Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Aanvragen B2 Visum

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Texas Cowboy
Amerikafan

Aanvragen B2 Visum

Bericht door Texas Cowboy »

Ik ben van plan om voor langere tijd (6 maanden tot een jaar) naar Amerika te gaan als ik mijn studie heb afgerond. Ik heb mij al redelijk veel verdiept in visa e.d. maar zit nog met een paar vragen. Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een B2 visum? Zoals dingen die je wel en niet moet zeggen op het interview op het consulaat en hoeveel geld je op je rekening moet hebben om aan te kunnen tonen dat je je verblijf daar kunt bekostigen? Helpt het als ik in Amerika verblijf bij een oom en tante die mij gratis kost en inwoning verschaffen?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!
eaglelgae
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door eaglelgae »

Hoi,
Ik heb geen ervaring met een B2 visum, maar een J1 visum. Dat interview stelde bij mij niks voor, ik moest gewoon aan een loket staan en mijn documenten overhandigen en zeggen in het heel kort wat ik ging doen in amerika en voor hoe lang. Zorg vooral dat je al de nodige documenten bij je hebt. Wat belangrijk is is dat je aangeeft dat je terug gaat naar Nederland na je bezoek aan amerika. (Alleen als ze een vraag stellen in die richting!) Je kunt aangeven welke dingen je in Nederland hebt om voor terug te komen, werk, studie, huis, familie, dergelijke dingen. Ik denk niet dat je het duidelijk hoeft te maken trouwens, want bij de meeste mensen stelt dat interview echt niks voor zover ik weet. En begin vooral op tijd met het regelen van een visum want ze kunnen je om extra documenten vragen die niet op de verplichte lijst staan. Met de hand geschreven brieven van kennissen of familie uit Amerika bijvoorbeeld. Veel succes verder en een prettige tijd gewenst.
Noord-Amerika 2001, 2002, 2003, 2004, 2005/2006, 2009, 2011, 2012, 2013, 2016
Texas Cowboy
Amerikafan

een vriendin van mij heeft wel verschil ondervonden in het aanvragen van een B2 visum en een J1 visum. Zij zou als aupair gaan maar wou dat niet via een organisatie regelen en gewoon een toeristenvisum (B2) aanvragen. Maar toen ze aangaf dat ze misschien wel een keer kinderen naar school ging brengen was dat al teken genoeg voor de ambassade om het visum niet te verstrekken. Het J1 visum heeft ze ook zomaar gekregen (nu wel via een aupairorganisatie) en dat interview stelde ook niet zoveel voor. Het verschil is denk ik dat je met een J1 visum als exchange visitor in een bepaald programma of voor een organisatie vertrekt. Daar zijn allemaal regels voor en is het voor de ambassade ook duidelijk wat je gaat doen. Met een B2 visum ga je gewoon op vakantie en is het allemaal minder duidelijk. Maar ik ga het wel gewoon een keer proberen. Kost 90 euro geloof ik?
EnjoyingTheAmericanLife
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door EnjoyingTheAmericanLife »

Texas Cowboy schreef:een vriendin van mij heeft wel verschil ondervonden in het aanvragen van een B2 visum en een J1 visum. Zij zou als aupair gaan maar wou dat niet via een organisatie regelen en gewoon een toeristenvisum (B2) aanvragen. Maar toen ze aangaf dat ze misschien wel een keer kinderen naar school ging brengen was dat al teken genoeg voor de ambassade om het visum niet te verstrekken. Het J1 visum heeft ze ook zomaar gekregen (nu wel via een aupairorganisatie) en dat interview stelde ook niet zoveel voor. Het verschil is denk ik dat je met een J1 visum als exchange visitor in een bepaald programma of voor een organisatie vertrekt. Daar zijn allemaal regels voor en is het voor de ambassade ook duidelijk wat je gaat doen. Met een B2 visum ga je gewoon op vakantie en is het allemaal minder duidelijk. Maar ik ga het wel gewoon een keer proberen. Kost 90 euro geloof ik?
Hihi Leuk dat ik ook betrokken wordt. Jep ik zit nu in de USA. Probleem is met een J1 visum dat je ook een DS2019 formulier moet hebben van een organisatie die dit J1 programma bestuurd. En dat deed Au Pair Care. En dat ging veel gemakkelijker.
Trouwens die vrouwen daar aan het loket zijn wel arrogant, tenminste, uit mijn ervaring als je niet de juiste documentatie mee hebt, pas als je alles hebt zijn ze aardig.

Marianke
Aim at heaven and you will get earth thrown in. Aim at earth and you get neither.
Texas Cowboy
Amerikafan

Dinsdag 4 mei gaat het dan gebeuren! 10:45 heb ik de afspraak op de ambassade in Amsterdam. Heb zoveel mogeijk informatie verzameld en nu hopen dat de dame/heer op de ambassade goede zin heeft :(

Ik ga een B2 (toeristen) visum aanvragen voor een periode van 6 maanden.
Toch best spannend.

Gr. Haye
Gerlien
Amerika-ontdekker

Bericht door Gerlien »

Hallo Haye,

Heel veel succes gewenst a.s. dinsdag. We zullen aan je denken! Laat nog even weten hoe het afgelopen is, we zijn best wel nieuwsgierig :oops:

Hartelijke groet,

Ger (Saxion) en Lieneke
Be bear aware!
Redneck
Amerikakenner

Bericht door Redneck »

Suc6 Haye!

gr. Redneck
Georgia on My Mind
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Daar sluit ik me bij aan! Hoop dat het allemaal van een leien dakje gaat.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

En? Hoe is het gegaan, Haye?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Texas Cowboy
Amerikafan

Ik had gisteren geen tijd meer om te vertellen hoe het was gegaan omdat ik nogal laat thuis was, ik had er nog een bezoekje aan Den Haag achteraan geplakt.

Ik had m'n spullen redelijk goed voor elkaar, maar toch is me aangeraden om een paar zaken erbij te doen en dan het opnieuw te proberen.
De visumaanvraag is dus niet afgewezen maar (nog) niet in behandeling genomen omdat de kans dat ik zo het visum zou krijgen erg klein zou zijn :)

Ik had de website helemaal uit mijn hoofd geleerd, maar de website geeft geen duidelijkheid hoeveel geld "voldoende financiële middelen" is. Ik dacht dat hte voldoende zou zijn als ik aan kon tonen hoeveel geld ik had op het moment van vertrek, maar op het moment van aanvragen moet je het geld al op je rekening hebben. Ik heb er een bedrag uit moeten peuteren bij die flapdrol achter de balie, maar uiteindelijk noemde hij een bedrag van ongeveer $2000,= per maand, dus ongeveer 10000 euro voor een half jaar. (Iemand die voor mij garant wil staan en dit banksaldo kan overleggen is ook goed). Dit is volgens mij meer dan wat veel Amerikanen te besteden hebben per maand en ik heb gratis kost en inwoning bij mijn oom en tante....... Als ik daar niert veel zou doen zou ik aan $3000,= zelfs wel genoeg hebben 8) Daar wilden ze ook een bewijs van zien (brief van mijn oom en tante, door hen ondertekend).

Familiebanden, huis e.d. zijn niet erg relevant. De bovengenoemde punten wel, en een werkgeversverklaring waarin mijn werkgever aangeeft dat hij mij weer wil aannemen na het half jaar zou ook goed werken.

Het was wel weer een leuke ervaring, en ik ben weer wat wijzer geworden. Ik kan het voor de prijs van een telefoontje voor een afspraak (15 euro) gewoon weer proberen want de application fee staat nog gewoon, omdat de aanvraag niet in behandeling is genomen.

Ik ga er nog maar eens goed over nadenken. De werkgeversverklaring en de uitnodiging zijn niet zo'n probleem. Ik weet alleen niet of ik nog wel voor dat bedrijf wil werken als ik terug kom :wink:. Het geld is een iets groter probleem, want ik kan het zelf niet bij elkaar sparen (ik vind 7000 euro al knap van mezelf :lol: ) en ik houd er niet van om erom te vragen.
Misschien toch maar gewoon 3 maanden. 3 maanden met het geld voor 6 maanden klinkt op zich ook niet verkeerd 8)

In ieder geval bedankt voor jullie support!

To Be Continued........

Gr. Haye
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer