Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Fooien

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Fooien

Bericht door sweatbox »

In Nederland is de bediening inbegrepen, in Amerika niet. De bediening betaal je in de VS minimaal 15%, tenzij de ober je heeft uitgescholden ofzo. :D
Alles boven de 15% is fooi, de waardering voor de geleverde service. Die fooi is in Nederland ook gebruikelijk.
jiejie
Amerika-expert

Re:

Bericht door jiejie »

robertm schreef:En waar leg je die fooi dan neer voor het kamermeisje, zodat ze weten dat het voor hun is?

mvg, Robert
Ik heb het op verschillende plaatsen achter gelaten, maar meestal onder het kussen. Dit doe ik omdat het geld soms anders gaat naar degene die de kamer inspecteert, en niet het kamermeisje. De gedachte hiervan heb ik eigenlijk van een vriend overgenomen. Het kamermeisje snapt heus wel dat het voor haar bedoeld is (tenminste, als het je laatste nacht is.. ik geef niet elke dag apart een fooi maar doe dit bij mijn laatste dag voor het hele verblijf).
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

Tip Guide

De meesten staten vragen ook nog een tip in de vorm sales tax. Al met al moet je nog zo'n 25% optellen bij de prijs op de menukaart.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

6foot6 schreef:
jiejie schreef: Dat is, eerlijk gezegd, nieuw voor mij.
Daar ben je vast niet oud genoeg voor, het was ook niet echt een fooi maar een vergoeding voor de bediening
Deze stond apart vermeld op de rekening.
Hoe oud moet dan iemand zijn volgens jou? Ik ben zelf nog niet zo oud nee, pas 33 jaar, maar mijn ouders kennen dit ook niet (en ga nu niet zeggen dat iemand die geboren is in 1949 of in 1919 niet oud genoeg zou zijn).

6foot6 schreef:Ik heb niet de prijzen op enig moment met 15% naar beneden zien gaan, dus de bediening is nog steeds inclusief
Van mij dus in Europa geen fooi .
Ik zei al eerder dat ik mensen met restaurants ken, ook in bars met terrasjes trouwens, en die moeten het echt van de fooien hebben.. Ze krijgen wel wat salaris en daarmee zou je kunnen zeggen dat de bediening is inbegrepen, maar dat is dus echt niet om over naar huis te schrijven, het is alleen het wettelijk verplichte minimum loon, en dat is echt geen vetpot voor het werk wat ze moeten doen en daarom is in de meeste restaurants, terrassen en dergelijke, een tip geven (5 tot 10 procent) is echt wel gebruikelijk.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

jiejie schreef:
Loek schreef:In nederland is de tip 18% (inbegrepen), of de bediening nu goed was of niet.
Dat is, eerlijk gezegd, nieuw voor mij. Ik heb veel kennissen werken in restaurants en heb zelf een hele tijd in een entertainment business gezeten waar we ook dicht bij dit soort zaken kwamen, maar ik heb hier eerlijk gezegd nooit van gehoord. Ik zeg niet dat het niet zo is, alleen dat het nieuw is voor mij.
Vroeger kreeg de ober in Nederland ook slechts een laag loon en moest hij de rest middels fooien erbij verdienen. Op een bepaald moment was er een wetswijziging waarbij de obers en kelners ook het minumum loon moesten worden betaald, ik weet niet meer precies wanneer dit was. In Belgie werd het korte tijd later ook ingevoerd rond de invoering van de LOI wet in 1965 dus ik vermoed in Nederland een jaartje eerder of zo. Net na de invoering was het gebruikelijk dat onderaan de menukaart de tekst stond "18% bedieningsgeld inbegrepen", opdat de klant niet tweemaal het personeel zou moeten betalen. Die wetten gelden nog steeds in NL en BE, maar de tekst is verdwenen op de meeste menukaarten. Vandaar dat men zegt in NL is fooi niet verplicht. In de US is het inkomen van het personeel voor een groot deel nog steeds afhankelijk van fooien. Voorbeeld: in Colorado is het minumumloon $7.28/uur, echter dit geldt niet voor "tipped employees" daar is het minumum loon slechts $4.26/uur (bron).
tony
Amerika-ontdekker

Bericht door tony »

Ik ben nu al zeer dikwijls naar amerika geweest en verhuis ook binnenkort naar daar. Ik vind de fooien een van de moeilijkste dingen om onder de knie te krijgen.
Vooral omdat ik van amerikaanse familie en vrienden iedere keer verschillende info krijg. Ze kunnen daar zelf blijkbaar niet zo goed aan uit.

bv tippen in een bar. Ik heb hier gelezen dat 10% voldoende zou zijn (min 1$). In mijn ervaring gaat ge niet echt een blije barman hebben met 10%. Ik geef altijd minimum 20% omdat ik al heb meegemaakt dat ik niets meer kon bestellen omdat ik minder had gegeven :x . Ik ga nu wel zelden of nooit meer aan de bar zelf zitten want ik vind de bediening van barmannen over het algemeen zeer onvriendelijk . De meisjes die komen bedienen aan tafel zijn een stuk vriendelijker en sneller dan de meeste barmannen naar mijn mening. Ik geef deze dan ook meestal een tip van rond de 30%. Vandaar de snelle bediening waarschijnlijk :D .
Ik heb ook al verschillende keren meegemaakt dat de barman zijn fooi zelfs "steelde". Ik bedoel hiermee ik moet 8$ betalen en geef een briefje van 20$ en krijg niets van wisselgeld terug. Ik heb al verscheidene keren de barman dan terug moeten roepen (dit kan soms heel lang duren voor ze reageren) om mijn wisselgeld terug te vragen en ze doen dit dan met een ongelofelijk zuur gezicht.Ik zorg er in bars nu steeds voor dat ik genoeg kleine biljetten heb.

In een populair restaurant in St Louis (Blueberry Hill) rekenen ze de fooi er automatisch bij, maar wordt dit heel vaag op de rekening vermeld. Je krijgt allemaal cijfertjes onder elkaar op je rekening zonder iets van uileg op en bij 1 van hen staat een G (voor gratuity blijkbaar, 18% denk ik). Nu hebben ze daar fantastische hamburgers en ben ik daar al dikwijls geweest voor ik dat doorhad. De obers daar hebben van mij dus verschillende keren 38% fooi gehad :D .

Deze rubriek heeft mij zeker al geholpen om er wat meer over te weten. Maar het blijft toch een verwarrend systeem

grt,

tony
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als je problemen hebt met de barpersonen, dan ga je toch duidelijk naar de verkeerde bars. En nee, niet alle bars hebben hier vrouwelijk bedienend personeel, er lopen ook genoeg gewone jongens rond (misschien te vaak naar Hooters? :D )

Ik heb tijdens mijn leven in de VS (nu zo'n 33 jaar) nooit meegemaakt dat een barpersoon onaardig deed over wel of geen fooi. Meestal leg je wat geld neer bij je eerste bestelling en dan krijg je keurig je wisselgeld terug en dat blijft liggen tot de volgende bestelling, of dat je weggaat (en dan laat ik meestal wat achter varierend van $1 tot meer, afhankelijk van de consumpties). Het enige probleem is wel eens dat, omdat al die dollarbriefjes zo op elkaar lijken, ze je wisselgeld geven voor $10 ipv de $20 die je betaald hebt. Vriendelijk protesteren helpt dan meestal wel.

Op rekening drinken komt ook steeds meer voor, je geeft dan je kredietkaart en rekent daarmee aan het einde af. En op die kredietkaart staat altijd een ruimte voor een fooi, je hoeft dus niet altijd contant geld neer te leggen (al zal dat voor de barpersoon prettiger zijn, maar via de bon van de kredietkaart krijgen ze ook hun geld, dus ZO'N probleem is het nou ook weer niet).

15 procent is niet een rekensom waar je een rekenmachientje nodig hebt: 10 procent is de komma 1 plaatsje verschuiven, 5 procent is de helft daarvan, optellen en afronden. Klaar. Maar ik ben dan ook zo stokoud dat ik nog hoofdrekenen heb geleerd, rekenmachientjes waren toen nog niet uitgevonden.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

:lol: Inderdaad, ik mag dan jonger zijn, maar heb ook geen enkele moeite met tip berekenen (en 20% is nog makkelijker ;)). Ik ben in de afgelopen 25 jaar in talloze bars geweest en mijn ervaringen zijn net als die van Benno. Het gros van de bartenders vind ik zelfs heel erg aardig. Het zijn sociale mensen, die ook vaak leuk in gesprek gaan met de klanten. Om die reden vond ik het zelf ook altijd leuk om achter de bar te staan.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
tony
Amerika-ontdekker

Bericht door tony »

Als je problemen hebt met de barpersonen, dan ga je toch duidelijk naar de verkeerde bars. En nee, niet alle bars hebben hier vrouwelijk bedienend personeel, er lopen ook genoeg gewone jongens rond (misschien te vaak naar Hooters? )
Ik ben 1 keer naar hooters geweest en ze zijn daar zeer aardig :D . Maar volgens ik mij kan herrineren kan je daar niet aan de bar zitten. Ik kan mij vergissen natuurlijk.
Nu heb ik ook al van veel amerikanen gehoord dat bartenders dikwijls een air hebben. Ik heb er ooit eens het gezegd gehoord:
What's the diffrence between god and a bartender ------- God doens't think he's a bartender :D
15 procent is niet een rekensom waar je een rekenmachientje nodig hebt: 10 procent is de komma 1 plaatsje verschuiven, 5 procent is de helft daarvan, optellen en afronden. Klaar. Maar ik ben dan ook zo stokoud dat ik nog hoofdrekenen heb geleerd, rekenmachientjes waren toen nog niet uitgevonden
Ik heb geen probleem met het uitrekenen van de fooi, alleen wel met te weten wanneer ik ze moet geven en hoeveel. En ook of de fooi nu al gerekend is of niet.
Het gros van de bartenders vind ik zelfs heel erg aardig. Het zijn sociale mensen, die ook vaak leuk in gesprek gaan met de klanten.
In de meeste bar's die ik in St louis heb bezocht hebben de bartenders echt wel geen tijd om een gesprek met de klant aan te gaan. Er is meestal zoveel volk dat ze het ene drankje na het andere moeten maken. Wat ik meestal zie is dat je redelijk wat moeite moet doen om iets besteld te krijgen (mijn vrouw lukt het meestal sneller :D )
ze dan je geld meenemen en verdwijnen naar de andere kant van de toog om iemand anders te bedienen.

Ik moet waarschijnlijk dringend eens informeren over deftige bars in St louis of altijd naar Hooters gaan natuurlijk :D

grt,

tony
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

tony schreef:of altijd naar Hooters gaan natuurlijk :D
En denk eraan: de ogen zitten in het gezicht... :wink: :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Dento schreef:
tony schreef:of altijd naar Hooters gaan natuurlijk :D
En denk eraan: de ogen zitten in het gezicht... :wink: :lol:
Je hoeft ze toch niet aan te kijken? :roll:

bedoel dus in het gezicht :P
donut

Bericht door donut »

Volgens mijn man (amerikaan dus) is 10% tippen onder geen enkel beding geoorloofd, zelfs niet als je ontevreden bent. Hij zegt dat 12% wel het minimum is. Hier hebben we al vele discussies over gehad, want ik vind dat onzin. Hij geeft zo 25% als ie tevreden is, wat ik overdreven vind. Maar ja dan krijg ik te horen dat ik de 'frugal' nederlandse ben ;)

De kapper tippen ben ik ooit bij toeval achtergekomen omdat een vrouw voor me het deed en ik dus zag dat dat gewoonte is, anders had ik het nooit geweten en ongetwijfeld een kwade kapster achtergelaten. Ik vind de kapper hier overigens vreselijk duur! Een highlight met knippen kost me $160,- (in NL gem. 75 euro) en dan dus nog die tip. Voor de goede orde, ik ben dus al bij verschillende kappers geweest. Volgens mijn man komt het omdat we dichtbij Philly wonen en daarom de prijzen hoger liggen.

In NL tip ik niet volgens percentage maar rond ik het bedrag af op wat uitkomt. 112 euro maak ik gewoon 120 van.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

donut schreef:Hij geeft zo 25% als ie tevreden is, wat ik overdreven vind. Maar ja dan krijg ik te horen dat ik de 'frugal' nederlandse ben ;)
Ben ik met je eens, klinkt inderdaad wat overdreven.. ik ga echt niet over de twintig, en dan moet ik ook echt tevreden zijn. Vanavond hebben we nog ergens gegeten, ik gaf bijna 18% (omdat het wat gemakkelijker rekende voor me), zegt m'n vrouw dat ik teveel geef, en zij is echt geen Nederlandse haha ;)

donut schreef:In NL tip ik niet volgens percentage maar rond ik het bedrag af op wat uitkomt. 112 euro maak ik gewoon 120 van.
Dat doe ik inderdaad precies hetzelfde. Werkt het gemakkelijkste vind ik.
Bertorelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Bertorelli »

donut schreef:In NL tip ik niet volgens percentage maar rond ik het bedrag af op wat uitkomt. 112 euro maak ik gewoon 120 van.
€112 is toch al een mooi rond getal :mrgreen:

Ik heb voor mezelf in excel een tabelletje gemaakt die ik in mijn portemonnee stop.
Daarin staan alle bedragen van $1 tot $100 met daarnaast 10%, 15% of 20% tip.

(bijgesloten als zip)
Bijlagen

[De extensie zip is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

1995 TX/LO/MS/AL/AR
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Mijn man heeft ook een tabelletje gemaakt met bedragen en de percentages erop. Uitgeprint en op een oude kaart (formaat credit card) geplakt. Reuze handig!
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

donut schreef: In NL tip ik niet volgens percentage maar rond ik het bedrag af op wat uitkomt. 112 euro maak ik gewoon 120 van.
Hier in de NJ doe ik ook niet een specifiek percentage. 2 x tax is 14% en 20% is makkelijk uit te rekenen, ik ga daar ergens tussen zitten op een rond bedrag iets hoger of lager afhankelijk hoe tevreden ik ben.

Wij hebben een keer gehad dat iemand achter ons aan kwam omdat we niet hadden getipt. Het was bij een iets luxere Starbucks in NYC. Misschien waren we de zoveelste toerist die niet tipte.

Ik tip trouwens overal dezelfde percentage range (meestal dicht bij 20%). Ook bij mijn kapper. Maar ik doe niet aan kerstbonus voor de kapper.

Wat is trouwens gebruikelijk om rondom kerst aan de juffen op de kinderopvang te geven?
Meestal deed ik een een klein kadootje van waarde ~$10/$15. Maar ik hoor soms van anderen (niet op dezelfde opvang, een Nanny thuis) dat het ongeveer een maandsalaris moet zijn. Maar dat is nogal een bedrag en de opvang is al zo duur ($2700 per maand voor 2 kids :( ).

Dora
Laatst gewijzigd door dora op 17 jun 2009, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik heb een kapsalon dat niet aan tipping doet. Heerlijk vind ik dat. Ik vond het altijd maar wat moeilijk om een goed bedrag te bedenken. Manlief (Amerikaan) vindt een kapper tippen onzin - hij redeneert dat die mensen hun werk gewoon doen, en je daar niets extras voor zou moeten betalen. In de bediening doen ze veel meer dan alleen je eten op tafel smijten (ze zijn aardig, vragen of alles OK is), en dus moet je daarvoor tippen. Voordat iedereen over mij heen valt, dit is -zijn- mening he? ;) Maar goed, hij laat twee keer per maand zijn haar "knippen" bij de base barber voor $8 dus dat is ook wel even een ander verhaal.

Overigens hebben wij een keer bijna ruzie gehad met een serveerster. Dat was bij een buffet, waar ze je alleen drankjes brengen. Wij geven dan veel minder fooi omdat je zelf je eten haalt, en zij alleen maar drinken bijvullen. Een keer in Florida kregen we een serveester achter ons die echt woedend was omdat ze weinig fooi had gekregen (een paar dollar). Of ze nou gelijk heeft of niet (uiteraard vond mijn man van niet..hihi), ik vond dat echt niet kunnen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Op Facebook heb ik een keer gevraagd, of ik de eigenares van de kapsalon, die mijn haar dus doet, ook een fooi moest geven. Sowieso heb ik moeite met de kapster een fooi geven, het is al duur genoeg zonder. Ik kreeg daar uiteenlopende reacties op, sommigen deden het wel, anderen niet. De "regels" zijn allemaal ongeschreven en lang niet alle Amerikanen geven alle dienstverlenenden een fooi. In restaurants is het wel standaard, maar daarbuiten hoor je toch wel heel uiteenlopende dingen. Ik doe nu gewoon, waar ik me goed bij voel. Mijn kapster krijgt van mij ongeveer 10%, mede omdat ze eigenares is en het overgrote deel van de kosten van mijn knip- en kleurbeurt dus al voor haar is. Anders wordt het me te duur en is ze me als klant kwijt, dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Dora, ik heb de juffen e.d. altijd een Nederlands kleinigheidje gegeven. Een "Delfts blauw" doosje stroopwafels, o.i.d. Het hoeft echt niet duur te zijn, maar ik heb wel altijd iets gegeven, dat ze op konden maken. Het lijkt me, dat ze omkomen in de van leerlingen gekregen prulletjes, anders ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Petra/VS schreef:
Dora, ik heb de juffen e.d. altijd een Nederlands kleinigheidje gegeven. Een "Delfts blauw" doosje stroopwafels, o.i.d. Het hoeft echt niet duur te zijn, maar ik heb wel altijd iets gegeven, dat ze op konden maken. Het lijkt me, dat ze omkomen in de van leerlingen gekregen prulletjes, anders ;).
Gelukkig. Ik was al bang dat ik echt veeeel te weinig had gegeven. De juffen (en 1 meester) verdienen niet zoveel, maar wij betalen wel veel. Moeilijk probleem. Ik geef ze ook een kleinigheidje met Valentijn en in de teacher appreciation week.

Dora
headhunterke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door headhunterke »

Toen ik laatst in NY was, legde ik de eerste 3 dagen ook telkens 2$ op het tafeltje naast m'n bed, maar telkens ik terugkwam, was de kamer heel mooi opgemaakt, mét de 2$ nog steeds op het tafeltje...
Weet dus niet echt of er tips moeten zijn voor kamermeisjes.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer