT niet. Er zijn genoeg mensen die geen Amerikaans staatsburger willen worden en het gewoon bij een Greencard houden.

Zaken als Social Security number e.d. zal je allemaal zelf moeten regelen.

Momenteel kan je als je Amerikaans Staatsburger wordt, ook je Nederlanderschap behouden. Dit kan natuurlijk altijd in de toekomst veranderen..

Je vriendin kan ook voor het Nederlandse paspoort gaan, maar dan moet ze (jullie eigenlijk) wel aan de Nederlandse voorwaarden voldoen (zo zal ze o.a. een inburgeringscursus moeten volgen etc.)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Normaal gesproken verlies je je Nederlanderschap als je een andere nationaliteit aanneemt, maar er zijn een paar uitzonderingsregels waarbij je je Nederlanderschap kan behouden en een daarvan is als je de nationaliteit aanneemt van je echtgenoot of echtgenote. Aangezien jouw (toekomstige) vrouw Amerikaans staatsburger is, kun jij dus de Amerikaanse nationaliteit aannemen en je Nederlandse paspoort behouden. Heb ik zelf ook gedaan. Sinds 8 februari 2007 ben ik zowel Amerikaans als Nederlands staatsburger. Er gaan geruchten dat men deze regels wil veranderen, dus ik weet niet of deze "loophole" ook in de toekomst blijft bestaan.

Aangezien je vrouw getrouwd is met jou (een Nederlands staatsburger), kan je vrouw in principe het Nederlanderschap aanvragen (ik meen na drie jaar getrouwd te zijn) en daarvoor hoeven jullie zelfs niet in Nederland te wonen, MAAR zij kan dat niet aanvragen als zij in het land van haar oorspronkelijke nationaliteit woont, in haar geval dus de V.S. Ik heb geen flauw idee waarom deze idiote regel bestaat, maar daar liep mijn vrouw ook tegenaan.

Succes ermee!
Ron (in Seattle, WA)
www.dutchoutpost.us
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Even een kleine opmerking..
Clint schreef:(of drie jaar als je via K1 binnen bent gekomen)
Dit is nadat je twee jaar getrouwd bent op K1, ben je nog niet twee jaar getrouwd dan krijg je eerst een conditional greencard, wat in de meeste gevallen zo is omdat je normaal gesproken binnen twee jaar deze toegewezen krijgt. Uiteindelijk kost het je dus ook 5 jaar om Citizen te kunnen worden.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

hmm, ik dacht altijd dat het de twee jaar conditional was en dan nog een jaar extra..
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

nah, je moet drie jaar permanent zijn en daarmee lijkt het vaak korter.. de twee jaar conditioneel heb je er echter wel bij... sommige mensen hebben dat echter niet omdat sommigen (maar dat gebeurd gelukkig maar zelden) erg lang op hun GC moeten wachten.
vbezemer
Amerika-newbie

Bericht door vbezemer »

Bedankt voor de antwoorden, dit verduidelijkt heel wat!
Ik heb ondertussen ook de NL inburgersvoorschriften bekeken en het is idd. een hele rare regel dat je partner vanuit elk land behalve haar eigen het NLderschap kan aanvragen :?

Ik snap alleen de 2 of 3 jaars 'discussie' omtrent het K1 nog niet helemaal.
Na 2 jaar kan je dus op basis van K1 een permanent greencard aanvragen of 3 jaar?

En moet je deze dan elk jaar weer laten verlengen als je geen interesse hebt in een citizenship status?
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

vbezemer schreef:Na 2 jaar kan je dus op basis van K1 een permanent greencard aanvragen of 3 jaar?
Na drie jaar wordt je tijdelijke groene kaart omgezet in een permanente groene kaart, die tien jaar geldig is.

Ron (in Seattle, WA)
www.dutchoutpost.us
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Een Greencard is een verblijfs- en werkvergunning. Je blijft dan dus een Nederlands staatsburger, die mag wonen en werken in de VS (dit heet een permanent resident). Als jij onder een K1 visum het land binnen komt (dat wil zeggen, je bent verloofd met een Amerikaanse), heb je 90 dagen om te trouwen. Als je getrouwd bent kan je je status laten omzetten naar een permanent resident en ontvang je dus een Greencard.

Na twee jaar (mits je nog getrouwd bent) wordt krijg je een nieuwe Greencard, deze is tien jaar geldig. Weer drie jaar later (dus na 5 jaar) KAN je er voor kiezen om ook Amerikaans staatsburger te worden. Je krijgt dan een Amerikaans paspoort en mag o.a. stemmen in de Amerikaanse verkiezingen. Wil je geen staatsburger worden, moet je elke 10 jaar je Greencard verlengen.

Het visum (K1, K3 etc) gebruik je dus om het land binnen te komen en om uiteindelijk je Greencard te verkrijgen. Vervolgens kan je er voor kiezen om ook staatsburger te worden.
Clint's Thoughts
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Na twee jaar (mits je nog getrouwd bent) wordt krijg je een nieuwe Greencard, deze is tien jaar geldig.
Je "krijgt" de greencard niet automatisch. Je moet dan aantonen dat je daadwerkelijk getrouwd bent, door gezamenlijke bealstingaangifte, bankrekeningen, hypotheek etc.
Zogauw dit goedgekeurd is, hoef je elke 10 jaar alleen maar je "greencard" te vernieuwen, een simpele procedure.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Idd, 'krijgen' is wellicht te makkelijk gesteld, maar goed laten we er van uitgaan dat TS gewoon getrouwd blijft, dan valt het een en ander natuurlijk goed aan te tonen.

Aan die verlening zit toch ook een behoorlijk geldbedrag vast, of is dat ook alleen bij de overgang van conditional?
Clint's Thoughts
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Clint schreef:Aan die verlening zit toch ook een behoorlijk geldbedrag vast, of is dat ook alleen bij de overgang van conditional?
Hier wat prijzen:

- Application to Register Permanent Residence or Adjust Status: $1010.00 (je kan hierbij gratis Advanced Parole en een Employment Authorization Document krijgen bij gelijktijdige aanvraag, deze kosten apart resp. $305.00 en $340.00.. vroeger kon je kiezen om een van de twee niet aan te vragen en het zo goedkoper te kunnen doen maar tegenwoordig moet je dus het volle pond betalen of je nu wel of niet de aanvraag van de overige documenten doet)
- Petition to Remove the Conditions of Residence: $545.00
- Application to Replace Permanent Resident Card: $370.00
- Application for Naturalization: $675.00

Bij alle documenten die ik hierboven beschreven heb, heb ik de $80.00 biometrics kosten toegevoegd. Indien biometrics dus niet nodig zou zijn (is volgens mij altijd nodig zoals ik zojuist las) dan zou het dus $80.00 minder zijn per aanvraag.
Whaledad
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Whaledad »

Clint schreef:Na twee jaar (mits je nog getrouwd bent) wordt krijg je een nieuwe Greencard, deze is tien jaar geldig. Weer drie jaar later (dus na 5 jaar) KAN je er voor kiezen om ook Amerikaans staatsburger te worden.
Twee correcties:
1 - De nieuwe (permanente) green card MOET aangevraagd worden VOORDAT de tijdelijke green card verlopen is. Zo niet, dan kun je weer helemaal opnieuw beginnen. De toekenning van de permanente kaart hangt af van het (opnieuw) bewijzen van de echtheid van het huwelijk.
2 - De aanvraag van VS staatsburgerschap kan normaal gesproken gebeuren 5 jaar minus 90 dagen na de afgifte-datum van de oorspronkelijke green card (maakt niet uit of dit een conditionele of permanente was). Maar als de green card gebaseerd is op huwelijk (maakt niet uit of dit op basis van K1, K3 of anderzins was) dan kan de aanvraag na 3 jaar minus 90 daten geplaatst worden (dus vaak minder dan een jaar na de afgifte van de permanente green card!).

Wd
Oct 1998: L1 aangevr.
Nov 1998: L1 ontv.
Jan 1999: Naar TX
Jan 2002: GK aangevr
Mrt 2003: GK ontv.
Apr 2008: Nat. aangevr.
Jul 2008: Nat. ontv.
Nov 2008: Getrouwd
Dec 2008: GK aangevr. vr. en st.kids
Mar 2009: GKs vr + st.kids toegekend
Plaats reactie