Goud stijgt vrijwel zeker in waarde, uitgedrukt in dollars: inflatie ligt aan de basis van de Amerikaanse kapitalistische economie. Ofwel, we krijgen economisch herstel, in welk geval goud in waarde stijgt vanwege inflatie, ofwel de wereld stort in, in welk geval goud handig is in ruilhandel. Let wel, dit gaat om het metaal zelf, niet aandelen in mijnbouw zoals je in de meeste "gold mutual funds" vindt: mijnbouw heeft kapitaal nodig voor het zoeken en opgraven van goud, dus doet het niet zo goed in geval van recessie en gebrek aan credit. Goud is veilig in mijn ogen, maar als je gelooft in economisch herstel, dan komen er binnenkort betere beleggingen, vooral omdat juist vanwege het bestaan van die betere beleggingen, goud in eerste instantie massaal gedumpt zal worden en omgezet in b.v. aandelen.
Op de lange termijn verwacht ik dat de opkomst van Aziatische landen (en dan voornamelijk India, waar ze er gek op zijn voor bruiloften), 1 a 1.5 miljard mensen toevoegt die heel graag goud willen hebben voor juwelen. Ik beleg voor vervroegd pensioen, hopelijk rond mijn 55e. Ik heb dus nog wel eventjes te gaan, kan makkelijk wachten, en dan mogen de Indiers mijn pensioen financieren door mijn goud te kopen.
Eigenlijk heb ik een hekel aan goud, omdat oppotten van geld principieel onzinnig is: als ik obligaties koop, dan geef ik in feite geld aan een bedrijf om er economisch zinvolle activiteiten mee uit te voeren. Als ik goud koop en erop ga zitten, dan is dat voordeel er niet.
Gr., Flipje