Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Mooie foto's maken

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Re: Mooie foto's maken

Bericht door Iris_1982 »

Nee t is wel meer dan dat :)
Ik volg momenteel ook nog een opleiding aan de Fotovakschool maar ik verkoop zo nu en dan wel eens foto's ook en doe bruidsreportages.

Ben op dit moment naast mijn turnfoto site een site aan het opzetten voor m'n algehele fotografie

www.eyerisphotography.nl

Ik fotografeer overigens met een Canon 1DMarkIII (bruidsreportages en sportfotografie) en een Canon 40D
dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple »

Ik zag net je andere topic :wink: :wink:
Je turnfoto's zijn fantastisch!

Niet het makkelijkste onderwerp omdat het altijd binnen is en je ook maar net het goede moment moet hebben. Echt heel knap hoor!

Ga je site even bekijken!
trapson
Amerikafan

Bericht door trapson »

heb trouwens speciaal voor de amerikareis een 16GB compactflash gekocht
ben van plan alles in RAW+jpeg te schieten. Kan ik thuis alsnog dingen corrigeren zoals idd de witbalans.

Wil zo ontzettend graag heeeeele mooie foto's van las vegas (day en night) maken, ben benieuwd of het gaat lukken !
Iris_1982
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

dimple schreef:Ik zag net je andere topic :wink: :wink:
Je turnfoto's zijn fantastisch!

Niet het makkelijkste onderwerp omdat het altijd binnen is en je ook maar net het goede moment moet hebben. Echt heel knap hoor!

Ga je site even bekijken!
thnx! :) T is idd niet de makkelijkste sport om te fotograferen omdat het idd binenn is en dus bijna altijd donker en je mag niet flitsen.

M'n nieuwe site is trouwens nog vooral onder constructie, ben er hard mee bezig!!
dimple
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dimple »

Ik fotografeer zelf veel paarden in actie. Ook iets aparts want door het snelle benenwerk is het ook niet altijd makkelijk de juiste foto's te maken.
Niet elke 'pose' is mooi of voordelig voor het paard (of de ruiter :P )

Ik kan me zo voorstellen dat dat met turnen ook zo is. Mijn zus en stiefmoeder zijn vroeger allebei Nederlands kampioen geweest, ik heb dus genoeg aan de zijlijn gezeten met de grote wedstrijden.
Maar dat is al weer jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren geleden :lol:

Heb je trouwens nog een goede tips voor me? Ik heb de 70-200 mm 2.8 lens vrij kort in mijn bezit en door ziekte ben ik niet in staat heel veel te oefenen. Ik merk dat ik het best lastig vind om de juiste instellingen (vooral voor buiten!) te vinden. Ze zijn dan iets overbelicht of veel verschil tussen licht en schaduw. Ik moet er echt nog handig om worden, maar mocht je een briljante tip hebben dan hoor ik het graag :wink:
Iris_1982
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Ik heb vooral voor binnensport tips
Overbelichting? Wauw, wat een luxe :) Dat betekent namelijk dat je een nog veel snellere sluitertijd kunt kiezen waardoor je de actie nog makkelijker vast kunt leggen. Ik wou dat ik die luxe had, maar helaas: in donkere sporthallen is het altijd vechten met ISO waardes en sluitertijden om toch de actie nog vast te kunnen leggen.

Als jij buiten in de felle zon fotografeert zou ik je ISO waarde op 100 zetten, je diafragma op 2.8 (voor mooie scherpte-diepte) of eventueel 3.5 als je echt te veel licht hebt, en dan daar je sluitertijd bij zoeken.
Werk je in de M stand? Is wel het beste namelijk dan hou je alles zelf onder controle
dimple
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dimple »

Ik probeer wel veel in M stand te schieten, maar kies ook vaak diafragma voorkeur. Dit omdat (in de meeste gevallen) het paard door de bak heen beweegt met een behoorlijk tempo en het licht nogal verschilt.

Ik ben niet altijd snel genoeg om dit tussentijds te corrigeren. Zeker niet wanneer er groot verschil zit tussen de ene zijde van de bak en de andere zijde.

Bedankt voor je tips! En inderdaad..........wat een luxe he! Overbelichting! :wink: :wink:
Ik ga er mee aan de slag!
veg_eric
Amerika-ontdekker

Bericht door veg_eric »

RiverCola schreef:
GuidoWater schreef: Ik zal heus niet ontkennen dat het beter gaat met statief en spiegel reflex maar als je geen kaas hebt gegeten van instellingen op je camera dan heeft het ook geen nut om een statief mee te nemen naar antelope canyon omdat je camera op de automaat stand nooit een sluitertijd zou generen die het onmogelijk maakt om uit de hand te fotograferen. Fijt is gewoon dat je beter eerst de instellingen van je camera onder de knie kan krijgen.
Dit is gewoon niet waar. Zet je camera op een statief, stel de auto-stand in en de camera kiest zelf de sluitertijd. Hij zal geen sluitertijden van 15 of meer seconden nemen (vermoed ik) maar past zich wel degelijk aan. Het onderwerp dat je fotografeert moet wel een vorm van belichting hebben (zoals je dat ziet in Antalope Canyon). Wat echter niet zal lukken is een foto nemen, in het donker, van een onderwerp dat ook geen belichting heeft. Ik heb op een vorige vakantie een foto genomen, 's avonds, van een flat in aanbouw welke dus geen galerijverlichting of iets dergelijks had. Dat lukt je niet met een compactcamera en ook niet op de automatische stand (zie voorbeeld).
Het klopt dat de camera altijd zelf iets kiest, en dan is het maar te hopen dat je de camera stil genoeg houd.

Compact camera, op de stand waarbij je zelf de sluitertijd kan bepalen, met statief :

Afbeelding

Een statief helpt dus altijd wel volgens mij, en kun je ook foto's nemen waarbij je erzelf op staat.

Ik wil zelf ook wel een SLR, maar zie er tegen op om er mee te leren werken en het te begrijpen.
In iedergeval niet iets om vlak voor een vakantie aan te beginnen.
dimple
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dimple »

Veg_eric, ik ben van mening dat je ook met een SLR best snel aan de slag kunt gaan zonder dat je het heel veel tijd en inspanning kost.

Het ligt er ook aan welke camera je kiest. Er zijn ook SLR's met voorkeuzemenu.
Ik zou nou juist voor de vakantie een nieuwe camera kopen, je hebt alle tijd van de wereld om er mee te oefenen!! :wink:

Ik ben begonnen met de Nikon D70 en ondanks dat ik toen minder kennis had kon ik er toch al snel mee uit de voeten.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

dimple schreef:Het ligt er ook aan welke camera je kiest. Er zijn ook SLR's met voorkeuzemenu.
Ik zou nou juist voor de vakantie een nieuwe camera kopen, je hebt alle tijd van de wereld om er mee te oefenen!! :wink:
Ben het hier helemaal mee eens. We hadden onze D40 iets meer dan een week voor onze vakantie gekocht.
Zie hier de foto's: Rondreis Viva Venezuela & Isla Margarita - 2008. Zolang je de basis-functies weet te vinden dan komt de rest vanzelf.

Belangrijkste is dat je weet hoe je de belichting moet controleren en hoe je deze kunt corrigeren (onderbelichten/overbelichten). Dat is vaak waar het mis gaat met een foto. En dit kun je achteraf niet meer corrigeren.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Susie one
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Susie one »

trapson schreef:heb trouwens speciaal voor de amerikareis een 16GB compactflash gekocht
ben van plan alles in RAW+jpeg te schieten.

Ik wilde vorig jaar een SD kaart met 8 GB kopen maar de verkoper adviseerde mij om 2 losse kaarten van 4 GB te kopen. Mocht er ooit iets gebeuren met deze kaart dan heb je nog de andere kaart. (hoop dat dit niet gebeurt).

Susie One :P
Laatst gewijzigd door Susie one op 29 mei 2009, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reisverslagen
2009 http://www.usaoost2009.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2010 http://www.usawest2010.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 Washington DC/omgeving http://www.oldamerica2011.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2012 New York http://bigapple2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
dimple
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dimple »

Mijn ervaring met grote hoeveelheden gig op een kaartje zijn niet erg positief.

Ik had een 4 gig kaartje, was binnen 3 weken stuk. Liep vast, sloeg niks meer op etc.
Daarna een 8 gig kaartje............ook binnen afzienbare tijd kapot.

Men heeft mij wijs gemaakt dat er wel meer problemen zijn met hoge gig kaarten. Geen idee waar het aan kan liggen, maar nu 2 kaarten die in de prullenbak konden hou ik het bij mijn 2 gig kaarten.

Ik zet overigens aan het einde van de dag alles op de laptop. Die bewaak ik dus met mijn leven :wink:
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Contacteer:

Bericht door Njit »

Susie one schreef:Ik wilde vorig jaar een SD kaart met 8 GB kopen maar de verkoper adviseerde mij om 2 losse kaarten van 2 GB te kopen.
Rare verkoper. Je komt voor 8Gb en je gaat weg met 4 Gb :)

2Gb UltraII = 9.95 (x4 = 39.80)
4Gb UltraII = 14.95 (x2 = 29.90)
8Gb UltraII = 27.95

Je betaald dus 1.95 voor je stukje zekerheid indien je 2x 4Gb koopt. 4x2 lijkt me economisch gezien wat overdreven.
dimple schreef:Ik zet overigens aan het einde van de dag alles op de laptop. Die bewaak ik dus met mijn leven :wink:
Harde schijf kan ook stuk. Of je laptop kan gestolen worden. Als je helemaal zeker wilt zijn dan neem je ook nog een mobiele harde schijf mee voor een extra kopie. Maar niet alles bij elkaar bewaren :)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Susie one
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Susie one »

dimple schreef:Mijn ervaring met grote hoeveelheden gig op een kaartje zijn niet erg positief.

Ik had een 4 gig kaartje, was binnen 3 weken stuk. Liep vast, sloeg niks meer op etc.
Daarna een 8 gig kaartje............ook binnen afzienbare tijd kapot.

Men heeft mij wijs gemaakt dat er wel meer problemen zijn met hoge gig kaarten. Geen idee waar het aan kan liggen, maar nu 2 kaarten die in de prullenbak konden hou ik het bij mijn 2 gig kaarten. :
Ik weet niet welk merk je gebruikt. Ik heb de SD kaarten van Sandisk. Goede garantie. Heb je de geheugenkaart voor gebruik geformateerd? Als je de geheugenkaart leeg heb gehaald kan je deze voor gebruik via de camera weer formateren.

Susie One
Reisverslagen
2009 http://www.usaoost2009.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2010 http://www.usawest2010.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 Washington DC/omgeving http://www.oldamerica2011.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2012 New York http://bigapple2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik heb een 4 GB CF-kaart van Extreme Memory én nog eenzelfde 2 GB. Nooit problemen mee.

Ik zet ook elke avond mijn foto's op de laptop, maar maak dan ook altijd nog een kopie op een 16 GB stick. Die bewaar ik los van mijn laptop, ook tijdens de vlucht naar huis.
trapson
Amerikafan

Bericht door trapson »

grote geheugenkaarten hebben vaker problemen bij de "cheap-ass" merken. Heb gewoon 16Gb kingston en origineel sony van 4Gb
heb ook een mini laptop bij en een usb stickie waar de jpg ook op komen als backup.
2x4 ipv 1x8 gb of welke combinatie dan ook.... Als ie kapot gaat zijn je foto's toch weg. en met 2 losse kaarten heb je eerder kans dat je er 1 kwijt raakt tijdens noodzakelijke wisselingen. Ik heb er wel 2 maar dat was omdat de 4gb toen bij mijn camera zat en ik speciaal voor de USA een 16gb wilde ivm raw fotograferen. ik za lde 4 gb dus niet gebruiken maar alleen als nood/backup gebruiken.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Fotografie is, al denken veel mensen anders, een heel creatief fenomeen. Daardoor is het ook heel subjectief. Wat de een heel mooi vindt, vindt de ander maar matig. Er zijn natuurlijk "regels" bij het fotograferen, waardoor je je foto's kunt verbeteren. Maar zoals ik al eerder schreef, voor een echt goede fotograaf maakt de camera niet zo heel veel uit (afhankelijk van het onderwerp, natuurlijk). Tijdens iedere cursus, die ik heb gevolgd, zijn een aantal dingen heel belangrijk:
- compositie (en dat is toch wel nummer een met stip) en scherpte, maar een interessante compositie maakt de foto. Kleur heeft er ook mee te maken, maar ik ga nog altijd voor de Ansel Adams regels: het is echt een goede foto, als hij er in het zwart wit ook interessant uitziet.

Qua kaarten heb ik twee Transcend 8gb, die allebei goed functioneren tot nu toe.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

2 kaarten van Sandisk 4Gb UltraIII, (CF)
functioneren uitstekend.
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Ik had 8 jaar geleden een Olympus C220, 2.1 Mpixel en geen optische zoom. Dat ding had dus zeker z'n beperkingen maar qua kleuren warmte trok die echt goede foto's. Nu heb ik sinds een 3-tal jaar een Samsung 8 Mpixel met 3x optische zoom. Dat toestel kan dus veel meer dan die Olympus, maar toch zijn de kleuren van de samsung net iets minder levendig.

Ik heb nu een jaar mijn Sony Alpha 300 DSLR met 18-70mm en een 55-200mm kitlenzen. Vorig jaar op reis heb ik vooral de auto stand gebruikt en de foto's zijn wel mooi maar toch ook niet heel bijzonder. Ik heb 2 weken geleden een boek aangeschaft om beter te leren werken met het toestel en ook wat algemene fotografie te leren. Ik zit aan 1/4 van het boek en heb al veel geleerd !
Bewuster en beter leren fotograferen met de Sony Alpha 300/350
Ik heb ook de boeken Photographing de southwest voor Arizona en Utah besteld (Arizona wel dubbel besteld jammer genoeg, interesse stuur me een PM).

Met de hulp van deze boeken hoop ik mijn camera grondig te leren kennen en ook prachtige foto's te nemen op mijn eerste Amerika reis (nog een kleine maand :dance:).

Qua compositie gevoel ben ik niet zo'n talent maar ik hoop met wat te leren en oefenen toch beter te worden op dat gebied. We zullen wel zien volgende maand ;)

Qua accesoires heb ik een statief, een afstandsbediening, een filterset en een rugzak aangeschaft. En een CF kaart 4gb en nog één van 8gb.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

@ Stan: dat boek heb ik ook en het geschreven door Pieter Dhaeze, de leraar van mijn LOI-cursus. Veel delen van de cursus en het boek komen overeen. Misschien kan je wat met mijn lessen en opdrachten heb ik later online gezet: LOI-cursus Fotografie.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer