Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Katrina
Hai
Idd hoewel hier ook niet altijd alles op wieltjes loopt, zijn hier toch wel betere planningen. Bovendien zijn die orkanen ginds toch nog een stukje erger dan hier, wat niks afdoet aan de ellende die jullie toen meemaakten natuurlijk. Een buschauffeur vertelde ons tijdens de reis dat er voor Los Angeles niets maar dan ook niets van rampenplan bestond om de inwoners van LA te evacueren bij rampen zoals een aardbeving bv. Dit vind ik toch wel schrijnend hoor.
Groetjes van Dummy
Idd hoewel hier ook niet altijd alles op wieltjes loopt, zijn hier toch wel betere planningen. Bovendien zijn die orkanen ginds toch nog een stukje erger dan hier, wat niks afdoet aan de ellende die jullie toen meemaakten natuurlijk. Een buschauffeur vertelde ons tijdens de reis dat er voor Los Angeles niets maar dan ook niets van rampenplan bestond om de inwoners van LA te evacueren bij rampen zoals een aardbeving bv. Dit vind ik toch wel schrijnend hoor.
Groetjes van Dummy
Re: Voedsel en evacuatie
Maar dat is toch ook zo wanneer je blijft, lijkt me ...nieuwenoord schreef:En wat betreft voedsel, van een paar dagen brood en water ga je ook niet dood
Klopt, maar anderzijds: je kan bijna op je vingers natellen dat bij een echt ernstige schade (zoals er nu toch blijkt te zijn), het wel maanden kan duren voor er weer enigszins sprake is van een normaal leven.
Klopt, misschien had ik hierin een duidelijk onderscheid moeten maken.nieuwenoord schreef: Voor wie niet kán evacueren is het heel erg, voor wie niet wil vind ik het een ander verhaal.
Sandy
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Klopt Sandy, maar als je bij zo'n enorme schade wél geevacueerd bent, zal je ook niet terugkeren voor dat enigszins verantwoord is. Mensen mógen nu ook nog niet terug en wanneer zal dat wel kunnen? Dat worden dus meer dan een paar dagen water en brood, terwijl de geëvacueerden elders wel normaal voedsel kunnen kopen/krijgen.nieuwenoord schreef:
Quote:
En wat betreft voedsel, van een paar dagen brood en water ga je ook niet dood
Klopt, maar anderzijds: je kan bijna op je vingers natellen dat bij een echt ernstige schade (zoals er nu toch blijkt te zijn), het wel maanden kan duren voor er weer enigszins sprake is van een normaal leven.
Ja maar dat is toch ook zo wanneer je blijft ...
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Ellende
Nah, ellende. Ja, toen was het ingrijpend en het heeft ons bedrijfsmatig heel veel geld gekost (koeien doen het niet best na zo'n verhuizing vaak), maar privé is alles overeind gebleven. Gezin, huis, spullen. Niet te vergelijken met wat in New Orleans gebeurt is nu!de ellende die jullie toen meemaakten
Ik kan je wel vertellen dat heel veel mensen onze evacuatie van toen als een leuke onverwachte vakantie hebben beschouwd. Ik herinner me nog iemand die op 8 hoog woonde in een naburige stad, zo haar flatje uittrok (tja, water komt zo hoog echt niet en van storm was geen sprake) en nog vreselijk klaagde. Stonden wij met ons bedrijf, waar zo'n 5 meter water voorspeld werd en een ruiming van al die dieren waar je plaats voor moest zoeken.
Ik trek hier nu wel vergelijkingen, maar ergens schaam ik me ervoor, omdat het bij ons wél goed afliep. Maar ik herken wel veel!
Het is zo makkelijk oordelen vanuit onze luie stoel
.
Ik denk dat niemand vermoed heeft hoe het zou uitpakken. Er zijn wel vaker doemscenario's geweest en toen viel het achteraf allemaal wel mee.
Wat ik zo zie op CNN en hoor van mijn partner, die in Florida zit en alles volgt op de diverse new chanels is het verschrikkelijk en het duurt jaren voor alles er weer bovenop is. In februari liet hij mij nog stormschade zien van het vorige seizoen en dan nog de huizen die al eerder beschadigd zijn en wegens geldgebrek nooit meer opgeknapt, en nu verlaten staan weg te zakken.
In Florida zijn de mensen nog steeds bezig met de verzekeringen ed. om stormschade van het vorige hurricane seizoen te regelen.
Als je dan hoort dat maar 38% deugdelijk verzekerd is en waarschijnlijk niet eens tegen flooding...dat is geschrapt in de getroffen 3 staten, omdat de missisippie ed. vaak overstroomt
.
Zelfs voor ons heeft dit gevolgen op de lange duur, ten eerste de olieprijs is weer aan het stijgen, en de verzekeringsmaatschappijen gaan alles door berekenenen aan de consument, overal!!

Ik denk dat niemand vermoed heeft hoe het zou uitpakken. Er zijn wel vaker doemscenario's geweest en toen viel het achteraf allemaal wel mee.
Wat ik zo zie op CNN en hoor van mijn partner, die in Florida zit en alles volgt op de diverse new chanels is het verschrikkelijk en het duurt jaren voor alles er weer bovenop is. In februari liet hij mij nog stormschade zien van het vorige seizoen en dan nog de huizen die al eerder beschadigd zijn en wegens geldgebrek nooit meer opgeknapt, en nu verlaten staan weg te zakken.
In Florida zijn de mensen nog steeds bezig met de verzekeringen ed. om stormschade van het vorige hurricane seizoen te regelen.
Als je dan hoort dat maar 38% deugdelijk verzekerd is en waarschijnlijk niet eens tegen flooding...dat is geschrapt in de getroffen 3 staten, omdat de missisippie ed. vaak overstroomt

Zelfs voor ons heeft dit gevolgen op de lange duur, ten eerste de olieprijs is weer aan het stijgen, en de verzekeringsmaatschappijen gaan alles door berekenenen aan de consument, overal!!
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Sinds 11 september is daar in de meeste plaatsen heel hard aan gewerkt en ik weet zeker ook in Los Angeles. Maar laten we wel wezen, ieder rampenplan heeft de medewerking van de inwoners nodig en zoals je in dit geval ziet hebben velen of niet kunnen meewerken of niet willen meewerken.Dummy schreef:Hai
Groetjes van Dummy
Het is natuurlijk makkelijk om zoiets als hierboven te schrijven, als er al meer dan 50 jaar geen grote ramp in je omgeving heeft plaatsgevonden. Tegen het geweld van deze orkaan was niets opgewassen, bovendien raasde hij over een gebied waar relatief veel armoede heerst. Wederom valt er niet te vergelijken. Het is trouwens wel even heel wat om een evacuatie van een stad met 9,9 miljoen mensen op te zetten (Los Angeles), dat is meer dan de helft van de Nederlandse bevolking, die zou moeten evacueren

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Sinds 11 september is daar in de meeste plaatsen heel hard aan gewerkt en ik weet zeker ook in Los Angeles.
Hoi
Ja ik kan ook alleen maar vertellen wat die Amerikaanse buschaufeur ons vertelde en aangezien het een gids is zal hij wel op de hoogte zijn zeker. En als ze met die plannen pas na 9/11 zijn begonnen, ja die orkanen zijn er al veel langer me dunkt.
Ik erken dat je bij dergelijk natuurfenomeen machteloos bent en weinig kunt voorkomen en zelfs een goed plan kan in het honderd lopen. Maar uit de beelden die we hier te zien krijgen komt de hulp toch maar traag op gang.
En ja wij zijn in ons leven gespaard van dergelijke toestanden, gelukkig voor ons, maar we hebben dan andere problemen bv met de gezondheid en dat is evenwel rampzalig. Maar onze streken worden ook niet gespaard hoor, kijk maar wat er onlangs in Oostenrijk en Zwitserland is gebeurd. En enkele maanden geleden ook in België. LA ontruimen moet een helse opdracht zijn. Je moet je voorstellen, de hele bevolking van Belgïë evacueren, er zouden beslist ook een massa mensen uit de boot vallen.
En misschien krijgen wij een vertekend beeld vanuit Amerika, maar daar moeten we het dan ook mee doen.
Groetjes van Dummy
Hoi
Ja ik kan ook alleen maar vertellen wat die Amerikaanse buschaufeur ons vertelde en aangezien het een gids is zal hij wel op de hoogte zijn zeker. En als ze met die plannen pas na 9/11 zijn begonnen, ja die orkanen zijn er al veel langer me dunkt.
Ik erken dat je bij dergelijk natuurfenomeen machteloos bent en weinig kunt voorkomen en zelfs een goed plan kan in het honderd lopen. Maar uit de beelden die we hier te zien krijgen komt de hulp toch maar traag op gang.
En ja wij zijn in ons leven gespaard van dergelijke toestanden, gelukkig voor ons, maar we hebben dan andere problemen bv met de gezondheid en dat is evenwel rampzalig. Maar onze streken worden ook niet gespaard hoor, kijk maar wat er onlangs in Oostenrijk en Zwitserland is gebeurd. En enkele maanden geleden ook in België. LA ontruimen moet een helse opdracht zijn. Je moet je voorstellen, de hele bevolking van Belgïë evacueren, er zouden beslist ook een massa mensen uit de boot vallen.
En misschien krijgen wij een vertekend beeld vanuit Amerika, maar daar moeten we het dan ook mee doen.
Groetjes van Dummy
ik leef ook heel erg met deze mensen mee.Ik heb zelf een hele goed vriend, die de storm heeft mee gemaakt en hij vertelde me dat hij doodsbang was geweest.Maar heel erg veel geluk heeft gehad zijn huis en familie hebben niks,en ik dank god daar voor ik hoop dat de hulp voor al deze mensen snel opgang gaat komen
groetjes natasja
groetjes natasja
-
- Amerika-expert
ik had nooit verwacht dat het zo erg zou worden. het raakt me ietsje meer omdat ik new orleans ken en me niet kan voorstellen dat het zo goed als weggevaagd is. ik hoop ook dat ze het wel weer gaan opbouwen, maar afgezien van het feit dat het heel lang zal gaan duren is er hiermee zoveel geschiedenis verloren geraakt. ik vind het zo erg en dat terwijl ik niet eens daar ben. dit is natuurlijk niet te vergelijken met de tsunami van vorig jaar december maar gevoelsmatig is dit voor mij erger.
en ik realiseer me ook dat de natuur zo grillig is dat dit op verschillende plaatsen kan gebeuren, in verschillende gedaantes.
gelukkig komt er veel federale steun vrij en hopelijk wordt er hard gewerlt aan het beperken van de schade, maar het is echt een rampgebied net zoals aceh toen. en voor deze mensen zal er wel geen geld opgehaald worden omdat iedereen ervan uitgaat dat amerika rijk genoeg is om dit op te vangen.
in ieder geval, my prayers are with those affected directly by this.
doreen
en ik realiseer me ook dat de natuur zo grillig is dat dit op verschillende plaatsen kan gebeuren, in verschillende gedaantes.
gelukkig komt er veel federale steun vrij en hopelijk wordt er hard gewerlt aan het beperken van de schade, maar het is echt een rampgebied net zoals aceh toen. en voor deze mensen zal er wel geen geld opgehaald worden omdat iedereen ervan uitgaat dat amerika rijk genoeg is om dit op te vangen.
in ieder geval, my prayers are with those affected directly by this.
doreen
SEEING IS BELIEVING
ja dat ben ik met je eens ik ken zelf mensen ook familie van mijn vriend die er dichtbij wonen Maar gewoon erg veel geluk hebben dat hun huis er nog staat .Ik vond dat we zelf voor deze mensen , een aktie moeten gaan opzetten .Want zeg nu zelf dit is net zo erg als alle rampen die je op tv ziet en waar geld voor word ingezameld. ook deze mensen hebben steun nodig rijk land of niet ik hoop het beste voor iedereen daar en godbless them all
xxxjes natasja
xxxjes natasja

- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ik vind het ook zo erg, Doreen, en om dezelfde redenen, ik ken New Orleans goed, ben er twee jaar geleden nog een week op vakantie geweest. Het was zo'n unieke stad en ik kan me ook niet voorstellen, dat dat nu verloren is gegaan, ik loop al een paar dagen met een brok in mijn keel rond, eenzelfde gevoel als ik na 11 september had.
Er wordt nu gezegd, dat het wel 4 maanden tot een half jaar kan duren, voor de stad ook maar enigszins weer op gang is. Al die mensen, die alles kwijt zijn
.
De enige manier waarop we kunnen helpen is door een donatie te sturen aan o.a. het Rode Kruis. Een druppel op een gloeiende plaat misschien, maar alle beetjes helpen.
Er wordt nu gezegd, dat het wel 4 maanden tot een half jaar kan duren, voor de stad ook maar enigszins weer op gang is. Al die mensen, die alles kwijt zijn

De enige manier waarop we kunnen helpen is door een donatie te sturen aan o.a. het Rode Kruis. Een druppel op een gloeiende plaat misschien, maar alle beetjes helpen.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ik wil hier toch nog op reageren na het zien van de beelden van dat gebied vanavond, want ik vind het wel erg makkelijk om van verre te zitten te oordelen. De omvang van deze ramp is niet te overzien. We hebben het hier niet over een meter water, maar over twee tot drie meter water. We hebben het hier niet over een kleine oppervlakte, maar een oppervlakte van een aantal Europese landen samen. *ALLES* is vernield. Geen dijk had dit tegen kunnen houden (hoewel zoals altijd, en dit geldt niet alleen voor de VS, maar voor elk rampgebied, achteraf gezien betere protectie had kunnen worden aangebracht).Dummy schreef:Ja ik kan ook alleen maar vertellen wat die Amerikaanse buschaufeur ons vertelde en aangezien het een gids is zal hij wel op de hoogte zijn zeker. En als ze met die plannen pas na 9/11 zijn begonnen, ja die orkanen zijn er al veel langer me dunkt.
Je zegt, dat hulp traag op gang komt, tja, als je enkel per boot of helicopter gebieden kunt bereiken is het allemaal niet zo snel. Om de een of andere reden erger ik me aan dit soort kritiek. Dit is zo overweldigend, zo "waar begin ik", dat het toch heel wat is hoeveel er al gedaan wordt.
Natuurlijk en iedereen heeft dat. Het heeft ook geen zin om te gaan vergelijken van "wat is erger". Het een treft meer persoonlijk, dan het ander. Zoals mijn grootmoeder altijd zei, je kunt niet het leed van de hele wereld op je schouders dragen.En ja wij zijn in ons leven gespaard van dergelijke toestanden, gelukkig voor ons, maar we hebben dan andere problemen bv met de gezondheid en dat is evenwel rampzalig.
Ik denk, dat dit inderdaad vaak het geval is. Ik erger me tenminste regelmatig aan de reportages, die ik op het NL journaal of Belgische VRT zie. De mensen, die direct getroffen zijn, worden door dat soort politiek gedoe niet geholpen.En misschien krijgen wij een vertekend beeld vanuit Amerika, maar daar moeten we het dan ook mee doen.
Groetjes van Dummy
De ramp is niet meer de orkaan, maar de overstroming... Veel mensen hebben gedacht "die orkaan kan ik ook thuis overleven" maar dat bleek niet de echte ramp te zijn. Ik geloof niet dat iemand (overheden incluis) voorbereid waren op overstromingen. Zij zagen alleen een orkaan aankomen...
Mack
Mack
Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
René, ik denk dat het het makkelijkste is als jij een Nederlander vindt die je zijn rekeningnummer doorgeeft, en dan kan jij een bedrag op die rekening storten. Nadat deze het bedrag ontvangen heeft, kan hij dat dan via zijn creditcard doneren aan het Amerikaanse Rode Kruis. Een bewijsje daarvan kan hij dan mailen aan je.rene.jager schreef:ik ben niet in het bezit van een creditcard. Hoe kan ik dan toch het Amerikaanse Rode Kruis steunen?
Ik wil dat best voor je doen, maar ik heb enkel een Belgisch rekeningnummer, dus dan verlies jij kosten bij de transfer van Nederland naar België, en daar worden enkel de banken maar beter mee, en het is niet de bedoeling dat we die gaan steunen!
Je kan natuurlijk ook altijd storten op het nummer van het Nederlandse Rode Kruis, maar daar help je ze in Amerika niet mee.
Dus: welke Nederlander geeft hier zijn rekeningnummer door, zodat René kan storten?...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Vele reacties gaan in de richting van "waarom zijn zo velen toch zo dom geweest om niet te evacueren". Wel, daar word ik dus razend van. New Orleans is een van de armste steden van de US, en cultureel heel verschillend van de rest van het zuiden. Vele mensen wonen al heel hun leven in dezelfde wijk. Velen zijn er zelfs nog nooit weg geweest! De meeste van deze mensen hebben geen familie of kennissen op een veiliger plaats in de omgeving, hebben geen auto en hadden niet het geld of de middelen om te evacueren. Hoe de evacuatie verlopen is zal later wel grondig onderzocht worden, maar mijn eerste indruk is dat er onvoldoende middelen ingezet zijn om de kansarme groepen in de stad en de buitenwijken te evacueren. Zo las ik dat de Greyhound bussen vrij vroeg gestopt zijn met rijden, en zelfs niet ingezet werden om de arme mensen gratis uit de stad te vervoeren. Zelfs op dit moment lijken de ingezette middelen voor "search & rescue" ontoereikend. Ik vind dit verschrikkelijk wraakroepend. De "only remaining superpower" is wel in staat een enorm apparaat te mobiliseren voor een zinloze en illegale oorlog aan de andere kant van de wereld, maar kan nog niet de inwoners van een grootstad in het eigen "homeland" beschermen in geval van een natuurramp. Natuurlijk, het is een grootschalige ramp, maar ze raakt nog altijd maar een klein deel van het grondgebied en een klein percentage van de bevolking (van de hele US), zodat er in principe voldoende middelen moeten zijn om het nodige te doen.