Generalisaties kloppen nooit: wat ik hier mensen zie opnoemen en zich afvragen of dat 'de amerikaanse man' is, heb ik in het verleden geregeld aangetroffen in 'de Nederlandse man'.
Maar om voor de gein nog maar eens een omschrijving van een amerikaanse man aan dit draadje toe te voegen, hier komt-ie.
Mijn echtgenoot heeft ook enkele jaren alleen gewoond en moest dus wel alles zelf doen. Wel was het een 'mannenhuishouden' wat betreft details als de kleur van de wanden (in het huis getrokken en nooit geverfd, 'ik ben toch kleurenblind'

), nog steeds de vloerbedekking van de oude bewoners, simpele luxaflexjes voor de ramen. Maar wel allemaal schoon (ja, zelfs de luxaflex). Sterker nog, dat is zijn taak: ik heb een pesthekel aan luxaflex ('horizontale lamellen', pardon) omdat ze stoffig worden en moeilijk schoon te maken zijn, en hij wilde ze graag houden. Nou, dan maak je ze ook maar zelf schoon eens in de zoveel tijd. Geen probleem, vind-ie, en hij doet het ook nog.
Ik werk door omstandigheden maar op halve kracht sinds ongeveer een jaar, en het grootste gedeelte van het huishouden doe ik. Ik ben nu eenmaal meer thuis en heb er meer de gelegenheid voor. Daarnaast is het zo dat manlief zich vooral bezig houdt met de nog steeds noodzakelijke verbeteringen/verbouwingen aan huis en omliggende tuin, garage etc.. Dus terwijl hij de basement aan het aftimmeren is, kook ik het eten... vind ik logisch en nog helemaal zo'n slechte verdeling niet.
Als ik mijn zin deed zou ik het liefst thuisblijfmoeder worden. Ik vind het juist leuk om te zorgen voor een schoon, gezellig warm nest voor man en kid(s) en zou het helemaal niet erg vinden om daar nog meer tijd aan te besteden. Hoewel mijn man gerust wat in het huishouden doet krijgt hij er vaak de kans niet voor: als hij 's morgens zegt 'vanavond ga ik denk ik dit of dat even doen' denk ik meestal hee goed idee, en heb ik het overdag al gedaan.

Niet omdat ik vind dat hij het niet goed doet, maar omdat hij me op een idee heeft gebracht. Ja ik weet het, slecht van mij en ik probeer het af te leren.
Hij moet er ook niet aan wennen, want als ik wel weer meer ga werken moet hij het niet verleerd zijn, haha! Ik roep nl. wel heel hard dat ik best thuisblijfmoeder wil zijn, maar ik weet ook dat ik dat niet lang zou volhouden - ik heb gewoon meer contacten nodig op allerlei niveaus. Bovendien heb ik daar geen dure studie voor gedaan, en vind ik mijn beroep veel te leuk!
O sorry, dit ging over mannen en niet over mij... haha. Nou wellicht toch interessant om te lezen. Hopelijk.