Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Verklaring behoud Nederlanderschap

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Verklaring behoud Nederlanderschap

Bericht door Loek »

sheppard schreef:Belde zojuist de USCIS Helplijn en vroeg naar de Certified True Copy, maar ze hadden GEEN IDEE waar ik het over had. Ze verwezen mij naar form G-639, maar dat heeft er niets mee te maken! HELP!
Als je op de USCIS web site in de search invult "Certified True Copy" krijg je een lijst met results. Klik op het resultaat "How do I obtain Certified True Copies of a Certificate of Naturalization". Ik zou het wel voor je willen doen, maar om een of andere reden kan ik momenteel niet bij die site komen. Je kunt dan online een afspraak maken middels de "InfoPass Appointment Scheduler". Je MOET een afspraak maken op deze wijze, anders helpen ze je niet. Toen wij probeerden direct bij USCIS dit te regelen haalden ze ook hun schouders op en zeiden dat ze niet wisten waar we het over hadden. Blijkbaar krijgt het lokale kantoor via InfoPass de instructies hoe ze een en ander moeten doen.
sheppard
Amerika-ontdekker

Bericht door sheppard »

Loek schreef:Zojuist heeft FedEx de Verklaring Behoud Nederlanderschap voor Gepke bezorgd. Zij is dus nu ook officieel US èn NL burger. Het is een lange weg, met veel stempeltjes, certificaten, apostilles en ander bureaucratische handelingen die haar er af en toe ook in verleiding bracht om het bijltje er maar bij neer te gooien, maar ze heeft volgehouden. Overigens had dat briefje toch ten minste een gouden zegel met de handtekening van de Koningin eronder mogen hebben. Het ziet er maar weinig bijzonder uit als je nagaat wat je ervoor moet doen.
Hoe ging dat bij jullie met het verkrijgen van een Certified True Copy van Gepke's naturalisatieverklaring? Wist jullie USCIS kantoor waar je het over had? Zat er een formulier G-24 aan vast? Ik hoor het graag, want ik snap er niets meer van.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ik heb net mijn "Certified True Copy" even tevoorschijn gehaald om te kijken wat dat stempeltje nou precies was. Er staat op het stempel "ORIGINAL SEEN AND COMPARED", met de handtekening van de USCIS mevrouw eronder, de datum, en een stempeltje met de plaatnaam van het USCIS kantoor. Ik had geen G-24 formulier, nooit van gehoord, stond toen (dit was January '08) volgens mij ook niet in de aanwijzingen. Dat formulier kun je op het hele USCIS website ook niet vinden.

De mevrouw van het USCIS kantoor wist eerst ook niet waar ik het over had, maar ik liet haar een printje van het USCIS website zien en toen is ze gaan stempelen.

Het originele Naturalization Certificate met het Certified True Copy heb ik naar het U.S. Department of State opgestuurd, met de cover letter en een check. Ik kreeg het keurig met apostille terug.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
sheppard
Amerika-ontdekker

Bericht door sheppard »

Dutchess, bedankt voor de uitleg, ik ga hiermee aan de slag. Iedere keer leer ik weer een beetje meer en het ziet ernaar uit dat de meeste mensen problemen hebben met de Certified True Copy. Maar de dame hier bij mijn USCIS kantoor wil er helemaal niets van weten, dus da's balen. Zal toch echt vol moeten houden en vragen naar haar supervisor, want zij kan mij niet helpen en heeft mij nu al tweemaal(!) weggestuurd. Wat een drama...
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Dutchess schreef:Ik heb net mijn "Certified True Copy" even tevoorschijn gehaald om te kijken wat dat stempeltje nou precies was. Er staat op het stempel "ORIGINAL SEEN AND COMPARED", met de handtekening van de USCIS mevrouw eronder, de datum, en een stempeltje met de plaatnaam van het USCIS kantoor. Ik had geen G-24 formulier, nooit van gehoord, stond toen (dit was January '08) volgens mij ook niet in de aanwijzingen. Dat formulier kun je op het hele USCIS website ook niet vinden.

De mevrouw van het USCIS kantoor wist eerst ook niet waar ik het over had, maar ik liet haar een printje van het USCIS website zien en toen is ze gaan stempelen.

Het originele Naturalization Certificate met het Certified True Copy heb ik naar het U.S. Department of State opgestuurd, met de cover letter en een check. Ik kreeg het keurig met apostille terug.
Zo is het bij mij ook precies gegaan. Ik kreeg na de eerste poging de gewaarmerkte kopie overigens weer teruggestuurd van de U.S. State Dept., omdat de USCIS-medewerker de kopie had ondertekend met zijn paraaf en dat moet blijkbaar een leesbare naam zijn. Ik heb toen een nieuwe moeten laten maken. Iets om rekening mee te houden.

Succes ermee!
Ron (in Seattle, WA)
www.dutchoutpost.us
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik vermoed dat jullie over mijn eerdere berichtje hierboven heen hebben gelezen: "Maak een afspraak middels de InfoPass Appointment Scheduler". Het lokale kantoor krijgt dan instructies hoe ze moeten handelen voor jouw specifief geval. Ze weten bij de lokale USCIS kantoren ook niet elke procedure die er bestaat uit hun hoofd. Als je een online afspraak maakt weten ze precies wat ze moeten doen want ze krijgen instructies meegestuurd met de afspraak gegevens, en zijn dan voorbereid op je bezoek. Wij hebben verschillende keren hiervan gebruik gemaakt en daardoor nooit problemen gehad.
sheppard
Amerika-ontdekker

Bericht door sheppard »

Loek schreef:Ik vermoed dat jullie over mijn eerdere berichtje hierboven heen hebben gelezen: "Maak een afspraak middels de InfoPass Appointment Scheduler". Het lokale kantoor krijgt dan instructies hoe ze moeten handelen voor jouw specifief geval. Ze weten bij de lokale USCIS kantoren ook niet elke procedure die er bestaat uit hun hoofd. Als je een online afspraak maakt weten ze precies wat ze moeten doen want ze krijgen instructies meegestuurd met de afspraak gegevens, en zijn dan voorbereid op je bezoek. Wij hebben verschillende keren hiervan gebruik gemaakt en daardoor nooit problemen gehad.
Ik geloof niet dat mijn lokale USCIS kantoor via het InfoPass systeem instructies doorkrijgt hoe ze moeten handelen in mijn specifieke geval. Ik kan bij het maken van een afspraak namelijk geen details opgeven en kies voor optie 'You need information or other services' want dit is de meest logische van allemaal. De andere opties zijn niet van toepassing: You need Service on a case that has already been filed, You are a new Permanent Resident and have not yet received your Permanent Resident Card, You want to file an application in person en You need a form. Geef daarna alleen mijn NAW gegevens op en kies een datum en tijd. Jij hebt waarschijnlijk geluk gehad dat jullie USCIS kantoor deze procedure wel lijkt te kennen, of de moeite wil nemen het uit te zoeken.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Als je "others" kiest kun je jou geval omschrijven; wij konden dat althans wel en dat is niet zolang geleden. Geef daarbij zoveel mogelijk informatie en referentie nummer van eerdere correspondentie. Wij gingen de eerste keer ook zo naar het USCIS kantoor en werden met schouderophalen ontvangen. Uiteindelijk stelden zij zelf deze weg voor omdat volgens hun dit het best werkt. Sinds begin April kun je zelfs in het kantoor in Aurora, CO niet eens meer terecht zonder een InfoPass afspraak; ze sturen je gewoon weer weg. Het is overigens een zeer efficient systeem, want waar je vroeger uren zat te wachten ben je nu meteen aan de beurt.
sheppard
Amerika-ontdekker

Bericht door sheppard »

Loek schreef:Als je "others" kiest kun je jou geval omschrijven; wij konden dat althans wel en dat is niet zolang geleden. Geef daarbij zoveel mogelijk informatie en referentie nummer van eerdere correspondentie. Wij gingen de eerste keer ook zo naar het USCIS kantoor en werden met schouderophalen ontvangen. Uiteindelijk stelden zij zelf deze weg voor omdat volgens hun dit het best werkt. Sinds begin April kun je zelfs in het kantoor in Aurora, CO niet eens meer terecht zonder een InfoPass afspraak; ze sturen je gewoon weer weg. Het is overigens een zeer efficient systeem, want waar je vroeger uren zat te wachten ben je nu meteen aan de beurt.
Nope, onder "others" kan ik geen geval meer omschrijven. Het is puur om een afspraak te maken. Kun jij eens kijken op de InfoPass website? Misschien zie ik iets niet. Bedankt!
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Misschien werkt het voor jullie anders. Heb je de optie "You want to file an application in person" geprobeerd? Ik neem aan dat het woordje "application" nogal generic is gebruikt hier. Ik krijg dan een verwijzign naar mijn local office met een lijst van alle zaken die zij daar kunnen afwikkelen.

Op deze USCIS link staan de details omtrent het verkrijgen van een Certified True Copy. Lees zelf ook dit document grondig zodat je weet wat je bij je moet hebben als je op het kantoor komt. Druk dit af en houdt het onder de neus van de immigration bureaucrat. Misschien dat er dan bij hun een lampje gaat branden?
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ik heb indertijd ook via InfoPass de afspraak gemaakt (de enige mogelijkheid of je komt het USCIS kantoor niet eens binnen), maar niemand die instructies kreeg. Printje van het USCIS website over Certified True Copies laten zien was de enige "instructie" die ze kreeg (van mij dus :D ). Maar je moet natuurlijk ook wel een ambtenaar treffen die daar voor openstaat, en het klinkt alsof sheppard daar misschien wel pech mee heeft. Als je na het maken van een nieuwe afspraak via InfoPass weer hetzelfde antwoord krijgt, zou ik inderdaad eens vragen naar een supervisor or manager van dat kantoor.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
sheppard
Amerika-ontdekker

Bericht door sheppard »

Right on! Dat is precies mijn probeem! Ik tref iedere keer dezelfde ambtenaar die hier niet open voor wil staan, denk dat ze hier full-time werkt. Ik heb inmiddels mijn Nederlandse consulaat benaderd (die overigens dit probleem meer te horen krijgen!) die via hun collega's in Washington D.C. een verzoek om bemiddeling bij Homeland Security zullen indienen. Mischien kan Homeland Security mijn lokale kantoor vertellen wat ze moeten doen, maar heb daar een hard hoofd in als zelfs de nationale hulplijn van de USCIS niet weet waar ik het over heb. Belde die afgelopen week en kreeg ook geen response. Dit begint zo langzamerhand erg op mijn zenuwen te werken. Zal ook een officiele klacht indienen via de USCIS. Maar dit alles geeft mij nog steeds geen Certified True Copy van mijn naturalisatieverklaring. Wat overigens, als ik het zo lees op dit forum, niet veel meer is als een stempel dat zegt "ORIGINAL SEEN AND COMPARED", met de handtekening van de USCIS ambtenaar eronder, de datum, en een stempeltje met de plaatnaam van het USCIS kantoor????!!
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Even een vraagje, kun jij gewoon het USCIS kantoor binnenlopen zonder een InfoPass afspraak? Ik krijg nameiljk de indruk dat jij daar zo naar binnenloopt. Kunnen anderen hier dat ook? Wij komen namelijk het kantoor niet eens in zonder een InfoPass afspraak.
sheppard
Amerika-ontdekker

Bericht door sheppard »

Loek schreef:Even een vraagje, kun jij gewoon het USCIS kantoor binnenlopen zonder een InfoPass afspraak? Ik krijg nameiljk de indruk dat jij daar zo naar binnenloopt. Kunnen anderen hier dat ook? Wij komen namelijk het kantoor niet eens in zonder een InfoPass afspraak.
Nee, ik loop niet zomaar naar binnen, maar heb alle keren netjes een InfoPass afspraak gemaakt via de website en netjes mijn huiswerk gedaan. Neem de print mee van de pagina waarop staat hoe de Certified True Copy te bemachtigen en iedere keer wordt ik weggestuurd, omdat de USCIS medewerkster mij verteld dat ze dat niet kan doen en dat ze die stempel niet heeft. "Ga naar je bank en laat het notariseren door een Public Notary". Maar dat werkt niet, de USCIS moet het doen! Balen, en dit kost me onderhand veek tijd, stress en moeite.
sheppard
Amerika-ontdekker

Bericht door sheppard »

Stel dat ik mijn Certified True Copy in mijn handen heb, wat stuur ik vervolgens op naar het Authentications Office van de U.S. Department of State? Stuur ik beiden, dus de Certified True Copy van mijn naturalisatieverklaring en het origineel? Of alleen de Certified True Copy? Plus natuurlijk een cover letter en de fee.

Hoe lang duurt het voordat de U.S. Department of State het retourneert? Is het aan te bevelen een koerier te gebruiken of hebben jullie het per normale post geregeld?

Het zit nl. zo, ik moet dit alles voor 14 september geregeld hebben of mijn aanvraag is ongeldig, moet nl. eerst een verklaring behoud Nederlanderschap aanvragen voor mijzelf, voordat de NL paspoortaanvraag voor mijn zoontje verwerkt kan worden! En na 14 september kan dit niet meer, want dan worden vingerafdrukken ingevoerd op de NL paspoorten en moeten we alles weer overnieuw doen. Daar heb ik geen tijd/geld voor, want ik woon in Alaska en mijn 'dichtsbijzijnde' consulaat is LA (gekkenhuis!). Ben deze paspoortaanvraag afgelopen weekend in Chicago gestart omdat we daar voor een bruiloft waren. Moet mijn tijd dus goed benutten en die stomme Certified True Copy snel bemachtigen van mijn lokale USCIS, of alles gaat niet door en kan dan zelfs mijn Nederlanderschap verliezen als ik nooit die verklaring behoud Nederlanderschap kan aanvragen omdat ze bij de USCIS geen idee hebben waar ik het over heb!! Dat is simpelweg te gek voor woorden.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

State Department ging vrij snel en ik had het met 'priority mail' gedaan.

Ik zou een rekening aanvragen bij FedEx (kost niets, je koppelt je kredietkaart aan die rekening en dan gaat het vanzelf als je die rekening gebruikt). Via www.fedex.com

Je print dan via de website een etiket uit om het naar DC te versturen en je print een adres uit DC --> je huis. Dat eerste etiket stop je in het plastic zakje op een FedEx envelop, de tweede stop je in het zakje van een tweede FedEx envelop, je vouwt die tweede envelop dubbel en stopt hem in de eerste envelop samen met je papieren. State gebruikt die tweede envelop dan om de boel terug te sturen. Wel even aan denken om 'overnight' te vragen. Kost iets meer, maar dan heb je het tenminste.

Sterkte met USCIS, webpagina uitprinten en op je recht gaan staan en een supervisor, of de supervisor van de supervisor erbij halen. Je bent tenslotte staatsburger en je hebt je rechten!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
sheppard
Amerika-ontdekker

Bericht door sheppard »

Bennogr schreef:State Department ging vrij snel en ik had het met 'priority mail' gedaan.
Stuurde je ook je originele naturalisatieverklaring mee? Of alleen de Certified True Copy?

Dank.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik dacht alleen de certified copy. Maar dat weet ik niet meer precies. Als ik me goed herinner staat alles precies op de website van State (state.gov).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
sheppard
Amerika-ontdekker

Bericht door sheppard »

Update: heb de laatste dagen veel email en telefoontjes gepleegd naar de USCIS. Hiervan blijken de vruchten zich nu te gaan afwerpen. Een ambtenaar van mijn lokaal USCIS kantoor hier in Anchorage belde mij zojuist om zicht te veronschuldigen over wat er gebeurd is en heeft zijn crew instructies gegeven over deze procedure. Dat heeft hij in 2006 ook al gedaan maar ze krijgen zo'n aanvraag blijkbaar niet vaak. De office staff zou nu moeten weten waar ik om vraag en heb een nieuwe InfoPass afspraak gemaakt voor aanstaande maandag. Yeah! :D Zal jullie allen op de hoogte houden. Dit telefoontje had ik nooit verwacht!
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Hoera! Zo zie je, the squeaky wheel gets the grease!

Trouwens, ik heb zowel de originele naturalisatieverklaring als de Certified True Copy opgestuurd. Ik weet nog wel dat ik wat nerveus was dat ik de originele naturalisatieverklaring uit handen moest geven! Ik heb voor alle zekerheid bij USCIS een extra Certified True Copy laten maken zodat ik er eentje kon houden voor het geval dat het origineel zoek zou raken. Gelukkig kreeg ik alles terug.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer