Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Mooie foto's maken

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Ingrid67
Amerikafan

Re: Mooie foto's maken

Bericht door Ingrid67 »

Bushmaster schreef:
Ingrid67 schreef:Ik las in een vorig topic idd dat een statief veel verschil kan maken, daar ga ik dus wel naar op zoek! Bedankt!!
http://www.plentyparts.nl/
en dan bij onderdeel "multimedia",
statief lekker licht, en met snelkoppeling € 14,99
Bedankt voor de tip!! Woon in de omgeving Rotterdam......... :roll: :roll:
Ingrid67
Amerikafan

Bericht door Ingrid67 »

Ik kan nog een hoop leren lees ik, ga ik ook zeker doen, maar dat zal pas na onze reis zijn.........

Dit is ook de reden dat wij gekozen hebben voor een compact camera met alles erop en eraan. ( leica lens, groothoek 28 mm, telelens 504, 18x zoom, 8 megapixel en zelfs een stabilisator) Wij hebben ( nog ) niets aan een SRL camera als je niet weet wat je er mee kan. Ik neem aan dat de camera in de automatische stand de optimale belichting, sluitertijd enz. kiest? Laten we er nu maar het beste van hopen? Statief gaan we zeker meenemen!

Bedankt voor alle reakties
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Je gaat veel plezier beleven aan die Panasonic hoor. Ik heb de FZ50 die ik voor ik mijn spiegelreflex had heel veel gebruikte. En prachtige foto's echt waar! Die spiegel kan net wat meer en ik zie het verschil wel, maar je hebt een supergoede compact (of eigenlijk 'bridge').
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

Ik neem aan dat de camera in de automatische stand de optimale belichting, sluitertijd enz. kiest?
niet altijd hoor, zet maar eens iemand binnen voor een raam (met veel zonlicht buiten) en probeer die persoon maar eens duidelijk op de foto te krijgen.

camera is eigenlijk maar een ver-edelde rekenmachine, die de factoren, sluitertijd, diafragma en iso-waarde tegen elkaar afzet. Meestal met goed gevolg, maar soms zo dom als het achter*nd van een vaken ;-)

Koop een goed boek over fotografie, kan je mooi in vliegtuig lezen.
GuidoWater
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Bericht door GuidoWater »

Je kunt natuurlijk roepen dat je de beste foto's alleen maakt met een spiegel reflex en tuurlijk is dat waar maar met een compact camera kun je ook foto maken die aan de eisen van een amateur fotograaf voldoen.

Ik heb de volgende 2 foto gemaakt in antelope cayon afgelopen jaar en heb geen statief gebruikt en ik heb een compact camera Olympus SP560UZ gebruikt. Je kunt toch niet zeggen dat kwalitatief niet goed genoeg is voor een amateur fotograaf ofwel?

Afbeelding

Afbeelding

Het enige wat ik wil zeggen is dat je uit een compact camera ook zeer goede fotos kan halen als je je camera maar kent. Daarom heb ik ook geadviseerd om een boek te kopen over je camera want daar kan je al heel erg veel van opsteken.

ps bijde foto's zijn origineel onbewerkt. Ik heb alleen het formaat veranderd ivm de grote van 3 mb per foto origineel.
Kijk voor ons Amerika reis verslag op http://www.vandewateropreis.nl/! Je vind hier ook reisverslagen van onze andere reizen!
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

martinenelsa schreef:Belangrijkste bij een foto is de fotograaf, niet de camera. Met veel gevoel voor timing, compositie en lichtinval maak je de mooiste foto's, zelfs al heb je een simpele compactcamera in handen. Alleen voor de avond en nachtfoto's heb je wat ondersteuning nodig in de vorm van een muurtje, hek of statief.

En compositie kun je tot op zekere hoogte leren. Gewoon wat boeken lezen en dan gaan oefenen. Ik ga af en toe hier het stadje in met maar één lens (of ik kies een vast brandpunt op mijn zoomlens) en dwing mezelf alleen daarmee foto's te nemen. Zo leer je veel beter om composities te maken.

Martin
Helemaal mee eens, dit wilde ik net ook schrijven. Een paar weken geleden woonde ik een lezing bij van een fotograaf, die voor de New York Times fotografeerde. Nu is hij "retired" en gebruikt enkel nog een compactcameraatje. De foto's, die met die kleine camera gemaakt waren, waren niet te onderscheiden van de foto's, die met de SLR gemaakt waren. Sterker nog, sommigen vond ik mooier. Het probleem met een compact is voor mij voornamelijk de mindere zoemmogelijkheden. Op de nachtfotostand maakt mijn compactcameraatje prima avondfoto's, die niet van de SLR foto's te onderscheiden zijn.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik heb al mijn foto's gewoon zonder statief genomen op de automatische stand. Ik heb wel een vrij vaste hand.
Ik vind ze best wel mooi geworden, voor mij zijn ze in ieder geval goed genoeg. Ik heb een Fuji 5600 S, met 10x zoom
Wel heb ik al drie keer mijn boekje doorgenomen maar het niet het geduld om alles uit te proberen dus zet ik alles toch steeds maar weer op de automatische stand. Bovendien staat er altijd 2 man staat te wachten tot ik eindelijk klaar ben met foto's nemen.
Wat ik wel leuk vind is mooie composities zoeken en volgens mij lukt dat af en toe aardig.

Marjon
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

GuidoWater schreef:Je kunt natuurlijk roepen dat je de beste foto's alleen maakt met een spiegel reflex en tuurlijk is dat waar maar met een compact camera kun je ook foto maken die aan de eisen van een amateur fotograaf voldoen.

Ik heb de volgende 2 foto gemaakt in antelope cayon afgelopen jaar en heb geen statief gebruikt en ik heb een compact camera Olympus SP560UZ gebruikt. Je kunt toch niet zeggen dat kwalitatief niet goed genoeg is voor een amateur fotograaf ofwel?

Afbeelding

.
Toch zie je op deze foto heel duidelijk het probleem wat je krijgt zonder statief: de licht delen in de foto komen er redelijk goed op, maar je donkere partijen? Die worden pikzwart zonder enig detail en dat vind ik persoonlijk dus niet mooi.
Met een langere belichting (op statief dus) had je ook in de voorste rotswanden detail en kleur gehad.
Zo'n foto als hierboven zou ik naar mijn eigen standaards als mislukt beschouwen. Wil niet zeggen dat hij ook echt mislukt is, maar jouw stelling dat je in Antelope Canyon ook zonder statief af kunt, blijf ik nog steeds niet vinden kloppen omdat je nooit de kleuren zult vangen die je met langere sluitertijden wel pakt.
Jostravels
Amerikakenner

Bericht door Jostravels »

Ik heb met mijn compact Ixus 860 hele mooie foto's gemaakt in Lower Antelope, vind ik zelf. Ze zijn allemaal een stuk lichter en helderder dan de foto die hierboven staat en je ziet de lijnen in de rotsen goed (heb helaas nu even geen toegang tot m'n bestanden dus kan er niet eentje plaatsen). M'n vriend had toen net een maand z'n EOS en zijn foto's zijn eigenlijk niet mooier. Het ligt dus ook een beetje aan de ervaring die je met je toestel hebt, hij was alles nog aan het uitvogelen en ik had al wat meer gevoel voor de Ixus.
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
GuidoWater
Amerikafan
Contacteer:

Je zegt het precies goed. Het is maar net wat je zelf als een mooie foto beschouwd. Jullie leggen de lat blijkbaar extreem hoog. Ik vind dit persoonlijk wel een mooie foto omdat het iets mysterieus geeft. Daarbij krijg je tijdens de tour per persoon misschien een halve minuut de tijd per persoon om een foto te maken. Tenzij je de fotograph tour neemt die ook meteen een hele smak meer geld kost.

Maar het feit waar dit topic over gaat is of je met een compact camera ook goede fotos kan maken in antelope canyon of Las Vegas en als je dus geen extreem veel ijsende amateur fotograaf bent kan je dus stellen dat je gewoon ongeloofijke leuke en mooie foto's kan maken ookal heb je geen spiegel reflex of statief bij de hand.

Ik zal heus niet ontkennen dat het beter gaat met statief en spiegel reflex maar als je geen kaas hebt gegeten van instellingen op je camera dan heeft het ook geen nut om een statief mee te nemen naar antelope canyon omdat je camera op de automaat stand nooit een sluitertijd zou generen die het onmogelijk maakt om uit de hand te fotograferen. Fijt is gewoon dat je beter eerst de instellingen van je camera onder de knie kan krijgen.

Overigens was bovenstaande foto erg moeilijk te nemen omdat hij recht omhoog tegen de zon in gemaakt is. Ik denk dat het vrij lastig is om hier de voorgrond lichter te krijgen. De gids noemde dit punt van de canyon dan ook "sunset in monument valley" En het zou geen zons opkomst zijn als de voorgrond licht geweest was. Dan zou naar mijn idee de foto juist verpest zijn maar zo zie je maar dat een goede foto heel persoonlijk kan zijn.
Kijk voor ons Amerika reis verslag op http://www.vandewateropreis.nl/! Je vind hier ook reisverslagen van onze andere reizen!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik blijf het heel lastig vinden in Antelope Canyon, statief of niet, compact of spiegelreflex. Je zit toch met grote verschillen in licht en donker.

Deze foto is zonder statief met een compact genomen. De scherpte kan natuurlijk beter. Maar als die nu langer belicht was, dan was de rest toch weer te licht geworden? Zoals op de onderste foto?

Afbeelding

Afbeelding

De foto's in ons reisverslag zijn met mijn analoge spiegelreflex genomen (deels met statief), alleen kan ik dat digitaal niet zo goed laten zien. :(

Marianne
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Martin & Marianne schreef:Ik blijf het heel lastig vinden in Antelope Canyon, statief of niet, compact of spiegelreflex. Je zit toch met grote verschillen in licht en donker.

Deze foto is zonder statief met een compact genomen. De scherpte kan natuurlijk beter. Maar als die nu langer belicht was, dan was de rest toch weer te licht geworden? Zoals op de onderste foto?

Marianne
Ja dat klopt wel Marianne
De kunst is ook een beetje om net de acceptabele sluitertijd te kiezen. Sowieso je camera op de laagste ISO waarde zetten! Ik heb ook vaak plekken opgezocht waar de zon niet TE fel doorheen kwam, omdat je anders idd uitgebeten plekken krijgt.
Maar het blijft lastig want er zitten soms wel 4 stops verschil tussen licht en donker en dat kan je moeilijk compenseren.
Bento
Amerikafan

Bericht door Bento »

Ik neem een 450D + Statief mee van de zomer. De mooiste foto's met een SLR maak je echt mooiere foto's dan op de automatische stand.
Als je ook probeert ook zo min mogelijk je flitser te gebruiken zit je snel al een een wat langere sluitertijd en dan kan je eigenlijk niet zonder statief of iets anders om je camera op te zetten (prullenbak :P).
dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple »

Marianne, jouw bovenste foto zou inderdaad net wat mooier zijn geworden met een iets langere sluitertijd. Maar het blijft lastig om de juiste balans te vinden.

Dat zou je ook bij jouw 2e foto, daar zitten stukken in die overbelicht zijn.
Op mijn camera zit een standje dat heet zgn ´hoge lichten´ die aangeven wat er overbelicht is zodat je daar evt eenpassingen op kunt doen.
Zit zoiets ook op jouw camera?

En bij de bovenste foto zou je trouwens nog best wat beters uit kunnen halen met fotoshop :wink:

Ik heb via de site van Ontdek Amerika wat tips gevonden over het fotograferen van Antelop Canyon. Ik ga daar zeker mee aan de slag als ik daar ben.

Even off topic, ik lees dat je weinig tijd hebt om foto's te maken? Is dat daadwerkelijk zo? Heb je maar een bepaalde tijd in de canyon? Enig idee wat de verschillen zijn tussen de fototour of de gewone tour? Dan kan ik me daarin verdiepen en evt gaan boeken.
Iemand trouwens enig idee van de temperatuur in de canyon? Ik ben tegen die tijd ongeveer 25 weken zwanger en dan weet ik wat ik kan verwachten :D
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

GuidoWater schreef: Ik zal heus niet ontkennen dat het beter gaat met statief en spiegel reflex maar als je geen kaas hebt gegeten van instellingen op je camera dan heeft het ook geen nut om een statief mee te nemen naar antelope canyon omdat je camera op de automaat stand nooit een sluitertijd zou generen die het onmogelijk maakt om uit de hand te fotograferen. Fijt is gewoon dat je beter eerst de instellingen van je camera onder de knie kan krijgen.
Dit is gewoon niet waar. Zet je camera op een statief, stel de auto-stand in en de camera kiest zelf de sluitertijd. Hij zal geen sluitertijden van 15 of meer seconden nemen (vermoed ik) maar past zich wel degelijk aan. Het onderwerp dat je fotografeert moet wel een vorm van belichting hebben (zoals je dat ziet in Antalope Canyon). Wat echter niet zal lukken is een foto nemen, in het donker, van een onderwerp dat ook geen belichting heeft. Ik heb op een vorige vakantie een foto genomen, 's avonds, van een flat in aanbouw welke dus geen galerijverlichting of iets dergelijks had. Dat lukt je niet met een compactcamera en ook niet op de automatische stand (zie voorbeeld).
Bijlagen
IMG_2608.jpg
IMG_2608.jpg (26.96 KiB) 860 keer bekeken
Jostravels
Amerikakenner

Bericht door Jostravels »

Even off topic, ik lees dat je weinig tijd hebt om foto's te maken? Is dat daadwerkelijk zo? Heb je maar een bepaalde tijd in de canyon? Enig idee wat de verschillen zijn tussen de fototour of de gewone tour? Dan kan ik me daarin verdiepen en evt gaan boeken.
Ik weet niet hoe het gaat in Upper Antelope, maar in de Lower heb je zoveel tijd als je wilt. Tenminste, bij ons ging het zo: de gids nam ons mee de canyon in en begeleidde ons tot ongeveer halverwege. Hij gaf ook nog wat foto-tips. Daarna ging hij weg en mochten we zo lang blijven als we wilden.
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple »

Fijn om te horen! Want fotograferen met tijdslimiet is niet wat hoor. Voordat ik de juiste instellinge heb ben ik al 10 minuten verder :wink:
GuidoWater
Amerikafan
Contacteer:

In upper antelope canyon kan je kiezen tussen de standaard tour en de photograph tour.

Tijdens de standaard tour loop je met een groepje onder begeleiding van een guide door de canyon. De guide stopt op mooie punten en stuurt mensen in het beeld weg zodat je vrij zicht hebt zonder mensen in je foto. Het nadeel is dat een groep van +-10 a 15 man allemaal een foto willen dus je moet om de beurt een foto maken gemmideld ligt dat tussen de 30 sec a 1 minuut per persoon. Dit was bij ons tenminste het geval.

Tijden de photograph tour loop je eerst onder begeleiging van een guide door de canyon zelfde verhaal alleen mag je daarna nog een uur zelf rond lopen in de canyon wat niet mag bij de standaard tour. Als je zelf rondloopt moet je er ook wel zelf voor zorgen dat je vrij beeld krijgt voor je foto's wat soms lastig kan zijn aangezien het behoorlijk druk is in de canyon.
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Dat zal waarschijnlijk van gids tot gids afhangen dan misschien. Want toen we het aan het einde waren mochten we ook allemaal rustig blijven rondhangen in de kloof.

In Las Vegas is het trouwens niet zo gemakkelijk om een plekje te vinden om snel uw camera op te zetten 's avonds. Er loopt daar zoveel volk rond dat je het gewoon bijna nergens rustig kan zetten. Als je dan een statief bij hebt, heb je dat probleem niet. De meeste van mijn foto's van Las Vegas zijn trouwens ook mislukt 's avonds.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer