Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Benzinestations

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Re: Benzinestations

Bericht door Rob »

Kan ik met je eigen wagen begrijpen maar met een rental :?: :wink:
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Rob schreef:Kan ik met je eigen wagen begrijpen maar met een rental :?: :wink:

ach, als je met pech staat in de Death Valley kan je het met een rental ook begrijpen :shock: Toen de benzine laatst zo duur was werden er veel rentals afgevuld met water door de huurders, ook goedkoop tanken.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik weet uit ervaring (ik ben meegereden) dat in de US dezelde tankwagens verschillende merken tankstations bevoorraden. Flying J, Conoco en Sinclair werden allen vanuit dezelfde tankwagen bevoorraad. Dat was in 2003, ik vermoed dat het nog zo gebeurd. Het verschil in "kwaliteit" van benzine tussen verschillende merken zit alleen in de dopes (toevoegingen) en of deze dopes echt voordelen hebben is altijd weer onderwerp van discussie, ook bij de kenners. Waar de kenners het wel over eens zijn is dat de dopes vrijwel nooit leiden tot een zuiniger verbruik. Dat werkt alleen als je de verbrandingswaarde van de benzine zou verhogen, hetgeen kan leiden tot motorbeschadiging en daar wagen de oliemaatschappijen zich niet aan. Benzine die langer dan 90 dagen is opgeslagen zou je slechte benzine kunnen noemen omdat de mogelijkheid bestaat tot gumvorming. Maar het kapitaalverlies voor benzine die zolang is opgeslagen is zo hoog dat geen olieboer het in zijn hoofd zal halen om het zolang op te slaan. De meeste benzine is binnen 3-10 dagen na productie al verwerkt tot uitlaatgassen.

Het is net als het verhaaltje waar mensen premium gas tanken i.p.v. regular omdat ze denken dat het zuiniger rijdt. Nonsens, het enige verschil tussen premium en regular is het ontvlam punt die bij premium bij een hogere druk plaatsvindt als gevolg van het hogere octaangetal ("anti pingel index"); de potentiele verbrandingswaarde (joules) is hetzelfde. Dus premium tanken als je auto op regular kan rijden is geldverspilling. Andersom is anders; regular gebruiken in een premium auto heeft pingelen tot gevolg. Moderne motoren kunnen tot zekere mate hiervoor compenseren maar er zit een grens aan. De auto zal in het minste geval inefficient verbranden en dus meer verbruiken en in het ergste geval loop je motor beschadiging op. Gewoon het soort benzine erin doen die de fabrikant voorschrijft. De keuzes in de US zijn regular, midgrade en premium hetgeen meestal overeenkomt met 87, 89 en 93 op zeeniveau, of 85, 87 en 91 als je net als ik op grotere hoogte woont waar je motor met lagere octaanwaardes toe kan. De octaangetallen in de US kun je niet vergelijken met die in NL. In NL gebruiken ze een berekening volgens RON (Research Octane Number) in de US een gemiddelde van RON+MON/2 (MON = Motor Octane Number). Tot zover deze les over koolwaterstoffen. :wink:

Ik kom net terug van het vulstation bij Flying J. De regular was daar $1.59/gallon. Aan de andere kant van de kruising bij BP was regular $1.77, een verschil van 18 cent. Waarom tanken mensen daar toch? Omdat het veelal zakenrijders zijn de een "gas pas" hebben van BP en later korting op de overzichts rekening wordt doorberekend (fleet rebates). Voor particulieren is het voordeliger om de goedkopere pomp te kiezen. Of je er op vakantie voor om moet rijden? Ik doe het niet, ik ben op vakante en die paar extra $$ maken mij op dat moment weinig uit, maar ik denk dat een ieder dat zelf moet weten.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Andersom is anders; regular gebruiken in een premium auto heeft pingelen tot gevolg. Moderne motoren kunnen tot zekere mate hiervoor compenseren maar er zit een grens aan. De auto zal in het minste geval inefficient verbranden en dus meer verbruiken en in het ergste geval loop je motor beschadiging op. Gewoon het soort benzine erin doen die de fabrikant voorschrijft.
Wij waren altijd erg braaf en tankten keurig 89 (middengroep) als we met een camper rondtourden. Tot afgelopen zomer zowel Rob als Ingrid vertelden dat ze altijd 87 tankten, de benzine was al duur genoeg, dus vooruit ... wij ook.

Aan het eind van de vakantie, camper al ingeleverd, vertelde Loek ons precies hetzelfde verhaal als hierboven. Volgende keer weer netjes 89 :wink:
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Bedankt voor het college Loek. Great reading! En het klopt helemaal. Tijdens een lange reis naar Griekenland tankte ik ter plaatse regelmatig benzine met een laag octaangehalte en daar hield mijn auto na enige tijd niet meer van. Hij begon te pingelen....En over pingelen gesproken. In mijn eerste post noemde ik een aantal plaatsen met benzinepompen. Vaak hoef je helemaal niet om te rijden om goedkoper te kunnen tanken. Als je bv op weg naar GCNP in Williams langs R66 tankt ben je zeker $ 0,10 goedkoper uit dan bij de pomp langs az64 en je ziet Williams ook nog, zonder omweg.
Yeehaw.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

nieuwenoord schreef:
Andersom is anders; regular gebruiken in een premium auto heeft pingelen tot gevolg. Moderne motoren kunnen tot zekere mate hiervoor compenseren maar er zit een grens aan. De auto zal in het minste geval inefficient verbranden en dus meer verbruiken en in het ergste geval loop je motor beschadiging op. Gewoon het soort benzine erin doen die de fabrikant voorschrijft.
Wij waren altijd erg braaf en tankten keurig 89 (middengroep) als we met een camper rondtourden. Tot afgelopen zomer zowel Rob als Ingrid vertelden dat ze altijd 87 tankten, de benzine was al duur genoeg, dus vooruit ... wij ook.

Aan het eind van de vakantie, camper al ingeleverd, vertelde Loek ons precies hetzelfde verhaal als hierboven. Volgende keer weer netjes 89 :wink:

Het verschil in 87 en 89 kan door moderne auto's prima opgevangen worden hoor,het motormanagment "knijpt" dan de motor een beetje terug,simpel gezegd.
Het kost je wel wat vermogen,maar stukgaan zal de boel zeker niet.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Ook in grote campers??
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Heeft dat ook niet te maken met de cylinderinhoud Pete. Wij tanken in de USA ook altijd 87 maar dat is met een 4 of 5 liter motor. Zouden kleinere auto's dit ook zonder problemen aankunnen?
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Autos die gaan pingelen bij te laag octaan getal zijn over het algemeen die met hogere compressie verhoudingen in de motor. In de praktijk vertaalt dat naar de sportieve autos, maar niet noodzakelijk de autos met een groot cilinder inhoud zoals RVs. Motoren met een turbo charger moet bijna altijd premium hebben omdat de compressie hoger wordt als er meer vermogen van de motor wordt verlangd. De gemiddelde huurauto kan meestal wel toe met regular, maar kijk even in het instructieboekje, ligt meestal ergens achterin bij het reservewiel waar vaak ook de reserve sleutels liggen. En gaat je huurauto pingelen, dan bij de volgende pomp wat hogere octaan kiezen.
Vincent Morit
Amerikafan

Bericht door Vincent Morit »

Heb ook een kleine vraag mbt tanken.
Wij vertrekken van Los Angeles naar Death Valley(via Panamint Springs), en we logeren in Stovepipe wells. Dit is ongeveer 415 kilometer, dus normaal moet die makkelijk te doen zijn met 1 tank toch? We rijden in een Cheverolet Blazer, dus ook een redelijk grote tank!

Waar kunnen we het beste tanken?? Want het is schijnbaar lekker duur nabij Death Valley...

Dank u
2007: Miami/Orlando
2009: San Francisco/Los Angeles/Las Vegas
2009: New York
2010: New York/Philadelphia/Washington
2011: Miami
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Met de zoekfunctie vond ik binnen 5 seconden deze website. :wink:

Succes.
Groet,

Old Faithful
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Vincent Morit schreef: dus normaal moet die makkelijk te doen zijn met 1 tank toch?
Het is in deze streken een veilige gewoonte om al te tanken als je tank nog maar half leeg is.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Yeehaw schreef:Heeft dat ook niet te maken met de cylinderinhoud Pete. Wij tanken in de USA ook altijd 87 maar dat is met een 4 of 5 liter motor. Zouden kleinere auto's dit ook zonder problemen aankunnen?
Nee dat heeft te maken met de compressie . Motoren met lage compressie kunnen in het algemeen beter 87 octaan hebben.
Ik heb een 4.2 liter V8 motor in mijn auto zitten en daar moet de dure benzine in de 91 of 93
Onze andere auto heeft een 3 liter V6 (en een electromotor maar die lust geen benzine :mrgreen: ) en daar kan gewoon 87 in

Een chevy aveo (klein gebakje) kan ook gewoon 87 octaan in. Bijna alle auto's in de verhuur rijden op 87 octaan incl de campers
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Vincent Morit schreef:Waar kunnen we het beste tanken?? Want het is schijnbaar lekker duur nabij Death Valley...
Rijd je ook via Ridgecrest? Ik zou dan daar nog even tanken voor je Death Valley inrijdt. Van Ridgecrest via Stovepipe Wells en Badwater naar Las Vegas is zo'n 290 mijl. Dat moet goed te doen zijn op één tank.
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Bijna alle auto's in de verhuur rijden op 87 octaan incl de campers
Road Bear adviseert 89 te tanken. Aldie van Road Bear vertelde ons hetzelfde verhaal als Loek hier een paar posten eerder. Goedkoop is duurkoop.
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

Goed om te weten voor onze campers!
Thnx! @nieuwenoord!
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer