Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Creditcard, cash of pin?
Creditcard, cash of pin?
Wat is de voordeligste betaalwijze in de US? Ik bedoel waar de minste extra kosten bij komen.
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Het is natuurlijk altijd verstandig om cash bij je te hebben. Ik vind het zelf ook leuker om een tip in cash te geven.
Creditcards worden bijna overal wel geaccepteerd. Erg makkelijk om mee te betalen!
Pinnen raad ik eigenlijk af, want vaak krijg je extra kosten (6 euro ofzo?) als je via een atm machine wilt werken. Ik had trouwens de ervaring dat ik wel geld kon opnemen bij een atm machine, maar ik kon de pas niet gebruiken bij de kassa.(ABN Wereldpas)
Creditcards worden bijna overal wel geaccepteerd. Erg makkelijk om mee te betalen!
Pinnen raad ik eigenlijk af, want vaak krijg je extra kosten (6 euro ofzo?) als je via een atm machine wilt werken. Ik had trouwens de ervaring dat ik wel geld kon opnemen bij een atm machine, maar ik kon de pas niet gebruiken bij de kassa.(ABN Wereldpas)
- Mike
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Pinnen kan heel goed in Amerika met je Wereldpas. Waar de mogelijkheid geboden werd, kon ik overal prima terecht. De kosten zijn overigens EUR 0,15 (+ 1,2% valutakoersopslag) als je betaalt met je Wereldpas van de ABN AMRO Bank en EUR 2,25 (+ 1,2% valutakoersopslag) als je geld opneemt bij een geldautomaat.Michigan schreef:Pinnen raad ik eigenlijk af, want vaak krijg je extra kosten (6 euro ofzo?) als je via een atm machine wilt werken. Ik had trouwens de ervaring dat ik wel geld kon opnemen bij een atm machine, maar ik kon de pas niet gebruiken bij de kassa.(ABN Wereldpas)
Ben het wel met je eens dat een Credit Card erg gemakkelijk is in Amerika. Vooral handig voor het tanken en het betalen van je hotel/motel. Eigenlijk onmisbaar als je op vakantie bent in Amerika.
Roland
-
- Amerikakenner
- SpaceAce
- Amerika-expert
- Partner van: Njit
- Aantal x V.S. bezocht: 16
- Contacteer:
Ik zie juist met de creditcard beter wat ik uitgeef. Dat wil zeggen, met cash zal ik net zoveel uitgeven als met een creditcard. Bedoel, is m'n portomonnee leeg, haal ik weer net zo makkelijk nieuw geld uit de muur.Marceljesse schreef:Waarom?? .... dan zie ik nog een beetje hoeveel ik uitgeef!!!
Maar als ik met de creditcard betaal, heb ik als ik thuis kom een mooi overzichtje van de bank waarop staat wat ik uitgegeven heb (met ook nog eens de wisselkoers erop, zodat ik precies weet hoeveel euro'tjes ik uitgegeven heb).
Met cash hebben we ooit geprobeerd om de bonnetjes te bewaren, maar eenmaal thuis kijk ik daar nooit meer naar.
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Okay, bedankt voor de rectificatie. Misschien de schuld van de kassamedewerker dan, of ik was nooit duidelijk genoeg tegen zeCoyote schreef: Dat ben ik niet helemaal met je eens. Pinnen kan heel goed in Amerika met je Wereldpas. Waar de mogelijkheid geboden werd, kon ik overal prima terecht. De kosten zijn overigens EUR 0,15 (+ 1,2% valutakoersopslag) als je betaalt met je Wereldpas van de ABN AMRO Bank en EUR 2,25 (+ 1,2% valutakoersopslag) als je geld opneemt bij een geldautomaat.
Roland

- Mike
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Mijn creditcard is aan mijn rabopas gelinkt, volgens mij heb ik ook niets extra's betaald als ik met mijn rabopas pinde (deed ik alleen bij ATM machines).GPJ73 schreef:Via de Rabobank betaal je niets (wel koersverschil maar dat geld ook voor creditkaart) voor het pinnen (uit de ATM machine), met je creditkaart pinnen is niet aan te raden. Het is zo ie zo wel handig je pinpas mee te nemen voor als er iets met je creditkaart gebeurt...
Met de creditcard durfde ik niet te pinnen; was veel te bang dat de machine mn pasje inslikte

Creditcard is vrij onmisbaar bij hotelreserveringen. Nadeel vind ik wel weer dat je na een maand pas ziet wat je uitgegeven hebt, of je moet Interpay tussentijds bellen...

-
- Amerikafan
Je moet er wel rekening mee houden dat de banken in Amerika vaak wel kosten berekenen. Als jij een rekening hebt bij bank A en gaat pinnen bij bank B moet je hiervoor vaak betalen. Dit kan $1.50 tot $2.50 zijn. Als je bij je eigen bank pint is het wel gratis.GPJ73 schreef:Via de Rabobank betaal je niets (wel koersverschil maar dat geld ook voor creditkaart) voor het pinnen (uit de ATM machine), met je creditkaart pinnen is niet aan te raden. Het is zo ie zo wel handig je pinpas mee te nemen voor als er iets met je creditkaart gebeurt...
Dus als je hier met je NLse bankpasje aan komt zetten bij een pinautomaat moet je er niet van staan te kijken dat je extra moet betalen.
(ik weet niet of dit in heel Amerika zo is, maar in Vermont dus wel).
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Klopt,VermontGirl schreef:Je moet er wel rekening mee houden dat de banken in Amerika vaak wel kosten berekenen. Als jij een rekening hebt bij bank A en gaat pinnen bij bank B moet je hiervoor vaak betalen. Dit kan $1.50 tot $2.50 zijn.
zo zie ik bij enkele opnames van afgelopen zomer in Amerika, $ 1,50 of $ 2,00 extra bij het opgenomen bedrag staan. Bijv. een opname van $ 140,= komt op mijn afschrift als een opname van $ 142,= te staan.
Je wordt altijd wel gewaarschuwd dat voor deze opnames een "extra fee" berekend wordt.
Roland
- GPJ73
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik heb dit jaar geen meldingen gezien en ook niets extra betaald (SF/Grand Canyon) en het is toch leuk als je 100 dollar pint en maar 80 euro hoeft te betalen...Coyote schreef:Klopt,VermontGirl schreef:Je moet er wel rekening mee houden dat de banken in Amerika vaak wel kosten berekenen. Als jij een rekening hebt bij bank A en gaat pinnen bij bank B moet je hiervoor vaak betalen. Dit kan $1.50 tot $2.50 zijn.
zo zie ik bij enkele opnames van afgelopen zomer in Amerika, $ 1,50 of $ 2,00 extra bij het opgenomen bedrag staan. Bijv. een opname van $ 140,= komt op mijn afschrift als een opname van $ 142,= te staan.
Je wordt altijd wel gewaarschuwd dat voor deze opnames een "extra fee" berekend wordt.
Roland

Maar vorig jaar heb ik dat wel eens gezien in een winkelcentrum maar we gingen gewoon pinnen bij een lokale bank en dan hoefde ik nooit iets meer te betalen.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Ik gebruik altijd alle verschillende manieren. Pinnen is niet echt heel veel duurder en het lijkt me betrouwbaarder dan het gebruiken van een creditcard. Cash betalen vind ik gewoon veel veiliger en ook leuker. Creditcards zijn bij het maken van reserveringen voor van alles en nog wat heel erg handig in Amerika, dus zonder is gewoon lastig. Kaartjes voor baseball via internet of de telefoon, reserveringen voor accomodatie en buskaartjes is allemaal makkelijk met creditcard en anders een beetje lastig.
Noord-Amerika 2001, 2002, 2003, 2004, 2005/2006, 2009, 2011, 2012, 2013, 2016
- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Dit heb ik ook, dus lekker voordelig. Ook de creditcard Gold Partnercard is inbegrepen bij dit pakket en nog wat meer faciliteiten. Kosten EUR 54 per jaar.wiepster schreef:Ik heb een betaalpakket van de Postbank met een creditcard Gold en gratis wereldwijd pinnen.
Ik heb net de afrekeningen binnen van onze beide creditcards en zie dat per transactie 0,11 ct in rekening wordt gebracht, maar verder geen koersopslag o.i.d.
Zoals gezegd is pinnen gratis en ik heb ook een aantal malen "bijgepind" als ik boodschappen deed. Bij heel veel winkels is dat al mogelijk. Ik heb ook graag wat cash omhanden.
Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
-
- Amerika-expert
vraag ik me ook af. m.a.w. worden door de Amerikaanse banken hogere omwisselkosten gehanteerd of juist andersom; iemand daar ervaring mee? en gerelateerd: als je op Schiphol Engelse ponden naar USD om wil wisselen, betaal je eerst kosten voor omwisseling naar euros en dan nog een keer voor omwisseling naar USD? ik heb nog wat ponden over en dacht hier toevallig aan. denk zelf dat het handiger is om dat in de US te doen, maar misschien weet iemand toevallig een goeie tip.AmonRa schreef:En wat is eigenlijk het voordeligst:
Je euro's in Nederland omwisselen naar dollars?
of je geld in USA omwisselen van euro's naar dollars?
(er bij deze vraag vanuitgaande dat er op beide momenten exact dezelfde koers is)
doreen
SEEING IS BELIEVING
- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
In Nederland euro's omwisselen naar dollars is per bank verschillend. Bij ons op het postkantoor kost dat 2% provisie met een minimum van EUR 3,40. Ik neem altijd alleen wat "handgeld" mee (plm $ 200) en pin de rest in Amerika.
Euro's omwisselen in Amerika weet ik niet wat dat kost, maar normaal gesproken is contant geld wisselen in het buitenland altijd ongunstiger dan pinnen. Bovendien ken ik niemand die dat doet (euro's omwisselen in de USA). Lijkt me ook niet slim om met (veel) euro's op zak te lopen.
Marjan
Euro's omwisselen in Amerika weet ik niet wat dat kost, maar normaal gesproken is contant geld wisselen in het buitenland altijd ongunstiger dan pinnen. Bovendien ken ik niemand die dat doet (euro's omwisselen in de USA). Lijkt me ook niet slim om met (veel) euro's op zak te lopen.
Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
Mijn bank (US BANK) charges me 2% om geld te wisselen in het buitenland of betalen met creditcard in het buitenland.doreennicole schreef:vraag ik me ook af. m.a.w. worden door de Amerikaanse banken hogere omwisselkosten gehanteerd of juist andersom; iemand daar ervaring mee? en gerelateerd: als je op Schiphol Engelse ponden naar USD om wil wisselen, betaal je eerst kosten voor omwisseling naar euros en dan nog een keer voor omwisseling naar USD? ik heb nog wat ponden over en dacht hier toevallig aan. denk zelf dat het handiger is om dat in de US te doen, maar misschien weet iemand toevallig een goeie tip.AmonRa schreef:En wat is eigenlijk het voordeligst:
Je euro's in Nederland omwisselen naar dollars?
of je geld in USA omwisselen van euro's naar dollars?
(er bij deze vraag vanuitgaande dat er op beide momenten exact dezelfde koers is)
doreen
Ook $1.50 per transactie voor de ATM machine in het buitenland.
- Nati
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Voor onze reis deze zomer hadden wij cash geld en traveller checks meegenomen.Voor een grote aankoop of om te tanken namen we onze credit card.Maar het handigste en veiligste vonden wij toch de traveller checks in gebruik.Hier in Belgie moet je je handtekening plaatsen bij ontvangst op de bank.Ze werden overal aangenomen in winkels en restaurants nadat ze je paspoort hadden gecontroleerd en je je handtekening nog had gezet .Wij hadden een bedrag van 100 dollar op de checks staan en daar gaf men telkens zonder problemen op terug.Dus zo had je ook cash geld op zak.Op onze volgende reis gaan we zeker meer traveller checks meenemen want wij vonden dit zeer handig in gebruik.Zeker als je weet hoeveel het kost om in de usa geld uit de muur te halen.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wij maken ook nog steeds gebruik van travelers cheques.
Tijdens onze eerste Amerikareizen was er nog geen pin-mogelijkheid en hoewel we nu naast natuurlijk de credit card ook gebruik maken van de pinfaciliteiten blijven we de travelers cheques gebruiken. Grote voordeel is dat je altijd contant geld bij de hand hebt - zoals Nati ook al schreef kun je er gewoon mee betalen, en je krijgt cash terug - en dat dit geld verzekerd is tegen verlies en diefstal. De cheques zijn in coupures van 20, 50 en 100 dollar te krijgen dus ook heel goed te gebruiken voor kleinere betalingen.
Voordeel is ook dat je een groot bedrag in eens wisselt, dus je hebt maar een keer transactiekosten.
Een extra reden voor ons om de travelers cheques te gebruiken is dat wij een dollarrekening hebben (bij ABNAmro), en op momenten dat wij de koers aantrekkelijk vinden (zoals vorig jaar december, voor 0,77!) kopen we een hoeveel dollars in. Dit nemen we dan voor onze vakantie op in de vorm van travelers cheques. Je kunt natuurlijk mis gokken, maar gezien de huidige koersontwikkeling hebben we er nog geen spijt van gehad.
Wat me ook brengt op de oorspronkelijke vraag; het zal allemaal wel wat uitmaken qua kosten, maar de belangrijkste factor is de koers, dus als je daar iets mee kunt verdienen is dat mooi meegenomen.
Marianne
Tijdens onze eerste Amerikareizen was er nog geen pin-mogelijkheid en hoewel we nu naast natuurlijk de credit card ook gebruik maken van de pinfaciliteiten blijven we de travelers cheques gebruiken. Grote voordeel is dat je altijd contant geld bij de hand hebt - zoals Nati ook al schreef kun je er gewoon mee betalen, en je krijgt cash terug - en dat dit geld verzekerd is tegen verlies en diefstal. De cheques zijn in coupures van 20, 50 en 100 dollar te krijgen dus ook heel goed te gebruiken voor kleinere betalingen.
Voordeel is ook dat je een groot bedrag in eens wisselt, dus je hebt maar een keer transactiekosten.
Een extra reden voor ons om de travelers cheques te gebruiken is dat wij een dollarrekening hebben (bij ABNAmro), en op momenten dat wij de koers aantrekkelijk vinden (zoals vorig jaar december, voor 0,77!) kopen we een hoeveel dollars in. Dit nemen we dan voor onze vakantie op in de vorm van travelers cheques. Je kunt natuurlijk mis gokken, maar gezien de huidige koersontwikkeling hebben we er nog geen spijt van gehad.
Wat me ook brengt op de oorspronkelijke vraag; het zal allemaal wel wat uitmaken qua kosten, maar de belangrijkste factor is de koers, dus als je daar iets mee kunt verdienen is dat mooi meegenomen.
Marianne
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 36 Reacties
- 8079 Weergaves
-
Laatste bericht door Timothy555
-