Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Navigatiesysteem nodig?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
ess
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Re: Navigatiesysteem nodig ????

Bericht door ess »

Het is inderdaad niet nodig, maar wel super handig.
en dan inderdaad vooral voor het zoeken van winkels en hotels in een plaats zelf.
Maar de kaart gaat ook mee, en als Tom Tom zijn dag niet heeft, gaat ie uit!! en pakken we de kaart.
Wij hebben er dit jaar een bij Wal*mart gekocht voor $125,- gelijk inpluggen en rijden.

Overigens zonder laptop op vakantie is voor mij geen optie :shock: :shock:
Groetjes Ess
Onze Amerika Site
Web-Log van 2003, 2005, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011(canada, 50 beren gespot!!), 2012, 2013, 2014 (florida&Caribbean Cruise), 2014 Christmas in NY, 2015, 2016 Feb: Florida en Juni: Canada en 2017
Blog tijdens onze reizen
Facebook
demo1987
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door demo1987 »

Pete.Z schreef:Dat is gelijk het grootste nadeel, je kan de weg niet meer vinden zonder het stomme ding.

Ik rij feilloos naar bestemmingen waar ik jaren geleden een keer ben geweest, waar ook ter wereld, maar als ik ergens naar toe ben gereden met mijn navigatie, weet ik absoluut niet hoe ik er nog een keer moet komen zonder dat ding. :mrgreen:
Dat is het nadeel van navigatie, je let meer op dat ding dan op de omgeving voor herkingspunten. Maar jah, als je toch in een volledig onbekend gebied komt is het altijd handig om zo'n Tomtom bij je te hebben
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Ook ik ben van mening dat het niet nodig is maar wel verrekte handig is. Zal daarom ook altijd gebruiken in Amerika. Zo sporadisch mis ik wel eens een afslag :oops: ook al roept 'Suzan' dat ik eraf moet en zij helpt me dan snel weer op het rechte pad. :lol:

Erg handig met de 'computer-stem' is dat wegen, straatnamen en steden volledig uitgeproken worden. Zo weet je nog eens welke straat je inrijdt of welke interstate je straks moet pakken. Marloes is geen kaartlezer en daarom hebben we 'Suzan' tijdens onze vakantie dan ook altijd gebruikt. Zelf vind ik het vooral prettig om te weten hoeveel mijl we nog moeten hoe lang we erover doen. Week voorheen de reistijd nogal eens af, met de nieuwste Amerika-kaart van TomTom die ik dit jaar aangeschaft heb, is dat ook verleden tijd. Tijd week niet meer af dan hier in Nederland (slechts enkele minuten).

Overigens weet ik ook altijd feilloos de weg als ik er eenmaal geweest ben. Op de één of andere manier blijft dat in mijn geheugen gegrift staan. Heb afgelopen weken verschillende dingen aangewezen onderweg aan Marloes omdat ik er vaker was geweest. :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

Thebes stuur je ook rooksignalen over de Maas? En dat in onze moderne wereldstad :lol:

Wij gebruiken thuulthuul, al jaren, overal, en komen ook overal vrij snel,
en als eigenwijze ouwe muts en hersen en gedragsdeskundige kan ik zeggen dat het gebruiken van je eigen navigatiesysteem in je hersens mogelijk later een heleboel leed voorkomt.
Anderszijds kan zo'n tomtom het leed op korte termijn in de auto erg beperken, bv scheldpartijen ed. :wink:

als je dus goed kunt kaartlezen is een tomtom niet nodig, kan je/partner niet kaartlezen, neem er dan een mee. Vakantie is voor de lol.

Thuul

NB ja ik ben over de 50 en op digigebied helemaal niet zo bijdehand, dus tja, mijn jongere collega's vinden deze uitspraken vast onzin
en laptop en mobiel gaan wel mee, maar of we ze gebruiken??
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Ik gebruik het navigatiesysteem ook in de V.S., maar eigenlijk alleen om hotel, supermarkt, Subway, restaurant e.d te vinden. Daarvoor vind ik het ontzettend handig.
Onderweg bepaal ik zelf vantevoren welke wegen ik wil nemen. Een nadeel van navigatiesystemen is n.l dat ze je vaak over de snelle, maar ook saaie, Interstates sturen.

Een goede kaart neem ik in ieder geval mee. Voor het overzicht, om de route te bepalen en voor het geval de techniek het af laat weten.
Groet,

Old Faithful
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Old Faithful schreef:Onderweg bepaal ik zelf vantevoren welke wegen ik wil nemen. Een nadeel van navigatiesystemen is n.l dat ze je vaak over de snelle, maar ook saaie, Interstates sturen.
Dat kun je voorkomen door je route vooraf te plannen met Tyre, een programma waar ik al eens over geschreven heb. Zie hier. Je kunt hiermee je eigen route bepalen en die in je TomTom zetten. Afgelopen vakantie heb ik zo ook alle rijdagen gepland.

Interstates zijn soms nodig (lees: handig) om afstanden af te leggen. Vooral als je een grote afstand moet overbruggen rijdt ik liever 300 mijl over de Interstate dan via 'binnendoor' weggetjes. Een Interstate hoeft niet saai te zijn. Zo reden wij afgelopen vrijdag over Interstate 70 van Moab naar Denver. Wat een prachtige weg om te rijden was dat! Absoluut geen straf. :D

Roland

lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Het enige wat ik op zoek op de kaart is waar de "rest area's" zijn :wink:
Erg handig, die TomTom!
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Klopt Roland. Het programma Tyre ken ik. Is heel nuttig, zeker voor bezitters van een TomTom. Zelf bezit ik een Garmin GPSmap60CSx. Daar kan ik via MapSource een groot aantal routepunten inzetten. Ook voor mijn Garmin SP c510 weet ik een workaround. Ik maak gewoon een aantal genummerde waypoints en stuur die als "Favorieten" naar het toestel en navigeer vervolgens van waypoint naar waypoint. Maar niet iedereen kent die mogelijkheden.

De Interstates noemde ik als voorbeeld om aan te geven dat je ooit anders wilt rijden dan je navigatietoestel aangeeft. Als je bijvoorbeeld via de 128 naar Moab wilt rijden dan kun je op de kaart kijken hoe dat moet of, al dan niet via Tyre, een routepunt op je navigatietoestel ingeven. Als je alleen maar "blind" op je navigatietoestel afgaat, dan is de kans groot dat je die weg mist. En natuurlijk, om grote afstanden in een zo kort mogelijke tijd te overbruggen is een Interstate heel geschikt. En een Interstate kan ook heel scenic zijn.
Laatst gewijzigd door Old Faithful op 24 jun 2009, 22:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Groet,

Old Faithful
rijocaer
Amerikakenner

Bericht door rijocaer »

Ik gebruik mijn Garmin heel veel. Ben soms op zoek naar een mooi plaatje en ga dan van de hoofdweg af. Zet Garmin aan en rijen maar. Geen gezeur met gingen we hier nu links of rechts en welke kant was die hoofdweg nu al weer.
rijocaer
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Old Faithful schreef: De Interstates noemde ik als voorbeeld om aan te geven dat je ooit anders wilt rijden dan je navigatietoestel aangeeft. Als je bijvoorbeeld via de 128 naar Moab wilt rijden dan kun je op de kaart kijken hoe dat moet of, al dan niet via Tyre, een routepunt op je navigatietoestel ingeven. Als je alleen maar "blind" op je navigatietoestel afgaat, dan is de kans groot dat je die weg mist. En natuurlijk, om grote afstanden in een zo kort mogelijke tijd te overbruggen is een Interstate heel geschikt. En een Interstate kan ook heel scenic zijn.
Daar heb je ook gelijk in. Wij reden de 128 ook toen we van Moab naar Denver reden. Ik had die niet als 'waypoint' ingegeven en TomTom wilde mij inderdaad via de 191 naar Interstate 70 laten rijden. Gelukkig wist ik zelf dat het stuk via de 128 veel mooier was. :D

Roland

Paige
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Paige »

Als je dan toch besluit om een TomTom te kopen, kun je dit het beste in Amerika zelf doen. Aangezien dit vaak goedkoper is dan in nederland en je hebt bovendien gelijk de juiste kaart erop zitten!
liveverslag 2008/9/10 http://www.down2oz.com/blog" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
looydesign
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door looydesign »

Inderdaad, de prijzen daar van de tomtoms zijn veel aantrekkelijker EN je hebt gelijk de goede kaarten. Degene met wie ik naar amerika ga, had al een tomtom dus we hebben pas een kaart van de VS/Canada aangeschaft. 60 euro! En wat denk je, een week later 44.95 :roll:
http://usa2009.looydesign.nl <- verslag vanaf 27 juni 2009
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Njit schreef: Dus je gebruikt hem enkel voor restaurants en om de dichtsbijzijnde winkel te vinden en eventueel de benzinepomp en misschien voor dat afgelegen plekje wat moeilijk te vinden is en... en stiekem gebruik je je hem dus best veel :)

Snap niet dat mensen perse een kaart willen blijven gebruiken . Maar goed, dat zal wel een generatieverschil zijn :)
Niet zo onaardig doen hè Martijn. Dat heeft niets met generatieverschil te maken, zo'n oud mens ben ik nu ook weer niet.
Bovendien gebruik ik in Nederland meestal wel een navigatiesysteem omdat ik daar altijd verdwaal.
Als ik er al één meeneem ben ik niet van plan hem in Amerika "stiekem best veel" te gebruiken want ik vind het veel leuker om zelf kaart te lezen en onderweg nieuwe weggetjes te ontdekken. Voor mij gaat veel van de charme van het rijden verloren als ik zo'n ding aan zet maar dat is heel persoonlijk.
Het lijkt mij ook helemaal niet leuk om alle routes van tevoren al in zo'n ding te zetten. Ik plan wel de globale route maar wij kijken vaak 's avonds pas welke route we precies de volgende dag gaan rijden. Bovendien irriteert zo'n stem me mateloos, zeker als ik van de route afwijk en dat mens me er op aanspreekt en gebiedt om te draaien of zoiets.

En lekker rustig van het landschap genieten doe ik ook hoor, ik zit echt niet de hele tijd op de kaart te kijken. Ik denk trouwens dat je met navigatie ook zelf moet opletten. ik lees regelmatig in reisverslagen dat mensen helemaal verkeerd gestuurd worden door hun navigatiesysteem. Het is mij nog nooit gebeurd dat ik Ger richting een afgrond stuurde.
Matrox schreef:De weg zul je zonder ook wel navigatiesysteem wel vinden, maar als je tijdens een lange rit een beetje zit te vegeteren is het toch wel prettig als een stem even roept dat je er bijna af moet. Als je een afslag voorbij rijdt kan het soms behoorlijk lang duren voor je kunt keren.

Dat kan anders best leuk zijn, zo kom je onverwachts op hele mooie routes.
Wij hadden op onze eerst reis na San diego een afslag gemist. We besloten om door te rijden en kwamen op een hele mooie route terecht die we anders nooit gereden zouden hebben.

Marjon
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Reed gisteren nog dwars door centrum Austin en dan is Tommie voor mij onmisbaar, heb het orientatie gevoel van een blinde schildpad :D Heb vaak in Amerika zonder gereden en Tommie erg gemist. Voorbeeld, je komt 7 uur aan bij je hotel, je vraagt de weg naar de Mall en 2 uur later kom je uit de Mall en opeens is de wereld donker en compleet anders, heb dus heel wat keren moeten zoeken om mijn hotel weer te vinden. Met Tommie zet je hem bij favoriet en je komt zo weer waar je vertrokken bent. Ik moet voor mijn werk veel op pad en zet Tommie meestal op Avoid Highways, heb een hekel aan Interstates.
pushirubiano
Amerikakenner

Bericht door pushirubiano »

k vind het veel leuker om zelf kaart te lezen en onderweg nieuwe weggetjes te ontdekken. Voor mij gaat veel van de charme van het rijden verloren als ik zo'n ding aan zet maar dat is heel persoonlijk.
Het lijkt mij ook helemaal niet leuk om alle routes van tevoren al in zo'n ding te zetten. Ik plan wel de globale route maar wij kijken vaak 's avonds pas welke route we precies de volgende dag gaan rijden. Bovendien irriteert zo'n stem me mateloos, zeker als ik van de route afwijk en dat mens me er op aanspreekt en gebiedt om te draaien of zoiets.

En lekker rustig van het landschap genieten doe ik ook hoor, ik zit echt niet de hele tijd op de kaart te kijken. Ik denk trouwens dat je met navigatie ook zelf moet opletten. ik lees regelmatig in reisverslagen dat mensen helemaal verkeerd gestuurd worden door hun navigatiesysteem.
Eens met Vana hoor! :beerchug: Zo denk ik er ook over.
Groetjes, Ilona

Countdown to Grand Canyon... Rim to River hike
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

vana schreef:
Njit schreef: Snap niet dat mensen perse een kaart willen blijven gebruiken . Maar goed, dat zal wel een generatieverschil zijn :)
Niet zo onaardig doen hè Martijn. Dat heeft niets met generatieverschil te maken, zo'n oud mens ben ik nu ook weer niet.
De meeste mensen snapten wel dat het een kwinkslag was gezien de reacties. Maar blijkbaar viel bij jou dat kwartje niet zo.
Excuses dan als je je aangevallen voelt.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

vana schreef:Voor mij gaat veel van de charme van het rijden verloren als ik zo'n ding aan zet maar dat is heel persoonlijk.
Ik zie niet in waarom de charme van het rijden verloren gaat met een TomTom. Het rijden wordt er echt niet minder van, eerder aangenamer van (geen ruzies bijvoorbeeld... :wink: ). Ik scheld liever op 'Suzan' (mijn computerstem op de TomTom) dan op Marloes. 'Suzan' trekt zich er niets van aan. :mrgreen: :hilarious:

Iedereen plant haar of zijn vakantie op zijn eigen manier. Wat de één minder leuk vindt hoeft een ander niet zo te ervaren. Ik vind het juist erg leuk en handig om de route vooraf te maken en erin te hebben staan. Je moet daarbij natuurlijk wel vooraf kijken hoe je jouw vakantie viert. Laat je het per dag afhangen tot hoever je komt, is het uiteraard niet handig. Maar reis je zoals ons een bepaalde route waarbij je van te voren ook nog eens de nachten vastlegt dan is er niets makkelijker dan 's ochtends de TomTom aan te zetten waarbij alles al voorgeprogrammeerd is.

Roland

Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

"keer om "
"indien mogelijk, keer om alstublieft"

:wink:
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Gelukkig kan de stem van Bonnie, Suzanne of Truus ook gewoon uit (in tegenstelling tot die van de bijrijder :) )
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
demo1987
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door demo1987 »

Njit schreef:Gelukkig kan de stem van Bonnie, Suzanne of Truus ook gewoon uit (in tegenstelling tot die van de bijrijder :) )
Een groot voordeel van TomTom :P

Ik ga over 3.5 weken gewoon lekker met de tomtom rijden maar voor de zekerheid neem ik ook de uitgeprinte routes mee vanuit google maps. Gewoon voor extra zekerheid.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer