Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nieuwe regels verlenging Nederlands paspoort!

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Bennogr
Amerika-expert

Re: Nieuwe regels verlenging Nederlands paspoort!

Bericht door Bennogr »

JieJie: als ik goed begrepen heb: als je je kind een Nederlands paspoort wilt geven, moet je dat uiterlijk voor zijn/haar 18e doen. Toen mijn zoon (in de VS geboren) de eerste keer na zijn 18e zijn Nederlandse paspoort wilde verlengen, moest ik aantonen dat ik op zijn 18e verjaardag (nog) Nederlander was. Ze hadden bij het consulaat in Chicago waar dat allemaal gebeurde, natuurlijk ook een mapje eerder kunnen kijken waar al mijn gegevens lagen, maar dat kon "natuurlijk" niet, privacy en zo.

Vergeet niet als je de eerste keer een Nederlands paspoort voor het wurm aanvraagt tegelijkertijd een verklaring van Nederlanderschap aan te vragen. Heb ik heel toevallig gedaan voor mijn zoon en dat blijkt tegenwoordig erg belangrijk. Net zo belangrijk als het voor jou is om eenzelfde verklaring aan te vragen als je eenmaal Amerikaan geworden bent.

Je gaat je inderdaad wel afvragen waarom je al die moeite zou doen. Ik zou eens gaan spitten in de regels om de Nederlandse nationaliteit terug te krijgen als je die eenmaal opgegeven hebt en je toch weer terug wilt naar Nederland. Er staat me iets bij dat dat wat makkelijker gaat als je bijvoorbeeld meer dan de helft van je schoolopleiding in Nederland gedaan hebt. Met de eisen voor het beheersen van de Nederlandsche Taal en iets van de Nederlandsche Maatschappij te weten, zul je waarschijnlijk geen problemen hebben!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

jiejie schreef: Ik wil het daarom eigenlijk ook in Nederland laten doen aan het einde van dit jaar, maar ja, als ik voor de verklaring van Nederlanderschap weer naar het consulaat moet gaan in LA, dan schiet ik daar niets mee op natuurlijk.
Bel maar even naar de HC, voor de verklaring van Nederlanderschap heb je denk ik geen vingerafdrukken nodig, dus misschien kan de HC daar nog wel mee helpen. Ze moeten toch iets te doen hebben nu ze geen paspoorten meer kunnen regelen! Je hebt geloof ik nog geen dubbele nationaliteit, dan is het verkrijgen van zo'n verklaring hopelijk simpeler.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Dat ben ik inderdaad wel van plan, ik neem aan dat ik dat daar nog kan doen, en hopelijk kan ik daar ook aangifte van mijn kind doen wanneer het geboren wordt. Als die beide dingen gewoon hier gedaan kunnen worden, dan kunnen we het in Nederland doen want het is de bedoeling dat we daar minimaal een keer per jaar naar toe zullen gaan.

@Benno: haha, ja ik ken de Nederlandse maatschappij, maar die test die online staat (ben de URL vergeten) daar ben ik toch mooi voor gezakt haha. En sja, de NL nationaliteit opgeven is niet iets wat ik van plan ben, ik neem alleen de Amerikaanse nationaliteit maar aan, puur omdat het gemakkelijker is en omdat mijn vrouw dan niet meer financieel verantwoordelijk voor mij meer is (dit is ze nu wel dankzij de affidavit of support) maar dit doe ik dus alleen maar als ik de Nederlandse kan behouden, die wil ik namelijk echt niet opgeven. Momenteel kan dat dus doordat mijn vrouw een Amerikaanse is maar ja, als het niet zou kunnen zou ik het ook niet doen. Je weet trouwens ook nooit wat ze in de toekomst nog gaan wijzigen als je je NL nationaliteit hebt opgeven, voor hetzelfde geld gaan ze het zo doen dat je het niet meer terug kan krijgen, ze zijn er gek genoeg voor.
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Wow ze maken het weer lekker makkelijk. Orlando staat gelukkig op de lijst voor HCs die worden uitgerust met de apparatuur. Goed voor alle Nederlanders hier in de buurt. Mijn paspoort heb ik vorig jaar verlengd dus die hoef ik hopenlijk niet meer te verlengen als ik voor Citizenship ga over 3 jaar.
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)

Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Nu een bewijs van Nederlanderschap halen heeft geen zin, je moet als je de nationaliteit van je man/vrouw aanneemt DAARNA een verklaring van BEHOUD van Nederlanderschap aanvragen. Heeft volgens mij het meeste zin als je dat tegelijkertijd doet met het eerste nieuwe Nederlandse paspoort nadat je Amerikaan (of wat dan ook) geworden bent. Nederlandse paspoorten zijn maar vijf jaar geldig (Amerikaanse 10 jaar) en worden niet verlengd, zoals vroeger, je krijgt nu elke keer een heel nieuw boekje.

Denk overigens niet dat je na dat eerste nieuwe Nederlandse paspoort na een tweede nationaliteit erg ver komt zonder die verklaring van behoud. Ik dacht dat ook (en toen ik dat deed in 2004 had niemand daar nog van gehoord, of mij dat in ieder geval niet verteld). Een Nederlands paspoort is alleen een reisdocument, zo is mij verzekerd. Een papiertje met een zegel, stempel en handtekening is "natuurlijk" VEEL meer waard.

Nu ik weer een nieuw Nederlands paspoort wil aanvragen, moet ik nog weer eens door de hele papiertroep (allerlei geapostilleerde bewijzen: geboortebewijs van mijn vrouw, gewaarmerkte kopie van ons trouwen, enz., enz.) omdat ik dat vodje papier van BEHOUD niet heb. Dat gebeurt me dus geen tweede keer.

En als je een in Amerika geboren Nederlandertje die nationaliteit wilt geven, zou ik niet alleen een kopie van de geboorteakte op het dichtsbijzijnde consulaat deponeren, maar ook precies vragen hoe zo'n wurmpje een verklaring van Nederlanderschap kan krijgen (kind hoeft dus geen verklaring van BEHOUD van Nederlanderschap te hebben, want het heeft dat met de geboorte dankzij de ouder gekregen).
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Volgens het HC hier is verlengen van paspoort voor kind onder de 18 jaar heel gemakkelijk: alleen geboortebewijs en toestemming van beide ouders vereist; geen apostille, verklaringen, of andere documenten meer nodig. Verklaring zou pas nodig zijn na 18, als het kind tegen die tijd niet een bepaalde tijd in NL gewoond heeft.

Er was voor ons een andere reden om niet tot haar 18e te wachten met de aanvraag van een NLs paspoort: nu kan ze in NL bij de grootouders terecht als zowel mijn vrouw en ik tegelijkertijd zouden verongelukken. Ander voordeel van het NLse paspoort is dat visa voor diverse landen goedkoper zijn dan igv. het Amerikaanse paspoort: het geld uitgegeven aan het NLse paspoort verdienen we zo terug.

Gr., Flipje
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Moet een kind na de 18e verjaardag echt een tijdje in Nederland wonen als zij/hij een nieuw Nederlands paspoort wil houden? Er is mij verteld door diplomaten die dat horen te weten (maar dat is al weer een tijdje geleden en sommige dingen veranderen wel eens, heb ik begrepen!) dat "iedereen" weet dat een in de VS geboren kind de Amerikaanse nationaliteit heeft. Volgens die redenering zou een eenvoudige verklaring dat het kind ook de Nederlandse nationaliteit heeft (mits natuurlijk op briefhoofd met een stempel, een zegel en een handtekening) genoeg horen te zijn.

Mijn zoon merkt dat volgend jaar, hopelijk gaat dan dan allemaal redelijk eenvoudig.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Er is een rare wisselwerking tussen bezit van NLs paspoort en de inburgeringswet. Voor zover ik het begrepen heb: als je je 1ste paspoort na je 16de krijgt, en je niet tenminste N jaar in NL gewoond hebt/naar school gegaan bent (N is geloof ik 8, maar pin me daar niet op vast), dan ben je inburgeringsplichtig. Had je je paspoort voor je 16de, dan ben je niet inburgeringsplichtig.

Mijn dochtertje kreeg haar eerste NLse paspoort zodra ze min-of-meer rechtop kon zitten voor de foto, dus voor ons is het niet van toepassing.

Gr., Flipje
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Gelukkig. Mijn zoon heeft ook al heel lang een Nederlands paspoort. Inclusief eentje met onder lengte: in de groei.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Mijn oudste dochter heeft op haar zestiende haar eerste Nederlandse paspoort gekregen en mij is verteld door de ambassademedewerkster (waarvan ik weet, dat ze heel wat kennis heeft over dit soort zaken), dat zij nu voortaan haar paspoort geldig moet houden om haar Nederlanderschap te behouden. Ze moest voor haar achttiende weer een paspoort aanvragen om aan die regel te voldoen. Over in Nederland moeten wonen is niet gerept. Volgens mij is dat een achterhaalde regel, die met het veranderen van de wet in 2003 mee is veranderd.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Over het inburgeren, dit is wat ik her en der op verschillende sites tegenkom:
In de Wet inburgering staat voor wie inburgeren verplicht is. Dat is namelijk niet voor iedereen hetzelfde. We hebben de mensen voor wie inburgeren verplicht is in drie groepen verdeeld:
- nieuwkomers
- oudkomers
- en geestelijke bedienaren

U bent nieuwkomer als u:
- geen Nederlands paspoort heeft,
- tussen de 16 en 65 jaar oud bent,
- en ná 1 januari 2007 in Nederland bent komen wonen.

U bent oudkomer als u:
- vóór 1 januari 2007 al in Nederland woonde of minder dan acht jaar in Nederland heeft gewoond toen u nog leerplichtig was (Iedereen tussen de 5 en 17 jaar is in Nederland leerplichtig. Hij of zij moet dan naar school),
- en geen diploma’s heeft die laten zien dat u de Nederlandse taal en Nederland goed kent

U bent geestelijk bedienaar als u een beroep heeft dat met godsdienst of een kerk te maken heeft. Als u een van de volgende beroepen heeft bent u geestelijk bedienaar:
- Voorganger of pastor (bijvoorbeeld imam, dominee, ziekenhuispastor, rabbijn, pandit)
- Pastoraal werker
- Godsdienstleraar
- Leraar levensbeschouwing
- Humanistisch raadsman of –raadsvrouw
- Zendeling

Wilt u zeker weten of u moet inburgeren? Vraag het aan de gemeente waarin u woont.

Voor wie is inburgeren niet verplicht?
U bent niet verplicht in te burgeren als u:
- jonger bent dan 18 jaar,
- 65 jaar of ouder bent,
- acht jaar of langer in Nederland woonde toen u nog leerplichtig was (Iedereen tussen 5 en 17 jaar is in Nederland leerplichtig. Hij of zij moet dan naar school.),
- een diploma, certificaat of een ander bewijs hebt dat laat zien dat u de Nederlandse taal en Nederland goed kent. U kunt bij de gemeente meer informatie krijgen over vrijstellingen
- uit een land van de Europese Unie komt of uit Zwitserland. Of als u komt uit een land dat meedoet met de Europese Economische Ruimte.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Goed dat Petra haar kinderen Nederlands geleerd heeft! Want zij zijn er dan wel niet naar school geweest, toch vallen zij daardoor onder de vrijstelling.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

kastelke schreef:Goed dat Petra haar kinderen Nederlands geleerd heeft! Want zij zijn er dan wel niet naar school geweest, toch vallen zij daardoor onder de vrijstelling.
Als ze een certificaat of diploma hebben, dan wel, maar ik betwijfel dat ze die zelf kan maken ;)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Er staat ook "of een ander bewijs". Als die kinderen een mondeling interview geven, dan lijkt het mij duidelijk dat zij het Nederlands machtig zijn.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Volgens mij vallen Petra's kinderen onder de vrijstelling omdat ze inmiddels wel een Nederlands paspoort hebben.
U bent nieuwkomer als u:
- en ná 1 januari 2007 in Nederland bent komen wonen.

U bent oudkomer als u:
- vóór 1 januari 2007 al in Nederland woonde of minder dan acht jaar in Nederland heeft gewoond toen u nog leerplichtig was (Iedereen tussen de 5 en 17 jaar is in Nederland leerplichtig. Hij of zij moet dan naar school),
- en geen diploma’s heeft die laten zien dat u de Nederlandse taal en Nederland goed kent
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Petra/VS schreef:Over in Nederland moeten wonen is niet gerept. Volgens mij is dat een achterhaalde regel, die met het veranderen van de wet in 2003 mee is veranderd.
Andersom: niet achterhaald maar nieuwer dan 2003 (begin 2006, IIRC).

Gr., Flipje
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

LA is trouwens ook een aardig eindje vliegen vanuit Oregon en WA State. Ook wij raken onze HC kwijt in Portland en Seattle.

Weet iemand hoe is zijn voor mensen zoals ik die voorlopig niet mogen vliegen wegens gezondheids redenen en waarvan toch hun paspoort verloopt(in Augustus). Er moeten toch meer mensen zijn die gehandicapt zijn en niet zomaar een vliegreis plus verblijf kunnen maken. Ik heb toch een gedig paspoort nodig voor m'n visa.

Ik heb de HC al een email gestuurd met dezelfde vraag en ben benieuwd naar het antwoord. Ik hoop dat ik voor 28 Juni nog mijn paspoort bij de HC kan verlengen maar ik vrees dat het kantoor al buiten dienst is.
--
Tink
mariekeev
Amerikafan
Locatie: Nederland..... en in de toekomst hopelijk weer Los Gatos!

Bericht door mariekeev »

Mocht je niet meer voor 28 juni in Portland terecht kunnen, dan is een hele mooie autotocht naar San Mateo via de 1 waarschuwingstijd je enige optie. Weet niet of dat wel mogelijk is voor je natuurlijk.
Beste is gewoon hopen dat je nog in Portland terecht kunt :wink:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Niet wachten op het verlopen van het paspoort maar gewoon NU een nieuwe aanvragen. Als er vragen komen over waarom je een paspoort verlengt terwijl het nog niet verlopen is, kun je altijd uitleggen, dat je dat doet omdat Nederland het verlengen moeilijk/bijna onmogelijk gaat maken.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er ergens een regeltje is dat je alleen een verlopen paspoort mag verlengen. Hoewel... het bestaan van zo'n regeltje zou me langzamerhand niet meer verbazen.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Mijn ervaring: ik verleng mijn paspoort altijd ruim (~1 jaar) voordat het verloopt, en heb daar nooit vragen over gehad. Voor veel visa's is een bepaalde geldigheid van het paspoort (typisch een half jaar) vereist tot na het verloop van dat document. Mijn paspoort laten verlopen heb ik nooit, ook niet toen ik nog in NL woonde.

Gr., Flipje
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer