Maar ook op relatieve basis betalen ze meer (het OESO rapport corrigeerde daar ook op, en het CNN artikel vergelijkt evengoed de verhoudingen tussen totaal percentage inkomen en totaal percentage afdracht). En dat is allemaal prima, er zijn goede punten aan een progressief belastingsysteem, alleen waar ik moe van wordt is het idee dat de sterkste schouders hun gewicht niet zouden tillen. De feiten zijn zoals ze zijn.oortjes schreef:Ik wordt toch een beetje moe van al die statistieken dat een beperkte bovenlaag zo'n groot deel van de belastingen zou betalen. Ja ! omdat ze ook ontstellend veel verdienen, vergeleken met de minimum loon sukkelaars ! (Die well payroll betalen hoor).
Daarnaast is er het probleem dat als mensen niet betalen voor wat ze krijgen, ze het niet op waarde schatten. Dit geldt voor witte fietsen, malaria-netjes, en ook voor gezondheidszorg. Met een vlakke verhoging voor eenieder betalen de minimumloners nog altijd het minste, en krijgen ze nog altijd het grootste deel voor nop. Ze weten dan echter wel dat het geld kost.
Dat komt ook door mensen zoals de Flipjes die niets betalen voor hun gold-plated health care en er volop gebruik van maken voor elk wissewasje. Van huis uit moest ik nooit wat van dokters hebben. "Flipjes doen niet aan dokters." was het devies. Mijn vrouw hier heeft mij van anders overtuigd: medische zorg is een kwestie van onderhoud van je voornaamste bron van inkomsten, namelijk je eigen vermogen te kunnen werken.oortjes schreef:Op dit moment besteedt de US een groter percentage van het BNP aan gezondheidszorg dan andere "eerste wereld" landen, maar scoort qua kwaliteit lager dan deze landen.
Gr., Flipje