Wellicht dat sommigen (of velen) van jullie hier al van op de hoogte zijn, ik was het niet en vond dit zojuist op de website van het Consulaat-Generaal Los Angeles en er moet me toch echt iets van het hart.. Mogelijk is het al eens gepost, heb net even snel gezocht en kon zo 1,2,3 niets vinden..
Bron (bevat meer tekst): http://www.netherlands-embassy.org/file ... Opmaak.pdfInvoering vingerafdrukken en aanvraag van het paspoort
Vanaf medio 2009 zullen bij paspoortaanvragen vingerafdrukken van de aanvrager worden afgenomen. Dit heeft gevolgen voor de Nederlanders die wonen en werken in het buitenland (de niet-ingezeten Nederlander).
Waar paspoorten aan te vragen?
Als niet-ingezeten Nederlanders kunt u tot nu toe uw paspoort aanvragen bij elke ambassade, elk consulaat-generaal en elk honorair consulaat (HC). In de toekomst worden bij paspoortaanvragen vingerafdrukken afgenomen en zal het niet langer mogelijk zijn een paspoort aan te vragen bij alle HC’s. Om de dienstverlening aan u op een zo hoog mogelijk peil te houden heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken echter besloten een vijftigtal HC’s uit te rusten met apparatuur waarmee vingerafdrukken kunnen worden afgenomen. Hiermee zijn de nodige investeringen gemoeid in beveiliging en verbindingen. Vooruitlopend op de invoering van vingerafdrukken in paspoorten en vanwege de vernieuwing van de apparatuur, zal het in de Verenigde Staten van Amerika vanaf 28 juni 2009 alleen nog mogelijk zijn een paspoortaanvraag in te dienen bij de Ambassade te Washington, de Consulaten-generaal te New York, Miami, Chicago, Los Angeles en de HC’s die zullen worden uitgerust met apparatuur voor het afnemen van vingerafdrukken : San Francisco, Houston, Orlando, Atlanta en Boston.
---
Het is toch van de zotte dat ze dit op deze manier doen.. hoe moeten de Nederlanders in Alaska, en zoals mijzelf, in Hawaii nu hun paspoorten dadelijk vernieuwen? Door een vlucht naar het vaste land te ondernemen? Waarom krijgt de HC in San Francisco de apparatuur die benodigd is en Honolulu bijvoorbeeld niet? SF ligt nota bene kort bij LA, voor mij is dat het dichtstbijzijnde op 5,5 uur vliegen... als ik mijn paspoort dadelijk moet vernieuwen kan ik het of doen als ik in Nederland ben (maar dan wel lang genoeg in NL moet zijn) of ik moet naar het vaste land toe vliegen... fijn is dat zeg, in het laatste geval gaat een paspoort mij enkele honderden euro's kosten. Eind oktober/begin november verwachten we een kind, dat moet ook een Nederlands paspoort krijgen, gaat lekker zo op die manier. '
Ik vind het echt een grof schandaal, er wordt weer fijn aan de burger gedacht.