Ik weet uit ervaring (ik ben meegereden) dat in de US dezelde tankwagens verschillende merken tankstations bevoorraden. Flying J, Conoco en Sinclair werden allen vanuit dezelfde tankwagen bevoorraad. Dat was in 2003, ik vermoed dat het nog zo gebeurd. Het verschil in "kwaliteit" van benzine tussen verschillende merken zit alleen in de dopes (toevoegingen) en of deze dopes echt voordelen hebben is altijd weer onderwerp van discussie, ook bij de kenners. Waar de kenners het wel over eens zijn is dat de dopes vrijwel nooit leiden tot een zuiniger verbruik. Dat werkt alleen als je de verbrandingswaarde van de benzine zou verhogen, hetgeen kan leiden tot motorbeschadiging en daar wagen de oliemaatschappijen zich niet aan. Benzine die langer dan 90 dagen is opgeslagen zou je slechte benzine kunnen noemen omdat de mogelijkheid bestaat tot gumvorming. Maar het kapitaalverlies voor benzine die zolang is opgeslagen is zo hoog dat geen olieboer het in zijn hoofd zal halen om het zolang op te slaan. De meeste benzine is binnen 3-10 dagen na productie al verwerkt tot uitlaatgassen.
Het is net als het verhaaltje waar mensen premium gas tanken i.p.v. regular omdat ze denken dat het zuiniger rijdt. Nonsens, het enige verschil tussen premium en regular is het ontvlam punt die bij premium bij een hogere druk plaatsvindt als gevolg van het hogere octaangetal ("anti pingel index"); de potentiele verbrandingswaarde (joules) is hetzelfde. Dus premium tanken als je auto op regular kan rijden is geldverspilling. Andersom is anders; regular gebruiken in een premium auto heeft pingelen tot gevolg. Moderne motoren kunnen tot zekere mate hiervoor compenseren maar er zit een grens aan. De auto zal in het minste geval inefficient verbranden en dus meer verbruiken en in het ergste geval loop je motor beschadiging op. Gewoon het soort benzine erin doen die de fabrikant voorschrijft. De keuzes in de US zijn regular, midgrade en premium hetgeen meestal overeenkomt met 87, 89 en 93 op zeeniveau, of 85, 87 en 91 als je net als ik op grotere hoogte woont waar je motor met lagere octaanwaardes toe kan. De octaangetallen in de US kun je niet vergelijken met die in NL. In NL gebruiken ze een berekening volgens RON (Research Octane Number) in de US een gemiddelde van RON+MON/2 (MON = Motor Octane Number). Tot zover deze les over koolwaterstoffen.
Ik kom net terug van het vulstation bij Flying J. De regular was daar $1.59/gallon. Aan de andere kant van de kruising bij BP was regular $1.77, een verschil van 18 cent. Waarom tanken mensen daar toch? Omdat het veelal zakenrijders zijn de een "gas pas" hebben van BP en later korting op de overzichts rekening wordt doorberekend (fleet rebates). Voor particulieren is het voordeliger om de goedkopere pomp te kiezen. Of je er op vakantie voor om moet rijden? Ik doe het niet, ik ben op vakante en die paar extra $$ maken mij op dat moment weinig uit, maar ik denk dat een ieder dat zelf moet weten.