Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

first port of entry CHICAGO

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
tony
Amerika-ontdekker

first port of entry CHICAGO

Bericht door tony »

Hallo iedereen,

Ik heb gisteren mijn greencard laten activeren in de luchthaven van Chicago. Ik zal hieronder even kort vertellen hoe dit verlopen is.
moesten er nog vragen zijn mag je die gerust stellen.

Bij aankomst stelde ik meteen vast dat er in chicago 2 lijnen zijn bij de immagration: 1) US citizens 2) Residents, GC holders and vistors ( deze moeten in dezelfde lijn aanschuiven)
Je mag hier aanschuiven waar je dit normaal gezien doet (ik ging vroeger altijd met mijn vrouw mee in de US citizen lijn en dit was ook nu geen probleem)
Bij deze immigration officer geef je je enveloppe af en de procedure is bij hem dezelfde als bij een visa waiver ( vingerafdrukken electronisch, foto, enz).
je krijgt dan je enveloppe ongeopend terug en je mag dan je bagage gaan halen. Het enige formulier dat ik moest afgeven was het custom declaration formulier dat amerikanen ook moeten invullen (waarin je verteld voor hoeveel $ je goederen mee hebt enz). Ik had online het ESTA formulier ingevuld, maar dit was niet nodig denk ik.( heeft maar 5 min geduurd en is gratis, dus bij twijfel kan je dit best doen).
Dan zij we met de baggage door de customs gegaan en hebben ze mij naar een aparte lijn gestuurd. Daar kwam ik een aparte ruimte binnen en moest mijn baggage aan de kant zetten.
Mij enveloppe en papoort moest ik aan de balie afgeven en na 5 min kreeg ik mijn paspoort afgestempeld terug met de uitleg dat ik nu mijn SSN kon aanvragen en mag beginnen werken. Ik moest nog even echte vingerafdrukken geven en het zat erop. Mijn GC in mijn paspoort is 12 maanden geldig en ik mag hier mee over en weer reizen. Na max 3 maanden zal ik mijn greencard voor 10 jaar krijgen.

Heel de procedure heeft ons max 30 minuten extra gekost. Ik was wel de enige immigrant op die moment.
Mijn rontgen foto's hebben ze niet naar gevraagd en er was ook geen interview.
Voor alle duidelijkheid ik had een IR1 visum

groetjes,

tony
kiyu
Amerikafan

Re: first port of entry CHICAGO

Bericht door kiyu »

Fijn Tony dat je zo snel verslag doet over Chicago, zo weten wij ook een beetje waar we mee af zijn in Chicago! Wij gaan 30 april vliegen. Blijf je meteen daar of kom je nog terug naar hier? Ik neem aan dat je vanaf nu nog een jaar hebt om over en weer te reizen?
Ik hoop niet dat `t 30 minuten per persoon is want dan gaan wij het volgende vliegtuig missen :(

Fijn dat je het ons hebt verteld en veel plezier daar!!!!

Kiyu
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Kiyu> Niet om nou heel pessismistisch te zijn, maar ik zou toch wel zeker rekenen op 30 mins. Zoals Tony al aangaf, bij hem was er toevallig niemand anders in de rij, maar er is ook kans dat je nummertje 7 of 8 bent, en dus even moet wachten. Ik zou zeker kijken of ik de volgende vlucht niet naar later zou kunnen verzetten. Ik kan me voorstellen dat dat soort stress nou het laatste is waar je behoefte aan hebt.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dus nu ben je eigenlijk een beetje 'een echte', Tony. :lol:
Leuk dat het zo vlotjes gegaan is. Kan me inbeelden dat, als je in een rij met immigranten staat te wachten en je ziet dat een van je voorgangers problemen krijgt of zo, dat je hart dan nog een slagje sneller gaat.

@Kiyu: hoeveel tijd hebben jullie tussen de 2 vluchten?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
tony
Amerika-ontdekker

Bericht door tony »

@ Kiyu, hou er rekening mee dat chicago airport echt wel heel groot is. Het heeft ongeveer 1,5 uur geduurd om van ons vliegtuig tot aan onze gate voor St louis te geraken.
We hadden ook ongelofelijk geluk kwa timing. Omdat mijn dochtertje keihard begon te lopen eens ze uit het vliegtuig was :D kwamen we als bijna een van de eerste toe aan de immigration loketten. De baggage was onmiddellijk beschikbaar en er was niemand bij de immigrationdienst voor mij. Dan toen we door de security check moesten deden ze net voor mij een nieuwe lijn open en waren we daar ook zeer snel door
Toen we nog gewoon op vakantie gingen naar Amerika hadden we altijd minstens 2,5 uur tussen onze vluchten en we hebben nooit veel tijd over gehad.
Zorg dat je zeker genoeg tijd hebt tussen de vluchten om stress te vermijden. Er zijn wel wat winkeltjes en veel eetgelegenheden in de airport dus je kan je daar wel wat bezighouden.

We blijven hier voor 3,5 weken om een huis te zoeken. In juli verhuizen we definitief.
Ik mag nu al over en weer reizen en krijg binnen 3 maanden mijn greencard voor 10 jaar. Met mijn greencard mag ik ook over en weer reizen hoor. Ik mag alleen niet langer dan 1 jaar uit amerika weg blijven.

groetjes,

tony
kiyu
Amerikafan

Bericht door kiyu »

Oeps, heb net even gekeken maar het is maar een kleine 2 uur wat er tussen zit!!! Ik denk dat ik toch maar eens ga kijken of het veranderd kan worden!
Ik denk, Tony, dat ik ook maar een heel hard ga lopen!!!

Waar gaan jullie wonen?

Kiyu
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat lijkt me voldoende als je zonder heel dat papierwerk er door moet, maar in jullie geval zal het herboeken van je vervolgvlucht het beste zijn, denk ik.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
tony
Amerika-ontdekker

Bericht door tony »

Ja herboeken lijkt mij het beste. Als je de vlucht mist zetten ze je wel op de volgende, maar dan kom je op een wachtlijst. Als die vlucht vol zit kom je op nog een latere vlucht.
wij gaan in Webster Groves ( St louis MO) wonen

Tony
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

kastelke schreef:Leuk dat het zo vlotjes gegaan is. Kan me inbeelden dat, als je in een rij met immigranten staat te wachten en je ziet dat een van je voorgangers problemen krijgt of zo, dat je hart dan nog een slagje sneller gaat.
Het is inderdaad razend spannend. Je weet dat het eigenlijk allemaal wel goed zit, maar denkt toch "wat als er toch iets niet klopt"?? Bij mij (JFK) was er geen rij met immigranten, maar een voor citizens/residents en een voor alle andere buitenlandse bezoekers. En ik zag dus de mensen achter me al met hun ogen rollen toen mijn gele envelop voor de dag kwam. En het wachten voor hen dus ook nog wel even zou duren. :D
tony schreef:@ Kiyu, hou er rekening mee dat chicago airport echt wel heel groot is.
Niet alleen dat, het is ook berucht om de vele vertragingen. Nog een reden om niet het risico te nemen om de volgende vlucht te missen. Je wordt inderdaad wel overgeboekt, maar als er geen plek is, kom je op die daarna. Dan kan het soms wel even duren. Dus omboeken als dat nog kan.
"Keep Georgia On Your Mind"
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Bandido schreef:En ik zag dus de mensen achter me al met hun ogen rollen toen mijn gele envelop voor de dag kwam.
Dat zijn dan vaak de mensen die weten wat het is en het zelf ook graag zouden willen hebben (anders weten ze het vaak ook niet hehe) ;)
raket
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door raket »

Welke rij kies je: bezoekers of citizens/residents?
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Tony

Bedankt voor de info want wij vliegen ook via Chicago in juni (gezien wij er nog steeds vanuit gaan dat er we op 14 mei na het interview met GC buiten komen)

Daar we onze miles van SN wilden gebruiken hadden we niet veel keuze en dus is het atlanta via Chicago.
Nu zijn we al aantal keren door chicago gevlogen en ik vond de mensen steeds vriendelijk en correct.
Heb wel voor de veiligheid een latere connectie genomen en nu zit er 5 uur tussen aankomst chicago en vertrek atlanta, zou moeten ruim voldoende zijn.
De mevrouw aan de telefoon bleef maar aandringen dat er ook een vroegere vlucht was en zelfs na mijn ganse verhaal over de GC was ze nog niet overtuigd waarom wij 5 uren voor een connectie prima vonden...

Maar goed: we vliegen voor luchthaventaks naar de states en hebben ruim tijd om alle procedures af te haspelen...

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

raket schreef:Welke rij kies je: bezoekers of citizens/residents?
Bezoekers. Je bent namelijk op dat moment nog geen resident. Dat is ook meteen de laatste keer dat dit moet. :wink:
tony
Amerika-ontdekker

Bericht door tony »

met 5 uur zul je inderdaad comfortabel zitten.
je neemt best de visitors lijn.
Toen ik aankwam in chicago moesten de visitors en residents/green card holders in dezelfde lijn aanschuiven
enkel de US citizens mochten in de 'snelle' lijnen aanschuiven.
dit is de eerste keer dat ik dit zag. Normaal mochten Citizens en Residents altijd in dezelfde lijn aanschuiven

grotjes,

tony
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

tony schreef:dit is de eerste keer dat ik dit zag. Normaal mochten Citizens en Residents altijd in dezelfde lijn aanschuiven
Komt denk ik doordat residents tegenwoordig ook vingerafdrukken en dergelijke moeten laten afnemen, het voordeel wat ze hiermee in het verleden hadden is mooi weggenomen :(
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Laatste keer terug (SFO): wel vingerafdrukken, toch in de Citizens rij. En wat ik hoorde van collega's, kwam ik nog goed weg: alleen foto en vingerafdrukken van de rechterhand, niet alle 10.

Maar het is aftellen naar het blauwe boekje, nietwaar? :wink:

Gr., Flipje
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik kon in Maart ook nog gewoon door de citizens lijn, maar moest wel vingerafdrukken en foto laten nemen..
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

FlipjeBTiel schreef:Maar het is aftellen naar het blauwe boekje, nietwaar? :wink:
Inderdaad, maar alleen als ik mijn bordeaux-rode boekje kan behouden ;)
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

FlipjeBTiel schreef:Maar het is aftellen naar het blauwe boekje, nietwaar? :wink:
Zodra ik het kan aanvragen, zal ik het doen ook. Maar dat duurt in mijn geval nog wel even helaas.
kiyu
Amerikafan

Bericht door kiyu »

We hadden de vluchten al geboekt en ik heb geïnformeerd maar helaas is er geen weg terug! De vluchten staan vast en konden niet veranderd worden. We hebben dus een krappe 2 uur. Het advies wat de Vliegwinkel ons gaf is om in Chicago meteen naar United Airlines te stappen en proberen ter plekke de vlucht om te zetten. Als je de tweede vlucht mist dan vervalt de vlucht op de terugweg ook automatisch!!!! Maar goed dat we dit onderwerp even aansnijden!

We gaan gewoon rennen als we in Chicago aankomen :lol:

Kiyu
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer