Petra/VS schreef:Jeetje, echt??? Serieus nu. Ik kan me dit dus echt niet voorstellen. Dit is het land van voorkomen. Hoeveel Nederlanders heb ik al niet gelezen, die die antibacteriele doekjes in supermarkten belachelijk vonden. Terwijl juist op supermarktkarretjes honderden, zo niet duizenden bacillen zitten. Ik kan me echt, echt, echt 100% niet voorstellen, dat je je in Nederland zekerder zou voelen. Op het gebied van voorkomen heb ik alle vertrouwen in het Amerikaanse systeem.
Sja, kan er niets aan doen maar zo voel ik het wel. In Nederland had ik me geen zorgen gemaakt, en dat doe ik hier helaas wel. Wellicht heeft dat te maken met de goede ervaringen die ik in Nederland heb gehad, ik weet het niet. Hoe dan ook, het aantal griep gevallen in deze staat, zo las ik net, stijgt momenteel met ongeveer 10% per dag, terwijl het in Nederland erg stil is wat betreft nieuwe besmettingen. Je zegt wel het land van voorkomen maar ze (mijn staat dan toch in ieder geval) doen momenteel vrij weinig om het te voorkomen.. kijk bijvoorbeeld wat voor drastische maatregelen Mexico had genomen, het heeft zijn vruchten wel afgeworpen want opeens waren er een week lang geen nieuwe besmettingen meer. Hier hoor je heel veel mensen zeggen dat ze de scholen onveilig vinden, omdat er al veel kinderen ziek zijn geworden, ik hoor verhalen dat er niet goed schoongemaakt in bv de toiletten en klaslokalen van de kinderen en men weigert de scholen dicht te doen en eens goed te ontsmetten, sja, ik kan dat niet voorkomen noemen. Ik krijg er echt het gevoel bij dat met het gewoon over zich heen laat komen, ik heb heel erg het idee dat men erg laks is op het moment.
Ook zo iets, zit net een verhaal te lezen over dat ze proberen erachter te komen met wie bepaalde mensen in aanraking zijn gekomen, dat moeten de 6 (!) healthinspectors doen die dit eiland rijk is (er wonen hier zo'n 1 miljoen mensen), de 52 overige ziektes die ze normaal gesproken onderzoeken (zoals mazelen, rode hond, hepatitis A, meningitis en dergelijke) worden nu onderzocht door de 'state's veterinary medical officer'.. er wordt gesproken van dat die 6 inspecteurs tegen een burnout aan zitten (kan ik me voorstellen) maar waarom nemen ze dan geen nieuwe mensen aan, er zijn nog heel wat mensen (ook in de gezondheidszorg) die zonder werk zitten, plus daarbij lijkt het me niet dat je een speciale opleiding moet hebben want het werk dat ze beschrijven is als volgt:
Step 1: Swine flu patient is confirmed after reviewing an average of 90 positive swine flu tests each day by the state lab, Clinical Laboratories of Hawaii, Diagnostic Laboratory Services, Kaiser Permanente or Tripler Army Medical Center.
Step 2: Find the patient. This can be as simple as a phone call or as complicated as finding their last known address and showing up on their doorstep after hours or on a weekend.
Step 3: Interview patient using an eight-page medical questionnaire. Interviews typically last 20 to 30 minutes.
Step 4: Now the hard work begins. Investigators have to track backward seven days before the symptoms appeared and trace every person who came in contact with the swine flu patient. As few as five people and as many as 100 are typically identified.
Step 5: People who came in contact with the initial patient and exhibit flulike symptoms are urged to notify their physician, get tested and stay home from work or school.
Step 6: Start over again with the next person who tested positive for H1N1.
Lijkt mij dat ze echt wel war meer mensen kunnen aannemen. Je hoeft echt geen dokter te zijn hiervoor denk ik, en in de snelheid waarmee het momenteel gaat is het vechten tegen de bierkaai.
Petra/VS schreef:Opeens is er ook veel meer "gewone" griep in een seizoen, dat dat juist minder zou moeten worden. Waarom? Lijkt me duidelijk, mensen gaan sneller naar de dokter om te kijken of ze H1N1 hebben. Wij kregen vandaag weer een email van de superintendant, al zijn er maar een paar gevallen in dit miljoenengebied. Laat je kinderen thuis als ze ziek zijn, was je handen etc. etc. Ik zie hier niet, dat men het lichtelijk opvat. Wel, dat er geen paniek wordt gezaaid. Maar goed ook, want je wilt geen "Boy who cried wolf" gedoe. Als het echt ernstig wordt, wil men wel, dat iedereen daar serieus op reageert.
Daar zul je inderdaad wel gelijk in kunnen hebben dat het lijkt dat er meer is, puur omdat men zich sneller laat controleren. Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die zich niet laten controleren, de daadwerkelijke aantallen kunnen nog vele malen groter zijn.