Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom zou je in Amerika willen wonen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Quinn
Amerika-ontdekker

Re: Waarom zou je in Amerika willen wonen?

Bericht door Quinn »

Om eerlijk te zijn zou ik graag in NL blijven wonen omdat hier mijn familie is en ik hier gewoon thuis hoor.
Maar mijn vriend is een Amerikaan en ik denk niet dat hij hier zou kunnen wonen/wennen.
Hij woont in een mooi groot huis en jaagt en gaat naar Nascar races en nja, hier in NL zouden we in een rijtjeshuis wonen en ik denk niet dat hij daar gelukkig van wordt. Ik ben met veel minder al snel tevreden en ik spreek de Engelse taal al. Het zal voor hem moeilijk zijn om Nederlands te leren.
Voor de liefde zou ik dus naar Amerika gaan :mrgreen:
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

FlipjeBTiel schreef:Eerlijk is eerlijk: je hebt de schijn tegen. Je hebt tenslotte gekozen om hier te gaan wonen, en die conclusie ligt dus erg voor de hand.

Dat is ook zo en in het geval van JieJie en van mij waarin we bij onze partners wilden zijn, klopte dat ook. En meestal moet je daar ook niet al teveel zoeken, het is ook vaak gewoon een kwestie van "making conversation".
"Keep Georgia On Your Mind"
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Om de gebrek aan kennis over Europe van amerikanen nog eens te onderstrepen, heb ik dit stukje wat ik ooit op het andere forum heb gepost weer eens boven water gehaald. Het is een gesprek die ik had met een collega op het werk:

IK: "Hey John, do you have time for a science experiment?"
JOHN: "Sure, what's up?"
IK: "I visit an Dutch internet forum regarding the USA regularly and they have this idea that americans don't know where Holland is"
JOHN: "Is that so? Aren't you from there?"
IK: "As a matter of fact I am. So John, have you ever heard of Holland?"
JOHN: "Yes, isn't that an area in the Netherlands?"
IK: "Not bad John, but do jou actually know where the Netherlands are?"
JOHN: "Somewhere in Europe, It must be on the coast, because it had really strong naval force in the old days. Wasen't that pirate Pete Heyn Dutch?"
IK: "He's considered a hero in Holland, John. But you're avoiding the question: where are the Netherlands?"
JOHN: "I guess I'm not really sure, somewhere not too far from Germany since they got clobbered by them in the second world war. I heard Rotterdam really got bommed into oblivion"
IK: "But you don't know where it is then?"
JOHN: "No, I guess your forum readers are right. We americans just don't know where the Netherlands are..."
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Prachtig stukje, Loek. Je moet onderhand de lengte en breedtegraad weten.

Zaterdag schreef ik dit in mijn blog over een paar mensen die we ontmoetten: "Prachtige mensen, je eerste indruk zou rednecks zijn, maar ze vertelden vanalles inclusief over de wereldpolitiek. Ze hoorden mijn accent, en toen ze hoorden dat ik uit Nederland kom wilden ze weten waarom we in hemelsnaam hier willen wonen. Het liefst zouden ze weg willen."
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

FlipjeBTiel schreef:
jiejie schreef:Ik verwacht dat de gemiddelde Europeaan meer kan vertellen over Amerika dan de gemiddelde Amerikaan over Europa.
Denk je dat nog steeds, na alle posts van mensen hier die zeggen dat ze een bepaald beeld van Amerika hadden dat uiteindelijk 100% meeviel? Men kan een hoop vertellen, maar is het juist?
Klopt ook wel, er is een beeld dat de mensen hebben, voornamelijk dankzij de media en dergelijke is dat beeld in de wereld gekomen. Maar goed, als ik hier naar het nieuws kijk, of een willekeurige krant opensla, dan staat er maar weinig over de rest van de wereld in, en dat is waar ik op doelde. De media in Nederland is veel meer gericht op de rest van de wereld. Natuurlijk is er ook wel veel binnenlands nieuws als je een groot land hebt zoals Amerika, maar toch, er zou toch wel wat meer mogen zijn. Daarnaast zijn er ook verschillende onderzoeken geweest waaruit ook blijkt dat er weinig kennis is van geografie en buitenlandse aangelegenheden en dat soort zaken.

FlipjeBTiel schreef:
jiejie schreef:alhoewel ik oorspronkelijk uit Breda kom
Kijk nou, dat is kort aan de deur. :)
Jij komt oorspronkelijk uit? Tiel? Dat ligt toch niet zo dicht bij Breda?

FlipjeBTiel schreef:
jiejie schreef:'oh maar dan moet je nu toch wel gelukkig zijn nu je hier woont'
Eerlijk is eerlijk: je hebt de schijn tegen. Je hebt tenslotte gekozen om hier te gaan wonen, en die conclusie ligt dus erg voor de hand.
Klopt, de conclusie ligt voor de hand maar het is me ook al meerdere malen gezegd door mensen hier dat ze echt dachten dat het een achtergebleven gebied is en dat is toch wel slecht onderbouwd lijkt me.. je wilt niet weten met wat voor derde wereld landen Nederland al vergeleken is... ik ben in China geweest voor ruim een maand in 2006 en zelfs daar was het nog niet zo erg hahaha. Maar goed, ik zeg ze dan dus ook altijd dat ik niet ben gekomen omdat ik het perse wilde en als het aan mij lag was ik in NL gebleven, en dat voel ik nog altijd zo.. mijn vrouw had ook liever in NL gezeten. Het is ook de bedoeling dat we later een huis in NL zullen aanschaffen en dan mogelijk op en neer blijven reizen tussen de woningen.. de enige reden dat ik hier ben is mijn vrouw, verder heb ik hier eigenlijk niets te zoeken. Het was voor haar moeilijk een baan in NL te vinden terwijl ik al een baangarantie in de VS had bv.. daarnaast spreek ik Engels maar zij geen Nederlands.. en zo zijn er nog wat van die zaken. Tuurlijk, de uiterlijke schijn heb ik tegen maar zodra men dieper naar de beweegredenen kijkt dan zien ze toch een ander verhaal.
mariekeev
Amerikafan
Locatie: Nederland..... en in de toekomst hopelijk weer Los Gatos!

Bericht door mariekeev »

Loek schreef:JOHN: "No, I guess your forum readers are right. We americans just don't know where the Netherlands are..."
Wat een geweldig stukje :lol: Een belangrijk deel van onze geschiedenis zo beknopt weergeven en dan eindigen met deze conclusie, humor ontbreekt in ieder geval niet.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Het sluit in ieder geval aan bij de ervaring die ik zelf heb gehad met een aantal Amerikanen: zij kenden meer van de geschiedenis rond onze wereldoorlogen dan dat ik dat zelf deed... :oops: En ook hun kennis over Engeland verbaasde me. Shakespeare en het Victoriaanse Engeland, daar kende ik nauwelijks iets van, in tegenstelling tot zij. OK, dit komt misschien ook wel door de literatuur die zij doorgenomen hebben tijdens Engels, maar toch...
En Belgie? Nou ja, dat is "Brussels". :lol:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

jiejie schreef:[
Maar goed, als ik hier naar het nieuws kijk, of een willekeurige krant opensla, dan staat er maar weinig over de rest van de wereld in, en dat is waar ik op doelde. De media in Nederland is veel meer gericht op de rest van de wereld. Natuurlijk is er ook wel veel binnenlands nieuws als je een groot land hebt zoals Amerika, maar toch, er zou toch wel wat meer mogen zijn.
Dat hoor ik wel vaker, en nu ik hier een poosje zit weet ik niet of ik het daar nog mee eens ben. Amerika is nou eenmaal ontzaglijk groot. Als je in Georgia zit moet je zeker enkele dagen rijden voordat je in een ander land bent, en voor de Georgians heeft wat de goeverneur besluit omtrent het budget een veel groter direct effect op hun leven dan wat er in Europa gebeurt. Daarentegen ben als je Europeaan zoveel meer afhankelijk van wat er in de (kleine) landen om je heen gebeurt dat het veel logischer is dat de media daar dus ook meer aandacht aan besteden.
Ik bedoel, welke Nederlander (met uitzondering van Bandido) weet zo uit zijn hoofd wie de Gouverner van Georgia is? Ik gok vrij weinig. Waarom zou je dan van Amerikanen -wel- verwachten dat zij genoeg kennis hebben om mee te doen met "twee voor twaalf"?

Ik wil best toegeven dat Amerikanen minder van de wereld weten dan Europeanen - ik zie dat dagelijks in mijn studenten. Maar ik vind het niet terecht om te verwachten dat zij net zoveel weten.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

De kranten worden steeds dunner, en met internet kun je er niet vanuit gaan dat het enige nieuws dat een Amerikaan leest of hoort uit de krant komt. Als ze meer geinteresseerd zijn in een onderwerp kun je er eindeloos over opzoeken. Ik moet toegeven dat ik ook niet meer zo goed op de hoogte ben wat er allemaal in Nederland gebeurd.
Mijn jongste van 15 jaar vond maar dat zijn klasgenoten weinig afwisten van de tweede wereldoorlog toen ze het er in geschiedenisles over leerden. Hij zei er veel meer van te weten, maar dan is een van zijn favoriete tv kanalen ook het 'history channel'. Hij zal weer minder weten van andere dingen, het is ook maar waar de interesses liggen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

DixieChick schreef:Dat hoor ik wel vaker, en nu ik hier een poosje zit weet ik niet of ik het daar nog mee eens ben. Amerika is nou eenmaal ontzaglijk groot.

Dat vind ik ook. Als ik presentaties geef over Georgia aan Europeanen leg ik altijd Georgia als het ware "naast Europa neer". Het helpt om het in het juiste perspectief te zien. Zo heeft Georgia bijna 10 miljoen inwoners (vergelijkbaar dus met Belgie of Portugal). En gemeten naar GDP een economie die ongeveer even groot is als die van Noorwegen of Zwitserland. En dan is Georgia nog niet eens een van de grootste staten van de VS. Californie bv is qua economie groter dan de meeste Europese landen.

Kortom: ik denk dat veel Nederlanders onderschatten hoe groot Amerika nou eigenlijk. Natuurlijk is er inderdaad te weinig aandacht voor het buitenland (behalve Israel, Afghanistan en Irak hoor je weinig over andere delen van de wereld), maar er is simpelweg ook veel te vertellen over alleen al de staat waar iemand woont. Een staat als Georgia of Californie is niet vergelijkbaar met Overijssel of Flevoland.
"Keep Georgia On Your Mind"
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Als 15/16 jarige ben ik samen met een vriendin 2 maanden naar Canada geweest bij haar oom en tante. Als puber ervaar je dan ineens dat er meer in de wereld is dan hutspot en fietsen door de polder. In die 2 maanden gingen we ook nog een week op vakantie in Montana. Paardrijden als een cowboy, rijden door prachtige natuur. Ja, mijn hart was verkocht. Ooit wilde ik wel terug...

Rond mijn 30e ontmoette ik mijn (inmiddels) man via een wederzijdse kennis. Hij was Nederlander, maar had altijd al een drang om in de US te wonen en zo heeft hij ook aan zijn carrière gewerkt om daar te komen. Toen ik hem ontmoette woonde hij dus al een aantal jaren in de US. Ik was een alleenstaande moeder van 2 kinderen en had echt niet de wens om naar de US te verhuizen op dat moment. Maar ja, toen het serieuzer werd tussen ons had ik weinig keus. Hij zou niet naar Nederland komen, dat was duidelijk. En steeds die oceaan overvliegen schiet ook niet op. Ik ben dus duidelijk voor de liefde gegaan en ik heb er geen spijt van.

Amerika lijkt dan wel zo geweldig en in veel opzichten is het dat ook, maar uiteindelijk moet je hier (net als in Nederland) ook gewoon werken. Hier heb je ook de sleur van alledag, maar misschien een iets andere sleur omdat je op een 12 baans I-10 in de file staat en niet op de 4 baans A2. In elk land is wel wat en niks is perfect. Ik heb hier makkelijk kunnen wennen, maar als we morgen naar Frankrijk zouden moeten verhuizen dan vind ik daar ook mijn weg wel weer. Wat ik van hier zou missen als ik weg moest is de ruimte, de vriendelijkheid van de mensen, de grote steaks en het weer. Maar nu ik mijn greencard heb, denk ik dat ik nog wel een tijdje blijf :D .

Het meest waardeloze aan Nederland vind ik overigens de wetgeving op het gebied van alimentatie. Een niet verzorgende ouder kan na een scheiding ineens claimen dat hij/zij geen geld heeft om zijn/haar kind(eren) financieel te onderhouden. De verzorgende ouder krijgt dan ineens allerlei subsidies en regelingen waardoor heel werkend Nederland voortaan opdraait voor het kroost. Meldt een nieuwe partner zich aan bij de verzorgende ouder, dan is hij/zij ineens ook meteen mede verantwoordelijk voor de financiën van dat kroost. Leuk zo'n verzorgingsstaat :roll:
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Ik woon in Amerika omdat hier veel meer banen waren die goed aansluiten op mijn opleiding.
Het woont erg prettig in de VS. Beter weer, meer ruimte, mensen vriendelijker, minder files, meer vrije natuur (zelfs in NJ), mensen laten je meer met rust en laten je in je waarde. Het enige dat ik mis uit NL is mijn familie.
Het valt mij ook vaak mee hoeveel Amerikanen (mijn collega's in ieder geval) van Nederland weten. En volgens mij is minstens de helft van onze afdeling wel eens in NL met vakantie geweest (ze vragen mij altijd voor reistips). Ze zijn ook altijd erg geintereseerd, veel dingen/namen hier hebben een oorspong in NL (coleslaw, Bronx, Brooklyn, Nassau, Yankees, Rutger's University, Wallstreet, Voorhees, Gansevoort, Stuyvesant, Harlem, etc.).

Dora
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bandido schreef:
ANY schreef:Ik ben hier juist vaak verrast hoeveel mensen weten van buiten Amerika, vaak mensen waarvan je het nooit zou verwachten.
Dat vind ik ook. Mijn ervaring is dat de meeste Amerikanen wel degelijk op zijn minst van NL hebben gehoord. Veel zijn er ook geweest. En Amerikanen zijn door hun gebrek aan vakantiedagen nu eenmaal wat beperkter in hun reismogelijkheden, maar zijn misschien wel juist daarom erg geinteresseerd in andere landen.
Dat is ook mijn ervaring, maar JieJie woont verder bij ons vandaan, dan Nederland is :). Ik wil nog wel wedden, dat meer mensen, die ik hier ken naar Nederland zijn geweest, dan naar Hawaii. Laat weer zien, dat "de" Amerikaan niet bestaat, we baseren onze meningen op onze dagelijkse bevindingen. Er zijn natuurlijk heel veel onwetende Amerikanen over Europa, maar er zijn ook heel veel onwetende Europeanen over de VS (ik was er zelf ook echt een van met mijn gymnasium opleiding en al). Heel veel hangt af, van waar in de VS je je bevindt.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Petra/VS schreef:Dat is ook mijn ervaring, maar JieJie woont verder bij ons vandaan, dan Nederland is :)
Haha, als je aan de oostkust woont dan is dat wel zeker ja
Petra/VS schreef:Laat weer zien, dat "de" Amerikaan niet bestaat, we baseren onze meningen op onze dagelijkse bevindingen. Er zijn natuurlijk heel veel onwetende Amerikanen over Europa, maar er zijn ook heel veel onwetende Europeanen over de VS (ik was er zelf ook echt een van met mijn gymnasium opleiding en al). Heel veel hangt af, van waar in de VS je je bevindt.
Hier kan ik me wel in vinden. Locatie wilt ook veel zeggen inderdaad... ik denk ook eerlijk gezegd dat, wanneer ik er nu zo'n beetje over nadenk, dat de mensen hier meer over Azie weten dan over Europa en aan de oostkust zal het juist andersom zijn.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

**Het gesprek wat hier off topic ontstond over "Onder de rook van Breda" kan je hier verderzetten:
viewtopic.php?f=6&t=21218

Elke, moderator**
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Tja: geen familie in Amerika, niet getrouwd met een Amerikaanse en toch blij als een kind toen we vorig jaar waren uitgeloot voor GC.

Als kind was ik wel al gefasineerd door USA en toen ik er met mijn ouders voor het eerst heen ging was mickey mouse het einde...
Daarna de kans gehad om er 3 jaar te studeren en voelde me er meteen thuis. We woonden in Charlotte: het weer was er beter, de mensen vriendelijk en de sport op tv tenminste van een deftig niveau!
Natuurlijk heb je als student niet de zorgen als iemand die zijn valiezen neemt en hier alles achterlaat maar toch had ik toen reeds voor mezelf beslist als we ooit de kans krijgen om die te pakken.

En dus nu we begin Mei op interview moeten komt die kans om nieuwe ervaring op te doen en ginder te werken en te wonen.
Zullen we met schrik vertrekken, zeker weten! Zijn er nadelen zeker weten (en we kennen ze nu nog niet allemaal).
Maar samen met mijn vrouw hebben we goed alles overwogen en afspraken gemaakt over minimale tijd die dit avontuur willen geven maar ook maximum bedrag die we willen investeren want al ons spaarcenten willen we aan dit avontuur niet spenderen.

Maar toch lokt voor ons beiden de roep om te emmigreren en de toekomst zal wel uitwijzen zeker of het de juiste beslissing was of niet.

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bart, ik hoop dat het jullie heel goed gaat in de VS!
En dat je ons hier op Alles Amerika zeker gaat blijven bezoeken en op de hoogte houden van jullie leven ginder: de aanpassingen, de dingen die vlot gaan, maar ook de hindernissen en frustraties waar je tegenaan loopt.
Wij van onze kant zullen ons best doen om jullie te helpen waar we kunnen!
Elke
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Dit topic bestaat ondertussen al vijf jaar en omdat Loek vandaag hier een link plaatste naar dit topic heb ik maar eens wat verhalen gelezen die erg interessant waren. Omdat deze vraag oneindig vaak beantwoord kan worden waag ik het er ook maar eens op.

Waarom zou ik in Amerika willen wonen? Laat ik maar uitleggen hoe mijn liefde voor dit land is ontstaan. Al op jonge leeftijd, toen ik nog zo'n 6 jaar oud was, zag ik foto's van New York en wist ik het precies op de kaart aan te wijzen. Ik heb er nooit over gesproken dat ik er heel erg graag naartoe wilde gaan maar het heeft altijd in mijn hoofd gezeten als de plek waar ik naartoe zou gaan later als ik meer vrijheid zou hebben (weg uit huis) en genoeg geld zou hebben.
Een vriend van me is al heel erg lang erg geinteresseerd geweest in New York en na heeeel veel praten over New York heb ik ook maar eens gekeken hoe die stad in elkaar zit. Ik kwam van alles tegen als ''Manhattan'' en ''Empire State Building'' op internet en ik had er allemaal al eens van gehoord maar ik wist niet dat het in New York was. Vanaf dat moment bleef New York niet bij een skyline maar ben ik me veel meer gaan verdiepen in New York. Van het lezen van boeken en het lezen van reisverslagen tot het bekijken van plattegronden, etc, etc, etc, etc, etc. Thuis hadden we een oude metroplattegrond uit 1997 dus ik schreef de MTA voor een nieuwe. Toen stond er opeens een busje voor de deur met een pakket ervan. Ik was enorm verrast! Toen heb ik uit nieuwsgierigheid allerlei staten gemaild voor hun brochures, attracties als het Empire State Building gevraagd om een foldertje en in de zomer van 2008 stroomde de brievenbus iedere dag weer vol met van alles uit Amerika, soms wel zes dingen per dag. Ieder boekje en alles van Amerika heb ik toen helemaal doorgebladerd en het verbaasde mij hoe ongelofelijk vriendelijk de Amerikanen waren en wat een geweldige service ze aanboden. Mijn Engelss sindsdien ook met grote stappen vooruit aan het gaan.
Ik ben mij in die tijd ook gaan interesseren in andere dingen dan alleen New York. De steden als Miami, Los Angeles, Washington, Chicago, Seattle, Las Vegas, San Francisco etc. etc. spraken tot mijn interesse en terwijl ik steeds meer en meer leerde over Amerika leerde ik ook van alles over de cultuur en de samenleving.
Ik ging beseffen dat het niet zo is als in Europa, er onbeschrijfelijk veel verschillen zijn en de mentaliteit van de Amerikanen recht tegenover die van Europa staat. Ergens las ik een keer (misschien op dit forum) ''Amerikanen leven om te werken, Europeanen werken om te leven''.
Gedurende die tijd, terwijl ik nog nooit in Amerika was geweest, ben ik van dat land gaan houden en heb het beschouwd, zoals velen, als het ''beloofde land''. Het land van de Amerikaanse droom, waar alles mogelijk is maar waar je ook veel tegenslagen moet overwinnen (in de eerste periode zag ik enkel voordelen).
De combinatie van de mentaliteit die me aanspreekt, de schoonheid van zowel de natuur als de steden (google afbeeldingen is ontelbaar vaak geraadpleegd en dat wordt het nog steeds dagelijks), de veelzijdigheid van het land, de grootte van het land en mijn passie voor reizen brachten mij de gedachte: Ik wil in Amerika wonen.
Na in november 2009 in New York te zijn geweest is een deel van mijn vooroordelen bevestigd. Ik heb nog enorm veel te ontdekken en te bezoeken in Amerika maar ik zit er heel erg serieus over na te denken om de studie ''American Studies'' te gaan volgen.
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer