Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

4 wheel drive

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
hroolvink
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 30

4 wheel drive

Bericht door hroolvink »

Komende zomer gaan we op vakantie naar o.a. Canyonlands NP en de Badlands. We zijn van plan een 4 wheel drive te huren. Echter zijn we totaal onbekend met een 4 WD. Heeft iemand nog tips?
Mike
Amerikafan

Bericht door Mike »

Niet alle 4WD hebben ook echt 4WD. De goedkopere uitvoeringen van een merk hebben meestal alleen achterwiel aandrijving.

Wat voor tips wil je hebben? :lol:

Je mag niet met een huurauto offroad gaan, in 2000 had ik een chevy blazer gehuurd en een lekke band gekregen door het offroad rijden
maar het verhuur bedrijf had mooi wel een slot om het reserve wiel gedaan !!!! daar sta je dan

:oops:
hroolvink
Amerikafan

Bericht door hroolvink »

Mike,
Bedankt voor je antwoord. We willen ook een Chevrolet Blazer huren. Ik ga er vanuit dat dirt roads toch geen probleem is met een 4wd en dat dit ook mag van de verhuurder. Wat we ons afvragen is hoe we eigenlijk om moeten gaan met een 4wd. Hoe is de bediening? Is dit binnen korte tijd onder de knie te krijgen?
Alvast bedankt.
Mike
Amerikafan

Bericht door Mike »

Wat bedoel je met bediening?
Het is zeker een automaat (met een hendel aan het stuur of een pook in het midden)
Als je al eens een automaat gereden hebt komt alles goed.

Mocht het nat zijn waar je gaat rijden dan hoop ik wel dat de auto echt 4WD is. Ook bij de blazer verkopen ze namelijk 2 wheel drive

Drive Type
2WD (starting @ MSRP $21,055)
4x4 (starting @ MSRP $24,055)

http://www.edmunds.com/video/chevrolet
http://www.chevrolet.com/blazer
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Veel van de 4WD hebben tegenwoordig electronische schakelingen voor 2WD of 4WD, dus er zal een knop in zitten waarmee je dit kunt selecteren.

Je hebt dit meestal alleen nodig als het enorm dik los zand is of als het erg nat is met diepe kuilen. Met hele diepe kuilen of hogere heuvels waar je overheen moet kun je ook nog het sperdifferentieel gebruiken, maar pas op met dat, daar kun je niet constant mee rijden, je moet het inschatten of je met een of meerdere wielen van de grond af gaat komen of gaat slippen, als je dit verdenkt van een klein stuk traject kun je het sperdiffertieel aan zetten (zal ook wel electronisch geregeld zijn tegenwoordig) MAAR NOGMAALS als je voorbij dat stukje bent ZET HET sperdifferentieel DAN WEER UIT anders kon je wel eens een as breken.

Dan hebben we nog het verhaal van hoge en lage gearing, in mijn tijd in het leger heb ik de lage gearing zeggen en schrijven 1 keer MOETEN gebruiken om tegen een steile heuvel met losse stenen op te klimmen! Normaal gesproken is de stelregel, dat wanneer je het sperdifferentieel gaat gebruiken, je ook het beste de lage gearing kunt gebruiken om de meeste Torque (kracht) op de wielen te krijgen! hoe hierbij in de gaten dat je toerental snel zeer hoog is en je veel moet schakelen of gewoon rustig rijden!

Dit is voldoende informatie om je gevaarlijk te maken in off-road condities en je zou eigenlijk een klein lesje moeten hebben van iemand die dit regelmatig doet, want het "kan" best tricky zijn, want ook met een 4WD in lage gearing en sperdiffertieel aan heb ik mensen vast zien staan :shock:

Zoals al verteld willen de verhuurbedrijven natuurlijk niet dat je off-road gaat maar "gewone" dirtroads kunnen ze je niet verbieden natuurlijk en ook die kunnen hier in amerika op sommige plaatsen best "uitdagend" zijn!

Veel plezier,

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
hroolvink
Amerikafan

Bericht door hroolvink »

Richard,

Bedankt voor je uitleg. Moet bekennen dat ik er niet vrolijk van wordt en dat het inderdaad noodzakelijk is me in Nederland al te laten voorlichten.
Thx,

Harrie
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer