Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Resume, Cover Letter, Trainee, Intern e.a. sollicitatievrage
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Resume, Cover Letter, Trainee, Intern e.a. sollicitatievrage
** Dit is een afsplitsing van viewtopic.php?f=12&t=21089&start=0 **
Houdt er ook rekening mee dat je CV hier een "résumé" heet (meestal gespeld als "resume"). Alleen advocaten e.d. spreken van een CV.
Houdt er ook rekening mee dat je CV hier een "résumé" heet (meestal gespeld als "resume"). Alleen advocaten e.d. spreken van een CV.
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Re: Hoe een job vinden in Amerika?
Wat is en de VS het verschil tussen een Trainee en een Intern?
-
- Amerika-expert
daar zullen ook wel weer verschillende opinies over bestaan, maar in mijn werkervaring is een trainee iemand die in training is voor een specifieke baan binnen een bedrijf, en een intern is iemand die onder supervisie praktijkervaring opdoet in een bedrijf. Waar ik werk worden beide betaalt (trainee veel meer dan intern), maar in veel branches werken interns voor niets of weinig.RiverCola schreef:Wat is en de VS het verschil tussen een Trainee en een Intern?
- RiverCola
- Amerika-expert
Aha! Vroeg het me al een poosje af. Hoorde beide termen vaak langskomen en legde de link naar 'stagiair' maar wist niet het verschil tussen de twee.
- Big Al
- Amerika-expert
Interns zijn vaak wat Nederlanders een stagiaire zouden noemen (ook wel "gratis arbeidskrachten" genoemd...). Een trainee is meestal een werknemer in training.RiverCola schreef:Wat is en de VS het verschil tussen een Trainee en een Intern?
- RiverCola
- Amerika-expert
(ook wel "gratis arbeidskrachten" genoemd...)

Ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar de verschillen tussen het Nederlandse cv en de Amerikaanse resume en ook naar verschillen in de sollicitatiebrief.
Zijn er zaken waar je rekening mee moet houden wanneer je op gesprek gaat? Zijn er andere gebruiken in de States vergeleken met NL?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Resume, Cover Letter, Trainee, Intern e.a. sollicitatievrage
Cover Letters en voorbeelden: http://jobsearch.about.com/od/coverlett ... sample.htm
http://www.career.vt.edu/JOBSEARC/coversamples.htm met tips over de inhoud van een Cover Letter
Profile, resume, cover letter: http://my.monster.com/ (zie in de keuzebalk bovenaan)
Kijk naar de tips onder "what is a resume": http://www.exampleresumes.org/
Verder kan je heel wat info en voorbeelden vinden als je resume en cover letter als zoekwoorden opgeeft.
En zoals het in Ne/Be ook is: er zijn algemene richtlijnen, maar elk resume is anders. Eenzelfde persoon schrijft best ook verschillende resumees, afhankelijk van de job waar je voor solliciteert (de ene keer benadruk je je commerciele skills, de andere keer je managementervaring, dan weer je creatief talent, afhankelijk van wat men juist zoekt).
Idem voor de cover letter.
Je cv wordt vaak door een machine gehaald, dus je moet zorgen dat je cv de juiste kernwoorden bevat, want veel hits = jouw cv wordt bekeken. Hoe kan je nu weten welke de juiste kernwoorden zijn? Kijk eens naar advertenties voor jobs die jou boeien, en duid daarin de woorden aan die altijd terugkomen en zorg dat die in je resume staan.
Edit: zie ook nog http://www.vault.com/job-search-advice.jsp
http://www.career.vt.edu/JOBSEARC/coversamples.htm met tips over de inhoud van een Cover Letter
Profile, resume, cover letter: http://my.monster.com/ (zie in de keuzebalk bovenaan)
Kijk naar de tips onder "what is a resume": http://www.exampleresumes.org/
Verder kan je heel wat info en voorbeelden vinden als je resume en cover letter als zoekwoorden opgeeft.
En zoals het in Ne/Be ook is: er zijn algemene richtlijnen, maar elk resume is anders. Eenzelfde persoon schrijft best ook verschillende resumees, afhankelijk van de job waar je voor solliciteert (de ene keer benadruk je je commerciele skills, de andere keer je managementervaring, dan weer je creatief talent, afhankelijk van wat men juist zoekt).
Idem voor de cover letter.
Je cv wordt vaak door een machine gehaald, dus je moet zorgen dat je cv de juiste kernwoorden bevat, want veel hits = jouw cv wordt bekeken. Hoe kan je nu weten welke de juiste kernwoorden zijn? Kijk eens naar advertenties voor jobs die jou boeien, en duid daarin de woorden aan die altijd terugkomen en zorg dat die in je resume staan.
Edit: zie ook nog http://www.vault.com/job-search-advice.jsp
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- Bandido
- Amerika-expert
Een ander verschil met een Nederlandse stagiar is meestal dat in de VS je echt een soort van loopjongen bent. Dat is niet negatief bedoelt, maar je wordt echt geacht om volop mee te doen. En dan blijven vaak de minder leuke klusjes over. Dat klinkt trouwens erger dan het is, je leert een hoop van zo'n ervaring; in ieder geval het reilen en zeilen van een organisatie. Ik heb nu regelmatig vragen voorbij zien komen van NL HBO/WO-studenten die een stage in de VS willen doen. Maar die moeten dan vaak voor hun opleiding een soort onderzoek naar iets binnen de organisatie/bedrijf doen. Dit is iets waar men in Amerika meestal absoluut niet op zit te wachten. En bovendien kost begeleiding van een stagiair meer tijd dan gedacht wordt. Dan moet je er dus als bedrijf wel wijzer van worden. Wat je als NL stagiar moet doen om teleurstellingen te voorkomen is alles vantevoren op papier zetten, zodat zowel de werkgever als de stagiair van elkaar hetzelfde verwacht.Big Al schreef:Interns zijn vaak wat Nederlanders een stagiaire zouden noemen (ook wel "gratis arbeidskrachten" genoemd...). Een trainee is meestal een werknemer in training.
"Keep Georgia On Your Mind"
- Big Al
- Amerika-expert
Absoluut. En koffie kunnen zetten, natuurlijk. 

Laatst gewijzigd door Petra/VS op 08 mei 2009, 01:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledige quote van voorgaand bericht verwijderd voor overzichtelijkheid.
Reden: Volledige quote van voorgaand bericht verwijderd voor overzichtelijkheid.
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Dit zijn mijn ervaringen na 8 jaar wonen en werken in de VS wat betreft CV's voor banen in de juridische sector:
-Gebruik "Resume", heb nog nooit iemand CV zien gebruiken.
-Zet dit woord overigens niet op je resume zelf, maar gebruik je naam en adres. Het is vanzelfsprekend dat het om een resume gaat.
-Amerikanen vermelden zelden (nooit) hun geboortedatum, burgelijke stand en geslacht. Dit om eventuele discriminatie te voorkomen.
-Ze zijn ook niet geinteresserd in je hobbies of hoeveel kinderen je hebt.
-Ze zijn wel gek op je cijfer gemiddelde.
-Gebruik absoluut geen aparte kleuren of geuren. Houdt het zakelijk en conservatief. Dus ook geen pasfoto.
-Vermeld ook zeker niet je politieke voorkeur. Is een gevoelig onderwerp hier.
Heb in de loop der jaren veel CV's van Europeanen gezien en mijn Amerikaanse collega's reageren vaak geschokt op de inhoud hiervan.
-Gebruik "Resume", heb nog nooit iemand CV zien gebruiken.
-Zet dit woord overigens niet op je resume zelf, maar gebruik je naam en adres. Het is vanzelfsprekend dat het om een resume gaat.
-Amerikanen vermelden zelden (nooit) hun geboortedatum, burgelijke stand en geslacht. Dit om eventuele discriminatie te voorkomen.
-Ze zijn ook niet geinteresserd in je hobbies of hoeveel kinderen je hebt.
-Ze zijn wel gek op je cijfer gemiddelde.
-Gebruik absoluut geen aparte kleuren of geuren. Houdt het zakelijk en conservatief. Dus ook geen pasfoto.
-Vermeld ook zeker niet je politieke voorkeur. Is een gevoelig onderwerp hier.
Heb in de loop der jaren veel CV's van Europeanen gezien en mijn Amerikaanse collega's reageren vaak geschokt op de inhoud hiervan.
Toen mijn vrouw begon te solliciteren heeft ze hulp gehad van mensen die er professioneel mee bezig zijn om resumes in elkaar te flansen. De opbouw van haar (laatste) resume is als volgt:
- Naam en adres gegevens (naam, adres, telefoon, email)
- Work Experience (bedrijf, lokatie, positie, supervisor, datum, responsibilities)
- Educational Background (uni/college namen, lokatie, degrees, datums)
- Other Certifications
- Computer Skills (applications, typing speed)
- References
- Professional Affiliation
Er werd door hun afgeraden om gemiddelde cijfers te geven omdat dit ten eerste te lang zou worden maar ook omdat het inhoudelijk niets toevoegde. Het feit of men al dan niet een degree had was volgens hun belangrijker.
Mijn vrouw kreeg trouwens nadat ze het resume op deze manier deed heel erg veel reacties op haar sollicitaties, zeker in vergelijking tot de sollicitaties ervoor waarbij ik haar trachtte te helpen (op de NL manier dus haha). Het is dus inderdaad waar wat bakker hierboven zegt, gooi je Europesche manier van cv's schrijven weg en maak een resume
- Work Experience (bedrijf, lokatie, positie, supervisor, datum, responsibilities)
- Other Certifications
- References
Er werd door hun afgeraden om gemiddelde cijfers te geven omdat dit ten eerste te lang zou worden maar ook omdat het inhoudelijk niets toevoegde. Het feit of men al dan niet een degree had was volgens hun belangrijker.
Mijn vrouw kreeg trouwens nadat ze het resume op deze manier deed heel erg veel reacties op haar sollicitaties, zeker in vergelijking tot de sollicitaties ervoor waarbij ik haar trachtte te helpen (op de NL manier dus haha). Het is dus inderdaad waar wat bakker hierboven zegt, gooi je Europesche manier van cv's schrijven weg en maak een resume

-
- Amerika-expert
En vergeet ook niet je talenkennis te vermelden. Daar zijn Amerikanen vaak zeer van onder de indruk.
Apart kopje:
Languages
Speaking, reading and writing knowledge of Dutch (+ eventueel andere). Als je je nog in een andere taal alleen kunt uitdrukken/staande houden maar niet kunt schrijven: speaking and reading knowledge of...
Apart kopje:
Languages
Speaking, reading and writing knowledge of Dutch (+ eventueel andere). Als je je nog in een andere taal alleen kunt uitdrukken/staande houden maar niet kunt schrijven: speaking and reading knowledge of...
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- Big Al
- Amerika-expert
Ik heb in mijn loopbaan vele resumés moeten beoordelen in de voorselectie van sollicitanten. Als de geboortedatum, geslacht, of burgerlijke stand vermeld wordt gaat-ie meteen in de prullenbak. Dit om te voorkomen dat de sollicitant later naar de rechter loopt vanwege discriminatie.bakker schreef: -Amerikanen vermelden zelden (nooit) hun geboortedatum, burgelijke stand en geslacht. Dit om eventuele discriminatie te voorkomen.
Houdt er wel rekening mee dat een cijfer van bijv. 8 (wat niet zo slecht is in NL) hier ten eerste niet begrepen wordt en ten tweede als matig wordt beschouwd. Een 7 is al helemaal uit den boze.bakker schreef: -Ze zijn wel gek op je cijfer gemiddelde.
Pasfoto? Is dat gebruikelijk in NL? Ik kan je verzekeren dat bij vele bedrijven het bijsluiten van een pasfoto je CV in de prullenmand zal doen belanden...bakker schreef: -Gebruik absoluut geen aparte kleuren of geuren. Houdt het zakelijk en conservatief. Dus ook geen pasfoto.
Komt de prullenmand weer goed van pas...bakker schreef: -Vermeld ook zeker niet je politieke voorkeur. Is een gevoelig onderwerp hier.
- Big Al
- Amerika-expert
Tussen NAW en Work Experience zou ik nog een synopsis voegen. In het verleden werd deze paragraaf gebruikt om het doel van de sollicitatie aan te geven (dat men graag de baan wil hebben), maar in het bedrijfsleven wordt dat nu onzin gevonden. Beter is om de ruimte te gebruiken voor een korte verklaring waaruit blijkt dat jij de beste man (of vrouw) voor de baan bent.jiejie schreef:Toen mijn vrouw begon te solliciteren heeft ze hulp gehad van mensen die er professioneel mee bezig zijn om resumes in elkaar te flansen. De opbouw van haar (laatste) resume is als volgt:
- Other Certifications
- References
Dat hebben we op een begeleidende brief gedaan. Op die manier kun je je resume namelijk gewoon hetzelfde houden en hoef je hem alleen maar te updaten als er iets nieuws aan toe tevoegen is, en wordt hij niet te groot... als je resume te lang wordt, zakt de interesse vaak bij degene die de resumes in zijn/haar handen krijgt. Aangeraden wordt om hem niet langer dan twee pagina's te hebben, en met een synopsis wordt die al snel groter dan twee pagina's. Daarnaast is het resume eigenlijk een feitenlijstje, de verklaring waaruit jij blijkt dat jij de beste kandidaat voor een baan bent (of wat je er ook schrijft), is geen vaststaand feit maar een persoonlijke mening en iets wat met de loop der tijd altijd kan veranderen (een resume kan alleen maar uitgebreid worden, niet ingekort).Big Al schreef:Tussen NAW en Work Experience zou ik nog een synopsis voegen. In het verleden werd deze paragraaf gebruikt om het doel van de sollicitatie aan te geven (dat men graag de baan wil hebben), maar in het bedrijfsleven wordt dat nu onzin gevonden. Beter is om de ruimte te gebruiken voor een korte verklaring waaruit blijkt dat jij de beste man (of vrouw) voor de baan bent.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als ik door een stapel resumes heen moet, is de eerste schifting op lengte. Alles langer dan 3 bladzijdes gaat onherroepelijk de prullemand in. Vervolgens krijgen de kortste resumes de eerste aandacht. Ik weet uit ervaring dat ik in deze werkwijze niet uniek ben, dus hou het kort en "to the point".
- Big Al
- Amerika-expert
1)jiejie schreef: Dat hebben we op een begeleidende brief gedaan. Op die manier kun je je resume namelijk gewoon hetzelfde houden en hoef je hem alleen maar te updaten als er iets nieuws aan toe tevoegen is, en wordt hij niet te groot... als je resume te lang wordt, zakt de interesse vaak bij degene die de resumes in zijn/haar handen krijgt. Aangeraden wordt om hem niet langer dan twee pagina's te hebben, en met een synopsis wordt die al snel groter dan twee pagina's. Daarnaast is het resume eigenlijk een feitenlijstje, de verklaring waaruit jij blijkt dat jij de beste kandidaat voor een baan bent (of wat je er ook schrijft), is geen vaststaand feit maar een persoonlijke mening en iets wat met de loop der tijd altijd kan veranderen (een resume kan alleen maar uitgebreid worden, niet ingekort).
Ik zou toch de moeite nemen om het resumé aan te passen voor iedere sollicitatie, al is dat wel (veel) meer werk. Het geeft je echter de mogelijkheid om in te spelen op de specifieke eisen en details van de "job opening". Wellicht zijn er banen die zo algemeen zijn dat je het met één resumé kan doen, maar bijvoorbeeld in mijn vakgebied (Informatietechnologie) is het het toch wel erg belangrijk om aan te geven dat je aan de specifieke vereisten voldoet. Veelal wordt de eerste selectie gemaakt door een werknemer op de afdeling personeelszaken en vaak begrijpen die weinig tot niets van de eisen die de manager heeft.
2)
Misschien dat Loek andere ervaringen heeft, maar de "cover letter" (hoewel belangrijk genoeg om aandacht aan te geven) is niet echt van grote waarde voor de selectie van kandidaten. Je kijkt even snel naar de details in het resumé, als dat je aanstaat lees je even de introductie ('objective') bovenaan het resumé, en dan beslis je of het de moeite waard is om hem verder te bekijken... Het is domweg teveel werk om alle "cover letters" te lezen, vandaar dat ik zou aanraden om de kern in de introductie te zetten (1 of 2 zinnen).
Twee pagina's is inderdaad ideaal, al mag drie vaak ook nog wel. Zeker niet meer...
Ik denk dat wij dan toch van mening zullen blijven verschillen. Overigens spreek ikzelf eveneens uit een IT ervaring, ik heb vrijwel mijn hele leven in de IT gezeten, en ik ben wel degelijk van mening dat je het met 1 resume kunt doen, zolang je maar een aparte begeleidende brief hebt. De inhoud van je CV kan namelijk niet veranderen zoals ik al zei, dat is een feitenlijstje.. je moet niet voor je ene sollicitatie een andere opleiding neerzetten dan je bij je andere sollicitatie doet. Je hebt 1 bepaalde opleiding gedaan, en dat veranderd niet, je kunt hooguit toevoegingen krijgen maar geen wijzigingen.
Overigens wordt op een resumé bij de eerste selectie alleen maar gekeken naar die bewuste feiten, de synopsis zal in jouw geval toch overgeslagen worden omdat dat geen korte (zoals Loek zegt: to-the-point) feiten meer zijn. Als een kandidaat dan interessant genoeg is wordt de begeleidende brief gelezen, waarin 4 dingen horen te staan: Introductie/openingszin, motivatie (waarom deze functie, waarom dit bedrijf), verkooppunten en afsluitende zin. Uiteindelijk zal, ideaal gezien, het hele pakket bestaan uit 2 bladzijdes resume en 1 begeleidende brief.
Dit heb ik trouwens niet alleen uit eigen ervaring, ik heb bij zowel grote als kleine bedrijven gewerkt, maar ook van bedrijven die zich specialiseren in deze zaken (de laatste zowel hier als in Nederland).. ik mag toch hopen dat ze geen onzin lopen te verkopen haha (denk ik ook niet echt gezien mijn vrouw binnen de kortste keren een baan had aan de hand van deze formule (en ikzelf destijds ook altijd, alhoewel mijn CV er zelf wel wat anders uitzag, puur omdat het in NL er anders aan toe gaat)).
Ik denk trouwens dat het waarschijnlijk uiteindelijk niet echt uit zal maken of je het op jouw of op deze manier doet.. het ligt uiteindelijk toch bij degene die de sollicitaties afneemt, de een heeft (net zoals hier) een voorkeur voor de ene manier, de ander voor de andere manier.
Overigens wordt op een resumé bij de eerste selectie alleen maar gekeken naar die bewuste feiten, de synopsis zal in jouw geval toch overgeslagen worden omdat dat geen korte (zoals Loek zegt: to-the-point) feiten meer zijn. Als een kandidaat dan interessant genoeg is wordt de begeleidende brief gelezen, waarin 4 dingen horen te staan: Introductie/openingszin, motivatie (waarom deze functie, waarom dit bedrijf), verkooppunten en afsluitende zin. Uiteindelijk zal, ideaal gezien, het hele pakket bestaan uit 2 bladzijdes resume en 1 begeleidende brief.
Dit heb ik trouwens niet alleen uit eigen ervaring, ik heb bij zowel grote als kleine bedrijven gewerkt, maar ook van bedrijven die zich specialiseren in deze zaken (de laatste zowel hier als in Nederland).. ik mag toch hopen dat ze geen onzin lopen te verkopen haha (denk ik ook niet echt gezien mijn vrouw binnen de kortste keren een baan had aan de hand van deze formule (en ikzelf destijds ook altijd, alhoewel mijn CV er zelf wel wat anders uitzag, puur omdat het in NL er anders aan toe gaat)).
Ik denk trouwens dat het waarschijnlijk uiteindelijk niet echt uit zal maken of je het op jouw of op deze manier doet.. het ligt uiteindelijk toch bij degene die de sollicitaties afneemt, de een heeft (net zoals hier) een voorkeur voor de ene manier, de ander voor de andere manier.
-
- Amerika-expert
Een opleiding? En dat verandert niet? Hey, ik ben hier gekomen met een stapel diploma's, en ben nu in CA officieel een high-school-dropout-statistiekje!jiejie schreef:Je hebt 1 bepaalde opleiding gedaan, en dat veranderd niet, je kunt hooguit toevoegingen krijgen maar geen wijzigingen.

Gr., Flipje
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
En wat de lengte van je resume betreft: is ook een beetje afhankelijk van wat je ooit gedaan hebt, en hoeveel jaar beroepservaring je hebt. Als ik kijk naar mijn man: hij heeft >20 jaar ervaring, heeft altijd een It-Telecom gerelateerde job gehad. Maar hij hij had in de loop der jaren een commerciele job, een zeer technische job (waar hij de glasvezelkabels in de beginjaren nog net niet zelf aan elkaar stond te lassen), is project manager geweest, heeft consilidaties mee in goede banen geleid, en heeft nu de leiding over 60 mensen en beheert een IT infrastructuurbudget van $260MM.
Dat vat je heus niet samen op 1 blaadje, en afhankelijk van de job waar hij voor solliciteert wordt dat CV ook aangepast (met de nadruk op de ervaring en kennis die voor die job juist het belangrijkste zijn).
Dat vat je heus niet samen op 1 blaadje, en afhankelijk van de job waar hij voor solliciteert wordt dat CV ook aangepast (met de nadruk op de ervaring en kennis die voor die job juist het belangrijkste zijn).
Elke