Oh.. haha, ik had dan beter kunnen zeggen 'op sommige HC's zijn het locals' heheUSA2004 schreef:De HC in Raleigh is Nederlandsjiejie schreef:Als ze Nederlands spraken wel ja, maar de mensen op de HC's zijn allemaal locals
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Nieuwe regels verlenging Nederlands paspoort!
Re: Nieuwe regels verlenging Nederlands paspoort!
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
De HC in Denver is nederlands. Hij heet Max Peeters.
-
- Amerika-expert
Heb net mijn paspoortaanvraag afgerond. Moest naar New York, waar we getrouwd zijn en waar als je zelf even langsloopt (city clerk, county clerk, secretary of state) de hele zaak in 2 uur geregeld is, als je dat per post wilt doen kan het een twee maanden duren!
Bij het consulaat waren ze druk aan het boren om de vingerafdrukkenapparaatjes op de (marmeren) balie te zetten. Vandaar dat de receptioniste toen ik dinsdagochtend langskwam meteen riep dat ik donderdag terug moest komen. Ik heb haar ervan kunnen overtuigen dat ik mijn vliegreis geboekt had voordat bekend werd dat het consulaat een paar dagen dicht ging en had gelukkig de naam van de dame die over paspoorten en zo gaat, gekregen en had met haar gebeld en ge-emaild.
Hoewel ik niet meer weet of dat echt moet, had ik het paspoort van mijn Amerikaanse vrouw meegenomen, maar goed ook, want dat wilden ze zien, en ik was vergeten een 'utility bill' (rekening van de telefoon, gas en elektra of zo, waar je naam EN je adres op staan) mee te nemen. Maar gelukkig accepteerde ze mijn rijbewijs (waar ook mijn adres op staat). Ze maakte van alles kopieen, ik heb dus alle mooie stempels en (gouden) zegels weer mee terug gekregen.
Totaal: $133,50, inclusief verzenden met FedEx, waarvoor ik het 'tracking' nummer kreeg, kan dus over een twee weken gaan kijken waar het zit.
Ik krijg nu ook een 'bewijs van behoud van Nederlanderschap' wat overigens niet eens een briefje is, maar een formulier dat ze invullen. Ik blijf dat vreemd vinden: een formuliertje bewijst meer dat je Nederlander bent, dan een officieel paspoort. Maar goed, het zij zo.
Ik hoorde overigens dat er blijkbaar plannen zijn om de hele dubbele nationaliteiten toestand weer op te heffen. Maar als je die twee nationaliteiten hebt, kunnen ze je dat niet meer afnemen, hoorde ik. Ik merk het wel, voorlopig ben ik gedekt.
Bij het consulaat waren ze druk aan het boren om de vingerafdrukkenapparaatjes op de (marmeren) balie te zetten. Vandaar dat de receptioniste toen ik dinsdagochtend langskwam meteen riep dat ik donderdag terug moest komen. Ik heb haar ervan kunnen overtuigen dat ik mijn vliegreis geboekt had voordat bekend werd dat het consulaat een paar dagen dicht ging en had gelukkig de naam van de dame die over paspoorten en zo gaat, gekregen en had met haar gebeld en ge-emaild.
Hoewel ik niet meer weet of dat echt moet, had ik het paspoort van mijn Amerikaanse vrouw meegenomen, maar goed ook, want dat wilden ze zien, en ik was vergeten een 'utility bill' (rekening van de telefoon, gas en elektra of zo, waar je naam EN je adres op staan) mee te nemen. Maar gelukkig accepteerde ze mijn rijbewijs (waar ook mijn adres op staat). Ze maakte van alles kopieen, ik heb dus alle mooie stempels en (gouden) zegels weer mee terug gekregen.
Totaal: $133,50, inclusief verzenden met FedEx, waarvoor ik het 'tracking' nummer kreeg, kan dus over een twee weken gaan kijken waar het zit.
Ik krijg nu ook een 'bewijs van behoud van Nederlanderschap' wat overigens niet eens een briefje is, maar een formulier dat ze invullen. Ik blijf dat vreemd vinden: een formuliertje bewijst meer dat je Nederlander bent, dan een officieel paspoort. Maar goed, het zij zo.
Ik hoorde overigens dat er blijkbaar plannen zijn om de hele dubbele nationaliteiten toestand weer op te heffen. Maar als je die twee nationaliteiten hebt, kunnen ze je dat niet meer afnemen, hoorde ik. Ik merk het wel, voorlopig ben ik gedekt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Je bedoeld dat het dadelijk niet meer mogelijk is om twee nationaliteiten te bezitten? Gadverdamme, zul je net zien, als ik straks over een jaar of 2-3 een Amerikaans paspoort kan krijgen, dan moet ik of mijn NL paspoort afstaan, of gewoon geen US citizen wordenBennogr schreef:Ik hoorde overigens dat er blijkbaar plannen zijn om de hele dubbele nationaliteiten toestand weer op te heffen. Maar als je die twee nationaliteiten hebt, kunnen ze je dat niet meer afnemen, hoorde ik. Ik merk het wel, voorlopig ben ik gedekt.

lol, terwijl ik bovenstaand aan het schrijven was kreeg ik post van het consulaat in LA, mijn nieuwe paspoort... wel raar overigens, het zou naar het HC gestuurd worden, waar ik het dan weer op zou halen (voor het geval dat, ze zijn soms niet echt fijn bezig bij Fedex).
-
- Amerika-expert
Volgens mijn zegspersoon zou dat pas rond 2013 ter sprake komen. Maar wie dan leeft, die dan zorgt, misschien is Nederland dan zo wakker geworden, dat wij 'landverraders' (want zo worden we toch te vaak gezien) toch Nederlander kunnen blijven.
"Voordeel" van je Nederlandse paspoort kwijtraken: je kunt dan een hogere 'security clearance' aanvragen, zodat je iets grotere geheimen zou mogen zien. Met een geldig buitenlands paspoort is zo'n clearance' niet mogelijk.Zelfs niet met een Nederlands paspoort, terwijl wij toch het land zijn dat de langste vriendschappelijke betrekkingen heeft met de VS.
En terwijl wij toch vaak betrouwbaarder zijn dan de hoge FBI baas, die voor de Russen spioneerde, of het Amerikaanse echtpaar dat zo onder de indruk was van Fidel Castro, dat ze jaren voor Cuba gespioneerd hebben. Dat waren geboren en getogen Amerikanen!
"Voordeel" van je Nederlandse paspoort kwijtraken: je kunt dan een hogere 'security clearance' aanvragen, zodat je iets grotere geheimen zou mogen zien. Met een geldig buitenlands paspoort is zo'n clearance' niet mogelijk.Zelfs niet met een Nederlands paspoort, terwijl wij toch het land zijn dat de langste vriendschappelijke betrekkingen heeft met de VS.
En terwijl wij toch vaak betrouwbaarder zijn dan de hoge FBI baas, die voor de Russen spioneerde, of het Amerikaanse echtpaar dat zo onder de indruk was van Fidel Castro, dat ze jaren voor Cuba gespioneerd hebben. Dat waren geboren en getogen Amerikanen!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Ziet er dus naar uit dat ik nog net binnen de boot val en een dubbel paspoort zou moeten kunnen krijgen? Mooi 
Mijn NL paspoort opgeven is niet iets waar ik momenteel echt op zit te wachten, geheimen, groot of klein, maken me niet zoveel uit. Het gaat me puur om het gemak wat ik kan hebben met twee paspoorten, zoals zowel in de VS als in de EU wonen zonder dat men er een probleem van maakt

Mijn NL paspoort opgeven is niet iets waar ik momenteel echt op zit te wachten, geheimen, groot of klein, maken me niet zoveel uit. Het gaat me puur om het gemak wat ik kan hebben met twee paspoorten, zoals zowel in de VS als in de EU wonen zonder dat men er een probleem van maakt

Ik zit momenteel te wachten op paspoorten voor het hele gezin. We hebben ruim 2 weken geleden de trip naar Miami gemaakt op 1 dag heen en weer...ongeveer 9 uren rijden in totaal als we geen files hadden gehad, maar daar kan je bij Miami niet op rekenen dus deden we er nog langer over.
Onze paspoorten waren nog niet verlopen maar een medewerker v/d ambassade zei al tegen ons dat er weleens kinder ziekten konden zijn met de nieuwe apparatuur dus hadden we besloten om maar eerder ze aan te vragen.
Gelukkig hadden we de pasfoto's laten maken vlakbij de ambassade want 2 van onze gezins leden moesten de foto's opnieuw laten maken en weer terug naar de ambassade. Hun hoofd was een tikkeltje te klein voor het paspoort...volgens de fotograaf is Nederland het enige land in Europa met zulke moeilijke eisen en hij snapt ook niet dat het een verenigd Europa is als niet alle foto eisen hetzelfde zijn.
Verder ging het wel makkelijk en waren ze erg vriendelijk. Ik had wel iets meer verwacht v/d ambassade dan een klein hokje met 2 loketten. Wat ik erg vreemd vond was dat voor ons minder jarig kind we een geboorte uitreksel moesten hebben. Later zag ik dat het op de website stond, maar aan de tel. had niemand het me verteld en ik had er over heen gelezen. Blijkbaar had de ambassade er ook geen erg in want we werden 2 dagen later gebeld dat ze het nodig hadden. Ik zei nog dat ik het vreemd vond want als je kind erbij is, met zijn oude paspoort, en in persoon, waarom dan nog een geboorte akte voor hem en niet voor ons allen...is het bezit van een Nederlands paspoort niet genoeg bewijs dat je geboren bent...is het pas bewijs genoeg als je volwassen bent, want dan ben je blijkbaar wel geboren. Bovendien waren beide ouders aanwezig en hebben we beiden moeten tekenen....het zal wel weer iets Nederlands zijn...sommige landen hebben niet eens een officeel geboorte bewijs of asiel zoekers claimen dat ze hem niet hebben...
Onze paspoorten waren nog niet verlopen maar een medewerker v/d ambassade zei al tegen ons dat er weleens kinder ziekten konden zijn met de nieuwe apparatuur dus hadden we besloten om maar eerder ze aan te vragen.
Gelukkig hadden we de pasfoto's laten maken vlakbij de ambassade want 2 van onze gezins leden moesten de foto's opnieuw laten maken en weer terug naar de ambassade. Hun hoofd was een tikkeltje te klein voor het paspoort...volgens de fotograaf is Nederland het enige land in Europa met zulke moeilijke eisen en hij snapt ook niet dat het een verenigd Europa is als niet alle foto eisen hetzelfde zijn.
Verder ging het wel makkelijk en waren ze erg vriendelijk. Ik had wel iets meer verwacht v/d ambassade dan een klein hokje met 2 loketten. Wat ik erg vreemd vond was dat voor ons minder jarig kind we een geboorte uitreksel moesten hebben. Later zag ik dat het op de website stond, maar aan de tel. had niemand het me verteld en ik had er over heen gelezen. Blijkbaar had de ambassade er ook geen erg in want we werden 2 dagen later gebeld dat ze het nodig hadden. Ik zei nog dat ik het vreemd vond want als je kind erbij is, met zijn oude paspoort, en in persoon, waarom dan nog een geboorte akte voor hem en niet voor ons allen...is het bezit van een Nederlands paspoort niet genoeg bewijs dat je geboren bent...is het pas bewijs genoeg als je volwassen bent, want dan ben je blijkbaar wel geboren. Bovendien waren beide ouders aanwezig en hebben we beiden moeten tekenen....het zal wel weer iets Nederlands zijn...sommige landen hebben niet eens een officeel geboorte bewijs of asiel zoekers claimen dat ze hem niet hebben...
- Bandido
- Amerika-expert
Het is in Miami ook geen ambassade, maar een consulaat. En sowieso zijn diplomatieke posten lang niet altijd groot, in de meeste landen werken er hooguit vier Nederlanders.bentlebee schreef:Ik had wel iets meer verwacht v/d ambassade dan een klein hokje met 2 loketten.
"Keep Georgia On Your Mind"
-
- Amerika-newbie
Hallo allemaal, Ik lees dat in NY een NL paspoort aangevraagd kan worden maar weten jullie misschien wat er precies gevraagd wordt? Mijn broer is een amerikaan en sinds 2005 woon ik ook hier met mijn amerikaanse vriendin, mijn paspoort loopt af in maart 2010. ik ben in 2005 gewoon hierheen gevlogen en gebleven, ben dus "overstayed" zoals het heet gellof ik en heb dus geen US visum. kan het zijn dat ik daardoor geweigerd word om mijn paspoort te verlengen of te verniewen? vragen ze naar hoe je hier woont, wat je doet en hoe je de huur betaalt? kan iemand me wat meer over vertellen? alvast bedankt.
David
David
-
- Amerika-expert
Ik heb mijn paspoort 2x hier in de VS verlengd, maar dat was niet in NY. Evenwel verwacht ik dat de procedure overal hetzelfde is: je moet een geldige verblijfsvergunning tonen (GC, I-94, of visum).
Gr., Flipje
Gr., Flipje
@macdavids21: voor een paspoort verlenging in NY kun je hier de benodigde informatie terugvinden: http://www.cgny.org/article.asp?articleref=AR00000181EN
je bent verplicht om een geldige verblijfstitel (visum, gc, paspoort) te tonen als je je Nederlandse paspoort wilt verlengen.
Bel ze echter en leg de situatie uit. Het zijn erg aardige mensen op het kantoor in New York en wellicht is er wel een oplossing te vinden.
Bel ze echter en leg de situatie uit. Het zijn erg aardige mensen op het kantoor in New York en wellicht is er wel een oplossing te vinden.
Aan de andere kant, even een, misschien wat overbodige, vraag (ik ben nu eenmaal nieuwsgierig). Hoe komt het dat je een paspoort wilt hebben? Op het moment dat je de VS zal verlaten, zal je een lange ban krijgen. Je bent al zeker 4 jaar in overstay, dus terug mogen komen naar de VS zal niet meer mogen als je eenmaal het land verlaat. Ben je van plan het land te verlaten? Of wil je gewoon een paspoort 'just in case'?
Ik lees net in dit RNW artikel dat alleen consulaten die minstens 500 paspoorten per jaar afgeven gekozen zijn om de nieuwe apparatuur te krijgen.
De verantwoordelijke minister van Buitenlandse zaken, Maxime Verhagen, kunt u ook informeren over de overlast die u van deze maatregel ondervindt via Twitter.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Yep ik heb het ook gelezen en vind het, eerlijk gezegd, een ontzettend stomme reden. Er zijn hier honderden Nederlanders, maar wellicht niet genoeg voor 500 aanvragen per jaar.. ze houden er geen rekening mee dat de mensen hier nu duizenden euro's per aanvraag moeten uitgeven. Ik vind het, en blijf erbij, een idiote regeling en ik zie niet in waarom er voor remote-area's, zoals Hawaii en Alaska, niet iets geregeld kan worden. Desnoods in samenwerking met consulaten van andere landen uit Europa, uiteindelijk zijn alle aanvragen dadelijk toch volgens de Europese regels.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hebben jullie een soort van expat-vereniging die opkomt voor de rechten van Nederlanders die in het buitenland wonen?
In Belgie hebben wij Vlamingen in de Wereld, zij zouden onmiddellijk in gang schieten bij een dergelijke gang van zaken. Ze hebben goede linken met de overheid, en lobbyen heel wat af!
In Belgie hebben wij Vlamingen in de Wereld, zij zouden onmiddellijk in gang schieten bij een dergelijke gang van zaken. Ze hebben goede linken met de overheid, en lobbyen heel wat af!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Voor zover ik weet hebben we zoiets niet. Zou wel mooi zijn om zoiets te hebben ja. Voorlopig moeten we het met de Nationale Ombudsman doen denk ik.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
FWIW (For what it's worth) vind ik het ook werkelijk idioot, dat er niet via de post een nieuw paspoort kan worden aangevraagd! Niet alleen moet het paspoort in Nederland iedere vijf jaar vernieuwd worden (tegen tien jaar in de VS), maar nu ook zo moeilijk doen! Ik weet,dat de Belgen het gewoon kunnen opsturen. Verenigd Europa? Nog lang niet!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Bandido
- Amerika-expert
Ik heb ook eens gekeken wat voor reacties er kwamen op andere fora over dit probleem. En veel Nederlanders in Nederland lijken zoiets te hebben van: "jullie moesten zo nodig emigreren, dus als jullie nog steeds een paspoort willen hebben, dan draaien jullie daar zelf maar voor op". Echt bespottelijk.
"Keep Georgia On Your Mind"
Inderdaad ja, of men vindt dat je maar de nationaliteit van het andere land aan moet nemen. Net alsof dat zo gemakkelijk gaat, als je er uberhaupt al voor in aanmerking komt!
Ik heb gelukkig net een nieuw paspoort, maar ik ga ook aardig wat tijd en geld kwijt zijn om het te verlengen de volgende keer
.
Ik heb gelukkig net een nieuw paspoort, maar ik ga ook aardig wat tijd en geld kwijt zijn om het te verlengen de volgende keer

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 2391 Weergaves
-
Laatste bericht door MBA93x
-
- 6 Reacties