Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Varkens-& Mexicaanse griep/Novo-Fluenza/influenza A (H1N1)

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Gerd
Amerikakenner

Re: Varkens-& Mexicaanse griep/Novo-Fluenza/influenza A (H1N1)

Bericht door Gerd »

nieuwenoord schreef:
Gerd schreef:Dat ga ik zeker doen Carine . Ik heb CVS en ik zal het sowieso al lastig hebben zonder dat ik of John nog eens ziek willen worden :roll: :wink: Gelukkig heb ik mijn bed bij en kan ik me op tijd eens neerleggen :D
Dat is een heel groot voordeel op zo'n reis hoor, dat is een van de redenen dat wij ook zeker voor een camper kiezen met Alberts chronische pijnen.
Welja dat heb ik dus ook (fibromyalgie) en daarom hebben we ook voor een camper gekozen . De hele tijd in een auto zitten zou wel erg lastig zijn voor mij .
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Het aantal gevallen in Nederland is de afgelopen dagen verdubbeld naar 20 stuks. Daarbij zaten voor het eerst twee gevallen van mensen die het in Nederland zelf hadden opgelopen. Een vader die naar Amerika was geweest en daar het virus had opgelopen, had in Nederland zijn dochtertje besmet en een 18-jarig meisje was door een collega besmet die het tijdens een vakantie in Amerika had opgelopen. De RIVM verwacht een toename van het aantal gevallen in Nederland. In Nederland is er nog niemand aan overleden.

Wat is nou de kans dat je momenteel het virus in Amerika oploopt? In 2008 bezochten 607.802 Nederlanders de Verenigde Staten. (bron: het US Department of Commerce) De eerste maanden van dit jaar laten echter een forse daling zien, vooral het aantal Nederlandse zakenreizigers neemt af.

Stel dat er de laatste maand zo’n 40.000 Nederlanders de VS bezocht hebben en stel dat zo’n 40 Nederlanders in die maand het virus in de VS hebben opgelopen. (het officiële aantal is nu ongeveer 20 stuks.) Dat betekent dan dat ongeveer 0,1% van de bezoekers met het virus terugkomt. Dat is weliswaar groter dan de kans dat je de staatsloterij wint, maar klinkt nog niet buitengewoon zorgwekkend. Keer het percentage maar eens om, of te wel 99,9% van de toeristen loopt momenteel bij een bezoek aan de VS het virus niet op. Dat klinkt al een stuk beter. Maar het percentage dat het virus oploopt is niet nul, dus je loopt wel een procentueel gezien klein risico.

Martin
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

Ik heb zelf longproblemen en ben eigenlijk het hele jaar door verkouden. Ik moet binnenkort voor controle naar mijn longarts in het UMCU en vraag aan hem advies of het misschien verstandig is bepaalde medicijnen mee te nemen, ik neem zowiezo altijd al anti-biotica mee uit voorzorg. Ik zal het hier wel melden wat mijn longarts zegt, hij is professor dus zal er wel wat van weten. Ik heb erg zin om met vakantie te gaan maar vind het stiekem ook wel een klein beetje eng.
Florida
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Florida »

sachasenne schreef:
Gerd schreef:Hier in Belgie waren ook weer 2 gevallen bijgekomen maar ze zijn al aan de beterhand . Ik vind het ook wel nuttig om misschien de nodige medicatie mee te nemen .
Gerd, ik merk dat je toch vrij ongerust bent. Neem anders tamiflu mee als voorzorg. Kan geen kwaad en als het je geruster maakt, moet je dat toch doen? Het zou toch zonde zijn als je daar tijdens je reis zo mee bezig bent?

Carine
Zelf heb ik in de tijd van de vogelgriep online Tamiflu gekocht (via een online doktersrecept). Binnenkort ga ik naar de VS en zou dit graag uit voorzorg willen meenemen. Mocht ik ziek worden zou ik uiteraard naar een arts in de VS gaan en het niet op eigen houtje willen gebruiken. Ik zou gewoon voor 'het gevoel' zelf achter de hand willen hebben... Maar mag dat eigenlijk? Voor mijn eigen reguliere medicatie heb ik een medicijnpaspoort. Maar zou dan mijn eigen apotheek de Tamiflu bij het medicijnpaspoort op moeten zetten? Ik neem dat ze dat alleen doen voor medicatie dat via mijn eigen huisarts is voorgeschreven? En in hoeverre mag je Tamiflu zonder schriftelijk doktersvoorschrift meenemen?
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Florida schreef:Zelf heb ik in de tijd van de vogelgriep online Tamiflu gekocht (via een online doktersrecept). Binnenkort ga ik naar de VS en zou dit graag uit voorzorg willen meenemen. Mocht ik ziek worden zou ik uiteraard naar een arts in de VS gaan en het niet op eigen houtje willen gebruiken. Ik zou gewoon voor 'het gevoel' zelf achter de hand willen hebben... Maar mag dat eigenlijk? Voor mijn eigen reguliere medicatie heb ik een medicijnpaspoort. Maar zou dan mijn eigen apotheek de Tamiflu bij het medicijnpaspoort op moeten zetten? Ik neem dat ze dat alleen doen voor medicatie dat via mijn eigen huisarts is voorgeschreven? En in hoeverre mag je Tamiflu zonder schriftelijk doktersvoorschrift meenemen?
Tamilflu wordt in de VS 'over the counter' verkocht, dus je zal geen problemen ondervinden bij het invoeren hiervan, zolang de hoeveelheid niet groter is dan voor drie maanden gebruik. Dit is althans wat mijn apotheek destijds wist te vertellen bij bepaalde medicijnen die ik meenam voor mijn emigratie. Andere medicijnen die ik nodig had en die zonder voorschrift niet te verkrijgen waren werden wel op mijn medisch paspoort gezet. Als je twijfelt kun je altijd naar de apotheek gaan en het er sowieso bij laten schrijven, dit zal geen probleem voor ze zijn.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Tamilflu wordt in de VS 'over the counter' verkocht
Nee dusm iet over the counter. http://www.tamiflu.com/getting/default.aspx

Ze zouden wel hartstikke gek zijn om in het wilde weg over the counter te verkopen, dan zijn virussen er binnen de korste keren resistent tegen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Denkelijk bedoelt Jiejie Theraflu, maar dat is iets tegen verkoudheden. Ik kan het niet genoeg herhalen: de "Griep" met een hoofdletter G is geen verkoudheidje, niet een dagje overgeven, niet drie dagen hoesten en niezen, het is een serieuze ziekte. Of die nu H1N1 of influenza A (ieder jaar weer aanwezig in ieder land) heet. Een serieuze opmerking: als het op medische dingen aankomt, is het erg belangrijk zeker te zijn van wat je beweert, voor je het hier schrijft. Je wilt niet, dat iemand denkt hier zomaar een medicijn te kunnen verkrijgen, terwijl dat niet zo is. Laten we daar erg voorzichtig mee zijn.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Nee, ik bedoelde wel degelijk Tamiflu (ik heb van m'n leven niet van Theraflu gehoord, maar dit terzijde) maar ik zie nu pas waar ik de fout in ben gegaan, dit doordat ik het artikel in de lokale krant van een paar weken terug even opgezocht heb, omdat ik eventjes niet meer zeker was.

Er werd destijds namelijk geschreven dat de planken leeggehaald werden door klanten bij de apotheken, en ik zag/zie daarbij mijn eigen apotheek voor ogen waarbij veel soort medicijnen voor het grijpen liggen (op planken), zonder dat je er een receptje nodig hebt (waarvan redelijk veel medicijnen waarvoor je in Nederland wel degelijk receptjes nodig hebt). Maar het blijkt dat ik niet goed gelezen heb want dit is wat ze letterlijk schreven:
Despite warnings from state health officials, people in Hawai'i continue to empty pharmacy shelves of the prescription, anti-viral treatment medication known as Tamiflu in apparent attempts at stockpiling.
Ik heb er dus overheen gelezen dat het een prescription drug was en ik ging er vanuit dat het ongeveer hetzelfde eraan toeging als bij mijn eigen apotheek. Mijn excuses voor de fout.

Overigens ben ik me er heel erg van bewust wat de griep is, ik maak me niet voor niets zorgen om H1N1.

Wat betreft de vraag die in eerste instantie gesteld werd, daar blijf ik echter bij: Ga bij twijfel naar de apotheek om het er bij te laten schrijven, dan weet je zeker dat er geen problemen zullen ontstaan.

ps. bedenk me net pas dat ik eerder Tamilflu schreef ipv Tamiflu haha... denk niet dat de Tamils er iets mee te maken hebben lol
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

jiejie schreef:ps. bedenk me net pas dat ik eerder Tamilflu schreef ipv Tamiflu haha... denk niet dat de Tamils er iets mee te maken hebben lol
Misschien heb jij, na de Spaanse en de Mexicaanse griep, wel een nieuwe soort ontdekt!!! :lol:

En :offtopic: op dit moment maak ik me meer zorgen over kinkhoest. Het is bij mijn zoon op school bij 2 mensen vastgesteld. Dan te weten dat zijn lkr Grieks net 2 weken thuis gezeten heeft met 'bronchitis'... (ikke dus direct denken dat zij misschien wel 1 van die 2 mensen is). Heel wat kinderen blijken hier voor ingeent te zijn, maar onze zoon niet. Zou slechte timing zijn, examen zijn vandaag begonnen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Laat hem er alsnog maar voor inenten. Hier was een paar jaar geleden een uitbraak kinkhoest en ik heb voor mezelf en de kinderen een booster-inenting gehaald.
Florida
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Florida »

Oke, bedankt allemaal. Dan ga ik naar de apotheek!
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

ANY schreef:
Tamilflu wordt in de VS 'over the counter' verkocht
Nee dusm iet over the counter. http://www.tamiflu.com/getting/default.aspx

Ze zouden wel hartstikke gek zijn om in het wilde weg over the counter te verkopen, dan zijn virussen er binnen de korste keren resistent tegen.
Ik dacht dat alleen bacterien resistent worden, niet virussen? Mij is verteld dat virussen muteren, dus je hebt iedere keer met een ander virus te maken. En muteren doen ze of je nu medicijnen slikt of niet.

Als je de documentatie over griep overigens leest, is er een duidelijk herkenbare cyclus in de verschijningsvormen van de griep. De volgende serieuze vorm die in aan de zijlijn wacht is de H2N2 strain, die de vorige keer bekend stond als de Russische Griep (1977-1978)
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Het virus muteert zodat de medicatie niet meer kan werken. Tamiflu werkt door het eiwit tegen te houden dat de nieuwe virussen in de cel vrij moet laten. Als dat eiwit muteert kan Tamiflu het eiwit niet meer tegen houden, en komen de nieuwe viruscellen vrij.
Bloem82
Amerika-ontdekker

Bericht door Bloem82 »

Vanochtend hoorde ik op het nieuws dat de who vandaag een vergadering heeft omdat ze op het punt staan naar de hoogste alarmfase over te gaan.
Wat houdt dit precies in?

Over 2 dagen vertrekken wij naar Amerika ( :dance: ). Bij de hoogste alarmfase, kunnen ze dan vluchten verbieden? Het lijkt me dat dat geen optie is.. Komt er dan een negatief reisverbod? Maar nu ik er over nadenk, heeft dat ook geen nut want het is ook in Nederland..
Ik wordt er een beetje zenuwachtig van, zo vlak voor onze reis..
2009 Chicago - San Francisco http://wilcoamanda.reismee.nl
2010 Minneapolis - Miami http://wilcoamanda2010.reismee.nl
Afbeelding
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

De hoogste alarm fase wordt veroorzaakt door een explosief aantal H1N1 gevallen in Australië waar het nu herfst/winter wordt en dus ook flu season.

Op dit moment zijn er volgens de WHO : As of 06:00 GMT, 10 June 2009, 74 countries have officially reported 27,737 cases of influenza A(H1N1) infection, including 141 deaths.

Een hoogste alarm fase is eigenlijk alleen voor belang voor de regering van landen die zich moeten voorbereiden op een pandemic, die hebben daar duidelijk protocollen voor. Voor de inwoners zal er geen verschil bestaan tussen deze laatste 2 fases.
Je hoeft denk ik niet op gecancelde vluchten te rekenen of een reisverbod. Er zal wellicht in bepaalde landen duidelijker controle zijn op mensen die koorts hebben en vliegen en die griep/verkoudheid verschijnselen vertonen.

Bescherm je goed, neem alle voorzorgsmaatregelen in acht, drink veel water, denk erom niet te wrijven in je ogen als je in het vliegtuig zit. Dit is de meest gebruikelijke manier van besmetting. Je ogen worden droog door de lucht en je wrijft erin met je handen die niet schoon zijn. Door veel te drinken blijf je gehydrateert (is dat een NL woord???) en kan je lichaam vreemde stoffen sneller afvoeren.
Was je handen met gewone zeep en warm water terwijl je Happy Birthday zingt, dat is de tijd die ervoor staat dat je moet wassen om alle germs te doden. Vergeet niet onder je trouw of andere ring te wassen en onder je nagels.
--
Tink
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

De griep is nu officieel een pandemie. De wereldgezondheidsorganisatie heeft nu een alarmpeil 6 ingesteld.

Carine
Groetjes,
Carine
Christel
Amerikafan

Bericht door Christel »

Hey hey

ik maak me nu echt wel zorgen hoor , niet dat ik bang ben om dood te gaan van de griep of zo , maar ik ben zwanger(13 weken)
Binnen twee weken vertrekken we voor 16 dagen naar Florida

STEL dat ik daar besmet wordt...wat gaat er dan gebeuren?

ik lees hier op de governement site van amerika dat het effect van tamiflu niet gekend is op een ongeboren baby..

ook nog een tweede vraag, wat als daar besmet wordt en in de kliniek moet opgenomen worden omdat ik zwanger ben
hoe lang mag ik dan het land niet uit (quarantaine?)

ik weet wel dat je hier ook besmet kan worden, maar als je het aantal gevallen in de usa bekijkt, en het gevallen in belgie is dat wel een groot verschil
(plus ik moet overstappen in new york waar er ook veel gevallen zijn)

ik word hier ver zot en weet echt niet meer wat doen

ik kijk al zo lang uit naar deze reis... :?

ik zou het mezelf nooit vergeven moest ik dan iets voorhebben met de baby en de tamiflu..;

heel mijn familie is me bovendien aan het gekmaken en aan het zeggen dat ik mijn ' verantwoordelijkheid' moet nemen

graag julle mening

groetjes christel
sachasenne
Amerika-expert
Contacteer:

In jou situatie zou ik me ook sneller ongerust maken.

Als jouw verantwoordelijkheid nemen betekent voor je familie : dat vind ik redelijk ver gaan.
Ik zou wel naar de huisdokter gaan en het met hem bespreken. Ik heb hier tamiflu in nog ongeopende verpakking liggen. Als je wil, kan ik m wel openmaken en zien wat er op de bijsluiter staat. Geef dan maar een seintje.

Maar ik zou het gewoon bespreken met je huisarts. Er komen honderden zoniet duizenden Nederlanders terug van Amerika, en je krijgt alleen de enkelingen die besmet zijn te horen.

Carine
Groetjes,
Carine
Christel
Amerikafan

Bericht door Christel »

Hey Carine

oh dat zou super zijn moest je even de bijsluiter willen lezen, dank je wel :D

ja , zucht, alé hoe moet ik me nu voelen met die uitspraak van verantwoordelijkheid

in wat voor een situatie brengen ze me nu, als er nu iets misgaat , wat gaan ze dan doen? me levenslang met een schuldgevoel opzadelen
ik ben er echt niet goed van

dit moet mij weer overkomen, dat net nu bij ons laatste droomreis voor de kleine komt we niet zouden kunnen gaan

pffff ik zie me daar al zitten op het strand van Blankenberge België ipv op Key West :(
sachasenne
Amerika-expert
Contacteer:

Op de bijsluiter staat :
De mogelijke effecten van Tamiflu op het ongeboren kind zijn onbekend. U moet het uw dokter vertellen wanneer u zwanger bent, zwanger denkt te zijn of van plan bent zwanger te worden, zodat uw dokter kan bepalen of tamiflu voor u geschikt is.

Hetzelfde staat er voor borstvoeding.

Dus... ga eens langs de huisdokter zou ik zeggen.

Carine
Groetjes,
Carine
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer