Sodemieters, wat een berg berichten...... Ik denk dat m'n baas niet blij gaat zijn als hij weet hoeveel tijd ik vannacht ga besteden aan het beantwoorden, en hoe weinig ik met m'n werk bezig ga zijn. Maar gelukkig slaapt hij !
Laat ik de berichten maar chronologisch afwerken.....
Henriëtte schreef:Pfff, en ik dacht dat wij al zoveel meezeulden..... (twee camera's, drie lenzen, twee statieven - 3-poot en 1-poot - en een paar filters). Wij fotograferen ook in RAW en bewerken de foto's later in Lightroom of Photoshop, maar aan zo'n HDR-techniek of het maken van panorama-foto's hebben we ons nog niet gewaagd. Zelf heb ik trouwens amper verstand van fotografie hoor, pas sinds heel kort heb ik me verdiept in zaken als ISO, diafragma en sluitertijd. De meeste foto's van ons laatste reisverslag zijn dan ook van Hans.
Ik vind jullie foto's echt prachtig, ik geniet altijd volop van 'mooie foto's kijken' en dat lukt bij die foto's van jullie dus prima

Ik hoop dat jullie er nog meer willen plaatsen hier!
Hi Henriëtte,
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik jullie website helemaal fantastisch vind. Ik heb menig uurtje zitten bladeren en kwijlen over de mooie foto's die erop staan. De website is een heuse bron van inspiratie en ideeen, zowel op het gebied van fotografie als bezienswaardigheden. Helemaal top !
Ik ga proberen om nog een paar foto's te plaatsen, maar van fotobewerking komt nu even niets nu ik zoveel berichten heb te beantwoorden....
lkapitein schreef:Door mijn laag gewicht reizen heb ik geleerd veel thuis te laten. Dit heeft mij tot creativiteit gedwongen, ik had nu eenmaal niet veel bij mij. t' Is wel zo dat een normale uitrusting het je wel gemakkelijker maakt. Maar ja, zeulen is niet mijn ding, zeker niet tijdens wandeltochten. Misschien moet ik dan eens een sterke man inhuren die mijn spullen gaat dragen (gat in de markt??

) Ik knip ook vrijwel altijd in RAW. Vanwege de grote bestanden heb ik een imagetank bij me.Nu ben ik nog op zoek naar een lichtgewicht statief. Ik heb al een monopod gezien die uitklapbare pootjes aan de onderkant heeft zitten.
Hi Lucie,
Grappig om de andere insteek te lezen. Ik kan me goed voorstellen dat je mijn standaard uitrusting niet wilt meeslepen tijdens je hikes. Voor jou zou een 18-200mm waarschijnlijk een uitkomst zijn, of anders inderdaad maar eens overwegen om een sherpa in te huren. Heb je voor een statief al eens gedacht aan een Flexbag ? Die wegen slechts 60 gram. Als alternatief zou je natuurlijk ook een zak rijst kunnen nemen, maar die weegt al gauw een kilo.
Zelf heb ik ook altijd een image tank bij me, en daarnaast maak ik ook back-ups op m'n laptop. Zo kan het uiteindelijk zo zijn dat m'n foto's nog op m'n CF-kaarten staan (als ik ruimte genoeg heb), en tegelijk ook op de image tank en laptop. De reden voor deze dubbele back-up is dat m'n maatje ooit een crash heeft gehad van z'n image tank, en daardoor de foto's verloor van z'n hele trip. Dat wil ik me niet laten gebeuren, dus vandaar de heftige maatregelen. Daarnaast zijn twee back-ups ook een betere beveiliging tegen verlies, beschadiging of diefstal. Maar toegegeven, het is soms wel een beetje "over the top" .
martinenelsa schreef:Ik heb al best goede resultaten gehaald met HDR foto's zonder statief. Uiteraard alleen in goed daglicht, dus met korte sluitertijden. Met brackering op je camera op -2/0/+2 en dan gewoon schieten. Ik heb wel een Sony A700 die op 5fps kan schieten, dus dat scheelt ook wel wat vergeleken bij de 3fps van de meeste lagere klasse camera's (als ik het zo oneerbiedig mag zeggen), zoals 350/400D, D40/50/60 of A200/300/350.
In Paint Shop Pro zijn HDR composities heel eenvoudig te maken (ken Photoshopmethode niet, maar eenvoudiger dan PSP kan bijna niet).
Hey Martin,
Leuk om te lezen dat je ook daglicht HDR's maakt. Daar heb ik me tot nu toe niet echt mee bezig gehouden, behalve in één foto (die met die witte bomen, één pagina terug in dit onderwerp). Hopelijk komen er nog wat mooie gelegenheden om dit uit te proberen. Bracketing is inderdaad een ideale optie om snel meerdere plaatjes in verschillende belichtingen te maken, al vind ik 3 foto's per HDR eigenlijk te weinig voor het mooie. Ik schiet daarom handmatig meerdere opnamen per onderwerp, en dat aantal kan zomaar oplopen tot meer dan 7 plaatjes per HDR. Handmatig schieten kost iets meer tijd, maar dan heb ik later wel genoeg materiaal om mee te werken als ik met de HDR's begin.
Met PSP heb ik geen ervaring, maar het is goed om te horen dat dit goed werkt. Adobe Photoshop heeft ook een HDR functie, maar deze bevalt me lang niet zo goed als Photomatix 3.0. Zelf ben ik van mening dat ik op het gebied van HDR nog een heleboel moet leren, maar dat maakt de hobby juist zo interessant.
dutchdeb schreef:Ik vind je foto's echt prachtig. Ik ben zelf ook gek op fotograveren, maar heb veel moeite met de juiste settings. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar welke settings jij gebruikt voor bijvoorbeeld de foto's in las vagas (veel licht). Verder heb jij misschien ook wel tips voor het fotograveren van een concert.. ik heb nl. kaartjes voor een concert in de Hollywood bowl en het lijkt mij leuk om wat mooie foto's te schieten van de mensen op het podium.
Hoi Debora,
Bedankt voor je complimenten ! Het is erg lastig om op voorhand aan te geven wat de juiste settings zijn voor een bepaalde situatie. Het hangt erg af van wat je probeert te bereiken in je foto. Zoek je scherptediepte, beweging in het donker, zo min mogelijk ruis ? Met een statief verschaf je jezelf een heleboel flexibiliteit en heb je de luxe van het kiezen tussen de mooiste combinaties in ISO, sluitertijd en diafragma. Maar ik kan me voorstellen dat je niet altijd een tripod bij je hebt, en dan worden de instellingen gedicteerd door de omstandigheden.
Mocht je mooie voorbeeldfoto's zien dan is het wellicht handig om in de EXIF-data van de bewuste foto te kijken welke instellingen ze voor die foto hebben gebruikt. Voor de mensen die niet weten wat EXIF-data zijn: Iedere foto krijg vanuit de camera een hele reeks (onzichtbare) data mee die met diverse programma's zichtbaar gemaakt kunnen worden. Soms worden deze data verwijderd voordat foto's op internet worden gepubliceerd, maar in veel gevallen zijn de camera instelling van de foto nog in te zien. Het makkelijkste programma om de beschikbare EXIF-gegevens van foto's op internet te bekijken is Opanda iExif. Deze software is gratis te downloaden op
http://www.opanda.com/en/iexif/
Wat het concert betreft wil ik wel een poging wagen om een advies te geven. Ik heb zelf geen ervaring met het fotograferen van concerten, dus als anderen dat wel hebben dan hoor ik graag of ik goed zit met m'n ideeen.
Een flitser heeft vaak maar enkele meters bereik, en is daarom ongeschikt voor concerten. Als je wel een flitser gebruikt richt dat vaak meer shcade aan dan dat het goed doet. Je zult dus op een andere manier aan voldoende licht moeten komen. De makkelijkste manier is de ISO verhogen. ISO 1600 of ISO 3200 zouden hele mooie opties zijn, maar ik weet niet hoe je camera presteert op deze instellingen. Is de ruis nog acceptabel, of kan een programma als Noise Ninja je helpen de ruis te beteugelen ? Ik zou vooraf thuis eens proberen wat plaatjes te maken van verlichte etalages in het donker, en te kijken hoe het uitpakt. Tijdens concerten is er vast en zeker meer licht en worden de keuzes al snel makkelijker.
Welke ISO je ook kiest, de kans is groot dat je met een langzame sluitertijd moet gaan werken. Dat vergroot al snel de kans op bewegingsonscherpte. Om dit te voorkomen kan een Image Stabilizer (Canon) of Vibration Reduction (Nikon) een flinke hulp zijn. Probeer de lenzen die je gaat gebruiken hier op aan te passen, als je de keuze hebt. Het voorkomen van bewegingsonscherpte is in mijn ogen belangrijker dan het verhogen van scherptediepte. Ik zou daarom steeds proberen om minimaal 1/125 sluitertijd te behalen, of 1/60 met IS / VR. Alles wat je meer weet te bereiken is luxe.
Kun je hier iets mee ?
RiverCola schreef:Kun je de vragen nog aan Iwan?
Ben ook geinspireerd geraakt door de HDR-techniek en er net wat meer over gelezen op internet. Ik heb photoshop maar geen photomatix. Kan je de bewerking ook doen zonder dit programma (of de plugin)?
Ik heb ook een Canon 400D, ik weet alleen niet hoe ik RAW in kan stellen....waar zit HET knopje? Heb alles al doorgekeken maar kan het niet vinden
Wat ik er tot nu toe van heb begrepen is dat je de (bijv) 3 foto's in RAW inlaad in het programma, er jpg van maakt en instelt op 8 of 16 bits. Daarna begrijp ik 'm niet, maar dat komt waarschijnlijk omdat je dit programma nodig hebt.
Hi Ilana......
Ik ben blij dat ik op m'n werk de tijd heb om uitgebreid te reageren. Lang leve de rustige nachtdiensten !
Ik zal proberen om een algemene uitleg te geven over RAW, zodat iedereen een beetje begrijpt wat het is en welke voordelen deze instelling met zich mee brengt. Om dit te verduidelijken zal ik even wat algemene informatie geven over digitale fotografie. Excuses als het wat te technisch is....
Al het licht wordt door een camera geregistreerd in een combinatie van rood, groen en blauw licht (RGB). De huidige generatie camera's heeft 14-bits sensoren die maarliefst 65.536 gradaties per kleur kunnen onderscheiden, waardoor er 281474976710656 verschillende licht- en kleurcombinaties mogelijk zijn.
In een JPG (altijd 8 bits) kunnen 256 gradaties per kleur worden weergegeven, en dat zijn "slechts" 16777216 combinaties. Als een camera zijn foto's alleen in JPG-formaat opslaat dan laat de camera een berekening los op de beschikbare 281474976710656 combinaties uit de sensor, gooit een paar miljard combinaties weg en houdt alleen een plaatje van 16 miljoen kleuren over. Dit plaatje is waar jij het mee moet doen als je alleen met JPG's werkt.
Een RAW foto bevat wél alle 281474976710656 verschillende licht- en kleurcombinaties, en nu is het aan jou om een selectie van 16 miljoen combinaties samen te stellen. Omdat je met veel meer beeldinformatie kunt werken dan in een gewone JPG heb je veel meer invloed op het resultaat van je foto. Je kunt nu de kritische plekken op je foto veel beter weergeven. Dit uit zich vooral doordat je meer doortekening kunt aanbrengen in de extreem donkere en lichte partijen waardoor je veel meer detail ziet in bijvoorbeeld de schaduwen en in de lucht.
Het nadeel is dat je iedere RAW-foto moet bewerken om tot een toonbaar resultaat te komen. Maar gelukkig zit er in (bijna) iedere camera wel een optie om je foto's tegelijk in RAW en JPG vast te leggen. Op die manier kun je gelijk aan de slag met je JPG's, maar kun je ook de lastige foto's bewerken via het RAW-formaat als dat nodig is.
Jouw camera heeft voorkeursstanden waarin iedere foto die je maakt wordt opgeslagen in RAW, in JPG of in allebei tegelijk. Kijk voor het instellen van RAW + JPG even op pagina 60 van de handleiding. Als ik hem hier moet omschrijven: Open je menu, ga naar het tabblad "Camera 1", selecteer "Kwaliteit" en druk op "Set". Selecteer nu het symbool met "RAW + L" en druk op set. Je camera is nu ingesteld om RAW en JPG tegelijk te schieten.
Bij mijn weten werkt HDR altijd met JPG's. Je laadt de gewenste JPG's in Photomatix en het programma doet de rest. Als Photomatix klaar is krijg je een menu te zien waarin je de foto kunt bijstellen om het optimale resultaat te bereiken. Over Photomatix zelf kom ik binnenkort nog we even bij je terug......
Zo, dat waren even de eerste antwoorden, en ik zie net dat ik in de laatste drie uur alweer een stuk of tien berichten achter loop....... Zucht !
Hopelijk kan ik snel verder in gaan op alle vragen, maar straks na het werk eerst slapen en dan gelijk daarna een bruidsreportage schieten. En als dat klaar is mag ik gelijk weer aan het werk in de nachtdienst......
Tot snel,
Iwan