Hi guys,
Bedankt voor alle positieve woorden en de getoonde nieuwsgierigheid. Ik zal proberen zo volledig mogelijk te antwoorden, maar hoor graag als ik dingen ben vergeten of als er nog specifieke vragen zijn.
Zowel Evelien als ikzelf zijn grote liefhebbers van fotografie. We hebben ieder een eigen Canon spiegelreflex camera, en daarnaast gaat er ook nog altijd een kleine compact camera mee voor als we geen zin hebben om te sjouwen. We hebben bewust voor hetzelfde metk spiegelreflex camera gekozen zodat we onderling lenzen kunnen uitwisselen. Zoals je wellicht uit het verhaal hebt begrepen ben ik een fanatiek luchtvaart fotograaf, en daarvoor sleep ik vaak twee bodies en acht lenzen met me mee. Om dit te kunnen vervoeren heb ik een tas van het type Think Tank Airport Security gekocht. Deze tassen zien eruit als zo´n reistas op wieltjes, met een uitschuifbare trekstang (het type dat vaak door zakenreizigers mee aan boord van een vliegtuig wordt genomen), maar heeft als extra voorziening twee rugzakbanden waarmee je de tas op je rug kunt dragen.
Normaal zit mijn tas afgeladen vol, maar voor deze vakantie heb ik enkele dingen thuis gelaten. Dit gaf wat ruimte in de tas waardoor ook de spullen van Evelien erbij konden worden gedaan. Op deze manier konden we alle dure fotospulletjes als handbagage mee het vliegtuig in nemen zonder dat de bagagehandlers er mee konden voetballen of smijten, en zonder dat kwaadwillenden er zomaar een greep in konden doen. Evelien had haar eigen rugzak léég in haar gewone bagage gedaan zodat onze spullen in de USA weer over twee tassen verdeeld konden worden.
Als apparatuur hadden we bij ons:
Canon EOS-5D Mark II
17-35mm
24-105mm
70-200mm
50mm
300mm
1.4x extender
Canon EOS-400D
28-135mm
100mm macro
Kenko macro tussenringen
De enige filter die zo nu en dan is gebruikt was een polarisatie filter, en als statief gebruikten we een Manfrotto 055 PRO-B (die ging mee in de reistas, onderin het vliegtuig). Daarmee is een goed beeld geschetst van de apparatuur die we allemaal hebben meegesleept.
Tijdens onze reis hebben we een hoop foto's gemaakt, maar toch niet zoveel gefotografeerd als we vooraf hadden gedacht. Wel hebben we enorm veel geexperimenteerd met allerlei (voor ons) onbekende technieken zoals stitching en HDR. Hiervoor zijn heel veel foto's gemaakt met als meest opvallende resultaten:
Bovenstaande foto is een panorama welk is opgebouwd uit zeven aaneensluitende foto's. Op deze manier kun je dus "om je heen kijken" in één foto.
HDR is een techniek waarbij je met behulp van een statief diverse foto's maakt van één onderwerp. Je gebruikt voor iedere foto steeds een andere belichting en combineert dan achteraf alle beelden in de computer. Dit werkt vooral goed op plaatsen waar het scala aan licht zo extreem is dat een camera het niet in één foto kan opslaan. De lichte partijen in bovenstaande foto zijn namelijk zo extreem licht dat ze normaal niet te combineren zouden zijn met de extreem donkere partijen die in de lucht en straat verstopt zitten.
Als we de kans hebben dan schieten we onze foto's altijd in RAW en JPG formaat. De camera kan zo ingesteld worden dat hij dat in een afdruk doet. Compact camera's schieten altijd alles in JPG-formaat, en dat is waar iedereen aan is gewend. RAW is een formaat dat achteraf altijd bewerking nodig heeft, maar waar extremere resultaten mee kunnen worden bereikt. Dit vergt echter wel de nodige kennis. Om de RAW-files te bewerken gebruiken we Adobe Lightroom en Adobe Photoshop. Daarnaast is Photoshop ook erg handig voor het maken van de kaders om de foto's.
Achteraf hadden we toch nog graag wat meer alledaagse zaken gefotografeerd, zoals Starbucks, de enorme stellages bij de Wal-Mart, de typische amerikaanse huizen, en andere zaken die het leven zo amerikaans maken. We hebben echter verzuimd om regelmatig de tijd te nemen om het gewone leven te fotograferen, en hebben ons iets teveel blind gestaard op de "Grote Zaken" zoals de canyons, attracties en vergezichten. Stom, stom, stom......maar een goed excuus om een keertje terug te gaan. (Toch ?)
Ik hoop dat deze uitleg de vragen beantwoord, maar vertel met alle liefde nog wat meer als nog specifieke vragen overblijven.
Groetjes,
Iwan (& Evelien)