Dit topic bestaat ondertussen al vijf jaar en omdat Loek vandaag
hier een link plaatste naar dit topic heb ik maar eens wat verhalen gelezen die erg interessant waren. Omdat deze vraag oneindig vaak beantwoord kan worden waag ik het er ook maar eens op.
Waarom zou ik in Amerika willen wonen? Laat ik maar uitleggen hoe mijn liefde voor dit land is ontstaan. Al op jonge leeftijd, toen ik nog zo'n 6 jaar oud was, zag ik foto's van New York en wist ik het precies op de kaart aan te wijzen. Ik heb er nooit over gesproken dat ik er heel erg graag naartoe wilde gaan maar het heeft altijd in mijn hoofd gezeten als de plek waar ik naartoe zou gaan later als ik meer vrijheid zou hebben (weg uit huis) en genoeg geld zou hebben.
Een vriend van me is al heel erg lang erg geinteresseerd geweest in New York en na heeeel veel praten over New York heb ik ook maar eens gekeken hoe die stad in elkaar zit. Ik kwam van alles tegen als ''Manhattan'' en ''Empire State Building'' op internet en ik had er allemaal al eens van gehoord maar ik wist niet dat het in New York was. Vanaf dat moment bleef New York niet bij een skyline maar ben ik me veel meer gaan verdiepen in New York. Van het lezen van boeken en het lezen van reisverslagen tot het bekijken van plattegronden, etc, etc, etc, etc, etc. Thuis hadden we een oude metroplattegrond uit 1997 dus ik schreef de MTA voor een nieuwe. Toen stond er opeens een busje voor de deur met een pakket ervan. Ik was enorm verrast! Toen heb ik uit nieuwsgierigheid allerlei staten gemaild voor hun brochures, attracties als het Empire State Building gevraagd om een foldertje en in de zomer van 2008 stroomde de brievenbus iedere dag weer vol met van alles uit Amerika, soms wel zes dingen per dag. Ieder boekje en alles van Amerika heb ik toen helemaal doorgebladerd en het verbaasde mij hoe ongelofelijk vriendelijk de Amerikanen waren en wat een geweldige service ze aanboden. Mijn Engelss sindsdien ook met grote stappen vooruit aan het gaan.
Ik ben mij in die tijd ook gaan interesseren in andere dingen dan alleen New York. De steden als Miami, Los Angeles, Washington, Chicago, Seattle, Las Vegas, San Francisco etc. etc. spraken tot mijn interesse en terwijl ik steeds meer en meer leerde over Amerika leerde ik ook van alles over de cultuur en de samenleving.
Ik ging beseffen dat het niet zo is als in Europa, er onbeschrijfelijk veel verschillen zijn en de mentaliteit van de Amerikanen recht tegenover die van Europa staat. Ergens las ik een keer (misschien op dit forum) ''Amerikanen leven om te werken, Europeanen werken om te leven''.
Gedurende die tijd, terwijl ik nog nooit in Amerika was geweest, ben ik van dat land gaan houden en heb het beschouwd, zoals velen, als het ''beloofde land''. Het land van de Amerikaanse droom, waar alles mogelijk is maar waar je ook veel tegenslagen moet overwinnen (in de eerste periode zag ik enkel voordelen).
De combinatie van de mentaliteit die me aanspreekt, de schoonheid van zowel de natuur als de steden (google afbeeldingen is ontelbaar vaak geraadpleegd en dat wordt het nog steeds dagelijks), de veelzijdigheid van het land, de grootte van het land en mijn passie voor reizen brachten mij de gedachte: Ik wil in Amerika wonen.
Na in november 2009 in New York te zijn geweest is een deel van mijn vooroordelen bevestigd. Ik heb nog enorm veel te ontdekken en te bezoeken in Amerika maar ik zit er heel erg serieus over na te denken om de studie ''American Studies'' te gaan volgen.