Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe lang kan Amerikaan in Nederland verblijven op VWP?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Skuye
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Hoe lang kan Amerikaan in Nederland verblijven op VWP?

Bericht door Skuye »

Eigenlijk is dat mijn complete vraag, Hoe lang kan/mag een Amerikaan in Nederland verblijven op het VWP ?
Gelden voor hun dezelfde regels (3 maanden op VWP) als voor ons ?? ... hoe zit dat met visa ????
vrouwen houden van de simpele dingen in het leven ........ zoals mannen :-)
OscarG
Amerikakenner

Re: Hoe lang kan Amerikaan in Nederland verblijven op VWP?

Bericht door OscarG »

Dat is hetzelfde inderdaad. 3 maanden.
De IND heeft een vrij duidelijke website waar je via enkele stappen precies kan zien wat er voor jouw situatie van toepassing is. http://www.ind.nl
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Skuye
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Skuye »

Heb het hier en daar doorgelezen ...

Nu volgende vraag .... wat voor problemen kunnen we tegen komen als er gereist word op een enkele reis ( vanuit the VS naar hier )
Dit omdat we nog niet weten wanneer de persoon terug gaat ... het kan een maand zijn maar ook de volle drie maanden, volstaat het om dit aan te geven, of gaan hier serieuze problemen door kunnen onstaan ??
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Skuye schreef:Nu volgende vraag .... wat voor problemen kunnen we tegen komen als er gereist word op een enkele reis ( vanuit the VS naar hier )
Er zullen weinig problemen zich voordoen denk ik, ze kijken in Nederland amper naar degene die het land binnenkomen. Voor zover ik weet hoef je in NL helemaal niets aan te geven over wanneer je weer het land verlaat, en anders noemen ze toch gewoon een datum? Niemand die er naderhand nog om vraagt.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Inderdaad, er wordt nergens om gevraagd op het vliegveld. Toen mijn vriendin voor 6 maanden over kwam waren wij van plan om een visa aan te vragen voor haar. Zij had ook alleen een enkeltje en haar werd niets gevraagd op het vliegveld. Voor het visum was een van de eerste stappen echter om haar aan te melden bij het politiebureau. Daar zei de agent dat in principe iedere buitenlander zich zou moeten melden daar, maarja..wie doet dat nou? Ik vond het een vaag verhaal iig. Als ze niet langer dan 3 maanden had willen blijven was er niets aan de hand geweest en had er geen haan naar gekraaid. Het is dat we zelf initiatief namen.

Overigens had ik zelf ook nog naar een alternatief gekeken om langer te blijven, maar deze heb ik niet uitgeprobeerd dus ik weet niet of het echt werkt!: Je zou even de grens over kunnen gaan en dan weer terug komen NL binnen. Dan zouden de 90 dagen weer opnieuw in gaan. Je moet dan wel echter naar een land gaan wat buiten het Schengen gebied valt. Engeland behoort niet tot de Schengen landen, dus een retourtje London zou genoeg zijn voor dat truukje. Nogmaals, geen idee of dat echt werkt!

Nog een site met een kort, maar informatief stukje hierover: http://europa.eu/abc/travel/doc/index_nl.htm
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

jiejie schreef:Er zullen weinig problemen zich voordoen denk ik, ze kijken in Nederland amper naar degene die het land binnenkomen. Voor zover ik weet hoef je in NL helemaal niets aan te geven over wanneer je weer het land verlaat, en anders noemen ze toch gewoon een datum? Niemand die er naderhand nog om vraagt.
Dat is niet helemaal zoals ik het heb ervaren, mijn vriend heeft toch echt wel wat lastige vragen af en toe gekregen als hij in A'dam aankwam. Het is ook maar net wie je treft natuurlijk. We kiezen meestal voor een wat oudere beambte, die misschien al wat meer ervaring heeft en je niet helemaal doorlicht.
"Keep Georgia On Your Mind"
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

OscarG schreef: Overigens had ik zelf ook nog naar een alternatief gekeken om langer te blijven, maar deze heb ik niet uitgeprobeerd dus ik weet niet of het echt werkt!: Je zou even de grens over kunnen gaan en dan weer terug komen NL binnen. Dan zouden de 90 dagen weer opnieuw in gaan. Je moet dan wel echter naar een land gaan wat buiten het Schengen gebied valt. Engeland behoort niet tot de Schengen landen, dus een retourtje London zou genoeg zijn voor dat truukje. Nogmaals, geen idee of dat echt werkt!
Toen mijn vriendin hier 90 dagen was, werd ons door de IND verteld dat de regel is:
Je mag als niet Europeaan 90 dagen PER HALF JAAR in Europa verblijven als toerist. Dus 2x per jaar 90 dagen, met minimaal 90 dagen tussen de twee bezoeken.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Skuye schreef:.... wat voor problemen kunnen we tegen komen als er gereist word op een enkele reis ( vanuit the VS naar hier )
Dit omdat we nog niet weten wanneer de persoon terug gaat ... het kan een maand zijn maar ook de volle drie maanden, ...
Waarom een enkele reis? Een retourticket met een "open" terugreisdatum is duurder dan een gewoon retour, maar nog altijd geodkoper dan een enkele reis over het algemeen. Dit soort tickets zijn meestal een half jaar geldig.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Een Canadese vriend van ons heeft hier 10 jaar gewoond zonder visum,totdat hij werd aangehouden bij een verkeerscontrole met zijn Canadese rijbewijs, toen werd hem geadviseerd om toch maar een verblijfsvergunning aan te vragen....wat hij heeft gedaan, hij woont en werkt hier nu al een jaar of 25 denk ik.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Pete.Z schreef:toen werd hem geadviseerd om toch maar een verblijfsvergunning aan te vragen....
Maar dan woonde hij hier legaal neem ik aan. Anders heeft hij wel heel veel geluk gehad.
"Keep Georgia On Your Mind"
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik meen ergens gehoord te hebben dat mensen uit de VS zolang als ze willen in Nederland kunnen blijven, maar dan niet mogen werken, geen WW of iets dergelijks mogen aanvragen..dus in feite toerist zijn. Maar dat kan ik helemaal verkeerd hebben natuurlijk.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Bandido schreef:
Pete.Z schreef:toen werd hem geadviseerd om toch maar een verblijfsvergunning aan te vragen....
Maar dan woonde hij hier legaal neem ik aan. Anders heeft hij wel heel veel geluk gehad.

Nee, hij woonde hier al die jaren gewoon als toerist, en had een eigen bedrijfje, soort van althans, waarin hij auto's repareerde...
Totdat hij dus aangehouden werd met een Canadees rijbewijs en de bal ging rollen.

Overigens speelt dit wel rond 1992,volgens mij was alles toen nog niet zo op scherp gezet.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

DixieChick schreef:Ik meen ergens gehoord te hebben dat mensen uit de VS zolang als ze willen in Nederland kunnen blijven, maar dan niet mogen werken, geen WW of iets dergelijks mogen aanvragen..dus in feite toerist zijn. Maar dat kan ik helemaal verkeerd hebben natuurlijk.
Dat klopt, als Amerikaan mag je gewoon blijven, echter niet werken. Dan komt het hele circus van inburgeringscursus, inkomenseis van de partner ter sprake. Vandaar dat ik naar Florida ben verhuist, daar zijn de visa-regels toch wat simpeler en goedkoper.
Skuye
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Skuye »

wiepster schreef:
DixieChick schreef:Ik meen ergens gehoord te hebben dat mensen uit de VS zolang als ze willen in Nederland kunnen blijven, maar dan niet mogen werken, geen WW of iets dergelijks mogen aanvragen..dus in feite toerist zijn. Maar dat kan ik helemaal verkeerd hebben natuurlijk.
Dat klopt, als Amerikaan mag je gewoon blijven, echter niet werken. Dan komt het hele circus van inburgeringscursus, inkomenseis van de partner ter sprake. Vandaar dat ik naar Florida ben verhuist, daar zijn de visa-regels toch wat simpeler en goedkoper.

Ok nu raak ik verward, mag je als Amerikaan onbeperkt in Nederland verblijven zolang je geen betaalde baan hebt of uitkereing aanvraagt ???
we hebben het over VWP right ???
Skuye
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Skuye »

Loek schreef:
Skuye schreef:.... wat voor problemen kunnen we tegen komen als er gereist word op een enkele reis ( vanuit the VS naar hier )
Dit omdat we nog niet weten wanneer de persoon terug gaat ... het kan een maand zijn maar ook de volle drie maanden, ...
Waarom een enkele reis? Een retourticket met een "open" terugreisdatum is duurder dan een gewoon retour, maar nog altijd geodkoper dan een enkele reis over het algemeen. Dit soort tickets zijn meestal een half jaar geldig.
We hebben een enkele reis ticket die goedkoper is dan welk 'open' terugreis datum .... maar ik weet wat je bedoelt hoor, het is zoiezo belachelijk duur, thanks anyway :D
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Volgens mij mag je als Amerikaanse niet zomaar onbeperkt als toerist in NL blijven. Misschien vroeger wel, maar nu niet meer? Van het IND heb ik begrepen dat voor alle landen buiten het schengen gebied maximaal 3 maanden geld. Ik zou daar in ieder geval de IND voor bellen om het zeker te weten.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Hoe lang je mag blijven ligt helemaal aan de reden waarom je in NL verblijft als Amerikaan zijnde. Als toerist mag je maar 3 maanden aaneengesloten in Nederland verblijven (dan 90 dagen weg, en daarna mag je weer 90 dagen terug komen), en als je bijvoorbeeld familie bezoekt (dus ouders of kinderen), dan mag je 6 maanden aaneengesloten verblijven in Nederland zonder extra verblijfsvergunning.

Je kan e.e.a. heel eenvoudig op de volgende pagina's nakijken: http://www.indklantdienstwijzer.nl/Dial ... rlandKomen (Nederlandse versie) en http://www.ind.nl/EN/verblijfwijzer/ver ... en&lang=en (Engelstalige versie, wijkt iets af van de Nederlandse versie).
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Het beste is altijd de betreffende instantie te bellen of te bezoeken, dan pas ben je 100% zeker.

Mijn ervaring is van 2005/2006.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer