Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
citizenship aanvragen?
-
- Amerika-newbie
citizenship aanvragen?
Hallo,
Mijn naam is Eric de Boer. 29 jaar en 3 jaar geleden met een Amerikaanse getrouwd (via een K1 visa). Wij zijn in Philadelphia gaan wonen waar zij vandaan komt. Ons huwelijk bevindt zich momenteel in een crisis, hier iwl ik niet teveel op ingaan, maar het gevoel leeft dat 'de stap'te snel gemaakt is ( we kenden elkaar 6 maanden).
Ook heb ik mijn baan als ingenieur hier verloren enkele maanden terug. Dat heeft de situatie niet bevorderd en we hebben besloten om een break te nemen.
Ik ben nu weer even in NL om op adem te komen en afstand te nemen van alle perikelen. Of onshuwelijk nog te redden is weet ik niet, dit gaan we bij mijn terugkomst bespreken. Daarover wilde ik alhier nog wat praktische informatie over inwinnen.
Ik heb inmiddels een permanent green card ontvangen die tien jaar geldig is (tot 2 feb 2018). Aangezien er geen haast bij was heb ik nog geen aanvraag gedaan om mij tot Amerikaans citizen in te laten schrijven. Maar mocht mijn huwelijk toch ten einde lopen, vroeg ik mij af of ik dan nog wel kans maak om citizen te worden zonder Amerikaans huwelijkspartner te hebben. En mocht dit wel het geval zijn op basis van mijn permanent green card, hoe lang duurt dit proces?
Alvast bedankt voor uw hulp.
gr,
Eric
Mijn naam is Eric de Boer. 29 jaar en 3 jaar geleden met een Amerikaanse getrouwd (via een K1 visa). Wij zijn in Philadelphia gaan wonen waar zij vandaan komt. Ons huwelijk bevindt zich momenteel in een crisis, hier iwl ik niet teveel op ingaan, maar het gevoel leeft dat 'de stap'te snel gemaakt is ( we kenden elkaar 6 maanden).
Ook heb ik mijn baan als ingenieur hier verloren enkele maanden terug. Dat heeft de situatie niet bevorderd en we hebben besloten om een break te nemen.
Ik ben nu weer even in NL om op adem te komen en afstand te nemen van alle perikelen. Of onshuwelijk nog te redden is weet ik niet, dit gaan we bij mijn terugkomst bespreken. Daarover wilde ik alhier nog wat praktische informatie over inwinnen.
Ik heb inmiddels een permanent green card ontvangen die tien jaar geldig is (tot 2 feb 2018). Aangezien er geen haast bij was heb ik nog geen aanvraag gedaan om mij tot Amerikaans citizen in te laten schrijven. Maar mocht mijn huwelijk toch ten einde lopen, vroeg ik mij af of ik dan nog wel kans maak om citizen te worden zonder Amerikaans huwelijkspartner te hebben. En mocht dit wel het geval zijn op basis van mijn permanent green card, hoe lang duurt dit proces?
Alvast bedankt voor uw hulp.
gr,
Eric
-
- Amerika-expert
Re: citizenship aanvragen?
Paar dingen eerst: je bent nu in NL en als je te lang uit de V.S. wegblijft (typisch orde 1 jaar), zonder vooraleerst toestemming van USCIS te vragen, dan verliest je LPR-status geldigheid, "permanent" GC of niet. Verder, als je niet langer getrouwd bent met een Amerikaanse, en je naturaliseert tot USC, dan verlies je je NLschap.
Maar het antwoord is: ja, je kunt USC aanvragen, 90 dagen voordat de 3 jaar om zijn. Getrouwd zijn hoeft dan niet, maar reken wel op vragen gedurende het interview en het is aan de I/O om daar al dan niet lastig over te doen, i.e. om te kijken of het huwelijk destijds wel echt was. De verjaringstermijn voor fraude bij een GC aanvraag is 5 jaar, dus als de I/O bij het interview tot die conclusie komt, dan kan deze je GC innemen.
Tijdsduur van naturalisatie is aan het verbeteren: het doel van USCIS is 5-6 maanden. Vorig jaar was de gemiddelde tijdsduur enorm opgelopen (~14 maanden), omdat in de aanloop naar de verkiezingen het aantal aanvragen bijna verdubbeld was (aldus het 2008 Ombudsman rapport; onzekerheid rondom CIR wetgeving was een ander factor).
Gr., Flipje
Maar het antwoord is: ja, je kunt USC aanvragen, 90 dagen voordat de 3 jaar om zijn. Getrouwd zijn hoeft dan niet, maar reken wel op vragen gedurende het interview en het is aan de I/O om daar al dan niet lastig over te doen, i.e. om te kijken of het huwelijk destijds wel echt was. De verjaringstermijn voor fraude bij een GC aanvraag is 5 jaar, dus als de I/O bij het interview tot die conclusie komt, dan kan deze je GC innemen.
Tijdsduur van naturalisatie is aan het verbeteren: het doel van USCIS is 5-6 maanden. Vorig jaar was de gemiddelde tijdsduur enorm opgelopen (~14 maanden), omdat in de aanloop naar de verkiezingen het aantal aanvragen bijna verdubbeld was (aldus het 2008 Ombudsman rapport; onzekerheid rondom CIR wetgeving was een ander factor).
Gr., Flipje
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Eric, houdt in ieder geval in de gaten dat je niet al te lang uit de VS kunt weg blijven zonder dat je groene kaart in gevaar komt.
Het is een subjectief gegeven, je moet namelijk bewijzen dat je nog steeds in de VS woont. In ieder geval zeker niet langer dan 1 jaar.
http://travel.state.gov/visa/immigrants ... _1333.html
Het is een subjectief gegeven, je moet namelijk bewijzen dat je nog steeds in de VS woont. In ieder geval zeker niet langer dan 1 jaar.
http://travel.state.gov/visa/immigrants ... _1333.html
De antwoorden zijn eigenlijk al hierboven gegeven, maar toch nog even een kleine (wellicht ter overvloede) toevoeging:
Wellicht dat je dit al wist, of wellicht dat het je niets uit maakt. Maar just in case
Als je het Amerikaans staatsburgerschap neemt, en niet meer getrouwd bent met een Amerikaanse vrouw, dan verlies je automatisch het Nederlands staatsburgerschap. De enige mogelijkheid om beiden te behouden is getrouwd te zijn met een Amerikaanse.eric_in_nl schreef:om citizen te worden zonder Amerikaans huwelijkspartner te hebben
Wellicht dat je dit al wist, of wellicht dat het je niets uit maakt. Maar just in case

-
- Amerika-newbie
Dank voor de antwoorden allen.
Het behouden van mijn NL burgerschap is essentieel voor mij.
Toch heb ik het, los van de prive situatie, ontzettend naar mijn zin in de VS. Dus daar wil ik de komende jaren zeker nog blijven. Is het dan misschien wel mogelijk om als gescheiden man elke tien jaar je green card te verlengen?
Of zitten daar ook weer zoveel haken en ogen aan vast -zoals werk - dat het advies is om gewoon beter het USC aan te vragen en nog even getrouwd te blijven. Mischien heeft Jenna dit wel voor mij over nl. hoewel het niet een goede situatie zou zijn voor ons beiden.
Overigens zal ik 15 aug weer naar Philadelphia terugvliegen, dus dat moet geen problemen opleveren.
Het behouden van mijn NL burgerschap is essentieel voor mij.
Toch heb ik het, los van de prive situatie, ontzettend naar mijn zin in de VS. Dus daar wil ik de komende jaren zeker nog blijven. Is het dan misschien wel mogelijk om als gescheiden man elke tien jaar je green card te verlengen?
Of zitten daar ook weer zoveel haken en ogen aan vast -zoals werk - dat het advies is om gewoon beter het USC aan te vragen en nog even getrouwd te blijven. Mischien heeft Jenna dit wel voor mij over nl. hoewel het niet een goede situatie zou zijn voor ons beiden.
Overigens zal ik 15 aug weer naar Philadelphia terugvliegen, dus dat moet geen problemen opleveren.
-
- Amerika-expert
Voor zover ik weet, kun je je groene kaart als je die hebt, gewoon elke tien jaar verlengen. Mits je ten minste twee jaar getrouwd bent geweest en een 'echte' kaart hebt, dus niet die 'conditional.'
Amerikaans staatsburger worden kan een negen maanden (mijn geval, in 2003) of korter, of (veel) langer duren, daar schijnt geen pijl op te trekken zijn op dit ogenblik.
Wie ben ik om jouw raad te geven (ben al 27 jaar met dezelfde vrouw getrouwd, getrouwd NADAT ik op mezelf een groene kaart had gekregen, dat kon indertijd nog redelijk makkelijk). Maar als je het mij zou vragen, zou ik zeggen: neem een besluit of je wel of niet uit elkaar gaat en als je besluit uit elkaar te gaan, blijf dan gewoon in de VS op basis van die groene kaart (als dat een 'echte' is natuurlijk). Bij elkaar blijven alleen om die dubbele nationaliteit te krijgen, lijkt mij niet bepaald prettig.
Amerikaan kun je altijd nog worden, ik heb ook een jaar of 20 zonder problemen met een groene kaart gewoond en gewerkt omdat Nederland die dubbele nationaliteit nog niet had ingesteld.
Je weet nooit wat er in de toekomst gaat gebeuren en wie je tegenkomt (en waar, ik stapte in een taxi in Washington, DC en op de volgende hoek stapte een dame ook in, en dat was dat). Wat in een goed vat verzuurt niet (en soortgelijke zegswijzen uit het Oude Land).
Amerikaans staatsburger worden kan een negen maanden (mijn geval, in 2003) of korter, of (veel) langer duren, daar schijnt geen pijl op te trekken zijn op dit ogenblik.
Wie ben ik om jouw raad te geven (ben al 27 jaar met dezelfde vrouw getrouwd, getrouwd NADAT ik op mezelf een groene kaart had gekregen, dat kon indertijd nog redelijk makkelijk). Maar als je het mij zou vragen, zou ik zeggen: neem een besluit of je wel of niet uit elkaar gaat en als je besluit uit elkaar te gaan, blijf dan gewoon in de VS op basis van die groene kaart (als dat een 'echte' is natuurlijk). Bij elkaar blijven alleen om die dubbele nationaliteit te krijgen, lijkt mij niet bepaald prettig.
Amerikaan kun je altijd nog worden, ik heb ook een jaar of 20 zonder problemen met een groene kaart gewoond en gewerkt omdat Nederland die dubbele nationaliteit nog niet had ingesteld.
Je weet nooit wat er in de toekomst gaat gebeuren en wie je tegenkomt (en waar, ik stapte in een taxi in Washington, DC en op de volgende hoek stapte een dame ook in, en dat was dat). Wat in een goed vat verzuurt niet (en soortgelijke zegswijzen uit het Oude Land).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
En mits je natuurlijk wel kan bewijzen dat je in Amerika woont!Bennogr schreef:Voor zover ik weet, kun je je groene kaart als je die hebt, gewoon elke tien jaar verlengen. Mits je ten minste twee jaar getrouwd bent geweest en een 'echte' kaart hebt, dus niet die 'conditional.'
Eric, dat Nederlandschap, waarom is dat essentieel voor je? Want zelfs al neem je de Amerikaanse nationaliteit aan nadat je bent gescheiden van je vrouw, dan nog is het vrij simpel (dacht ik) om nadien toch terug naar Nederland te verhuizen als je daar toch zin in krijgt.
Ook voor het bekomen van je pensioen of zo dat je in Nederland opgebouwd hebt, is het geen probleem dat je ondertussen Amerikaan bent / in Amerika woont.
Natuurlijk is het ook wel zo dat je gewoon als zijnde Nederlander in Amerika kan blijven wonen op je green card, zonder dat je Amerikaan wordt.
Veel succes nog met het nemen van belangrijke beslissingen!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dit is voor mij, persoonlijk, ook vrij essentieel om te behouden. Over 2-2.5 jaar wil ik mijn citizenship aanvragen, maar ook alleen als ik het kan behouden.kastelke schreef:Eric, dat Nederlandschap, waarom is dat essentieel voor je?
Waarom? Omdat je met de Nederlandse politiek niet weet wat ze in de toekomst weer gaan veranderen. Het lijkt er sterk op dat ze de dubbele nationaliteit echt willen afschaffen, en wie weet hoe ze de regels straks gaan maken als je weer NL'er wilt worden. Daarnaast, als ik NL'er blijf, en weer terug wil, dan kan ik automatisch ook heel gemakkelijk terug. (en dan is er natuurlijk nog een andere reden, dat we een huis in NL willen kopen over een aantal jaar en dan eigenlijk willen pendelen tussen NL en Hawaii, en dat gaat een stuk makkelijker als een van ons een dubbele nationaliteit heeft).
Ik kan me zo voorstellen dat de (politieke) redenen voor hem enigszins gelijk zijn.
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik meen dat dat niet waar is. Als je je Nederlanderschap om wat voor reden dan ook hebt opgegeven en je wilt je daarna weer in Nederland vestigen, dan ben je "gewoon" een buitenlander voor wie alle geldende Nederlandse immigratie- en vestigingsregels gelden. Dat betekent dus dat het behoorlijk lastig zal zijn om aan de vereiste verblijfsvergunningen e.d. te komen. Het feit dat jij in een vroeger leven de Nederlandse nationaliteit hebt gehad, doet dan helemaal niet ter zake. Ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen, want anders betekent staatsburgerschap natuurlijk helemaal niets. (Maar zoals gezegd, ik weet dit niet helemaal zeker...)kastelke schreef:Want zelfs al neem je de Amerikaanse nationaliteit aan nadat je bent gescheiden van je vrouw, dan nog is het vrij simpel (dacht ik) om nadien toch terug naar Nederland te verhuizen als je daar toch zin in krijgt.
Ik mag mij sinds februari 2007 zowel Amerikaans als Nederlands staatsburger noemen (mét verklaring van behoud van Nederlanderschap!), maar ik zou daar, op dat moment tenminste, toch van hebben afgezien als ik daar mijn Nederlanderschap voor had moeten opgeven. Ik zit nu bijna negen jaar in de V.S. en mijn banden met Nederland zijn nog te vers (of in ieder geval niet verwaterd genoeg) om mijn nationaliteit op te geven (ook al houd ik een en ander in Nederland nauwelijks bij). Misschien dat ik daar over een hele tijd anders over denk, maar het leek mij een goed idee om me tot Amerikaan te naturaliseren en tegelijkertijd mijn Nederlandse nationaliteit te behouden, zolang dat nog mogelijk is. Zoals iemand als aangaf, je weet immers nooit of die uitzonderingsregel in Nederland nog 'ns ooit wordt geschrapt en dan ben je op een gegeven moment gedwongen een keuze te maken, terwijl men je dubbele nationaliteit nooit met terugwerkende kracht zal kunnen afnemen.
Succes met je beslissing!
Ron (in Seattle, WA)
http://www.dutchoutpost.us
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
Don't believe everything you think.
-
- Amerika-expert
Voor zover ik weet kun je je als voormalige Nederlander alleen sneller weer terug laten naturaliseren. Je moet dan een baan hebben in Nederland en in Nederland wonen en dan kun je zonder te wachten de koningin vragen om (weer) Nederlander te mogen worden. Je valt daaronder als je meer dan de helft van je schooltijd in Nederland hebt gevolgd, Nederlands spreekt en wat van de vaderlandse geschiedenis weet en zo, geen probleem dus.
En inderdaad: wat je hebt kunnen ze je (hopelijk, want je weet maar nooit als Wilders premier wordt!) is moeilijk af te pakken. Vandaar dat ik een 25 jaar in de VS met een groene kaart die dubbele nationaliteit heb afgewacht voordat ik Amerikaan werd. En de extra moeite om voor de tweede keer een nieuw Nederlands paspoort te krijgen na mijn Amerikaan worden, er graag voor over heb gehad.
Met mijn fonkelnieuwe verklaring van behoud van Nederlanderschap hoef ik trouwens (naar men nu zegt) de volgende keer niet meer door allerlei toestanden. Gewoon dat formuliertje overleggen, oude paspoort inleveren, pasfoto's afgeven, geld betalen en klaar.
En inderdaad: wat je hebt kunnen ze je (hopelijk, want je weet maar nooit als Wilders premier wordt!) is moeilijk af te pakken. Vandaar dat ik een 25 jaar in de VS met een groene kaart die dubbele nationaliteit heb afgewacht voordat ik Amerikaan werd. En de extra moeite om voor de tweede keer een nieuw Nederlands paspoort te krijgen na mijn Amerikaan worden, er graag voor over heb gehad.
Met mijn fonkelnieuwe verklaring van behoud van Nederlanderschap hoef ik trouwens (naar men nu zegt) de volgende keer niet meer door allerlei toestanden. Gewoon dat formuliertje overleggen, oude paspoort inleveren, pasfoto's afgeven, geld betalen en klaar.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hier nog zo een; over 2,5 jaar kan ik mijn USC aanvragen, maar zal daartoe alleen besluiten als ik daarnaast ook mijn Nederlanderschap kan behouden (zeg ik nu dan, je weet nooit hoe de dingen er tegen die tijd voorstaan).jiejie schreef:Dit is voor mij, persoonlijk, ook vrij essentieel om te behouden. Over 2-2.5 jaar wil ik mijn citizenship aanvragen, maar ook alleen als ik het kan behouden.
Waarom? Omdat je met de Nederlandse politiek niet weet wat ze in de toekomst weer gaan veranderen. Het lijkt er sterk op dat ze de dubbele nationaliteit echt willen afschaffen, en wie weet hoe ze de regels straks gaan maken als je weer NL'er wilt worden. Daarnaast, als ik NL'er blijf, en weer terug wil, dan kan ik automatisch ook heel gemakkelijk terug.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-newbie
dank voor de informatie. ik zal is op onderzoek uitgaan over voorwaarden in NL.
continu mijn GC updaten lijkt me eigenlijk de beste en meest eerlijke optie!
continu mijn GC updaten lijkt me eigenlijk de beste en meest eerlijke optie!
- Bandido
- Amerika-expert
Ik vind het lastige, en ook best wel een gewetensvraag. Ik kan pas over een jaar of vier de USC procedure in gang zetten en kan nadat ik voor de NL wet met mijn vriend ben getrouwd volgens de huidige regels dan ook de NL nationaliteit behouden. Maar mocht in NL tegen die tijd de PVV in de regering zitten is het inderdaad zomaar mogelijk dat de hele wetgeving op de schop gaat en ik zal moeten kiezen. Ik denk dat als het puntje bij paaltje komt, ik dan kies voor het Amerikaanse staatsburgerschap en het Nederlandse paspoort laat schieten. Voor mij geldt vooral dat ik nu hier woon ik ook volledig mee wil kunnen doen, dwz: dus ook stemmen en solliciteren voor federale banen. Met een GC (ik weet het, ik klink nu als een verwende kleuter) is het toch een beetje alsof ik voor 95% meetel hier.Dento schreef:Hier nog zo een; over 2,5 jaar kan ik mijn USC aanvragen, maar zal daartoe alleen besluiten als ik daarnaast ook mijn Nederlanderschap kan behouden (zeg ik nu dan, je weet nooit hoe de dingen er tegen die tijd voorstaan).
Maar het is een hele persoonlijke afweging die je moet maken en er is zit bij de meeste neder/Belgische-Amerikanen (mezelf incluis) ook veel emotie bij denk ik.
"Keep Georgia On Your Mind"
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Bandido schreef:ik weet het, ik klink nu als een verwende kleuter

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Klopt naar mijn weten niet helemaal. Een aanvraag op basis van huwelijk met een US citizen, i.e. 3 tot 5 jaar LPR, vereist dat je op dat moment getrouwd bent met een US citizen EN ook daarmee samenwoont. Men zal documentatie moeten overleggen om dit te bewijzen. Voor een aanvraag op basis van 5 jaar LPR status geldt dit niet.FlipjeBTiel schreef:Maar het antwoord is: ja, je kunt USC aanvragen, 90 dagen voordat de 3 jaar om zijn. Getrouwd zijn hoeft dan niet,
- DixieChick
- Amerika-expert
Helemal mee eens.Bandido schreef: Ik denk dat als het puntje bij paaltje komt, ik dan kies voor het Amerikaanse staatsburgerschap en het Nederlandse paspoort laat schieten. Voor mij geldt vooral dat ik nu hier woon ik ook volledig mee wil kunnen doen, dwz: dus ook stemmen en solliciteren voor federale banen. Met een GC (ik weet het, ik klink nu als een verwende kleuter) is het toch een beetje alsof ik voor 95% meetel hier.
Maar het is een hele persoonlijke afweging die je moet maken en er is zit bij de meeste neder/Belgische-Amerikanen (mezelf incluis) ook veel emotie bij denk ik.
Ik vind het zelf ook een lastige overweging.
Maar zelf heb ik wel zoiets van, op het moment dat ik besluit Amerikaans staatsburger te worden (als ik dat doe), en Nederland schaft de wet voor dubbele nationaliteit af, dan is dat jammer voor mijn Nederlandse nationaliteit. Op dat moment is Nederland zo veranderd ten op zichte van hoe ik over dingen als cultuur, nationale identiteit en globalisering denk, dan hoor ik er toch niet meer thuis.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Amerika-expert
Wel, de wet spreekt in de verleden tijd, en alleen relatief t.a.v. het indienen van de aanvraag, niet t.a.v. de naturalisatie zelf: INA 319(a): "during the three years immediately preceding the date of filing his application has been living in marital union with the citizen spouse." Misschien lees ik daar teveel in? Over samenwonen kan ik in de wet niets vinden; wellicht is dat impliciet bedoeld in "marital union".bakker schreef:Klopt naar mijn weten niet helemaal. Een aanvraag op basis van huwelijk met een US citizen, i.e. 3 tot 5 jaar LPR, vereist dat je op dat moment getrouwd bent met een US citizen EN ook daarmee samenwoont.
Yup.bakker schreef:Voor een aanvraag op basis van 5 jaar LPR status geldt dit niet.
Gr., Flipje
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 1978 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-