Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nieuwe regels verlenging Nederlands paspoort!

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Re: Nieuwe regels verlenging Nederlands paspoort!

Bericht door FlipjeBTiel »

jiejie schreef:Dat kon vroeger inderdaad ook in Nederland, er werden dan gaatjes in gemaakt (zelfde als ze nu nog doen in de VS heb ik gezien bij mijn vrouw), maar dat doen ze helaas niet meer :( Wel jammer als ik m'n visums kwijtraak.. het is toch een stukje geschiedenis...
Niet? Laatste keer (eind '07) hadden ze bij mij alleen de plastieken ID-kaart in het paspoort verknipt, alle visa-pagina's zijn nog keurig heel, en zo teruggegeven. Nu had ik op dat moment nog een geldig visum in dat paspoort en het dus expliciet teruggevraagd, dus wellicht was dat de reden?

Gr., Flipje
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Of kan je het anders de dag voor je het gaat laten vervangen opgeven als zijnde 'verloren' of 'gestolen'?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Paspoort verliezen is niet ZO makkelijk. Je moet dan een politieaangifte doen en nog zo wat. In de VS hebben ze een speciaal formulier, heb dat eens nagekeken toen ik dacht dat ik mijn Amerikaanse paspoort verloren had, het lag gelukkig op de grond achterin de auto, maar in Nederland zal het wel wat meer voeten in de aarde hebben.

Ik ben overigens een keer mijn Nederlandse paspoort verloren toen je dat nog nodig had om Duitsland binnen te komen. Ik had een zomerbaantje bij de spoorwegen en bracht mensen weg naar het Sauerland voor een weekje vakantie daar. De laatste keer ging ik "leeg" heen en heb na de grenscontrole mijn paspoort in mijn achterzak gestopt en daarna op de terugreis verloren (hoefde het niet te laten zien met alle toeristen in de groep).

Moest naar het hoofdkantoor van politie in Amsterdam, om de zaak uit te leggen. De man achter het bureau riep meteen: O, daarom zag je er zo bekend uit. Was mee geweest en had een prima week gehad. Ik had een paar dagen later een nieuw paspoort.

Maar zo makkelijk gaat het natuurlijk al lang niet meer.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

FlipjeBTiel schreef:Niet? Laatste keer (eind '07) hadden ze bij mij alleen de plastieken ID-kaart in het paspoort verknipt, alle visa-pagina's zijn nog keurig heel, en zo teruggegeven. Nu had ik op dat moment nog een geldig visum in dat paspoort en het dus expliciet teruggevraagd, dus wellicht was dat de reden?

Gr., Flipje
Oh, dat is niet zo lang verschil met mijn moeder dan toch, die heeft in 2008 haar paspoort laten vernieuwen maar die kreeg hem niet terug, ondanks dat ze er om vroeg (ze had alleen wat stempels, geen visums), vandaar ook eigenlijk dat ik er van uit ging dat het automatisch zo was als bij haar. Aan de andere kant, zoals je al zei, als er een nog geldig visum in zit dan zullen ze hem wellicht eerder retour geven? Ik moet trouwens wel zeggen dat ik dit destijds raar vond want mijn Europees Identiteitsbewijs moest ik rond die tijd ook vernieuwen, en die kreeg ik wel terug met gaatjes erin :S

Ik denk dat ik het paspoort gewoon zal terugvragen en zien of het lukt als ik werk volgens de regeltjes, ik ga hem niet als gestolen opgeven. Als ik dat zou doen, zou ik het alleen in NL doen want anders raak ik mogelijk mijn voordeel kwijt van het hier laten vernieuwen van het paspoort (je moet namelijk naar het consulaat dan en ik weet niet of je bij het HC terecht zou kunnen). Plus ik denk dat dit teveel rompslomp zou zijn voor een paar visa pagina's.. ik maak dan liever even een kleurenkopie :)

Overigens, als je je paspoort vernieuwd moet je inderdaad naar het politiekantoor om een politierapport op te laten maken, dat is blijkbaar alles, voor de rest heb je niet zo veel nodig (een geboorteakte of rijbewijs of zo vragen ze dan wel), zie ook: http://www.netherlands-embassy.org/arti ... 00000130EN (belachelijk eigenlijk dat het zo gemakkelijk is, maar het zij zo).
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Zolang je visa/I94 geldig is reis je met je oude en nieuwe paspoort. Een nieuw of verlengd visa komt in je nieuwe paspoort dus je krijgt je oude paspoort terug met een V erin geknipt, althans in de eerste pagina's.

Dit is mijn 4e paspoort aanvraag in het buitenland en ik heb ze steeds gewoon terug gekregen.

Een dochter! Yay! Wat leuk ;-)
--
Tink
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

sja, ik heb geen geldige visa's meer (heb een greencard), maar de visums die in m'n paspoort staan zijn wel een herinnering, vandaar dat ik het me afvroeg :)

En yepz, ben blij het eindelijk te weten :D (alhoewel de dokter er wel bij zei dat ze het alleen zeker kunnen zeggen wanneer het een jongen is, wanneer een meisje verwacht wordt, kan het zijn dat het 'uitwerpseltje' zich verstopt heeft achter een been, arm of de navelstreng bv... maar goed, twee verschillende zeiden dat het een meisje wordt dus ik denk dat we gerust kunnen zijn haha).
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Hier nog een artikel betreffende de nieuwe regels van het paspoort: http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article ... -een-maand ..ik vind vooral de volgende passage erg 'interessant' (lees: schandalig):
Als reden wordt aangevoerd dat het veel geld kost om voor alle HC's in het buitenland dure apparatuur aan te schaffen en dat lang niet alle HC's zijn berekend op de extra beveiliging. Maar navraag bij Binnenlandse Zaken leert dat de apparatuur helemaal niet door Buitenlandse Zaken hoeft te worden bekostigd. Mireille Beentjes van Binnenlandse Zaken: ‘'Iedereen die erom vraagt krijgt de biometrie apparatuur gratis geleverd, wij betalen dat. Extra beveiliging is ook niet nodig. Wel moet er bij een consulaat een voldoende netwerk zijn om het nieuwe systeem te laten functioneren. Het is aan Buitenlandse Zaken om te beoordelen welk consulaat dat heeft, daar ga ik niet over. ‘'
En wat te denken dat het paspoort straks dan ook persoonlijk opgehaald moet worden? Gaat het fijn dubbel kosten.... wat een ***land is het toch af en toe.

edit: overigens blijkt de vingerafdruk invoering uitgesteld te zijn tot 21 september.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Heb dat stukje ook gelezen en blijf me verbazen. Je kunt wel veilig genoeg je Nederlandse bankzaken regelen via het internet vanuit alle hoeken van de wereld. Maar je vingerafdrukken digitaal versturen, dat is onmogelijk.

Het lijkt soms wel alsof Buitenlandse Zaken eigenlijk geen zin heeft in al die Nederlanders in het buitenland. Dat volk loopt maar in de weg bij het "echte" werk: cocktailparties bezoeken en met andere diplomaten babbelen.

(Ja, ik weet het, het werk van diplomaten omvat wel wat meer, ik heb niet voor niets 15 jaar bij de VN in New York rondgelopen. Maar bij al dat diplomatieke werk wordt wel eens vergeten, dat de diplomatieke dienst ook een dienstverlenende functie heeft voor ons in het buitenland. Ze kunnen niet zeggen, dat ze daardoor verrast worden. Hebben wij Nederlanders niet een lange traditie van ons in alle uithoeken en gaten in de wereld vestigen?)
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

jiejie schreef:En wat te denken dat het paspoort straks dan ook persoonlijk opgehaald moet worden?

Dat lees ik nu hier ook voor het eerst! Er schijnt een uitzonderingsmogelijkheid te bestaan, maar ik vraag me af hoe moeilijk ze dat nou weer zullen maken.
Is het mogelijk om het reisdocument te laten opsturen?
Dat is in beginsel niet mogelijk. U moet immers verplicht verschijnen bij het ophalen van uw paspoort om te verifiëren dat uw vingerafdrukken overeenstemmen met de opgenomen vingerafdrukken in uw reisdocument.

De huidige paspoortregelgeving kent voor het buitenland de mogelijkheid om, bij wijze van uitzondering, af te zien van de verschijningsplicht bij de uitreiking van het paspoort. Deze uitzonderingsmogelijkheid blijft bestaan bij de invoering van het nieuwe paspoort. U kunt de ambassade of het consulaat nadere informatie opvragen.
En het consulaat in Los Angeles wordt gesloten, dus ik zal naar San Francisco moeten gaan. En dat is nou net de duurdere stad om naar toe te vliegen (hoewel natuurlijk niet zo duur als het voor jiejie zal zijn).
Dit jaar zal nog een nieuw consulaat-generaal geopend worden en zullen de consulaten-generaal in Hamburg, Frankfurt en Los Angeles gesloten worden.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Dutchess schreef:En het consulaat in Los Angeles wordt gesloten, dus ik zal naar San Francisco moeten gaan. En dat is nou net de duurdere stad om naar toe te vliegen (hoewel natuurlijk niet zo duur als het voor jiejie zal zijn).
Dit is juist, maar niet geheel. Het Consulaat als "kantoor" wordt gesloten, maw de Consul verhuisd naar San Franscisco, net als de medewerkers etc. Het huidige consulaat in Los Angeles wordt een Honoraire Consul, en krijgt de vingerafdruk apparatuur. Je blijft dus de mogelijkheid houden om naar Los Angeles te kunnen voor je paspoort.

Alleen moet je blijkbaar nu wel twee keer, de vorige keer kon ik het nog gewoon laten opsturen.
"I reject your reality, and substitute my own!"
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Bedankt voor de verduidelijking!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Bennogr schreef:Heb dat stukje ook gelezen en blijf me verbazen. Je kunt wel veilig genoeg je Nederlandse bankzaken regelen via het internet vanuit alle hoeken van de wereld. Maar je vingerafdrukken digitaal versturen, dat is onmogelijk.

Het lijkt soms wel alsof Buitenlandse Zaken eigenlijk geen zin heeft in al die Nederlanders in het buitenland. Dat volk loopt maar in de weg bij het "echte" werk: cocktailparties bezoeken en met andere diplomaten babbelen.
Volgens mij worden de vingerafdrukken gewoon digitaal verstuurd. De apparatuur wordt aangesloten op het lokale netwerk van het consulaat, en middels een VPN verbonden met Nederland. Vingerafdrukken worden in het consulaat netjes ingelezen, en digitaal verstuurd. Het oude paspoort wordt wel per post naar Nederland gestuurd.

Het feit dat je Nederlandse bankzaken via internet kan regelen is ook geen goede vergelijking, want alleen een persoon kan bevestigen dat jij ook daadwerkelijk de persoon bent die bij het paspoort hoort.

Het gaat inderdaad wel allemaal een stuk lastiger worden voor Nederlanders in het buitenland...... Met name dus voor mensen die in Hawaii of Alaska wonen, die er dus eens in de 5 jaar maar een verplichte vakantie aan vast moeten knopen.
"I reject your reality, and substitute my own!"
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Dat bedoel ik nou precies. Volgens mij bestaat die apparatuur om vingerafdrukken te versturen nou niet bepaald uit enorme kasten, waarvoor een aparte zaal nodig is. En als die vingerafdrukken via VPN met beveiliging en versleuteling naar Nederland worden verstuurd, dan zou het toch niet ZO moeilijk moeten zijn om die apparatuur ook te plaatsen bij honorair consulaten (meestal bemensd door mensen die toch wel een basiskennis zullen hebben van het versturen van informatie via het internet).

Dat je zelf moet verschijnen bij de aanvraag van een paspoort, begrijp ik en vind ik prima. Maar waarom zou dat paspoort dan niet teruggestuurd kunnen worden via FedEx of UPS of de post, met verplchting om een handtekening voor ontvangst te zetten en je te legitimeren?

Het lijkt er een beetje op dat Buitenlandse Zaken erg gewichtig wil doen, heel erg duidelijk wil maken dat ze heel erg veel doen aan het voorkomen dat paspoorten in verkeerde handen vallen. Maar het lijkt mij dat ze het nodeloos ingewikkeld maken om dat paspoort aan te vragen, en dat gaat mij toch echt wel te ver.

We zijn natuurlijk wel iets verder dan de tijd dat ze je pasfoto met een nietje in je paspoort bevestigden. (ik heb er nog zo eentje gehad) Maar tegelijkertijd is het met al die automatische afleesapparatuur waar ze je paspoort bij de grens doorheen halen, nu toch wel een stuk eenvoudiger geworden om te controleren of een paspoort terecht of onterecht is uitgegeven.
ManuIwa
Amerika-ontdekker

Bericht door ManuIwa »

I owe you IjeIje! Bedankt voor deze thread.
Tijdens een internet search over het verkrijgen van een Nederlands paspoort voor mijn zoontje van 8 maanden, kwam ik deze site tegen waardoor ik erachter kwam dat het verlengen van onze paspoorten een ware nachmerrie gaat worden. We hebben een reisje gepland voor September naar Nederland en Egypte, dus ik dacht laat ik mijn paspoort dan in Nederland verlengen. Toen ik mijn paspoort tevoorschijn haalde bleek die al maanden geleden verlopen te zijn. Oeps. Ik vraag dinsdag een nieuwe aan, dus op de valreep. Zonder dit toeval was ik er hoogstwaarschijnlijk niet achter gekomen, en in dat geval had ik dus naar het vaste land moeten vliegen om in LA een nieuw paspoort aan te vragen.

Dus bij deze roep ik iedereen op die mensen kennen die in het buitenland wonen hen van deze nieuwe regels op de hoogte te brengen. Er is nog tijd om ze een hele boel geld en hoofdpijn te besparen.

Dus iedere vijf jaar moet ik straks naar Nederland of naar het vaste land vliegen voor een paspoortverlenging. Reden te meer om eindelijk eens een Amerikaans paspoort (dat nu ruim twee keer zo duus is als een paar jaar geleden) aan te vragen. Wie weet veranderen ze in Nederland binnenkort ook deregeling die een dubbele nationaliteit toelaat...

Trouwens, de fingerafdruk apparaten zijn helemaal zo zelfdzaam niet. Bij de US immigration gebruiken ze dezelfde apparaten volgens mijn contactpersoon op het consulaat. Uiteraard kunnen we niet delen.. Ik hoop dat andere Europese landen ook deze machines gaan gebruiken zodat we wellicht meer gedeelde vingerafdrukstations kunnen krijgen.
ManuIwa
Amerika-ontdekker

Bericht door ManuIwa »

We hebben trouwens ook veel plezier met de huidige paspoortfoto regels..haha
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

ManuIwa schreef:Wie weet veranderen ze in Nederland binnenkort ook deregeling die een dubbele nationaliteit toelaat...
Jij bent Nederlander? En je vrouw Amerikaanse? Dan laat Nederland de dubbele nationaliteit toe hoor! (als jij dus de nationaliteit van je echtgenote aanneemt)...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

kastelke schreef:Jij bent Nederlander? En je vrouw Amerikaanse? Dan laat Nederland de dubbele nationaliteit toe hoor! (als jij dus de nationaliteit van je echtgenote aanneemt)...
Ik denk eigenlijk dat hij deze verandering bedoelde... als het aan Wilders ligt (en die krijgt veels te veel stemmen), dan houdt dit ook op, dan is er dadelijk geen enkele mogelijkheid meer voor een dubbele nationaliteit. Dus meer in de zin van 'wie weet veranderen ze dit ook nog' denk ik dat het bedoeld is :)
ManuIwa
Amerika-ontdekker

Bericht door ManuIwa »

jiejie schreef: dan is er dadelijk geen enkele mogelijkheid meer voor een dubbele nationaliteit. Dus meer in de zin van 'wie weet veranderen ze dit ook nog' denk ik dat het bedoeld is :)
inderdaad, op die manier was he bedoeld. Ik heb het amerikaans paspoort aanvragen al te lang uitgesteld. Het is inmiddels al meer dan twee keer zo duur. Ik al nog onder een van de twee uitzonderingen waaronder dubbele nationaliteit is toegestaan, maar in de komende jaren worden die regels ook veranderd en moet ik mijn Nederlandse nationaliteit afstaan bij het aanvaarden van het Amerikaanse staatsburgerschap. Dus ik zal binnenkort toch het paspoort maar aanvragen, en hopen dat mochten de regels in Nederland veranderen, ze de bestaande dubbele nationalteiten nog erkennen.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Zelfs als je geen nederlander meer bent, maar het wel ooit bent geweest, is het niet zo ontzettend moeilijk om jezelf weer in Nederland zou vestigen. Daarna kun je dan eventueel ook weer het nederlanderschap aanvragen zou je dan willen. Als ik deze tekst van het IND bekijk is het niet echt moeilijk:

Oud-Nederlander

Oud-Nederlander in Nederland geboren en getogen

U bent een oud-Nederlander en bent in Nederland geboren en getogen en u wilt een verblijfsvergunning voor wedertoelating aanvragen.

Voorwaarden

* U bent in Nederland geboren en getogen;
* u vormt geen gevaar voor de openbare orde en nationale veiligheid.

Verblijfsvergunning
U verkrijgt een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd.
Uw verblijfsvergunning wordt in beginsel afgegeven voor de duur van ten hoogste 5 jaren of voor de duur van uw paspoort als deze niet meer zo lang geldig is. Een verblijfsvergunning kan nooit langer geldig zijn dan het paspoort van betrokkene.
Meerderjarige oud-Nederlander buiten Nederland geboren

U bent een meerderjarige oud-Nederlander die buiten Nederland is geboren en u wilt zich vestigen in Nederland.

Voorwaarden

* U heeft bijzondere banden met Nederland;
* u vormt geen gevaar voor de openbare orde of nationale veiligheid;
* u heeft voldoende middelen van bestaan;
* u woont in een ander land dan het land van uw nationaliteit.

Verblijfsvergunning
U verkrijgt een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd.
Uw verblijfsvergunning wordt in beginsel afgegeven voor de duur van ten hoogste 5 jaren.
Oud-Nederlanders die afstand hebben gedaan van de Nederlandse nationaliteit

U bent oud-Nederlander en u heeft uw Nederlandse nationaliteit verloren door het afleggen van een verklaring van afstand.

Voorwaarden

* U heeft afstand gedaan van de Nederlandse nationaliteit, nadat u de Nederlandse nationaliteit door naturalisatie heeft gekregen, omdat u geen afstand wilde doen van uw oorspronkelijke nationaliteit.
* U vraagt een verblijfsvergunning tot wedertoelating aan binnen 6 maanden na verlies van het Nederlanderschap.
* U heeft het hoofdverblijf niet buiten Nederland verplaatst.
* U vormt geen gevaar voor de openbare orde of de nationale veiligheid.

Verblijfsvergunning
U kunt een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd verkrijgen als u ten minste 3 jaar in Nederland woonde op het moment dat u het Nederlanderschap verkreeg. U kunt een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd verkrijgen als u ten minste 5 jaar in Nederland woonde op het moment dat u het Nederlanderschap verkreeg.
Uw verblijfsvergunning wordt in beginsel afgegeven voor de duur van 5 jaren.
Oud-Nederlanders van wie het Nederlanderschap is ingetrokken

U bent oud-Nederlander en u heeft uw Nederlandse nationaliteit verloren doordat het besluit tot verlening van het Nederlanderschap is ingetrokken.

Voorwaarden:

* Het besluit tot verlening van het Nederlanderschap is ingetrokken omdat u nadat u de Nederlandse nationaliteit door middel van naturalisatie heeft gekregen geen afstand heeft gedaan van uw oorspronkelijke nationaliteit.
* Op het moment dat u de Nederlandse nationaliteit verkreeg, woonde u ten minste 3 jaar rechtmatig in Nederland.
* U heeft het hoofdverblijf niet buiten Nederland verplaatst
* U vormt geen gevaar voor de openbare orde of de nationale veiligheid.
* U vraagt een verblijfsvergunning tot wedertoelating aan binnen 6 maanden na intrekking van het Nederlanderschap.

Verblijfsvergunning
U kunt een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd verkrijgen als u ten minste 3 jaar in Nederland woonde op het moment dat u het Nederlanderschap verkreeg. U kunt een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd verkrijgen als u ten minste 5 jaar in Nederland woonde op het moment dat u het Nederlanderschap verkreeg.
Uw verblijfsvergunning wordt in beginsel afgegeven voor de duur van ten hoogste 5 jaren.
ManuIwa
Amerika-ontdekker

Bericht door ManuIwa »

Thanks Loek, ik was van plan dat eens op te zoeken. Dit leidt eigenlijk tot een nieuwe topic over dubbele nationaliteit en terugverhuizen naar Nederland.

Ik heb een update wat betreft de nieuwe regels voor het aanvragen/verlengen van Nederlands paspoort: hier bij het consulaat vertellen ze mij nog dat per 28 juni de nieuwe regeling wat betreft alle Nederlandse paspoorten en identiteitskaarten ingaat. Maar het ziet er naar uit dat op die dag alleen vingerafdrukken digitaal worden opgenomen in diplomatieke paspoorten en dienstpaspoorten. Voor de reguliere paspoorten en identiteitskaarten worden de digitale vingerafdrukken pas op 21 september opgenomen. Zie de volgende links:

http://www.paspoortinformatie.nl/conten ... ectid=4495
http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... aart-.html
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer