Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reizen naar VS met noodpaspoort afgeschaft

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Reizen naar VS met noodpaspoort afgeschaft

Bericht door Njit »

Reizen naar de Verenigde Staten van Amerika is vanaf 1 juli niet langer meer mogelijk met enkel een nooddocument. De VS hebben een namelijk een wijziging in hun toelatingsbeleid doorgevoerd.

In een brief aan de marechaussee, de gouverneur van Aruba en de gouverneur van de Nederlandse Antillen legt staatssecretaris Bijleveld uit wat de wijzigingen precies inhouden. De brief is hier te lezen.

Eerder was het mogelijk om vanuit Nederland naar de VS te reizen zonder visum. Dit komt doordat Nederland partner is van de VS in het "Visa Waiver Program (VWP)". Het reizen zonder visum naar de VS was enkel mogelijk met een electronisch reisdocument, ofwel een paspoort met chip. Dat document moet een aantal biometrische kentekenen bevatten. De uitzondering op deze regel waren de nooddocumenten. Dit zijn voornamelijk de noodpaspoorten die onder strenge voorwaarden worden verstrekt.

Wijziging
Vanaf vandaag is het echter niet meer mogelijk om zonder biometrische chip in je noodpaspoort de VS binnen te komen. Aangezien Nederland, voorlopig nog, geen chips heeft in het noodpaspoort, zijn reizigers verplicht een visum aan te vragen. Met een visum en een noodpaspoort kan men de VS wel bereiken. Een uitzondering op deze regel kan nog wel gemaakt worden door de Consulaat-Generaal. Dit is echter enkel mogelijk in echte noodgevallen, zoals medische en aantoonbaar nijpende humanitaire situaties.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
jdantuma
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reizen naar VS met noodpaspoort afgeschaft

Bericht door jdantuma »

Ik heb een paspoort van Juni 2006, geldig tot 2011. Volgens mij is dit een paspoort zonder chip.
Mag ik hiermee Amerika in? Of moet ik naast de ESTA (aanvraag op internet) nog iets anders regelen?
Ik ben vorig jaar zomer Amerika ook binnen gekomen met m'n huidige paspoort zonder visum oid
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Het gaat om een NOODpaspoort. Degene die jij hebt is een gewoon paspoort. Daarvoor blijft alles hetzelfde, behalve dan de electronische ESTA aanmelding.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jdantuma
Amerika-ontdekker

Bericht door jdantuma »

Corry schreef:Het gaat om een NOODpaspoort. Degene die jij hebt is een gewoon paspoort. Daarvoor blijft alles hetzelfde, behalve dan de electronische ESTA aanmelding.
Okay duidelijk. De reden dat ik zeg is een raar bericht op fok.nl (niet hoogstaande bron ofc), maar daardoor sloegen de twijfels even toe.... ik dank u!
José
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door José »

Gewoon je zaakje op orde hebben..

(of het moet gejat worden op schiphol, dan kan je er niks aan doen..)

Een vriendin van ons was haar paspoort vergeten, en kwam erachter toen we in de trein richting schiphol gingen..
Nu ging het om een vluchtje naar spanje, dus dat was allemaal niet zo'n heel groot probleem, kreeg een nooddocument en kon een vliegtuig later mee..

Maar tijdens het wachten bij de voorziening waar je een noodpaspoort kan krijgen, waren toen een hoop ouders die naar Amerika gingen, waarvan hun kids geen eigen paspoort had. Het was in 2005, dus weet niet of die regel net in ging ofzo. Maar dat is toch dan een slechte voorbereiding of niet?
Reisverslag juni 2009:
http://mark-jose-usa09.reismee.nl

Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

José schreef:Maar tijdens het wachten bij de voorziening waar je een noodpaspoort kan krijgen, waren toen een hoop ouders die naar Amerika gingen, waarvan hun kids geen eigen paspoort had. Het was in 2005, dus weet niet of die regel net in ging ofzo. Maar dat is toch dan een slechte voorbereiding of niet?
zijn zat mensen die dat gewoon niet weten. Veel reisburo's zetten het erbij als je de papieren krijgt. Maar met de online boekingen van vliegtickets zie je dat niet meer.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
José
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door José »

TJa, niet iedereen heeft natuurlijk gehoord van dit forum! :lol:

Ik zou nooit zomaar ergens op vakantie gaan, zonder van allerlei handige informatie te weten..
Maar dat zal per persoon wel verschillen..
Reisverslag juni 2009:
http://mark-jose-usa09.reismee.nl

Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
jdantuma
Amerika-ontdekker

Bericht door jdantuma »

Nou ja ik dacht dus dat ik het voor elkaar had. Reisbureau geinformeerd etc. Moest alelen ESTA regelen online. Netjes brief bij de reisgegevens gekregen om dat te regelen.
Maar als je dan weer zo'n vaag bericht leest op het web, gaan je nekharen toch ffies overeind staan.

Maar na check hier en bij Tui, is alles weer tot rust gekomen :)
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

José schreef:Maar dat is toch dan een slechte voorbereiding of niet?
Ja, eerlijk gezegd wel. Klinkt misschien hard om dat zo te zeggen, maar als je op reis gaat naar een ander land is het jouw eigen verantwoordelijkheid om je van de geldende regels tav dat land op de hoogte te stellen. Op wat voor manier dan ook. Misschien komt het doordat de wereld zoveel kleiner is geworden en dat reizen zoveel gemakkelijker en goedkoper is geworden, maar mensen lijken steeds roekelozer te worden wanneer ze op pad gaan.
"Keep Georgia On Your Mind"
Clint
Amerika-expert

Reizen naar de VS met noodpaspoort afgeschaft

Bericht door Clint »

[edit]
Uhm, volgens mij was ik even blind toen ik dit poste.. Kan een mod dit topic mergen met die van Njit??
Mijn excuses ;)

[/edit]

Reizen naar de Verenigde Staten van Amerika is vanaf 1 juli niet langer meer mogelijk met enkel een nooddocument. De VS hebben een namelijk een wijziging in hun toelatingsbeleid doorgevoerd.

In een brief aan de marechaussee, de gouverneur van Aruba en de gouverneur van de Nederlandse Antillen legt staatssecretaris Bijleveld uit wat de wijzigingen precies inhouden. De brief is hier te lezen.

Eerder was het mogelijk om vanuit Nederland naar de VS te reizen zonder visum. Dit komt doordat Nederland partner is van de VS in het "Visa Waiver Program (VWP)". Het reizen zonder visum naar de VS was enkel mogelijk met een elektronisch reisdocument, ofwel een paspoort met chip. Dat document moet een aantal biometrische kentekenen bevatten. De uitzondering op deze regel waren de nooddocumenten. Dit zijn voornamelijk de noodpaspoorten die onder strenge voorwaarden worden verstrekt.

Wijziging
Vanaf vandaag is het echter niet meer mogelijk om zonder biometrische chip in je noodpaspoort de VS binnen te komen. Aangezien Nederland, voorlopig nog, geen chips heeft in het noodpaspoort, zijn reizigers verplicht een visum aan te vragen. Met een visum en een noodpaspoort kan men de VS wel bereiken. Een uitzondering op deze regel kan nog wel gemaakt worden door de Consulaat-Generaal. Dit is echter enkel mogelijk in echte noodgevallen, zoals medische en aantoonbaar nijpende humanitaire situaties.
Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/113486/- ... chaft.html
Ik moet zeggen dat ik nog nooit een nooddocument nodig heb gehad, en ik het ook nooit nodig hoop te hebben, maar mocht er onverwachts een paar dagen voor vertrek iets met je paspoort gebeuren is dit natuurlijk erg zuur..
Laatst gewijzigd door Clint op 02 jul 2009, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reizen naar de VS met noodpaspoort afgeschaft

Bericht door ned in MO »

Mijn ouders wel. Kwamen 3 dagen voor mijn trouwdag aan met grote vetraging. Moesten in Kansas city overnachten.
Door de stress na het eten de tas aan de stoel laten hangen.
Tas weg met alle documenten, geldelijke giften etc.
Kon ik dat vlak voor mijn trouwdag allemaal oplossen en ik was natuurlijk al een beetje een stresskip :lol:
Gelukkig wel een noodpaspoort kunnen regelen. dat is inmiddels al weer bijna 11 jaar geleden
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Wat ik me afvraag is of je dan wel mag uitreizen met een nooddocument. Stel dat het een kwestie is van visa (/VWP) overstay of uitreizen met nooddocument..
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

dat denk ik wel
Vulpecula
Amerikafan
Partner van: MamaEva
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Nieuw paspoort aanvragen met chip?

Bericht door Vulpecula »

Ik lees zojuist op Nu.nl dat de VS verplicht om een paspoort te hebben met een chip. Dus dat wordt een nieuw paspoort aanvragen voor september. Ik neem namelijk aan dat dit ook geldt voor reizen vanuit Brussel.
Deel reizigers VS dreigt op Schiphol te stranden
Uitgegeven: 3 juli 2009 09:39
Laatst gewijzigd: 3 juli 2009 09:39

SCHIPHOL - De marechaussee op Schiphol waarschuwt vakantiereizigers die deze zomer naar de Verenigde Staten gaan.
De dienst voorziet problemen voor een deel van de reizigers omdat sinds 1 juli iedereen die naar de VS vliegt, van de Amerikaanse overheid opeens over een paspoort met chip moet beschikken.
Als dat niet het geval is, moet men beschikken over een paspoort met chipgeldig visum. Anders komen reizigers de VS niet in en valt de reis al op Schiphol in het water.

Nooddocumenten
De luchtvaartmaatschappij zal in dat geval namelijk het vervoer naar Amerika weigeren. De nieuwe regels zijn volgens woordvoerder Rob Stenacker nog vrij onbekend bij het grote publiek.
Bijkomend probleem is dat nooddocumenten volgens hem in dit geval geen soelaas zullen bieden, omdat ook die niet voorzien zijn van een chip. Een visum voor de VS is ook niet op Schiphol te verkrijgen.

© ANP
* Opmerking moderator - Marco:
Naar aanleiding van dit bericht ontstonden er nogal wat vragen over welk paspoort voldoet om naar de VS te reizen.
Daar ontstond een hele discussie over, die hieronder te lezen is.

Nu blijkt, dat het bericht dat hierover verspreid is door De Telegraaf en het ANP niet juist was.
NU.nl had het bericht overgenomen, maar heeft het inmiddels alweer verwijderd, en een nieuw bericht geplaatst dat het alleen noodpaspoorten betreft.
Alle reguliere paspoorten zijn gewoon geldig om de VS binnen te komen.
Je hebt voor toegang tot de VS dus niet specifiek een paspoort met chip nodig.

Kijk voor het nieuwe bericht op:
http://www.nu.nl/algemeen/2034927/neder ... or-vs.html
2007: LA - Phoenix - Grand Canyon - LV - SF - LA
2009: NY - Philadelphia - DC - Niagara Falls - Boston
2010: LV
2014: NYC - LA - Monument Valley - Zion - Horshoe bend - LV
2017: Pittsburgh - NYC - DC - Nashville
Maak je eigen gratis ticker aan op www.myusaticker.nl
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Nieuw paspoort aanvragen met chip?

Bericht door markro »

Maar kan men in Nederland dan al paspoorten met chip maken?
Ik ben daar wel benieuwd naar.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
mofraweert
Amerika-ontdekker

Bericht door mofraweert »

Ik hoorde het nieuws net ook al in het nieuwsbericht van 10.00 uur. Mijn collega's van de afdeling Burgerzaken zijn op dit moment de zaak aan het nakijken naar aanleiding van mijn tip, maar het ziet er naar uit dat ik maandag voor nieuwe paspoorten uit kan gaan.... :x

Gelukkig vertrek ik pas over twee weken, dus dat kan nog net op tijd geregeld worden (1 week wachttijd voor aflevering).
http://www.moniquecaris.waarbenjij.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
conradm
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Re: Nieuw paspoort aanvragen?

Bericht door conradm »

Ze zijn weer lekekr bezig !!
Het biometrisch paspoort werd op 28 augustus 2006 in Nederland geïntroduceerd(wikipedia)
28 juni van dit jaar voorzien moeten zijn van een elektronische chip met vingerafdrukken.(nu.nl)
voor zover ik kan vinden zijn er momenteel 3 verschillende paspooorten in omloop
  • uitgegeven voor 28-08-2006 zonder biometrische data
  • uitgegeven tussen 28-08-2006 en 31-06-2009 met biometrische data echter zonder vingerafdruk
  • uitgegeven na 31-06-2009 met biometrische data met vingerafdruk
Iemand meer info welk paspoort wel en welke niet mogen.
Bekijk onze reisverslagen en meer op ToerKoe.nl
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

DizzyD
Amerika-newbie

Bericht door DizzyD »

Informatie gevonden op:

http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/id_vi ... rt_req.xml

The passport requirements for VWP applicants who are nationals of these 27 countries:
Andorra, Australia, Austria, Belgium, Brunei, Denmark, Finland, France, Germany*, Iceland, Ireland, Italy, Japan, Liechtenstein, Luxembourg, Monaco, the Netherlands, New Zealand, Norway, Portugal, San Marino, Singapore Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, and the United Kingdom:

October 26, 2005 – Passports issued prior to this date must be machine-readable.
October 26, 2005 – Passports issued on or after this date must have a digital photo.
October 26, 2006 – Passports issued on or after this date must be an e-Passport.

An alternative to these requirements is to apply for a nonimmigrant visa at a U.S. embassy or consulate. For more information, please visit the Department of State website.
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

De kinderen en ik hebben een paspoort zonder chip (april 2006). Dat wordt dus een duur geintje :roll:
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer