Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Fotografie (New York)

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Valerie
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Fotografie (New York)

Bericht door Valerie »

Hallo allemaal :)

Misschien een raar vraagje hier :) maar goed, proberen waard hehe.
In december ga ik met een vriendin naar New York om daar kerst en nieuwjaar te vieren!
Ik kijk er héél erg naar uit uiteraard!

Vorige zomer was ik voor het eerst in NY en merkte toen hoe moeilijk het is om mooie gelukte foto's te nemen van Times Square bvb.

Aangezien we nu in december gaan en er dus volop kerstverlichting en dergelijke zal hangen, en ik verzot ben op Times Square en NY by night :) vroeg ik me af of iemand me hier enkele tips kan geven hoe ik m'n (vrij gewone) camera best instel om Times Square goed op foto vast te leggen zonder dat alle lichten ervoor zorgen dat het maar wat uitlopende lichtjes worden!

We willen ook graag wat foto's nemen van de skyline 's avonds en ook vanop het Empire state building mag het gerust voor 's avonds zijn :)
Ook vind ik het moelijk om foto's van mensen te nemen op plaatsen als TS bvb.. Met flash zijn die gezichten dan vaak zo wit als iets maar ja :)
Ik ben dus maar een amateur hoor, maar wel een met ambitie om het zo goed mogelijk te doen hihi!

Ik heb een Sony DSC-H50...

Tips welkom :)

Groetjes!
2006 - Zuidwesten
2008 - San Francisco --> New York
2009/2010 - New York
2011- Zuidwesten + Yellowstone
2012 - Zuidelijk Afrika
2014 - Tanzania & Zanzibar
2015 - Thailand
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Re: Fotografie (New York)

Bericht door Katja »

Een statief(je) is waarschijnlijk wel aan te raden. Met een kleinere camera is een gorilla pod heel fijn die knoop je overal aan vast en je neemt hem makkelijk mee.
Op die manier kan je flitser uitblijven en krijg je gelijkmatiger belichte foto's. Als je mensen wilt fotograferen heb je waarschijnlijk wel wat flitslicht nodig. Ik weet niet of je de flitssterkte van je camera kunt instellen anders kun je een stukje wit papier voor je flitser houden waardoor het licht wat meer verspreid wordt en zachter wordt en dan krijg je wat fijnere foto's.
Een lepel ervoor werkt nog fijner maar mensen kijken je dan wel heel erg raar aan. :blink:

Overdag kun je natuurlijk wel goed zonder flits mensen fotograferen. Kies dan voor het kleinst mogelijk F getal (diafragma) bij je handmatige instellingen. Tenzij het heel zonnig is want dan krijg je teveel licht binnen.

Het contrastverschil krijg je zonder beeldbewerking achteraf nooit helemaal recht. Als ik op dergelijke locaties foto's maak dan zijn het eigenlijk altijd twee opnames over elkaar heen die ik gebruik.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Een statief is een must.
Je hebt namelijk lange sluitertijden nodig: de sluiter staat dan lang open waardoor de sensor in je camera veel licht kan vangen.
Hierdoor wordt beweging ook onscherp. Mensen die voorbij lopen zullen dus wazig worden en je krijgt ook de lange strepen van de remlichten van de taxi's.

Je ISO waarde kan je t beste zo laag mogelijk instellen. Ik zet m vaak op 100 ISO. Sluitertijden varieren van 2 tot 15 seconden meestal. Ligt er net aan wat je wilt. Ik zet m'n camera op BULB (hiermee bepaal je zelf hoe lang de sluiter open staat) en druk af met een draadontspanner om bewegingsonscherpte door trillen van je camera te voorkomen (bij het indrukken van de ontspanknop beweegt je camera vaak een fractie van een seconde wat kan zorgen dat je foto's onscherp worden (en dan bedoel uik niet die lichtstrepen maar in zijn geheel onscherp).

voor dit soort dingen heb je over t algemeen wel een wat geavanceerdere camera nodig. Ik weet bijv niet of je op jouw camera de sluiter open kunt laten staan of niet.

W.b flitslicht in het donker: blijft een lastig punt. Je kan rt beste op een zo hoog mogelijke iso waarde gaan zitten en dan met een korte sluitertijd van bijv. 1/30e. Op die manier pakt je camera nog wat omgevingslicht mee en zal je niet alleen witgeflitste gezichten hebben met een zwarte achtergrond.

Maar voor dit soort zaken heb je wel wat meer kennis van fotografie nodig denk ik
José
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door José »

Via een collega kreeg ik de link naar de Flickr van deze fotograaf:
Jörg Dickmann
http://www.flickr.com/photos/dickmann/

Hij heeft echt ontzettend mooie foto's van NY gemaakt (IMO) ben al dagen aan het kijken voor de inspiratie!

(nou moet ik erbij zeggen dat hij ze wel (flink) bewerkt met photoshop..)
Reisverslag juni 2009:
http://mark-jose-usa09.reismee.nl

Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
EllenB
Amerika-ontdekker

Bericht door EllenB »

Statief heb je inderdaad wel nodig, aangezien de sluitertijd automatisch langer is als je in het donker fotografeert. Je kan je handen nooit zo lang helemaal stil houden. Ik maak ook nog wel eens gebruik van de zelfontspanner, die zet ik dan op twee seconden. Zo voorkom je dat je beweging krijgt doordat je het knopje van de camera indrukt.
Valerie
Amerikakenner

Bericht door Valerie »

Alvast bedankt voor jullie reacties! Ga het ferm moeten uitproberen want nu nog wat Latijn voor me :)
2006 - Zuidwesten
2008 - San Francisco --> New York
2009/2010 - New York
2011- Zuidwesten + Yellowstone
2012 - Zuidelijk Afrika
2014 - Tanzania & Zanzibar
2015 - Thailand
lkapitein
Amerika-ontdekker

Bericht door lkapitein »

Snuffel eens op http://zoom.nl/forum/ en http://www.eosdigitaal.nl/forum/ Hier valt veel te leren over hoe je je camera moet instellen, ook al is die eenvoudig. :)
Katja
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Katja »

EllenB
Amerika-ontdekker

Bericht door EllenB »

He wat leuk, dat boek van lonely planet! Is het een beetje makkelijk geschreven zonder al te moeilijke termen of is het nog wel vrij lastig? (zo goed is m'n engels nu ook weer niet)
Katja
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Katja »

Ik vind het heel prettig geschreven en het is vrij visueel waardoor het sowieso makkelijker is. Op Amazon kun je ongetwijfeld een gedeelte lezen.
replay35
Amerikafan

Bericht door replay35 »

Eey!

Ik had dezelfde vraag... IK heb een Canon Eos 40D

Maar met een statief op het Empire State Building? Kan je je camera niet op de rand zetten of iets? Ik wil ook mooie avond foto's, maar ik zie het niet zitten om dan met een statief de hele stad door te lopen :O

Zijn er ook nog mensen die tips hebben met het filmen/fotograferen in New York, wat de do's and don'ts zijn?

En of het veilig is om ze mee te nemen? Enzo?

Bedankt
Afbeelding
aspers
Amerikafan

Bericht door aspers »

replay35 schreef:Maar met een statief op het Empire State Building? Kan je je camera niet op de rand zetten of iets? Ik wil ook mooie avond foto's, maar ik zie het niet zitten om dan met een statief de hele stad door te lopen :O

Zijn er ook nog mensen die tips hebben met het filmen/fotograferen in New York, wat de do's and don'ts zijn?

En of het veilig is om ze mee te nemen? Enzo?
Ik had het statief bij me, maar mocht het niet als 'tripod' (dus uitgeklapt) gebruiken. Maar er zijn genoeg muurtjes waar je je camera op kunt leggen. Ik heb met een grote camera tas door NY gelopen, en heb me geen moment onveilig gevoeld. Maar... natuurlijk wel goed op blijven letten.

Tja, in NY is zoooooo veel moois om te fotograferen. Ik heb mijn camera af en toe met moeite op mijn hotelkamer achtergelaten. Er zijn volgens mij geen 'dont's'...

Nog een goede tip voor avondfotografie. Zorg dat je op de plek van bestemming bent rond de schemering. Met schemering heb je een kortere sluitertijd nodig, als waneer het volledig donker is. En, de lucht is veel mooier!
Katja
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Katja »

Het eerste uur na zonsondergang heb je idd heel mooi "licht" wordt ook wel the blue hour genoemd.

Ik sleep zelf ook zo min mogelijk met een statief maar heb wel altijd een gorillapod bij me die doet het met een groothoeklens erop prima met grotere lenzen durf ik hem niet meer te zetten alleen vast te knopen.
Paul v B
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Paul v B »

Als je dan toch tijdens het magic hour op Times Square gaat fotograferen.. vaak is het zo dat met een iets langere sluitertijd er wat meer leven in de foto komt, dwz een kleine bewegingsonscherpte van voorbijgangers en de Yellow Caps natuurlijk;-)
Als je inflitst worden ook voorbijgangers statisch, bevroren.

En probeer eens wat andere standpunten uit, bv camera bijna op de stoep houden ipv op ooghoogte...
http://www.fotorepareren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.pbase.com/paulvanbaardwijk" onclick="window.open(this.href);return false;

2000: Florida
2004: Southwest
2006: Southwestmid
2008: Southeast + Florida
2009: New York City
2010: New England + New York
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

En probeer eens wat andere standpunten uit, bv camera bijna op de stoep houden ipv op ooghoogte...
Dat wilde ik ook net schrijven. Veel mensen nemen foto's op dezelfde manier, horizon in het midden, het onderwerp centraal, geen focus op een specifiek onderdeel van de ruimte. Bijzondere foto's krijg je voornamelijk door het oog van de fotograaf (waarbij een goede camera en lens natuurlijk ook belangrijk zijn). Dit zie je duidelijk bij de fotograaf op Flickr; bijzondere camerastandpunten en goede inkadering van de beelden (zie bijv die foto van de Brooklyn Bridge Pillar).

Ik wil heel graag, voor ik naar NY ga, een groothoek-lens kopen zodat uitzichten vanaf een toren maar ook straatscenes veel weidser worden.
José
Amerikakenner

Bericht door José »

RiverCola schreef:Ik wil heel graag, voor ik naar NY ga, een groothoek-lens kopen zodat uitzichten vanaf een toren maar ook straatscenes veel weidser worden.
Of in NY bij B&H een nieuwe lens kopen! Geweldige winkel! Goede service!
Reisverslag juni 2009:

Reisverslag mei 2008:
replay35
Amerikafan

Bericht door replay35 »

Zijn de lenzen goedkoper daar?
Ik heb nu een 70-300mm IS UMS en een 17-85mm..

Ik weet niet of ik aan die 17-85 mm genoeg hebt.. Maar om die 70-300mm hele dag mee te dragen, vind ik ook weer niks.. Dus ik moet denk even een andere lens kopen

Iemand een idee welke goed is voor in New York?
Afbeelding
José
Amerikakenner

Bericht door José »

De groothoeklens 10-22mm lijkt mij geweldig!
Naast je standaard lens, is dat waarschijnlijk een mooie aanvulling.
Ik heb ook een 70-300mm, maar die sleep ik toch mee hoor! (Ik heb een prachtige foto vanaf ESB gemaakt met die lens!)

Ik ga waarschijnlijk dit jaar bij B&H die groothoeklens kopen (heb vorig jaar de 70-300mm gekocht..)
In dollars betalen is (als ie gunstig staat) altijd voordeliger!
Reisverslag juni 2009:

Reisverslag mei 2008:
Katja
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Katja »

Ik heb naar New York mijn 70-200mm niet meegesleept omdat ik dan echt ver over de dekking van mijn reisverzekering heen ging. Ik heb zelf het meest met mijn standaardlens gedaan (24-70mm) maar ook wel flink wat met mijn groothoek (12-24mm)
Het is natuurlijk net wat je wil doen en hoe je het wilt doen. Ik schiet meer portretten dan gebouwen en gebruik mijn telelens eigenlijk alleen maar voor dingen waar ik echt niet bij in de buurt kan komen en dat kom je in New York voor mijn gevoel niet zoveel tegen.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Hi José,

Bedankt voor je tip...ik ga zo direct hun website eens bekijken!
Zo te merken heb je al meer ervaring met groothoeklenzen. Ik nog niet dus wellicht kun je me een tip geven?
Ik heb een Canon EOS 400d, bij een fotografiewinkel werd me verteld dat bij deze camera het brandpunt vrij diep in de camera zit waardoor een groothoeklens minder effect zou hebben. Maar dat is wellicht de mening van een echte fotografie-freak, want ik zou al heel blij zijn met een grotere hoek dan ik nu met de standaard-lens heb.

Welke lens zou jij aanraden? Ik neem aan dat dat 'ie ook weer niet té extreem moet zijn (fish-eye) want dan moet je al je foto's bewerken om ze weer recht te trekken.

Ilana
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer