Aangezien er elke maand wel iets verandert in de procedures, lijkt het me het beste om naar de website van het Amerikaanse consulaat te gaan. Hier vind je altijd de meest recente informatie.
http://www.usemb.nl/consul.htm
Sinds augustus is het SEVIS registratiesysteem volledig in gebruik. Dit is een database systeem waar iedere
non-immigrant in vermeld staat. Ik weet niet of dit systeem iets te maken heeft met de verandering in de aanvraagprocedure...
Voorheen moest je stagebedrijf/instantie een IAP-66 formulier invullen en naar jou opsturen. Jij moest vervolgens met dat formulier naar het consulaat om je visum aan te vragen. Een kopietje van dit dunne, onduidelijke doordrukformulier was onderdeel van je immigratiepapieren, zelfs belangrijker dan de 'visumpagina' in je paspoort. Door de invoer van SEVIS is IAP-66 vervangen door DS-2019, een normaal geprint formulier met 'streepjescode'. Blijkbaar kan iedere immigratie-officier door het scannen van die code alle actuele gegevens van jou binnen een seconde tevoorschijn halen.
Aangezien ik mijn visum nog in het IAP-66 tijdperk heb gekregen, weet ik niet hoe de procedures nu zijn. Begin in ieder geval tijdig met de aanvraag, want de tijden van 's morgens aanvragen, 's middags visum ophalen zijn voorbij!
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbour. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." ~ Mark Twain