Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikanen en autorijden!
Re: Amerikanen en autorijden!
Als we hier een keer ijzel hebben zie je een hoop auto's van de weg glijden want je krijgt hier het rijbewijs met 5 minuten door het dorp rijden met een vaart of 30. Ik rij dus ook altijd defensief want erg veel Amerikanen kunnen niet zo best autorijden en dan heb je nog van die 70plussers in hun RV van 40 foot op normaal rijbewijs 

-
- Amerika-expert
Als ik op tijd kan remmen, dan heb ik dus voldoende afstand gehouden, nietwaar?Loek schreef:Misschien wat meer afstand houden?
Je bedoelt dat ik extra afstand moet houden om de figuur achter mij in bescherming te nemen? Ja, dat doe ik ook, aangezien ik regelmatig in een kleinere auto rijd, dus ik ben normaliter de klos in een botsing. Evengoed let een fatsoenlijke bestuurder op wat er een aantal auto's voor hem gebeurd, en niet slechts 1 auto, en kan dus zelf afdoende afstand houden onafhankelijk van hoeveel afstand de auto voor hem neemt, denk je ook niet?Loek schreef:Dan heb je meer tijd om te reageren en hoef je niet "in de ankers" waardoor een ander weer op jouw klapt.
Waar heb je het over? Als ik niet zo hard rem, dan plak ik tegen de auto voor mij. Zet ik de auto, door hard te remmen, 10 cm achter de auto voor mij, dan ben ik voor mijn gevoel goed bezig. Maar daarmee ben ik nog niet veilig: achter mij zit Loek, die vindt dat ik voldoende ruimte voor zowel mijzelf alsook voor hem moet openlaten, omdat hij zo graag in mijn knalpijp kruipt. Daarom zet ik de auto in zo'n geval op de vluchtstrook: dan sta ik achter de auto waar ik achter reed, en staat Loek met z'n neus parallel aan mijn auto in plaats van met z'n neus in mijn kofferbak.Loek schreef:Misschien dacht die persoon achter jou ook wel dat jij een brokkenpiloot was omdat je zo hard remt.
En ik wil alleen maar zeggen dat je dan voor jezelf spreekt.Loek schreef:Ik wil alleen maar zeggen dat we alleen de fouten van een ander zien, maar niet merken hoe ons rijgedrag op ander overkomt.

Gr., Flipje
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dus jij bent je altijd 100% bewust van je rijgedrag? Mooi zo! Jij maakt nooit ongemerkt een fout waar een ander van schrikt en jij zelf niets van merkt? Als een ander een fout maakt in het verkeer, merk ik vaak aan de rest van hun gedrag dat ze helemaal niet eens in de gaten hebben dat ze een fout maakten. Dat zijn mensen die denken dat ze "prima" autorijden. Ik ga er maar vanuit dat dat mij ook weleens overkomt, en ik probeer mijzelf maar even over mijn ergernis heen te zetten. Beter voor mijn bloeddruk, en minder kans op road rage. Ik zie het als "paying forward" als ik een keer onbewust iets stoms doe en het verder niet merk.FlipjeBTiel schreef:En ik wil alleen maar zeggen dat je dan voor jezelf spreekt.Loek schreef:Ik wil alleen maar zeggen dat we alleen de fouten van een ander zien, maar niet merken hoe ons rijgedrag op ander overkomt.Niemand die ooit z'n duim naar jou opsteekt, "sorry" naar je toezwaait, of "Great driving!" roept?
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Eigenlijk, nee, maar heel weinig, in ieder geval. Maar ik heb dat zelf wel moeten doen en ik ben echt wel een goede chauffeuse. Ik rijd al bijna dertig jaar schuldvrij (is dat hoe je dat in Nederland noemt), maar ik heb echt wel domme fouten gemaakt. Laatst nog stond ik per ongeluk voorgesorteerd in de "right turn only" baan van een weg hier dichtbij, terwijl ik dacht, dat die ook voor rechtdoor was (is niet heel duidelijk aangegeven daar, maar dan nog, ik zat fout). Ik sneed dus, ongemeend, de auto in de baan naast mij, die ook rechtdoor wilde, af. Die gaf een korte toeter, maar mijn zwaaitje van "sorry" was gelukkig genoeg, terwijl ik een flink ongeluk had kunnen veroorzaken. Ik wil maar zeggen, dat die persoon nu waarschijnlijk denkt, dat die buitenlanders uit NL niet kunnen rijdenFlipjeBTiel schreef:En ik wil alleen maar zeggen dat je dan voor jezelf spreekt. Niemand die ooit z'n duim naar jou opsteekt, "sorry" naar je toezwaait, of "Great driving!" roept?

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Duim niet nee, wel soms een andere vinger... 

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-expert
Ja. Kwestie van regels stellen, b.v. er wordt niet gepraat als we voor een stoplicht, bij een afslag, invoegstrook, of in de file staan. Ik reageer ook nooit als mijn vrouw "Kijk daar eens!" riep (verleden tijd, ze heeft het tenslotte afgeleerd). Met mensen achter je die hun schoenen strikken terwijl de auto voor je op de rem gaat, en wetende dat op mijn leeftijd verkeer doodsoorzaak numero uno is, dan kun je toch niet anders.Loek schreef:Dus jij bent je altijd 100% bewust van je rijgedrag?
Niet sinds ik doorheb hoe Amerikanen rijden: ik heb in het begin een paar keer gehad dat Amerikanen bepaalde NLse dingen niet verwachten (b.v. afslaan terwijl een toegemoetkomende auto hetzelfde doet, en je allebei een 2-baans weg indraait; Amerikanen denken dan dat er onvoldoende ruimte is, ondanks dat er dus 2 rijstroken zijn; zie hierboven over bochtjes nemen). Evenwel wacht ik nog op de toeter van Petra of de vinger van Dennis en dan mag je mij anders verklaren.Loek schreef:Jij maakt nooit ongemerkt een fout waar een ander van schrikt en jij zelf niets van merkt?

Gr., Flipje
Naar mij steekt men regelmatig de duim omhoog, dacht eerst vanwege mijn voorbeeldige rijgedrag, maar kan ook vanwege mijn Harley zijnDento schreef:Duim niet nee, wel soms een andere vinger...

-
- Amerika-expert
Aha! Dus dat is het, ik snapte laatst echt absoluut niet waarom een auto ineens op de rem ging toen we allebei de grote weg opdraaiden. Was echt plenty ruimte want 2 baans en met mijn kleine Dodge Caravan pas ik echt wel gewoon op de rijbaan zonder aan alle kanten uit te steken. Met schoonpapa's grote Ford truck zou ik wat voorzichtiger zijn met dat soort bochten.FlipjeBTiel schreef:Niet sinds ik doorheb hoe Amerikanen rijden: ik heb in het begin een paar keer gehad dat Amerikanen bepaalde NLse dingen niet verwachten (b.v. afslaan terwijl een toegemoetkomende auto hetzelfde doet, en je allebei een 2-baans weg indraait; Amerikanen denken dan dat er onvoldoende ruimte is, ondanks dat er dus 2 rijstroken zijn; zie hierboven over bochtjes nemen). Evenwel wacht ik nog op de toeter van Petra of de vinger van Dennis en dan mag je mij anders verklaren.Loek schreef:Jij maakt nooit ongemerkt een fout waar een ander van schrikt en jij zelf niets van merkt?
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat klinkt niet als ontspannen autorijden, maar als constant doodsangsten uitstaan achter het stuur....FlipjeBTiel schreef: Ja. Kwestie van regels stellen, b.v. er wordt niet gepraat als we voor een stoplicht, bij een afslag, invoegstrook, of in de file staan. Ik reageer ook nooit als mijn vrouw "Kijk daar eens!" riep (verleden tijd, ze heeft het tenslotte afgeleerd). Met mensen achter je die hun schoenen strikken terwijl de auto voor je op de rem gaat, en wetende dat op mijn leeftijd verkeer doodsoorzaak numero uno is, dan kun je toch niet anders.
Gr., Flipje

- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Laat ik het zo zeggen, ik vind dat de gemiddelde Amerikaan 'vriendelijk' rijdt.Loek schreef:Valt het jullie dan niet op dat het merendeel wel redelijk goed en netjes rijdt?
Ondanks de soms drukke stukken snelwegen in de steden gaat het er in het algemeen vriendelijk aan toe. Daar zou men in Nederland een voorbeeld aan kunnen nemen met z'n aggressieve weggedrag.

Roland
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 9
FlipjeBTiel schreef:Ja. Kwestie van regels stellen....Loek schreef:Dus jij bent je altijd 100% bewust van je rijgedrag?
Niet sinds ik doorheb hoe Amerikanen rijden...Loek schreef:Jij maakt nooit ongemerkt een fout waar een ander van schrikt en jij zelf niets van merkt?
Het mag inmiddels bekend worden verondersteld dat zo'n 80 procent van de automobilisten van zichzelf vindt dat hij/zij een goede chauffeur of toch minstens beter dan gemiddeld is. Weinig mensen zijn zich bewust van de fouten die ze zelf maken in het verkeer. Zoals Loek terecht stelt: "Als een ander een fout maakt in het verkeer, merk ik vaak aan de rest van hun gedrag dat ze helemaal niet eens in de gaten hebben dat ze een fout maakten."Petra/VS schreef:Maar ik heb dat zelf wel moeten doen en ik ben echt wel een goede chauffeuse.
Natuurlijk is het mooi als je je zo bewust mogelijk probeert te zijn van wat je doet in het verkeer, maar 100% bewust? Volstrekt onmogelijk. Niet alleen voor Flipje, maar voor iedereen. Vroeg of laat komt er een moment waarop je even niet bij de les bent, hoe hard je het ook probeert te voorkomen. Als er op dat moment iets onverwachts gebeurt kun je zomaar de klos zijn en als het goed afloopt heb je geboft dat de andere bestuurder op dat moment wel gefocust was. Heb je écht nooit een narrow escape gehad waarbij je dacht 'waar kwam die nou vandaan'?
Dat Flipje meent te weten dat hij nooit ongemerkt fouten maakt is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk maar niet zeker niet uniek.
Ter illustratie:
Jaren terug werd in Groningen in het kader van de invloed van alcohol op rijgedrag een onderzoek gedaan waarbij deelnemers een gesloten traject moesten rijden waarbij ze aan moesten geven wanneer ze een riskante situatie opmerkten.
Eerst nuchter, later met een oplopende hoeveelheid alcohol genuttigd. Voorspelbaar was dat naarmate het promillage bij de deelnemers opliep, ze ook minder situaties opmerkten.
Interessanter vond ik echter dat de deelnemers ook in volkomen nuchtere toestand een groot percentage van de situaties domweg gemist had (zo'n 5 tot 10 procent dacht ik) en dat ze zonder uitzondering zelf dachten dat ze alles opgemerkt hadden. Daar werd in het artikel weliswaar losjes overeen gestapt maar als iets voor mij wel een eye-opener was, was het juist dat gegeven en vooral de rotsvaste overtuiging van de deelnemers dat zij alles perfect gedaan hadden.
Natuurlijk, bij die anderen is dat zo. Niet bij jullie. En ondertussen in een ander topic vertellen dat je zelf je kinderen rijles geeftPetra/VS schreef:Ik heb trouwens een beetje moeite met het lacherig afdoen van het verkrijgen van het rijbewijs hier. Misschien is dat in sommige staten nog een eitje, maar hier in Virginia bijvoorbeeld zeker niet.

Laatst gewijzigd door Matrox op 24 jul 2009, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
'Niemand zegt aan het eind van zijn leven: Had ik maar wat meer gewerkt.'
-
- Amerikakenner
Ik had hierbij inderdaad ook acuut het beeld van de rij-instructeur uit de film "Happy, go lucky" op mijn netvliesPete.Z schreef:Dat klinkt niet als ontspannen autorijden, maar als constant doodsangsten uitstaan achter het stuur....FlipjeBTiel schreef: Ja. Kwestie van regels stellen, b.v. er wordt niet gepraat als we voor een stoplicht, bij een afslag, invoegstrook, of in de file staan. Ik reageer ook nooit als mijn vrouw "Kijk daar eens!" riep (verleden tijd, ze heeft het tenslotte afgeleerd). Met mensen achter je die hun schoenen strikken terwijl de auto voor je op de rem gaat, en wetende dat op mijn leeftijd verkeer doodsoorzaak numero uno is, dan kun je toch niet anders.
Gr., Flipje![]()

- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Misschien is het JUIST wel lastiger omdat ouders hun eigen kinderen rijles geven. Maar dat zal wel in dezelfde categorie liggen als Homeschooling...Matrox schreef:Natuurlijk, bij die anderen is dat zo. Niet bij jullie. En ondertussen in een ander topic vertellen dat je zelf je kinderen rijles geeftPetra/VS schreef:Ik heb trouwens een beetje moeite met het lacherig afdoen van het verkrijgen van het rijbewijs hier. Misschien is dat in sommige staten nog een eitje, maar hier in Virginia bijvoorbeeld zeker niet..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat heeft mij altijd wel verbaasd, dat ouders zelf rijles geven?
Gezellig al je eigen fouten doorgeven aan de volgende, het lijkt mij juist iets dat door een echte leraar beter gedaan kan worden.
Gezellig al je eigen fouten doorgeven aan de volgende, het lijkt mij juist iets dat door een echte leraar beter gedaan kan worden.
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Lijkt mij ook raar. Bedoel, die ouders hebben hun rijopleiding gehad toen ze een jaar of 18 waren. Voor de meesten is dat al een hele poos geleden.
Sinds die tijd is er een hoop veranderd. Andere verkeersregels, drukker, andere verkeersinzichten etc..
Maar ja, die 80% die vind dat ze een goede chaufeur/chaufeusse zijn zullen ook wel vinden dat ze prima les kunnen geven
Sinds die tijd is er een hoop veranderd. Andere verkeersregels, drukker, andere verkeersinzichten etc..
Maar ja, die 80% die vind dat ze een goede chaufeur/chaufeusse zijn zullen ook wel vinden dat ze prima les kunnen geven

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
-
- Amerika-ontdekker
Ik vind het rijgedrag in de VS toch altijd wel lekker relaxed. Het kan ook te maken hebben met waar je bent natuurlijk, ik denk dat het op Manhattan een stuk minder relaxed rijden is dan in pak m beet Simi Valley etc bij LA.
Ik blijf me erover verbazen dat iedereen altijd netjes op z'n beurt wacht bij van die 4-wegs kruisingen met zo'n first come, first go principe. Niemand piept voor. Zoiets zou in Nederland nooit kunnen.
Wat ik wel minder vind, is dat het "ritsen" een begrip is wat 9 op de 10 Amerikanen niet lijken te kennen. Invoegen op een snelweg is voor mijn gevoel het enige moment dat alle aardigheid ver te zoeken is.
Ik blijf me erover verbazen dat iedereen altijd netjes op z'n beurt wacht bij van die 4-wegs kruisingen met zo'n first come, first go principe. Niemand piept voor. Zoiets zou in Nederland nooit kunnen.
Wat ik wel minder vind, is dat het "ritsen" een begrip is wat 9 op de 10 Amerikanen niet lijken te kennen. Invoegen op een snelweg is voor mijn gevoel het enige moment dat alle aardigheid ver te zoeken is.
-
- Amerikakenner
Lijkt me dat de meeste auto's ook geen dubbele bediening zullen hebben. Tóch wel makkelijk als je als leraar even in kunt grijpen.Njit schreef:Lijkt mij ook raar. Bedoel, die ouders hebben hun rijopleiding gehad toen ze een jaar of 18 waren. Voor de meesten is dat al een hele poos geleden.
-
- Amerikakenner
Op Manhattan sta je toch alleen maar stil, en dan nog meestal in een taxi ook?Forumgebruiker schreef:...ik denk dat het op Manhattan een stuk minder relaxed rijden is dan in pak m beet Simi Valley etc bij LA.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Voor ze het rijbewijs krijgen, moeten ze ook tien uur met een rijinstructeur rijden hier in Virginia. Tegen de tijd, dat ze het rijbewijs hebben, hebben ze 50 uur rijervaring. Het is ook veel makkelijker rijden in een automaat, natuurlijk.Pete.Z schreef:Dat heeft mij altijd wel verbaasd, dat ouders zelf rijles geven?
Ik vind je manier van discussieren niet prettig, het geeft me het gevoel, dat je me uitlachtMatrox schreef:Natuurlijk, bij die anderen is dat zo. Niet bij jullie. En ondertussen in een ander topic vertellen dat je zelf je kinderen rijles geeftPetra/VS schreef:
Ik heb trouwens een beetje moeite met het lacherig afdoen van het verkrijgen van het rijbewijs hier. Misschien is dat in sommige staten nog een eitje, maar hier in Virginia bijvoorbeeld zeker niet.

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Het blijkt dat in de stedelijke gebieden mensen lastiger hun rijbewijs krijgen, hier dus 10 minuten door het dorp, dus je kan er vanuit gaan dat veel Amerikanen een stuk minder goed auto rijden dan een Nederlander met 30 lessen en een moeilijk examen. Dat men vaak slecht rijd merk je als het slechter weer word, er word heel snel langzaam gereden en hier doet men bij noodweer ook de verlichting van de auto vaak niet aan, ook zo iets 

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 2159 Weergaves
-
Laatste bericht door Dude