Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
NL spreken tegen kind in openbaar onbeleefd?
Re: NL spreken tegen kind in openbaar onbeleefd?
Mijn man is ook Nederlands, dus dat scheelt misschien.
Dora
Dora
Dat is eigenlijk een van de redenen dat mijn vrouw een beetje Nederlands aan het leren is. We hebben het erover gehad, en ze wilde mijn taal al leren, maar ze is er ook overtuigd van dat het dan gemakkelijker voor ons kind zou zijn om het te leren, plus ze leert het zelf beter op die manier als we dat als taal thuis gebruiken en ze weet waar ik het over heb als ik iets tegen ons kind zou zeggen (en natuurlijk mijn moeder vind dat fijn, kan ze ook eens praten met mijn vrouw (kan ze al wel maar ze is erg onzeker over haar Engels)).Bennogr schreef:Mijn ervaring is dat het moeilijk is om Nederlands spreken vol te houden, zeker als je de enige in het gezin bent (en je maar 1 kind hebt, zodat ze niet Nederlands gebruiken om met het andere kind te vechten om de aandacht van pa!).
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Dat scheelt zeker. Rick heeft zichzelf Nederlands aangeleerd en spreekt het met de kinderen. Ik ben ervan overtuigd, dat dat er zeker toe heeft bijgedragen, dat zij Nederlands met ons spreken.dora schreef:Mijn man is ook Nederlands, dus dat scheelt misschien.
Dora
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ze hebben op de Wereldexpat site/radio nederland wereldomroep (had dat niet korter gekunt? Haha), een stuk over tweetalig opvoeden en stotteren: http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article ... -stotteren
-
- Amerika-ontdekker
Dit is een leuk onderwerp! Het lijkt erop dat de meesten hier op het forum het er over ens zijn dat het niet per-ze onbeleefd hoeft te zijn een vreemde taal te spreken in het openbaar. Ik zie zelf ook niet hoe dat bezwaarlijk is, tenzij je binnen een conversatie met iemand tussendoor in een andere taal spreekt. Eenieder die zich wel aan het 'moeten' horen van een buitenlandse taal stoort zal zeker problemen met mij hebben. Ik spreek, ook in Nederland, engels met mijn vrouw, en hier in de VS praat ik Nederlands tegen mijn zoontje.
Ik denk dat veel mensen, net als ik, alle goede voornemens hebben bij de geboorte van een kind om van begins af Nederlands tegen hem/haar te spreken. Ik moet hier bekennen dat dat voor mij helaas een stuk moeilijker is dan ik had gedacht. Ik spreek al geruime tijd niet meer regelmatig Nederlands, tegen mijn vrouw spreek ik ook Engels. In de praktijk hoor ik mijzelf toch vaak naar het Engels over gaan als ik tegen mijn kleine jongen praat. Hij is zelf nog veel te jong om te praten, dus wat voor invloed het verder op hem heeft moet ik nog maar afwachten. Zijn opa en oma zullen zeker niet toestaan dat hij straks alleen Engels spreekt.
Gelukkig ken ik wel wat bemoedigende voorbeelden. Ik ben in Chile bij iemand te gast geweest die zelf Amerikaan was en dus Engels sprak, maar die met een Nederlandse getrouwd was. De kinderen waren totaal drie-talig! Met pa spraken ze Engels, met Ma Nederlands, en van hun vrienden en op school leerden ze al snel beter Spaans dan hun ouders.
Ik zal zelf blijven proberen zoveel mogelijk Nederlands tegen mijn kleine jongentje te spreken, en ik hoop dat hij mijn talenknobbel heeft geerfd.
Trouwens, over talenknobbels gesproken. Mijn ervaring is dat het gemakkelijker is nieuwe talen te leren als je van vroegs af aan meerdere talen hebt geleerd. Als je tenminste met talen bezig blijft. tegelijkertijd is mij altijd een talenknobbel toegekend, vooral omdat het anderen in mijn familie een stuk minder gemakkelijk af ging met talen op school. Dus wat heeft de sterkste invloed? Nature, of Nurture?
Ik denk dat veel mensen, net als ik, alle goede voornemens hebben bij de geboorte van een kind om van begins af Nederlands tegen hem/haar te spreken. Ik moet hier bekennen dat dat voor mij helaas een stuk moeilijker is dan ik had gedacht. Ik spreek al geruime tijd niet meer regelmatig Nederlands, tegen mijn vrouw spreek ik ook Engels. In de praktijk hoor ik mijzelf toch vaak naar het Engels over gaan als ik tegen mijn kleine jongen praat. Hij is zelf nog veel te jong om te praten, dus wat voor invloed het verder op hem heeft moet ik nog maar afwachten. Zijn opa en oma zullen zeker niet toestaan dat hij straks alleen Engels spreekt.
Gelukkig ken ik wel wat bemoedigende voorbeelden. Ik ben in Chile bij iemand te gast geweest die zelf Amerikaan was en dus Engels sprak, maar die met een Nederlandse getrouwd was. De kinderen waren totaal drie-talig! Met pa spraken ze Engels, met Ma Nederlands, en van hun vrienden en op school leerden ze al snel beter Spaans dan hun ouders.
Ik zal zelf blijven proberen zoveel mogelijk Nederlands tegen mijn kleine jongentje te spreken, en ik hoop dat hij mijn talenknobbel heeft geerfd.
Trouwens, over talenknobbels gesproken. Mijn ervaring is dat het gemakkelijker is nieuwe talen te leren als je van vroegs af aan meerdere talen hebt geleerd. Als je tenminste met talen bezig blijft. tegelijkertijd is mij altijd een talenknobbel toegekend, vooral omdat het anderen in mijn familie een stuk minder gemakkelijk af ging met talen op school. Dus wat heeft de sterkste invloed? Nature, of Nurture?
- Bandido
- Amerika-expert
Ik vind dat altijd erg bijzonder, dat de Amerikaanse partner dat doet. Mijn vriend leert ook Nederlands, al is het nog lang niet vloeiend, maar ik vind het erg in hem te prijzen dat hij die moeite doet. Gemakkelijk is het namelijk niet, zeker niet als je zelf niet in NL woont. Maar hij vindt het belangrijk om die connectie met mijn thuisland te houden en (simpele) gesprekken met mijn familie en vrienden kan begrijpen.Petra/VS schreef:Dat scheelt zeker. Rick heeft zichzelf Nederlands aangeleerd en spreekt het met de kinderen.
"Keep Georgia On Your Mind"
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Een interessant artikel over het belang van het vroeg aanleren van een tweede taal voor kinderen. Ik vind het opvallend, dat er steeds meer studies worden gedaan over twee- of meertaligheid.
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Bedankt Petra, leuk artikel! Opvallend vind ik het overigens niet dat er meer studie gedaan wordt. Nu via internet en infrastructuur steeds meer mensen en talen mixen is het belangrijk hoe het zit met de talen en het aanleren van een vreemde taal.Petra/VS schreef:Een interessant artikel over het belang van het vroeg aanleren van een tweede taal voor kinderen. Ik vind het opvallend, dat er steeds meer studies worden gedaan over twee- of meertaligheid.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel mensen hier in Nederland zich er niet aan storen als een Marokkaanse moeder geen Nederlands spreekt met haar kinderen in het openbaar,maar Marokkaans.
Zijn we dan ook zo tolerant en voorstander van tweetalige opvoeding, of vinden we het toch onprettig en onbehoorlijk?
Volgens mij moet je juist in het openbaar Engels spreken met je kinderen, en thuis Nederlands, als je ze tweetalig wilt opvoeden.
(overigens, ik ben een groot voorstander van twee- of meertalig opvoeden, dat is echt iets waar een kind zijn hele leven lol van heeft!)
Zijn we dan ook zo tolerant en voorstander van tweetalige opvoeding, of vinden we het toch onprettig en onbehoorlijk?
Volgens mij moet je juist in het openbaar Engels spreken met je kinderen, en thuis Nederlands, als je ze tweetalig wilt opvoeden.
(overigens, ik ben een groot voorstander van twee- of meertalig opvoeden, dat is echt iets waar een kind zijn hele leven lol van heeft!)
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Het probleem van alleen thuis de minderheidstaal spreken is, dat het kind dan leert, dat jij ook best Engels kunt (of welke taal de hoofdtaal van een land ook is) en daardoor vaak de minderheidstaal niet terugspreekt. Nu hebben Marokkaanse kinderen meer gelegenheid in Nederland om Marokkaans ook buitenshuis te spreken, dan onze kinderen dat met Nederlands hebben, maar het is wel iets om in overweging te nemen. Het is ook de reden, dat wij wel Nederlands spreken onderling, ook buitenshuis. Hoewel we daar toen de kinderen klein waren strenger mee waren, dan nu. Nu ze tieners zijn spreken ze gewoon Nederlands terug, maar het is nog steeds, merk ik, heel makkelijk om gewoon maar op Engels over te gaan.
- Bandido
- Amerika-expert
Ik persoonlijk heb daar geen enkel probleem mee, het zal ook helpen om verbonden te blijven met die culturele achtergrond en het kunnen blijven communiceren met familie in het thuisland. Er is alleen 1 maar: het Arabisch moet in mijn ogen een tweede taal blijven. En dat is waar het vaak met immigranten uit bv Marokko en Turkije misgaat en de kinderen dus onvoldoende het Nederlands beheersen. Daardoor een leerachterstand kunnen oplopen en vervolgens zelfs moeite zullen ondervinden om een baan (op niveau) te vinden.Pete.Z schreef:Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel mensen hier in Nederland zich er niet aan storen als een Marokkaanse moeder geen Nederlands spreekt met haar kinderen in het openbaar,maar Marokkaans.
"Keep Georgia On Your Mind"
Wij wonen al jaren in Florida en er is een mengelmoes van cultures...en talen. Niemand stoort zich eraan als we Nederlands praten met elkaar, al doen we het op een beleefde manier. Als we met Engels talige praten , spreken we zelden of nooit Nederlands. Soms bij een kassa wel als we staan te wachten en dan wordt er vaak gevraagd welke taal het is of dat we Duits zijn....
We zijn er inmiddels wel aangewend dat er toch vele mensen zijn die Nederlands verstaan en vaak op tijden dat je het niet verwacht....gelukkig praten we nooit over ander in het bijzijn van andere dus hebben we ons nooit ongemakkelijk gevoelt. Wij wonen in de Tampa area waar toch veel minder toeristen komen als in Orlando, waar als je gaat winkelen net Europa is....en wij het niet zo leuk vinden aangezien je kan zien dat de meeste toch wat onbeleefder zijn....duwen, kleine kinderen omver lopen en niets in de gaten hebben...geen sorry, echt meer de Europesche mentaliteit...sorry dat ik het zeg, maar de Amerikanen zijn toch wat geduldiger...althans hier, niet in NY...
We zijn er inmiddels wel aangewend dat er toch vele mensen zijn die Nederlands verstaan en vaak op tijden dat je het niet verwacht....gelukkig praten we nooit over ander in het bijzijn van andere dus hebben we ons nooit ongemakkelijk gevoelt. Wij wonen in de Tampa area waar toch veel minder toeristen komen als in Orlando, waar als je gaat winkelen net Europa is....en wij het niet zo leuk vinden aangezien je kan zien dat de meeste toch wat onbeleefder zijn....duwen, kleine kinderen omver lopen en niets in de gaten hebben...geen sorry, echt meer de Europesche mentaliteit...sorry dat ik het zeg, maar de Amerikanen zijn toch wat geduldiger...althans hier, niet in NY...

Ik stoor me er nooit aan als andere mensen in het openbaar hun eigen taal spreken. Waarom zou ik? Misschien heeft het er mee te maken dat ik altijd in grote steden heb gewoond maar ik ben er zo aan gewend om allerlei talen om me heen te horen. Valt mij echt niet meer op. Ik vind het juist leuk als mensen meerdere talen spreken. Ik ben zelf ook tweetalig (Nederlands/Frans) opgegroeid en zou beide talen graag aan mijn kinderen mee willen geven tzt. Mocht ik in een Engelssprekend land/gebied wonen dan is het ook fantastisch als ze er ook nog engels bij kunnen leren. Hoe meer talen hoe beter.
Ik ken een gezin uit Senegal in Londen. Zij hebben ook een aantal jaar in Nederland gewoond en nu dus in Londen. Hun kinderen spreken vloeiend Frans, Nederlands, Engels en Woloof (nationale taal in senegal, spelling is misschien niet goed). Daarnaast zijn ze moslim en gaan de kinderen ook naar Arabische les zodat ze de koran kunnen lezen in het Arabisch. Dat kunnen ze ook al heel aardig lezen en verstaan hoewel het spreken nog wat moeite kost. Echt fantastisch. Die kinderen zijn straks gewoon vloeiend vijf talig.
Ik ken een gezin uit Senegal in Londen. Zij hebben ook een aantal jaar in Nederland gewoond en nu dus in Londen. Hun kinderen spreken vloeiend Frans, Nederlands, Engels en Woloof (nationale taal in senegal, spelling is misschien niet goed). Daarnaast zijn ze moslim en gaan de kinderen ook naar Arabische les zodat ze de koran kunnen lezen in het Arabisch. Dat kunnen ze ook al heel aardig lezen en verstaan hoewel het spreken nog wat moeite kost. Echt fantastisch. Die kinderen zijn straks gewoon vloeiend vijf talig.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Interessant blijft het zeker, maar dat neemt niet weg dat deze info echt stokoud is. Hetzelfde verhaal (of althans met deze strekking) staat in de syllabus die ik 28 jaar geleden tijdens mijn studie al gebruikte en die nu nog ergens in een oude verhuisdoos moet liggen.Petra/VS schreef:Een interessant artikel over het belang van het vroeg aanleren van een tweede taal voor kinderen. Ik vind het opvallend, dat er steeds meer studies worden gedaan over twee- of meertaligheid.
Wat ik dan weer opvallend vind is dat het erop lijkt dat deze onderzoekers niet uitgebreid de moeite hebben genomen te kijken wat er al aan informatie beschikbaar is voordat ze onder de noemer 'new research' aan het onderzoeken gingen wat allang onderzocht is.
Misschien omdat dat de literatuur van toen (nog) niet zo makkelijk te googelen is?
Dat moet echt geweldig zijn.Ik ken een gezin uit Senegal in Londen. Zij hebben ook een aantal jaar in Nederland gewoond en nu dus in Londen. Hun kinderen spreken vloeiend Frans, Nederlands, Engels en Woloof (nationale taal in senegal, spelling is misschien niet goed). Daarnaast zijn ze moslim en gaan de kinderen ook naar Arabische les zodat ze de koran kunnen lezen in het Arabisch. Dat kunnen ze ook al heel aardig lezen en verstaan hoewel het spreken nog wat moeite kost. Echt fantastisch. Die kinderen zijn straks gewoon vloeiend vijf talig.
'Niemand zegt aan het eind van zijn leven: Had ik maar wat meer gewerkt.'
Ik vind het juist goed dat kinderen op jonge leeftijd een tweede taal leren.
Ik kreeg pas Engels toen ik 12 was en heb er veel moeite voor moeten doen om uit eindelijk mijn VWO examen te halen.
Ik merk wel dat als je met mensen spreek die geen Nederlands kunnen dat je Engels snel vooruit gaat.
Daarom ben ik ook wel voor het tweetalig havo/vwo. Men krijgt dan de helft van de vakken in het Engels.
Ik stoor me in het algemeen niet aan mensen die in het openbaar een andere taal spreken.
Waar ik me wel aan stoor zijn mensen die zich hier vestigen en weigeren ook maar een woord Nederlands (of tenminste engels) te spreken.
Ik vind dat je je moet aanpassen aan het land waar je woont, het is toch te zot dat er moeders zijn in Nederland die hun zoon van 6 mee naar de dokter moeten nemen omdat mevrouw anders niet weet wat de dokter zegt.
Nou moet ik wel zeggen dat bij ons in de gemeente iedereen gratis op inburgering moet (ook al woon je al meer dan 15 jaar in Nederland). daar wordt verwacht dat je een bepaald niveau hebt voor je er mee stopt en anders moet je het zelf voor de kosten opdraaien. Nou moet ik zeggen dat er hier in het dorp vrijwel geen allochtonen wonen. En de meeste die er wonen komen voor een huwelijk.
Ik kreeg pas Engels toen ik 12 was en heb er veel moeite voor moeten doen om uit eindelijk mijn VWO examen te halen.
Ik merk wel dat als je met mensen spreek die geen Nederlands kunnen dat je Engels snel vooruit gaat.
Daarom ben ik ook wel voor het tweetalig havo/vwo. Men krijgt dan de helft van de vakken in het Engels.
Ik stoor me in het algemeen niet aan mensen die in het openbaar een andere taal spreken.
Waar ik me wel aan stoor zijn mensen die zich hier vestigen en weigeren ook maar een woord Nederlands (of tenminste engels) te spreken.
Ik vind dat je je moet aanpassen aan het land waar je woont, het is toch te zot dat er moeders zijn in Nederland die hun zoon van 6 mee naar de dokter moeten nemen omdat mevrouw anders niet weet wat de dokter zegt.
Nou moet ik wel zeggen dat bij ons in de gemeente iedereen gratis op inburgering moet (ook al woon je al meer dan 15 jaar in Nederland). daar wordt verwacht dat je een bepaald niveau hebt voor je er mee stopt en anders moet je het zelf voor de kosten opdraaien. Nou moet ik zeggen dat er hier in het dorp vrijwel geen allochtonen wonen. En de meeste die er wonen komen voor een huwelijk.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 1117 Weergaves
-
Laatste bericht door Jules40
-
- 11 Reacties