Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Heeft de economische crisis een invloed op je emigratieplan?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Heeft de economische crisis een invloed op je emigratieplan?

Bericht door kastelke »

Voor de deelnemers aan de DV-2010 breken weer spannende tijden aan!
Wat ik mij nou afvraag:
in de DV-2009 hebben we duidelijk een invloed kunnen zien van de economische crisis. Er waren heel wat winnaars die, eenmaal gewonnen, toch wel schrik kregen van de gevolgen van die crisis. Sommigen sloegen zich er moedig doorheen en gingen strijdlustig verder, anderen kozen eieren voor hun geld en besloten niet door te gaan met de green card procedure.

Toen we onze gegevens invulden voor de DV-2010 was de crisis er al. Maar nu zijn we toch weer enkele maanden verder. Hoe sta je tegenover het winnen van deze green card? Ben je toch wel iets minder zeker dat je wilt gaan? Hoop je dat over een jaartje de hemel een beetje meer opgeklaard zal zijn? Als de situatie er volgend jaar nog hetzelfde uitziet (of erger!), keer je dan op je stappen terug en besluit je om toch maar hier te blijven ipv te verhuizen naar Amerika?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
OscarG
Amerikakenner

Re: Heeft de economische crisis een invloed op je emigratieplan?

Bericht door OscarG »

Mijn plannen ten opzichte van de greencard zijn niet direct veranderd. De loterij is voor mij een niet geschoten, altijd mis optie. Mijn andere plannen zijn wel beinvloed. Zo is het verkopen van het huis moeilijker geworden. Als tegenactie hierop ben ik het huis nu helemaal tip top aan het maken om zo te kunnen concurreren met andere huizen die te koop staan in mijn prijscategorie.
Ook het idee om het H1B visum te verkrijgen lijkt nu moeilijker dan ooit. Dit zie je ook terug aan het aantal aanvragen daarvoor. Het quotum is nog niet gehaald, wat aangeeft dat er dus minder vraag is naar buitenlandse werknemers. Toch ben ik nu weer begonnen met solliciteren, puur om het feit om het toch maar te proberen. Ik ben voor mezelf bereid om per direct daar te kunnen beginnen.

De keuze om dan toch maar voor het K1 visum te gaan, wat ik meer als laatste optie zag, is nu toch meer realistisch geworden. Dit visum geeft mij de mogelijkheid om de green card te krijgen, plus dan kan ik direct op de lokale markt solliciteren zonder dat er sponsorship nodig is. Mits ik de loterij win, of een baan aangeboden krijg, gaan we nu dus voor het K1 visum. Ik moet haar alleen nog wel vragen ;) (we hebben wel alle plannen al door gesproken, maar we houden het wel romantisch! Dit houdt dus ook in dat ik haar vader ga vragen omdat zij dat graag wil, haha.)

Dus de invloed van de crisis: meer vertraging en grotere obstakels, maar zeker geen reden om alles af te zeggen!
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
kimm
Amerika-newbie

Bericht door kimm »

Voor ons is het de reden geweest om niet door te gaan. We hebben dus helemaal niet meegeloot. We zitten met een duur huis en de onzekerheid wat betreft het vinden van een baan. En dat met twee kids, liever niet.
coukie
Amerikafan
Partner van: Erwin

Bericht door coukie »

Nee voor ons geeft dit geen invloed op onze plannen, we hopen nog altijd op het felbegeerde 'lotje' maar de sponsoring via hubbys werk voor de greencard loopt ook maar daar is het risico dat we een jaartje terug naar Belgie gaan moeten weer wat groter geworden daar ze de visa cutt-off dates teruggeschroefd hebben naar 2003 en onze prioritydate daar nog heel ver vanaf is.
De crisis voel je hier wel, maar niet in die mate dat iedereen hier met de handen in het haar zit, alles gaat zn gewone gangetje. Ook op de arbeidsmarkt is het niet al te rooskleurig voor nu maar dat geld overal denk ik, ik denk als je wil werken je wel werk vind. Dus maken we ons nog altijd geen te grote zorgen :)
Received Green Card Jan 2014
Became US citizen Nov 2019
# finally home!
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Voor ons geld hetzelfde als voor OscarG, zoiets win je misschien maar 1 keer in je leven! Ik ben alleen wel degelijk onzekerder over het (snel) vinden van een baan. Voorheen dacht ik dat ik zowieso vroeger of iets later wel een goede baan zou kunnen vinden, nu ben ik daar een stuk onzekerder over. Ook nog eens omdat ik ontwerper binnen de architectuurbranche ben welke behoorlijk zwaar door de crisis getroffen is (ben hier ook mijn baan kwijt geraakt :( ). Ondanks dit alles zou ik nog steeds ervoor gaan! Het is echt een droom en al moet je misschien tijdelijk werken onder je niveau, de markt zal zich ongetwijfeld herstellen en dat zit jij daar maar mooi!!!!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

kimm schreef:Voor ons is het de reden geweest om niet door te gaan. We hebben dus helemaal niet meegeloot.
In de lijst der deelnemers aan de DV-2010 staan jullie op nr. 2. Maar jullie hebben uiteindelijk niet meegedaan, als ik het goed begrijp?

Zo te zien is de huizenmarkt in Nederland veel meer dramatisch dan in Belgie. Maar ook hier blijven de woningen veel langer te koop staan, zeker woningen > €400.000. En dat is natuurlijk een gegeven waar je rekening mee moet houden.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
floridariaantje
Amerika-ontdekker

Bericht door floridariaantje »

Wij gaan ervoor hoor! Het is inderdaad een 'once in a lifetime ' ding , dus wij willen ervoor vechten :lol: Als wij dat lotje hebben geven we het NIET meer af! Crisis of niet ...
Groetjes Chrissie
mariekeev
Amerikafan
Locatie: Nederland..... en in de toekomst hopelijk weer Los Gatos!

Bericht door mariekeev »

Wij hopen nog altijd te winnen en gaan dan ook zeker! Naast de DV loterij is ook dit jaar weer een H-1b visum aangevraagd voor mijn man door zijn werkgever (in 2007 helaas niet gekregen bij de 1ste loterij voor de H-1b, in 2008 door fout invullen van de papieren door HR de L-1b niet gekregen dus 3 en 4 maal moeten gewoon scheepsrecht zijn voor ons).

We merken wel dat we heel terughoudend zijn met een aantal zaken. Zo hebben we het huis hier nog niet te koop gezet, we weten wel dat het lang duurt momenteel maar ja....we hebben dit al 2 keer gedaan in de afgelopen jaren en hebben allebei de keren het huis moeten terugtrekken van de markt. Dit willen we gewoon niet meer. Nu dus maar wachten tot we van één van beide, of liefst allebei, positief nieuws krijgen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Hoe herkenbaar! Wij hebben ook al 2 keer de makelaars en verhuisfirma's over de vloer gehad, en ook telkens is het niet doorgegaan. Gelukkig heeft bij ons het bord 'te koop' nog nooit voor de deur gestaan.

Je hebt een H-visum aangevraagd? Als de job/de kwalificaties van je man aan de eisen voldoen, ben je dan deze keer niet zeker dat je het visum krijgt? Heb je daar nog geen bericht over gehad? Want er waren toch niet zoveel aanvragen deze keer?
Elke
mariekeev
Amerikafan
Locatie: Nederland..... en in de toekomst hopelijk weer Los Gatos!

Bericht door mariekeev »

kastelke schreef:Je hebt een H-visum aangevraagd? Als de job/de kwalificaties van je man aan de eisen voldoen, ben je dan deze keer niet zeker dat je het visum krijgt? Heb je daar nog geen bericht over gehad? Want er waren toch niet zoveel aanvragen deze keer?
Het aantal aanvragen zal et probleem niet zijn (gister stond de teller op 45.000 aanvragen), de kwalificaties ook niet. Ben eerder bang dat ze weer iets verkeerd hebben ingevuld, net als verleden jaar, en dan ook nog eens de RFE die dan kan komen verkeer beantwoorden.
Zeker ben je pas als je op het consulaat je paspoort gestempeld terug krijgt :wink:

Gelukkig gaat het bedrijf waar hij voor werkt erg goed, ook nu tijdens de crisis dus daar hoeven we ons gene zorgen om te maken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer