Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

dollars meenemen? Wanneer halen? Travelercheques?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
henkdanielle
Amerika-ontdekker

dollars meenemen? Wanneer halen? Travelercheques?

Bericht door henkdanielle »

Hall allemaal,
Wij hebben een vakantie naar het westen van de USA geboekt voor april/mei, en houden de laatste maanden de dollar in de gaten.
Nu zien wij deze best snel stijgen en dat betekend dat als we nu geen dollars gaan kopen, onze vakantie een stuk duurder uit kan vallen.
Auto huur en vluchten zijn al betaald, maar het gaat om de uitgaven ter plaatse.

Wat is verstandig, een dollar rekening openen, en daar een bedrag opzetten, of travelercheques kopen, nu! Nu het nog redelijk laag is.
Of nu contant dollars kopen?
Als we alles met onze creditcard betalen, wordt de koers van dat moment genomen, en dat kan veel hoger zijn (of lager natuurlijk.)
Wat raden jullie aan??

Dank je!

Danielle
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Re: dollars meenemen? Wanneer halen? Travelercheques?

Bericht door Annie »

De dollar zweeft de laatste weken een beetje tussen de 1.25-1.27, met soms een uitschieter naar 1.29.
Een dollar rekening openen, is en persoonlijke keus,ik zou het niet doen of er moeten tekenen zijn dat je veel minder dollars voor je euro gaat krijgen.
Het blijft gokken natuurlijk.
Travelercheques zijn ,dacht ik, alleen nog te verkrijgen bij grenswisselkantoren.
De winst die je zou maken gaat op aan de verzekering en taxen op de cheques.

Ik zou het gewoon zo laten het gaat volgens mij om zulke kleine bedragen dat je vakantie niet ineens duizend euro duurder wordt.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Het blijft koffiedik kijken wat de koers van de USD betreft. Op dit moment vind ik 'm redelijk stabiel. Steeds zo rond de 1,28 (oftewel 1 EUR = 1,28 USD).

Een dollarrekening openen heeft niet zoveel zin. Tenzij je Traveler Cheques wilt aanschaffen. Die kun je daar dan van betalen. De kosten gaan echter van je EUR-rekening. Contant opnemen in USD gaat niet van je dollarrekening.

Tenzij het om duizenden dollars gaat, zou ik niet zo snel op voorhand dollars kopen. Bovendien, je wilt toch niet met enkele duizenden dollars contant op zak lopen? Wil je toch op safe spelen en de koers van nu behouden, koop dan Traveler Cheques. Deze blijven onbeperkt geldig en zijn bovendien verzekerd tegen verlies en diefstal. Traveler Cheques worden tegenwoordig echter steeds minder gebruikt.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Zou echt nooit Traveller Cheques meenemen. Die dingen kun je bijna nergens meer kwijt.
Gewoon een credit card mee en misschien een klein bedrag in cash (hoewel je op de luchthaven ook gewoon kunt pinnen).
Zorg er wel voor dat je zsm wat geld gewisseld hebt in kleinere coupures en wat quarters (voor de eventuele Toll wegen).
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Bij mijn weten kun je nog steeds met Traveler Cheques betalen in motels/hotels en supermarkten. Of is dat inmiddels veranderd? De laatste keer dat ik Traveler Cheques gebruikt heb in Amerika is ook alweer een jaar of 9 geleden.

Roland

Gypsygirl1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Bericht door Gypsygirl1 »

Wij hadden in 2007 nog een stapel traveler cheques mee. We hebben ze voornamelijk gebruikt voor brandstof en konden ze overal nog gebruiken.
Ik had ze inderdaad bij een GWK gekocht want bij het postkantoor lukte het niet meer.
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Contacteer:

Bericht door Annie »

Wij hadden nog een travelercheques mee van jaren geleden, deze eindelijk ingewisseld, op een camping waar je niet met een creditcard kon betalen.
Je betaald toch ook verzekering en handelingskosten over de traveler cheques, daar gaat dan je voordeel weer mee weg.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Ik heb in mijn leven al heel wat travellercheques mogen ver- en inkopen via het postkantoor waar ik werkte. Het was tot plm een jaar of tien geleden heel aan te bevelen deze cheques mee op reis te nemen. Je beschikte altijd over geld, en de cheques waren volledig tegen verlies en diefstal verzekerd.

Tegenwoordig kun je overal in Amerika met je bankpas geld pinnen en/of cashback vragen bij winkels zodat je altijd over geld kan beschikken en met je CC kun je praktisch overal betalen of (in noodgevallen) geld pinnen. Derhalve is het gebruik van de travellercheques min of meer achterhaald. Ook zijn er kosten verbonden aan het kopen van deze cheques en zit je met een koersverschil bij inleveren van overgebleven cheques.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Hoewel ze inderdaad achterhaald zijn, ik gebruik ze zelf ook niet meer, zou je ze nog wel kunnen gebruiken omdat je verwacht dat de USD gaat stijgen en je op safe wilt spelen v.w.b. de koers. Op die manier heb je nog profijt van de koers en je Traveler Cheques zijn verzekerd. Daalt de waarde van de USD dan heb je natuurlijk pech.

Gezien de bedragen waar het om gaat, hooguit enkele duizenden USD neem ik aan, en de kosten die je moet maken kan het bijna niet uit.

Meest handige is dan ook pinpas + creditcard. Steeds afrekenen met Traveler Cheques is ook niks lijkt mij.

Roland

hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Ik denk niet dat je kan stellen dat je kan verwachten dat de dollarkoers zal stijgen. Dat blijft altijd een gok, want anders waren we met zijn allen wel steenrijk..... :wink:

Ook moet je de kosten voor het kopen van de cheques niet vergeten en ook niet dat de koers van de cheques vaak ongunstiger (iets duurder) is. Persoonlijk zie ik de travellercheques tegenwoordig meer geschikt voor bijvoorbeeld Aziatische landen waar je met heel andere valuta te maken hebt en je wellicht meer garanties wil bij verlies en/of diefstal.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

hekkie schreef:Ik denk niet dat je kan stellen dat je kan verwachten dat de dollarkoers zal stijgen. Dat blijft altijd een gok, want anders waren we met zijn allen wel steenrijk..... :wink:
Dat zou inderdaad mooi zijn. :wink:

Maar TO wil enige zekerheid merk ik uit de openingspost. De enige zekerheid die je nu hebt is de koers van heden. Als je daarmee tevreden bent, zou je dollars kunnen inkopen. Dan weet je zeker wat je kwijt zult zijn. De koers over een paar maanden kan heel anders zijn, zowel positief als negatief. Wil je daar niet op gokken dan moet je nu kopen en dan weet je wat je kunt verwachten. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

Roland

Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Ik neem nooit meer trav. checks mee. Alleen een beetje cash voor de eerste dagen. De rest kan ik gewoon pinnen met mijn pinpas of met mijn creditcard (wel zorgen dat je je pincode weet).

Trouwens word op steeds meer plaatsen de pincode van je creditcard gevraagd. Dus zorg dat je deze weet.
t&s
Amerika-newbie

Aankopen dollars verstandig ivm huidige koers?

Bericht door t&s »

Hallo,

Wij gaan 19mei voor 21 dagen naar de vs. Met deze economisch woelige tijden heb ik geen idee wat de dollar in de komende maanden gaat doen.
Is het interessanter om nu reeds al wat dollars aan te kopen nu ze nog redelijk goedkoop staat, want ik denk (weet er weinig van) dat ze in de komende maanden ferm gaat stijgen. Aan de andere kant wil ik ook niet teveel cash op zak hebben.

Graag tips.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Aankopen dollars verstandig ivm huidige koers?

Bericht door Pete.Z »

Wist ik het maar....voorlopig lijkt het er op alsof de Dollar nog wel wat duurder gaat worden voor ons,dus misschien is nu kopen handig.
Aan de andere kant,alle voorspellingen van de laatste tijd hebben bewezen niet altijd correct te zijn..... :mrgreen:
santalyd
Amerikafan

Re: Aankopen dollars verstandig ivm huidige koers?

Bericht door santalyd »

Hier was onlangs ook een topic over, even zoeken..

Ja, deze: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 10&t=20437

Note Mod (Marjan):

Bedankt voor de link Lydia, de twee topics zijn nu samengevoegd.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Travelers checks? Was dat niet iets vanuit de vorige eeuw? :mrgreen:
Pinpas, een beetje cash en een credit card en je kan amerika leegkopen
Vincent Morit
Amerikafan

Bericht door Vincent Morit »

Ik heb nog een vraag.

Ik ben 2 jaar geleden in Miami/Orlando geweest, en bij de eerste kledingwinkel vroegen ze of ik in Euro's of Dollars zou betalen met mijn Visa. Het scheelde €10 minder als ik met Euro's zou betalen.
Mijn vraag is of dit in elke winkel kan, want dit was de enige winkel die hier om vroeg, of was dit een uitzondering?
Want het scheelt natuurlijk ook wel weer als je dan ook gewoon nog is met Euro's kan betalen, omdat die een stuk stabieler is(normaal toch).

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan je gewoon vragen bij het afrekenen of ze willen rekenen in Euro's?
2007: Miami/Orlando
2009: San Francisco/Los Angeles/Las Vegas
2009: New York
2010: New York/Philadelphia/Washington
2011: Miami
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Ik heb het nog nooit meegemaakt, en er ook nog nooit iets over gehoord, het lijkt me een uitzondering.
Vincent Morit
Amerikafan

Bericht door Vincent Morit »

Niemand anders die hier ervaring mee heeft?
2007: Miami/Orlando
2009: San Francisco/Los Angeles/Las Vegas
2009: New York
2010: New York/Philadelphia/Washington
2011: Miami
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer