Jiejie, ik denk niet, dat je zo algemeen kunt oordelen

. Maar ik ben het ook niet meteen met de Nederlandse gedachtengang eens (heb net weer een vriendin daar, die ziek is, en maar geen dokter kan vinden, die haar wil zien, dat soort dingen vind ik dus eng). Ik vind het heel belangrijk jezelf bekend te maken met veelvoorkomende problemen. Een dokter, die te pas en te onpas antibiotica voorschrijft moet je bij definitie wantrouwen, waar dan ook. Ik ben dat in ons gebied absoluut niet tegengekomen (gelukkig). Wat de griepprik betreft, als je die neemt, zijn er geen bacterieen (want het is een virus) die daartegen resistent kunnen worden, je krijgt enkel antilichamen voor de griep(en) in die prik. Ik merk, dat mensen het verschil tussen een virus en een bacterie vaak niet begrijpen (en helaas spelen sommige (allang niet meer alle) doktoren daarop in). Een virus wordt niet bestreden met antibiotica, maar voor sommige virussen zijn er wel vaccines. Een bacterie kan, als we op het moment geluk hebben, wel reageren op antibiotica. Maakt niet uit wat, het is belangrijk zelf up to date te zijn en welbeslagen ten ijs te komen bij je dokter. Een van de redenen, dat ik Nederland heb verlaten, is, dat doktoren daar niet naar mij luisterden. Hier in de VS is dat mijn eis: hoor mij uit en neem mij serieus. Het is niet makkelijk, maar werkt wel.