Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
fooi aan tourleader
fooi aan tourleader
Ga een Djoser-rondreis maken van NY naar LA met een groep van 13 personen
In de steden hotels, overig camperen. De reis wordt begeleid door een Amerikaanse tourleader, die tevens onze chauffeur is.
Wat is een richtbedrag voor de fooi die je zo iemand geeft op het einde van de reis??
In de steden hotels, overig camperen. De reis wordt begeleid door een Amerikaanse tourleader, die tevens onze chauffeur is.
Wat is een richtbedrag voor de fooi die je zo iemand geeft op het einde van de reis??
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: fooi aan tourleader
Dat regel je meestal met de groep onderling, geen idee wat een goed bedrag is eigenlijk.
- Jostravels
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Ik weet niet wat in de VS normaal is maar in exotischer oorden wordt vaak 1 dollar per dag aangeraden.
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
Ik heb vorig jaar ook een rondreis gemaakt.
Dit moesten wij betalen !
Vergeet ook je gids (ca. $ 5-7 per pers./dag) en chauffeur (ca. $ 4-5 per pers./dag) niet te tippen, indien je tevreden bent over de geleverde service.
Dit moesten wij betalen !
Vergeet ook je gids (ca. $ 5-7 per pers./dag) en chauffeur (ca. $ 4-5 per pers./dag) niet te tippen, indien je tevreden bent over de geleverde service.
2008 : rondreis westkust - 2009 : NY \ LA \ LV - 2010 : LA \ LV \ Springdale - 2011 : LA/LV
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Is dat niet extreem veel? Als je dan 21 dagen weg bent (toch een normale duur voor een reis in de VS), ben je met een gezin met 2 kinderen nog eens meer dan $800 aan fooi kwijt aan enkel de chauffeur en gids?
Als ze zo een bus van 50 pers. bij hebben, dan moet een gids maar een paar maand op een jaar werken.
Als ze zo een bus van 50 pers. bij hebben, dan moet een gids maar een paar maand op een jaar werken.
tell me about it....
ondanks dat we zeer tevreden waren hebben wij het min. aan fooi gegeven...
Ik vond het ook welsiswaar veel geld, maar dat wisten we op voorhand, want stond duidelijk in de brochure vermeld.
ondanks dat we zeer tevreden waren hebben wij het min. aan fooi gegeven...

Ik vond het ook welsiswaar veel geld, maar dat wisten we op voorhand, want stond duidelijk in de brochure vermeld.
2008 : rondreis westkust - 2009 : NY \ LA \ LV - 2010 : LA \ LV \ Springdale - 2011 : LA/LV
-
- Amerika-expert
Als voormalig gids (en wie weet ooit nog eens in de toekomst) was ik altijd blij met fooien. Maar: fooien zijn mooi meegenomen, er "hoeft" niks, want in principe wordt je gewoon betaald door de organisator van de toer.
Meestal gingen mensen (somes letterlijk) met de pet rond en iedereen deed daar wat in, is ook een goede methode.
Ik heb altijd een hekel gehad aan het soort gidsen wat ik wel heb meegemaakt op de rondvaarten in Amsterdam, sommigen waren jarenlang "arme studenten die dat als bijbaantje deden" en niet schroomden om dat te melden.
Nogmaals: de organisator van een toer hoort zijn/haar gidsen en chauffeurs redelijk te betalen, fooien zijn dan een leuk bijverschijnsel.
Een oudere collega heeft me indertijd de wijze raad gegeven om het geld gewoon aan te nemen en zonder te kijken in je broekzak te steken. Dan kun je de mensen nooit kwaad aankijken omdat ze "te weinig" hebben gegeven, of omhelzen omdat ze "te veel" hebben gegeven.
Meestal gingen mensen (somes letterlijk) met de pet rond en iedereen deed daar wat in, is ook een goede methode.
Ik heb altijd een hekel gehad aan het soort gidsen wat ik wel heb meegemaakt op de rondvaarten in Amsterdam, sommigen waren jarenlang "arme studenten die dat als bijbaantje deden" en niet schroomden om dat te melden.
Nogmaals: de organisator van een toer hoort zijn/haar gidsen en chauffeurs redelijk te betalen, fooien zijn dan een leuk bijverschijnsel.
Een oudere collega heeft me indertijd de wijze raad gegeven om het geld gewoon aan te nemen en zonder te kijken in je broekzak te steken. Dan kun je de mensen nooit kwaad aankijken omdat ze "te weinig" hebben gegeven, of omhelzen omdat ze "te veel" hebben gegeven.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
In principe ben ik ook een gids,alleen onder water.Wij hebben ook mensen die een week lang met ons duiken,en wat je na zo'n week krijgt is heel verschillend hoor,soms krijg je 1000 dollar van de hele groep (20 man) en soms krijg je ook helemaal niks....gemiddeld wat wij krijgen na een week is 250 dollar.Dus ik denk dat het niet uitmaakt hoeveel je tipt hoor,als je maar wat geeft.
Denk met jouw werk dat je eigenlijk geld moet meebrengen 

- lelie
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Ik ben ook met Djoser naar Amerika geweest, maar toen hadden we nog een Nederlandse reisbegeleider. Aan het eind van de reis hebben we allemaal ongeveer EUR 20 in een envelop gedaan.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Valt China onder exotischere oorden? Na overleg met de rest van de reisgroep besloten we allen een bedrag van $50/pp te betalen aan de twee gidsen die ons werkelijk op handen hebben gedragen gedurende 2 weken. De groep bestond uit 40 personen. Ik vond het een redelijk bedrag gezien de ontzettende lange uren die onze gidsen maakten.Jostravels schreef:Ik weet niet wat in de VS normaal is maar in exotischer oorden wordt vaak 1 dollar per dag aangeraden.
Ik zou zeggen doe wat je hart je ingeeft.
- Jostravels
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Ik bedoelde landen waar het salaris een stuk lager is dan bij ons of in de VS. Ik vind niet dat je dan ook maar meteen heel weinig moet geven, maar het moet wel een beetje in verhouding zijn met de salarissen. Ik heb het zelf meegemaakt in Cuba en Maleisie. Maar dat was wel een tijdje geleden toen de dollar nog wat meer waard was en mijn portemonee wat leger (student). Ik vind 50 dollar per persoon voor 2 weken eigenlijk wel een mooi bedrag. En ach ja, als je je er zelf maar lekker bij voelt, daar gaat het om toch?Loek schreef:Valt China onder exotischere oorden?
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Lijkt me echt van de zotte inderdaad. Maar als dit gebruikelijk is of wordt, word ik volgend jaar chauffeur op zo'n bus. Waar kan ik me inschrijven?Chi Sin X schreef:Is dat niet extreem veel? Als je dan 21 dagen weg bent (toch een normale duur voor een reis in de VS), ben je met een gezin met 2 kinderen nog eens meer dan $800 aan fooi kwijt aan enkel de chauffeur en gids?
'Niemand zegt aan het eind van zijn leven: Had ik maar wat meer gewerkt.'
- Marjol
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wij kregen dat in 2006 ook als richtlijn, maar vonden het echt belachelijk veel. We hebben toen iets van $25 gegeven aan de eerste reisleidster (voor 1 week) en $50 aan de tweede (voor 2 weken). En dat was dus met z'n tweeën.