De laatste periode ben ik voor ons gezin enkele keren naar dokter/tandarts moeten gaan. Telkens vroeg ik me af in welke situatie ik me in Amerika zou bevinden.
Ik geef enkele praktijkvoorbeelden vanuit Belgie en zou dan graag hebben dat ik een vergelijking met Amerika kan maken. Zowel qua dienstverlening als wat kosten betreft .
In veel topics lees ik dat de ziekteverzekering daar veel geld kost.
Kunnen jullie mij een idee geven? Stel dat mijn man de green card wint en we vertrekken naar de US. Hij gaat werken bij Mc Donalds want vindt niet zo snel een job. Ik ben thuis bij de kinderen. Wat we tekort komen om te leven leggen we bij van ons spaargeld in afwachting van een andere job.
Ik ga van het volgende uit :
a. ik heb geen bijkomende hospitalisatieverzekering
b. Ik heb wel een bijkomende hospitalisatieverzekering
Van het loon wordt 12 percent afgehouden voor pensioen en ziektekosten en ziekteuitkering. Stel dat ziektekosten dan ongeveer 5 percent van het brutoloon bedragen.
Situatie 1
Mijn oudste zoon heeft koorts, keelpijn etc. Ik kijk wanneer de dokter vrij spreekuur heeft. Dezelfde avond kan ik terecht. Hij onderzoekt oren, neus, keel, neemt koorts, bloeddruk, voelt naar opgezette klieren.
Ik krijg een doktersattest dat ik moet binnenbrengen bij het ziekenfonds. Ik moet 22,50 euro betalen. Na het briefje binnengebracht te hebben krijg ik 16,71 euro terug van het ziekenfonds.
Ik moet 6 euro zelf betalen.
Situatie 2
Ik bied mij aan op de afdeling spoed omdat de jongste hoge koorts heeft die niet daalt terwijl hij van de huisdokter al twee flesjes antibiotica gehad heeft.
Hij wordt opgenomen voor drie dagen en krijgt intraveneuze antibiotica. Hij ligt op de kinderafdeling waar alle kamers individueel zijn.
Verder krijgt hij geen speciale behandelingen buiten antibiotica, pijnstillers en aerosol.
Ik overnacht mee op de kamer maar betaal wel zelf mijn eten.
Dit kost mij ongeveer 150 euro, spoeddienst inbegrepen. Het ziekenfonds betaalt rooming in ook terug.
In het geval van ene hospitalisatieverzekering moet ik niets betalen. Deze kost voor het hele gezin wel 80 euro per maand.
Situatie 3
Mijn man heeft erge pijn in zijn armen. hij is al naar de huisdokter geweest die m onderzocht heeft en zegt dat dit van zijn nek komt en er niets aan te doen is.

Op eigen initiatief maakt hij een afspraak met een osteopaat. Hij kan de week erop komen.
Hij wordt 'gekraakt' (weet niet hoe dat in NL heet).
Hij moet 35 euro betalen. Geen terugbetaling.
Situatie 4
De oudste zoon heeft wratten onder zijn voet. Bezoek van de dokter na afspraak de volgende dag. Zijn wratten worden bevrozen/uitgesneden/verbrandt (of wat dan ook). Verband erop.
22,50 euro. Zes euro zelf te betalen na tussenkomst mutualiteit.
Stel dat wij morgen emigreren zoals de situatie hierboven beschreven. Wat staat mij dan te wachten ?
Carine