FlipjeBTiel schreef:Niet? Laatste keer (eind '07) hadden ze bij mij alleen de plastieken ID-kaart in het paspoort verknipt, alle visa-pagina's zijn nog keurig heel, en zo teruggegeven. Nu had ik op dat moment nog een geldig visum in dat paspoort en het dus expliciet teruggevraagd, dus wellicht was dat de reden?
Gr., Flipje
Oh, dat is niet zo lang verschil met mijn moeder dan toch, die heeft in 2008 haar paspoort laten vernieuwen maar die kreeg hem niet terug, ondanks dat ze er om vroeg (ze had alleen wat stempels, geen visums), vandaar ook eigenlijk dat ik er van uit ging dat het automatisch zo was als bij haar. Aan de andere kant, zoals je al zei, als er een nog geldig visum in zit dan zullen ze hem wellicht eerder retour geven? Ik moet trouwens wel zeggen dat ik dit destijds raar vond want mijn Europees Identiteitsbewijs moest ik rond die tijd ook vernieuwen, en die kreeg ik wel terug met gaatjes erin :S
Ik denk dat ik het paspoort gewoon zal terugvragen en zien of het lukt als ik werk volgens de regeltjes, ik ga hem niet als gestolen opgeven. Als ik dat zou doen, zou ik het alleen in NL doen want anders raak ik mogelijk mijn voordeel kwijt van het hier laten vernieuwen van het paspoort (je moet namelijk naar het consulaat dan en ik weet niet of je bij het HC terecht zou kunnen). Plus ik denk dat dit teveel rompslomp zou zijn voor een paar visa pagina's.. ik maak dan liever even een kleurenkopie
Overigens, als je je paspoort vernieuwd moet je inderdaad naar het politiekantoor om een politierapport op te laten maken, dat is blijkbaar alles, voor de rest heb je niet zo veel nodig (een geboorteakte of rijbewijs of zo vragen ze dan wel), zie ook:
http://www.netherlands-embassy.org/arti ... 00000130EN (belachelijk eigenlijk dat het zo gemakkelijk is, maar het zij zo).