Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Varkens-& Mexicaanse griep/Novo-Fluenza/influenza A (H1N1)

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Varkens-& Mexicaanse griep/Novo-Fluenza/influenza A (H1N1)

Bericht door Tink »

Bandido schreef:Inmiddels is het aantal besmettingen gestegen naar ruim 1900, in 23 landen. In de VS alleen al zijn nu bijna 700 mensen besmet.

Volgens de Flu tracker zijn er 1574 bevestigde gevallen en 265 verdachte gevallen in de VS.

Wereldwijd is dat wel iets meer.

Zie: http://flutracker.rhizalabs.com/
--
Tink
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Tink schreef:
Bandido schreef:Inmiddels is het aantal besmettingen gestegen naar ruim 1900, in 23 landen. In de VS alleen al zijn nu bijna 700 mensen besmet.
Volgens de Flu tracker zijn er 1574 bevestigde gevallen en 265 verdachte gevallen in de VS.
Ja, dat is inderdaad ook een bron, maar ik baseer me liever op de World Health Organization (WHO): http://www.who.int/csr/don/2009_05_07/en/index.html

Inmiddels zijn we de 2000 besmettingen gepasseerd.
"Keep Georgia On Your Mind"
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

mofraweert schreef:
ANY schreef:Ja, laatst ook op de locale graigslist gezien; iemand die een playdate voor haar kind wilde met een kind dat de waterpokken heeft zodat het die ook zou krijgen.
Het is natuurlijk een sick idee, maar feit is wel dat er tegen waterpokken niet gevaccineerd wordt (hier in Nederland in elk geval) en de kinderen deze kinderziekte dus wel door moeten maken.
Hier in de VS wordt wel tegen waterpokken ingeent, dus als iemand wil, dat zijn of haar kind die ziekte echt krijgt, moeten ze op zoek naar anderen, die tegen inenten zijn en de kinderen zo besmetten. De zogenaamde "kudde immuniteit" is hier gaande: steeds minder kinderen krijgen de ziekte, doordat ze ertegen zijn ingeent, waardoor oningeente kinderen de ziekte ook minder snel zullen krijgen. Maar goed, dit even off-topic.

Wat de griep betreft, denk ik, dat we erg op moeten blijven letten. Ik ben blij, dat de authoriteiten het serieus blijven nemen, al lijkt het virus op het moment minder gevaarlijk, dan gedacht. Het gevaar is nu, dat mensen gaan denken, dat het allemaal wel losloopt, ook als het virus sterker wordt. Ik instrueer de kinderen (en Rick en mezelf natuurlijk) vaak hun handen te wassen en zo min mogelijk met hun handen aan hun gezicht te zitten. Dat is altijd goed om te doen, want zo worden veel ziektes verspreid.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Mrjn
Amerikafan

Bericht door Mrjn »

Eigenlijk vind ik het "engste" aan alle gedoe rondom deze griepvariant dat er zo verschrikkelijk veel mensen per jaar overlijden aan "gewoon een griepje". Dat had ik me nooit gerealiseerd.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Influenza, "de Griep", is niet "gewoon een griepje", maar een flinke ziekte, die je weerstand zodanig verlaagt, dat de kans op een ernstige complicatie groot is. Ik ben er als kind letterlijk doodziek van geweest met een paar weken in het ziekenhuis.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Het is wel goed om er eens bij stil te staan hoeveel mensen aan influenza overlijden. Ik heb het gevoel dat er in het najaar meer mensen de griepspuit zullen gaan halen dan voorheen. Off topic; ik had vanmiddag eens even wat dingen opgezocht over waterpokken, en iets dat ik niet wist, dat er voor er gevaccineerd werd 100-150 mensen per jaar aan dood gingen, de meesten voorheen gezonde mensen en ongeveer de helft ervan kinderen. Ook zorgde het voor 11.000 hospitalizaties per jaar.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Bennogr schreef:Datzelfde waanidee schijnt ook gebruikt te worden om kinderen te 'beschermen' tegen de pokken. Vreemdste gedachtenkronkel: dat zijn vaak mensen die tegen prikken zijn omdat die 'te gevaarlijk' zouden zijn. Ze nemen blijkbaar liever het risico dat hun kind een ernstige en vermijdelijke ziekte krijgt dan dat ze een prik krijgen waarvan bewezen is dat die helpt.
mofraweert schreef:Het is natuurlijk een sick idee, maar feit is wel dat er tegen waterpokken niet gevaccineerd wordt (hier in Nederland in elk geval) en de kinderen deze kinderziekte dus wel door moeten maken. Het schijnt ook zo te zijn dat je de waterpokken ook beter als kind kunt krijgen, en daarmee resistent te zijn, dan het als volwassene te krijgen. Als volwassene schijn je er nogal behoorlijk ziek van te kunnen worden.
Klopt helemaal. Ik heb het onlangs nagevraagd bij mijn moeder of ik ooit pokken had gehad (moest het weten omdat je niet ingeent mag worden tegen pokken als je het al gehad hebt, en ik moest dit dus weten voor mijn immigratie verhaal (nieuwe inenting regels)).

Het bleek dus dat ik het zelf gehad heb als kind en dat de doktoren ook zeggen (althans destijds werd het gezegd, weet niet of het nog echt gezegd wordt) dat je het beter gewoon het kind kunt laten krijgen omdat het gemakkelijker van de pokken hersteld. Je kunt er inderdaad goed ziek van worden als volwassene maar de pokken kunnen daarnaast heel erg veel littekens achterlaten wanneer je het als volwassene krijgt. Feit is wel dat Nederland (als een van de weinige landen) er niet voor inent om dezelfde reden.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Is het dezelfde reden, of is het te duur om massaal in te enten voor een ziekte, die wel ernstige gevolgen kan hebben, maar over het algemeen onschuldig lijkt? De Amerikaanse medische filosofie focust erg op preventie. Zo wordt er hier vanaf 18 een uitstrijkje aangeraden aan vrouwen. In Nederland word je pas veel ouder opgeroepen daarvoor, als ik het goed heb. Hetzelfde geldt (om on topic te blijven) voor de griepprik. Die wordt hier voor iedereen aangeraden, in Nederland alleen voor risicogroepen.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Daar zeg je iets inderdaad.. ze zijn hier behoorlijk op preventie, ik word ziek als ik eraan denk.. serieus, zodra je hier ook maar iets hebt, krijg je een antibiotica kuur voorgeschreven.. ik heb inmiddels al twee kuren gewoon weggezet en er niets mee gedaan, dat deden ze in NL namelijk ook niet.. als ik dadelijk echt iets hebt werkt het niet meer omdat het lichaam resistent is geworden. Hetzelfde inderdaad met die griepprik.. sorry hoor maar ik vind het allemaal wat overdreven. Natuurlijk hebben veel mensen er wat aan maar dat zijn over het algemeen de risicogroepen.. een mens wordt er mijn inziens echt niet beter van als ze continue allerlei chemicaliën binnen krijgen. Kijk, als je vervolgens naar dingen als een uitstrijkje vanaf 18 jaar gaat kijken, dan zeg ik weer van ok, dat is een heel goede zaak dat ze dat doen.. klinkt misschien wat dubbel maar in zo'n geval krijg je geen troep in je lichaam gespoten.
Laatst gewijzigd door kastelke op 08 mei 2009, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledige bovenstaande quote verwijderd.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Jiejie, ik denk niet, dat je zo algemeen kunt oordelen :). Maar ik ben het ook niet meteen met de Nederlandse gedachtengang eens (heb net weer een vriendin daar, die ziek is, en maar geen dokter kan vinden, die haar wil zien, dat soort dingen vind ik dus eng). Ik vind het heel belangrijk jezelf bekend te maken met veelvoorkomende problemen. Een dokter, die te pas en te onpas antibiotica voorschrijft moet je bij definitie wantrouwen, waar dan ook. Ik ben dat in ons gebied absoluut niet tegengekomen (gelukkig). Wat de griepprik betreft, als je die neemt, zijn er geen bacterieen (want het is een virus) die daartegen resistent kunnen worden, je krijgt enkel antilichamen voor de griep(en) in die prik. Ik merk, dat mensen het verschil tussen een virus en een bacterie vaak niet begrijpen (en helaas spelen sommige (allang niet meer alle) doktoren daarop in). Een virus wordt niet bestreden met antibiotica, maar voor sommige virussen zijn er wel vaccines. Een bacterie kan, als we op het moment geluk hebben, wel reageren op antibiotica. Maakt niet uit wat, het is belangrijk zelf up to date te zijn en welbeslagen ten ijs te komen bij je dokter. Een van de redenen, dat ik Nederland heb verlaten, is, dat doktoren daar niet naar mij luisterden. Hier in de VS is dat mijn eis: hoor mij uit en neem mij serieus. Het is niet makkelijk, maar werkt wel.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

jiejie schreef:als ik dadelijk echt iets hebt werkt het niet meer omdat het lichaam resistent is geworden.
Wordt het lichaam resistent? Ik dacht dat de bacterie zelf resistent werd. Dus als jij geen antibiotica neemt, maar alle andere mensen wel, dan kan ook jij getroffen worden door een resistente bacterie...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Inderdaad, dat wilde ik ook al zeggen; het lichaam wordt niet resistent, bacterien wel.
Ik zou volgende keer tegen de dokter zeggen als je geen anti-biotica wilt. Mijn ervaring hier is trouwens dat anti-biotica niet snel voorgeschreven wordt. Ik heb zelf geloof ik 2 keer in 25 jaar een kuur gehad, en de anti-biotica kuren van mijn 3 kinderen zijn op 1 hand te tellen. In het ziekenhuis krijgen wel veel mensen anti-biotica maar het wordt door een apotheker bijghouden of het wel de juiste anti-biotica is voor welke bacterie die patient heeft, om te voorkomen dat er onnodig wat gegeven wordt.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Lichaam, bacterie.. jullie snappen wat ik bedoel :P

Het niet willen hebben had de dokter schijnbaar lak aan bij mij... ik zei hem heel nadrukkelijk dat ik geen pillen of iets dergelijks wilde hebben, toch schreven ze het voor lol. En sja, wat betreft de apotheker.. dat gaat allemaal zo ontiegelijk gehaast, een medewerker (dus geen apotheker) pakt het spul, de apotheker kijkt er even kort naar, legt uit hoeveel je moet slikken en dat was het dan... al met al 5-10 seconden aandacht van de apotheker, sorry maar daar krijg ik geen goed gevoel van en dit was overigens bij een ziekenhuis.. of een ander voorbeeld, ik heb last van overtollig maagzuur en dat wordt verholpen door Protonix (pantoprazole), in Nederland kreeg ik nog een soort van consult, hier deed ik mijn verhaal en zonder enig controleren kreeg ik zo voor een half jaar pillen voorgeschreven, en ik heb de dokter inmiddels gesproken en ik kan zo weer meer krijgen van ze, geen enkel bezwaar hadden ze er mee.. hmm, ik weet niet maar het voelt niet goed dat het allemaal zo gemakkelijk gaat... ik heb het in Nederland toch echt wel anders meegemaakt, daar werd echt meer tijd aan me besteed door zowel de doktoren als door de apothekers. Ik mis dat wel moet ik zeggen en, eerlijk gezegd, mede door dit soort dingen ben ik als de dood dat ik hier iets krijg en naar het ziekenhuis zou moeten gaan of zo, ik zou me geen raad weten omdat ik het absoluut niet vertrouw, ik heb het idee dat ze veels te gemakkelijk zijn.. het liefst zou ik dan eerst naar NL vliegen om me daar te laten behandelen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dat is toch echt een heel ander verhaal, dan wat ik hier gewend ben. De doktoren hier schrijven enkel medicijnen voor, als daar echt reden toe is en zeker niet zonder onderzoek. Heb je geen keuze qua doktoren? Ik kan me nauwelijks voorstellen, dat de medische wereld zo anders is in Hawaii, maar het zou natuurlijk wel kunnen.
Mrjn
Amerikafan

Bericht door Mrjn »

Petra/VS schreef:Influenza, "de Griep", is niet "gewoon een griepje", maar een flinke ziekte, die je weerstand zodanig verlaagt, dat de kans op een ernstige complicatie groot is. Ik ben er als kind letterlijk doodziek van geweest met een paar weken in het ziekenhuis.
Dat was ook wat ik bedoelde met mijn aanhalingstekens. Ik dacht bij griep ook altijd 4aan een uit de hand gelopen verkoudheid, maar het is toch een stuk ernstiger. En dat had ik me nooit gerealiseerd.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Petra/VS schreef: De doktoren hier schrijven enkel medicijnen voor, als daar echt reden toe is en zeker niet zonder onderzoek.
Dat is ook mijn ervaring. Maar ik voeg daar wel aan toe dat een beetje research geen kwaad kan en je moet assertief zijn en zo nodig op je strepen gaan staan. Dat moet trouwens in zowel NL als de VS. Wel heb ik weinig goeds te melden over NL artsen, maar dat kan aan mij persoonlijk liggen. Ik heb het geluk medisch niet al teveel gemankeerd te hebben, maar als er dan wel eens iets was, voelde ik me in NL vaak niet serieus genomen of werd ik met een kluitje in het riet gestuurd.

Een voorbeeld: zo zat ik al een week thuis met een fikse keelontsteking en moest na een bezoekje aan mijn huisarts nog maar een weekje uitzieken voordat ze me iets wilde geven. Het ging dus niet over en nadat ik eindelijk antibiotica had gekregen, duurde het nog een dag of vijf voordat het werkte en zo kan het dus gebeuren dat iets als een keelontsteking je bijna drie weken van de straat houdt. Dat vind ik onacceptabel. En dat zou in Amerika gewoon niet gebeuren. Als ik met een probleem bij de dokter kom, wil ik dat er naar me geluisterd wordt en dat er vervolgens iets aan gedaan wordt. Zo simpel is het.
"Keep Georgia On Your Mind"
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Petra/VS schreef:Dat is toch echt een heel ander verhaal, dan wat ik hier gewend ben. De doktoren hier schrijven enkel medicijnen voor, als daar echt reden toe is en zeker niet zonder onderzoek. Heb je geen keuze qua doktoren? Ik kan me nauwelijks voorstellen, dat de medische wereld zo anders is in Hawaii, maar het zou natuurlijk wel kunnen.
Lijkt me zelf ook erg sterk dat het zo anders hier dan op het vaste land, maar eerlijk waar, ik heb afgelopen week inmiddels de vierde dokter gezien en dat was eigenlijk hetzelfde verhaal. Er zijn nog heel wat doktoren over waar ik tussen kan kiezen (ons healthcare plan laat ons volledig vrij in de keuze, gelukkig).
Naitsirhc
Amerikafan

Bericht door Naitsirhc »

Oef, vanmorgen geen goed nieuws op de radio hier, 300 in een dag tijd erbij...Wie heeft nu zoiets van...Ik ga niet meer????
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Ik niet! Ik stap vrijdag gewoon op het vliegtuig die kant op ;)
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
martinenelsa
Amerikafan

Bericht door martinenelsa »

Naitsirhc schreef:Oef, vanmorgen geen goed nieuws op de radio hier, 300 in een dag tijd erbij...Wie heeft nu zoiets van...Ik ga niet meer????
De dag ervoor waren het er 600, dus alles blijft relatief (vergeleken bij het aantal mensen dat een 'normale' griep krijgt per dag is 300 waarschijnlijk heel weinig).

We zullen wel iets beter opletten op vakantie, maar vooralsnog gaan we gewoon. Duurt ook nog bijna 5 weken, dus is eigenlijk ook te vroeg om er nog iets zinnigs over te kunnen zeggen.
1997 USA Zuidwest, 2000 USA Denver-Seattle, 2001 Alaska, 2004 USA Denver-Las Vegas, 2009 USA Oregon en Yellowstone
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer