Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Ervaringen met H4?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Ervaringen met H4?
Als zij onmiddellijk voor een green card gaan (en dat zou ik wel geloven als zij dat zeggen, Microsoft vraagt jaarlijks heel wat work based green cards aan), dan zou ik er niet teveel schrik voor hebben hoor! Tel een jaar of 3 vooraleer alles rond is. Maar jij ziet er duidelijk iemand uit die van aanpakken weet, dus ik denk wel dat jij die tijd op weet te vullen met wat vrijwilligerswerk, een cursus hier of daar, en nog wat opdrachten uit Nederland.
't Zal daar best wel effe stressen zijn bij jullie, met deze verhuisplannen *en* een aankomend huwelijk! Veel goede moed! En kom af en toe hier maar even uitrazen.
't Zal daar best wel effe stressen zijn bij jullie, met deze verhuisplannen *en* een aankomend huwelijk! Veel goede moed! En kom af en toe hier maar even uitrazen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- DixieChick
- Amerika-expert
Vrijwillgerswerk is hier inderdaad echt een onderdeel van het leven, en zo leer je ook de meeste mensen kennen. Wij werken allebei voltijds, en doen er toch nog vrijwilligerswerk naast. Wij waren er niet eens naar op zoek eigenlijk, maar je hebt kinderen op school, je gaat naar een kerk, je adopteert een hond, en voordat je het weet leer je die mensen goed kennen en vragen ze om je hulp. En voor je het weet heb je een volledige dagtaak aan het vrijwilligerswerk doen 
Wat misschien helpt voor je, gevoelsmatig dan, is duidelijke afspraken maken met je man. Dus stel dat de GC op zich laat wachten (en als het bedrijf het niet zwart op wit zet, dat het zolang gaat duren, dan kan het best wel even duren), dat je met elkaar afspreekt; als we over x jaar (of maand) nog steeds in deze situatie zitten, dan gaan we terug naar Nederland. Het kan enorm helpen om zo'n soort deadline te hebben. Wij hebben ook zulk soort afspraken gemaakt, in ieder geval zoiets dan (wij heben iets minder controle over waar we wanneer heen gaan, maar toch nog wel een beetje), en dat geeft mij wel rust hoor..

Wat misschien helpt voor je, gevoelsmatig dan, is duidelijke afspraken maken met je man. Dus stel dat de GC op zich laat wachten (en als het bedrijf het niet zwart op wit zet, dat het zolang gaat duren, dan kan het best wel even duren), dat je met elkaar afspreekt; als we over x jaar (of maand) nog steeds in deze situatie zitten, dan gaan we terug naar Nederland. Het kan enorm helpen om zo'n soort deadline te hebben. Wij hebben ook zulk soort afspraken gemaakt, in ieder geval zoiets dan (wij heben iets minder controle over waar we wanneer heen gaan, maar toch nog wel een beetje), en dat geeft mij wel rust hoor..
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Ilona, natuurlijk moet je het doen....
D. dat teruggaan, zo'n idee hadden wij ook. Maar na betaling van procedure voor visas, reis, verhuizing, nieuwe auto, nieuwe appliances & electronics, plus de aanbetaling voor een huis, waren we wel goed platzak. En het leven in de US is niet bepaald goedkoop. Het huis zakte natuurlijk prompt in waarde en de huizenprijzen in Ned. stegen. Toen we na 5 jaar de balans opmaakten realiseerden we ons dat we niet eens terug konden naar Ned., financieel gezien. En man had het hier goed naar de zin wat werk betreft..... Plus je moet tien jaar volmaken voor volledige SS rechten tzt.
Ik kreeg nog net een SS nummer, twee jaar later werd de wet inderdaad veranderd en kon datt niet meer. Men was ook niet echt happig om het me te geven op de SS adm. maar ik zei dat ik het nodig had vanwege rijbewijs.
Daarvoor had ik nog eens een US bankrek. gehad met 000-00-0000 als SS nummer maar ik denk dat dat nu niet meer gaat.
Ik wordt inderdaad regelmatig gebeld over iets dat ons beiden betreft maar waar mijn man zijn naam belanghebbende staat - als ze naar hem vragen roep ik altijd "speaking" en als ze om zijn SS# vragen, dan geef ik dat. Ik kan er niets aan doen dat ze dan denken dat ik mijn man ben. Meestal is het iets luttemetuttigs en kan ik het meteen afdoen.
Maar soms lukt het niet, ik had bv. van de credit card info nodig, dat wilde men me niet geven, "privacy" etc. Daar werd ik goed boos van, want als mijn man het saldo om een of andere reden niet betaalt, dan willen ze me wel kennen, dan ben ik volledig verantwoordelijk.
Doordat de ziektenkostenverz. op mijn man's naam staat, was hij inderdaad degene die briefjes kreeg dat zijn pap-smear in orde was, en ook zijn mammogram. Blij dat-ie was !
Kastelke, weet je zeker dat je van H1B naar L1 kan ? Ik dacht nl. dat dat jaar als manager gewerkt, buiten de US moet zijn. Bv. wij konden terug op L1/L2 aangezien mijn man officieel een jaar als manager voor het bedrijf gewerkt had in Canada. Als hij van H1B naar L1 had kunnen gaan dat had ons dat veel ellende bespaard plus een op en neer verhuizing naar Canada. Maar onze advo heeft dat niet als mogelijkheid aangedragen. (Dat was degene die ik zelf had gevonden en die was echt goed.)
Ilona, het bedrijf kan volslagen betrouwbaar zijn maar over het alg. is het zo dat USers snel van beloven zijn - en vervolgens van niets weten. Zelfs als alles op papier staat. Zo zijn wij ook mooi de fout ingegaan. Wat K. al zei: zodra je je groene kaart hebt, kun je overal gaan werken. Als de werkgever je als te waardevol ziet kan hij de groene kaart procedure ondermijnen/vertragen.
De enige manier om dat te ondervangen is meteen de eis te stellen dat jij ook voortdurend op de hoogte gehouden wordt door de advokaat (hetzij in-house, hetzij een advo van buiten) die de procedure doet.
Ik heb jaren later de files in handen gekregen van onze eerste (afgebroken) procedure en ben toen alsnog door het lint gegaan. Ik wist dat we belazerd werden, helaas wilde mijn man het in die tijd - toen het gebeurde - niet geloven, maar achteraf was het nog gemener dan ik het me had voorgesteld. In de tweede (eveneens afgebroken) procedure raakte onze file regelmatig zoek. In de derde/vierde procedure (ja ook afgebroken) belandde onze file voortdurend op het verkeerde bureau en aangezien de persoon op de stoel achter dat bureau niet wist wat het was liet hij/zij het ook doodleuk zonder meer liggen.
Wat ook leuk is om te doen (denk ik) een "spreken in het openbaar oefen groep" de ToastMasters. Heeft iemand daar ervaring mee ?
In sommige plaatsen zijn Hollandse clubs, ik weet niet hoe dat in Seattle zit ? Wel vind je bijna over al de Alliance Francaise.
Kortom Ilona, wat de anderen hier ook zeggen daar sluit ik me harte bij aan, zie het als een groot avontuur - en nu dankzij het internet heb je zoveel meer mogelijkheden tot kontakt.
(Mijn man zegt altijd dat ik het 'als een grote vakantie' moet zien waarop ik dan tegenwerp dat niemand zijn huisraad mee op vakantie neemt....)
Er zijn al enkele draadjes over wat mee te nemen, diplomawaardering/certificering etc., wat te doen voor je vetrek enz. Kijk daar ook eens naar als je denkt dat er iets voor je bij zit,
Van belang is dat je allebei op de juiste manier wordt uitgeschreven straks bij bevolkingsregister van gemeente waar je woont.
Plus zorg dat je enkele officiele kopieen bij je hebt (internationale versie) van je huwelijksakte.
En elk een paar officiele kopieen (eveneens internat. versie) van je geboortebewijzen. Daar kan nl. een aantal keer om gevraagd worden, ze zijn niet zo duur, en als je hier eenmaal bent toch wat lastiger te pakken te krijgen.
Zoek ook vast van jullie ieder de vaccinatie boekjes op en berg die ergens weg waar ze veilig zijn en terug te vinden want die heb je straks nodig voor je groene kaart.
Als jouw/ je as man zijn paspoort korter dan twee jaar te gaan heeft, dan zou je kunnen overwegen nieuwe paspoorten te nemen vlak voor vetrek uit Ned. Er zijn nl. nieuwe regels waardoor je voor het verkrijgen van een pas nu niet meer bij alle honoraire consulaten terecht kunt maar slechts bij enkele. Voor de meeste expats betekent dat dat er een behoorlijk end gereisd moet worden voor een nieuwe pas.)
(Ik weet niet of jullie terecht kunnen bij het Ned. consulaat in Vancouver - dat zou voor jullie het dichtste bij zijn denk ik. Ik weet niet of je in Canada moet wonen om daar je pas te laten verlengen.)
D. dat teruggaan, zo'n idee hadden wij ook. Maar na betaling van procedure voor visas, reis, verhuizing, nieuwe auto, nieuwe appliances & electronics, plus de aanbetaling voor een huis, waren we wel goed platzak. En het leven in de US is niet bepaald goedkoop. Het huis zakte natuurlijk prompt in waarde en de huizenprijzen in Ned. stegen. Toen we na 5 jaar de balans opmaakten realiseerden we ons dat we niet eens terug konden naar Ned., financieel gezien. En man had het hier goed naar de zin wat werk betreft..... Plus je moet tien jaar volmaken voor volledige SS rechten tzt.
Ik kreeg nog net een SS nummer, twee jaar later werd de wet inderdaad veranderd en kon datt niet meer. Men was ook niet echt happig om het me te geven op de SS adm. maar ik zei dat ik het nodig had vanwege rijbewijs.
Daarvoor had ik nog eens een US bankrek. gehad met 000-00-0000 als SS nummer maar ik denk dat dat nu niet meer gaat.
Ik wordt inderdaad regelmatig gebeld over iets dat ons beiden betreft maar waar mijn man zijn naam belanghebbende staat - als ze naar hem vragen roep ik altijd "speaking" en als ze om zijn SS# vragen, dan geef ik dat. Ik kan er niets aan doen dat ze dan denken dat ik mijn man ben. Meestal is het iets luttemetuttigs en kan ik het meteen afdoen.
Maar soms lukt het niet, ik had bv. van de credit card info nodig, dat wilde men me niet geven, "privacy" etc. Daar werd ik goed boos van, want als mijn man het saldo om een of andere reden niet betaalt, dan willen ze me wel kennen, dan ben ik volledig verantwoordelijk.
Doordat de ziektenkostenverz. op mijn man's naam staat, was hij inderdaad degene die briefjes kreeg dat zijn pap-smear in orde was, en ook zijn mammogram. Blij dat-ie was !
Kastelke, weet je zeker dat je van H1B naar L1 kan ? Ik dacht nl. dat dat jaar als manager gewerkt, buiten de US moet zijn. Bv. wij konden terug op L1/L2 aangezien mijn man officieel een jaar als manager voor het bedrijf gewerkt had in Canada. Als hij van H1B naar L1 had kunnen gaan dat had ons dat veel ellende bespaard plus een op en neer verhuizing naar Canada. Maar onze advo heeft dat niet als mogelijkheid aangedragen. (Dat was degene die ik zelf had gevonden en die was echt goed.)
Ilona, het bedrijf kan volslagen betrouwbaar zijn maar over het alg. is het zo dat USers snel van beloven zijn - en vervolgens van niets weten. Zelfs als alles op papier staat. Zo zijn wij ook mooi de fout ingegaan. Wat K. al zei: zodra je je groene kaart hebt, kun je overal gaan werken. Als de werkgever je als te waardevol ziet kan hij de groene kaart procedure ondermijnen/vertragen.
De enige manier om dat te ondervangen is meteen de eis te stellen dat jij ook voortdurend op de hoogte gehouden wordt door de advokaat (hetzij in-house, hetzij een advo van buiten) die de procedure doet.
Ik heb jaren later de files in handen gekregen van onze eerste (afgebroken) procedure en ben toen alsnog door het lint gegaan. Ik wist dat we belazerd werden, helaas wilde mijn man het in die tijd - toen het gebeurde - niet geloven, maar achteraf was het nog gemener dan ik het me had voorgesteld. In de tweede (eveneens afgebroken) procedure raakte onze file regelmatig zoek. In de derde/vierde procedure (ja ook afgebroken) belandde onze file voortdurend op het verkeerde bureau en aangezien de persoon op de stoel achter dat bureau niet wist wat het was liet hij/zij het ook doodleuk zonder meer liggen.
Wat ook leuk is om te doen (denk ik) een "spreken in het openbaar oefen groep" de ToastMasters. Heeft iemand daar ervaring mee ?
In sommige plaatsen zijn Hollandse clubs, ik weet niet hoe dat in Seattle zit ? Wel vind je bijna over al de Alliance Francaise.
Kortom Ilona, wat de anderen hier ook zeggen daar sluit ik me harte bij aan, zie het als een groot avontuur - en nu dankzij het internet heb je zoveel meer mogelijkheden tot kontakt.
(Mijn man zegt altijd dat ik het 'als een grote vakantie' moet zien waarop ik dan tegenwerp dat niemand zijn huisraad mee op vakantie neemt....)
Er zijn al enkele draadjes over wat mee te nemen, diplomawaardering/certificering etc., wat te doen voor je vetrek enz. Kijk daar ook eens naar als je denkt dat er iets voor je bij zit,
Van belang is dat je allebei op de juiste manier wordt uitgeschreven straks bij bevolkingsregister van gemeente waar je woont.
Plus zorg dat je enkele officiele kopieen bij je hebt (internationale versie) van je huwelijksakte.
En elk een paar officiele kopieen (eveneens internat. versie) van je geboortebewijzen. Daar kan nl. een aantal keer om gevraagd worden, ze zijn niet zo duur, en als je hier eenmaal bent toch wat lastiger te pakken te krijgen.
Zoek ook vast van jullie ieder de vaccinatie boekjes op en berg die ergens weg waar ze veilig zijn en terug te vinden want die heb je straks nodig voor je groene kaart.
Als jouw/ je as man zijn paspoort korter dan twee jaar te gaan heeft, dan zou je kunnen overwegen nieuwe paspoorten te nemen vlak voor vetrek uit Ned. Er zijn nl. nieuwe regels waardoor je voor het verkrijgen van een pas nu niet meer bij alle honoraire consulaten terecht kunt maar slechts bij enkele. Voor de meeste expats betekent dat dat er een behoorlijk end gereisd moet worden voor een nieuwe pas.)
(Ik weet niet of jullie terecht kunnen bij het Ned. consulaat in Vancouver - dat zou voor jullie het dichtste bij zijn denk ik. Ik weet niet of je in Canada moet wonen om daar je pas te laten verlengen.)
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Oortjes, je hebt gelijk, het omzetten van een H1b naar een L1 zal heel moeilijk (en waarschijnlijk zelfs onmogelijk) zijn.
Mogelijk bestaat er zelfs een Toastmasters groep binnen Microsoft? Het lijkt me in ieder geval een leuke 'club' om bij aan te sluiten (staat ook op mijn lijstje als ik in het buitenland terecht kom). En in Seattle zal dat best een zeer internationale groep zijn, dus dat moet ongelooflijk boeiend zijn!
Mogelijk bestaat er zelfs een Toastmasters groep binnen Microsoft? Het lijkt me in ieder geval een leuke 'club' om bij aan te sluiten (staat ook op mijn lijstje als ik in het buitenland terecht kom). En in Seattle zal dat best een zeer internationale groep zijn, dus dat moet ongelooflijk boeiend zijn!
Elke
- Tink
- Amerikakenner
- Contacteer:
Yup, als Graphic Designer kan je makkelijk via het Internet werken. Been there, tried that, mag niet. Je mag als US resident op een non-immigrant H4 visa geen werk verichten tegen een salaris. Probeer het ook niet stiekum te doen want je bent verplicht je 'world wide income' op te geven aan de jongens van de belastingdienst. Ook al mag je niet werken je man moet je toch vermelden op het belasting formulier. Belasting fraude ligt niet zo lekker hier en kan zeker je GC aanvraag in gevaar brengen.ilonab3 schreef: Ook ben ik aan het onderzoeken of ik vanuit Seattle als freelancer voor NL opdrachtgevers kan werken op het gebied van tekstschrijven/communicatie. Ik werk terwijl u slaapt. Heeft iemand hier ervaring in?
Het beste is je werk te vergeten, zet het uit je hoofd en concentreer je op andere dingen, hoe meer je erover nadenkt hoe oneerlijker het voorkomt.

Ik hoop dat MS een behoorlijk salaris betaald want je zult merken dat alles in de US gebaseerd is op een dubbel inkomen. Mensen die van 1 inkomen moeten rondkomen ken ik eigenlijk niet. Alles stellen die ik ken werken allebei, ze moeten wel anders komen e niet rond, of hebben zelfs 3 banen. Ik ken mensen die een behoorlijke functie hebben en toch in de avonduren bij de Mac werken of in een winkel. Wij redden het op dit moment best met 1 inkomen maar de begin jaren was heeeeel moeilijk! Zeker als je in CA woont zoals wij waar de huur de helft van je maand salaris opslokt.
Auto's bv, als jij naar de stad wilt en niet bij openbaar vervoer woont kun je eigenlijk niet zonder eigen auto, dus moet je er 2 hebben. En hoe men openbaar vervoer ook aanprijst het is en blijft een gedoe als je verder weg moet of veel moet overstappen etc.
Als jullie naar een huis gaan kijken let dan goed op dat er dicht bij een bus/tram halte is als je geen 2 auto's hebt. Heb je je al op de hoogte gesteld van hoeveel de huizen prijzen gaan in Seattle? Op http://seattle.craigslist.org/apa/ kun je een indruk krijgen van het aanbod en de prijs.
--
Tink
Tink
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik dacht dat je geen Amerikaans inkomen mag hebben. Maar wel dat je in Nederland een bedrijfje opricht, en dat je dan Nederlandse klanten hebt en dus ook facturen opmaakt vanuit je bedrijf in Nederland en het op een Nederlandse rekening laat storten. Maar dat mag niet?
Ilona, dat is iets wat de juridische dienst van Microsoft eens moet uitvlooien voor je. Zij werken daar toch met international tax consultants, en die kunnen wel kijken of een bepaalde constructie toch toegelaten is.
Ilona, dat is iets wat de juridische dienst van Microsoft eens moet uitvlooien voor je. Zij werken daar toch met international tax consultants, en die kunnen wel kijken of een bepaalde constructie toch toegelaten is.
Elke
Damn. Ook als ik netjes belasting betaal in Nederland en met kvk in NL geregistreerd sta? Ik geef het nog niet op
. Ook wil ik nog kijken welke NL bedrijven/vestigingen er zijn, wie weet kan ik zelf een L1 poging wagen? En ga ik wel solliciteren bij H1b friendly bedrijven.... zoals Bill&Melinda Gates Foundation - heb ik nu al gedaan. En anders ga ik mediteren om al het werk ethos te laten verwijderen
.
Oortjes: dank voor de tips! We hadden het er gisteren bv. net over of we wel of niet de paspoorten hier al zouden verlengen. Misschien toch wel de moeite waard. Ook omdat het er naar uitziet dat we voor het verlengen naar SanFran zouden moeten... Zou me verbazen als Vancouver NL paspoorten verstrekt aan mensen met een Am. visum.
Qua huizen, zitten we de eerste 2 maanden in een app van Microsoft, en hebben we die tijd om samen met een housing rep van MS een huis te zoeken. Hoogstwaarschijnlijk een huurhuis, gezien de tijdelijke visa en nog niet opgebouwde credit score. Een auto is wel een must, maar we zullen in Seattle zelf gaan wonen en niet in Redmond of Bellevue.
Welke ervaring hebben jullie met een ITIN nummer? Zie ook info hier: http://www.path2usa.com/immigration/vis ... y/h4l2.htm
Ik heb me al aangemeld bij NLborrels, Meetup...en zie het idd ook niet zitten om met alleen h4 vrouwen om te gaan. Gewoon meteen lekker tussen de locals
. En gelukkig is Seattle een van de meer liberale steden. Ook ken ik al wat mensen (wel 2 stuks) via mijn werk hier in NL in de bibliotheekwereld.
Vandaag is fase 2 van ons vertrek aangebroken: de makelaar is langsgeweest om mijn huis verkopen (fase 1 was een goed tehuis voor ons kattenbeest).

Oortjes: dank voor de tips! We hadden het er gisteren bv. net over of we wel of niet de paspoorten hier al zouden verlengen. Misschien toch wel de moeite waard. Ook omdat het er naar uitziet dat we voor het verlengen naar SanFran zouden moeten... Zou me verbazen als Vancouver NL paspoorten verstrekt aan mensen met een Am. visum.
Qua huizen, zitten we de eerste 2 maanden in een app van Microsoft, en hebben we die tijd om samen met een housing rep van MS een huis te zoeken. Hoogstwaarschijnlijk een huurhuis, gezien de tijdelijke visa en nog niet opgebouwde credit score. Een auto is wel een must, maar we zullen in Seattle zelf gaan wonen en niet in Redmond of Bellevue.
Welke ervaring hebben jullie met een ITIN nummer? Zie ook info hier: http://www.path2usa.com/immigration/vis ... y/h4l2.htm
Ik heb me al aangemeld bij NLborrels, Meetup...en zie het idd ook niet zitten om met alleen h4 vrouwen om te gaan. Gewoon meteen lekker tussen de locals

Vandaag is fase 2 van ons vertrek aangebroken: de makelaar is langsgeweest om mijn huis verkopen (fase 1 was een goed tehuis voor ons kattenbeest).
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat wil zeggen dat je het eerste jaar nog niet mee mag verhuizen... want voor een L-visum moet je in de 3 jaar die vooraf gaan aan de aanvraag, minstens 1 jaar al in dienst geweest zijn van dat bedrijf.ilonab3 schreef:Ook wil ik nog kijken welke NL bedrijven/vestigingen er zijn, wie weet kan ik zelf een L1 poging wagen?
Elke
En zo word ik steeds wijzer... 

- DixieChick
- Amerika-expert
Ik zou zeker uitzoeken of je inderdaad niet met een NL bedrijf, NL bankrekening, NL KvK nummer niet online aan het werk kan. Je moet inderdaad je worldwide income opgeven, maar de regels omtrent H4 gaan volgens mij alleen maar om het niet mogen werken in de VS (dus de baan afpakken van een Amerikaan), en niet over geld verdienen in andere landen. Ik kan het helemaal mis hebben hoor, maar ik zou het zeker laten uitzoeken.
Rondkomen van dubbel inkomen>hmm..in dit gebied is dat andersom. Bij de meeste gezinnen werkt maar een iemand (de man), en blijft de vrouw thuis. Van onze vriendenkring zijn wij de hoge uitzondering met twee werkende partners. Maar ja, daar zijn dan de huizenprijzen etc. ook op aangepast natuurlijk.
Rondkomen van dubbel inkomen>hmm..in dit gebied is dat andersom. Bij de meeste gezinnen werkt maar een iemand (de man), en blijft de vrouw thuis. Van onze vriendenkring zijn wij de hoge uitzondering met twee werkende partners. Maar ja, daar zijn dan de huizenprijzen etc. ook op aangepast natuurlijk.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Als ik jullie was zou ik jullie paspoorten in Nederland laten verlengen. Niet alleen gaat dat een stuk sneller (maximaal een week), maar je moet ook je paspoort afgeven als je een nieuwe aanvraagt. Stel je zou in Vancouver terecht kunnen, dan zou je in de weken dat het duurt om je paspoort terug te krijgen in Canada moeten blijven omdat je zonder paspoort Canada niet uit, en Amerika niet in kunt.ilonab3 schreef:(...)
(...)
Hoi Amikix - dank ! Dat was inderdaad behoorlijk dom van me, ik wist dat het niet kon via het Ned. consulaat in Vancouver, maar ik kon maar niet op de reden komen !
Wat betreft dat werken voor Ned. opdrachtgevers enz. Ik heb altijd begrepen dat je als H4 geen baan in de US mag aannemen, en ook geen vrijwilligerswerk doen dat eigenlijk een baan zou kunnen zijn, maar dat je wel voor jezelf een bedrijfje mag opzetten. Want daarmee neem je geen werkgelegenheid weg. Maar ik heb er nooit echt duidelijkheid over kunnen krijgen, en in 'mijn tijd' speelde het niet zo, want toen waren al die internet mogelijkheden er nog niet. Plus we verhuisden voortdurend en al dat inpakken, schoonmaken, schoonmaken, uitpakken etc. is behoorlijk tijdrovend.
Ik denk dat ze bij Microsoft aardig wat kennis in huis hebben omtrent H1B/H4, dus men zal je vast wel kunnen helpen daarmee.
In de staten waar wij gewoond hebben was/is alles ook zo duur dat je inderdaad met zijn tweeen moet werken om echt rond te komen. We hebben geen kids, dat scheelt. Maar het is wel zo dat er weinig geld over is voor leuke dingen. Plus er wordt ternauwernood gespaard voor de oude dag, dat benauwt me ook wel.
En ik heb er moeite mee zo afhankelijk te zijn geworden van mijn man, heb ik daarvoor al die jaren gestudeerd ..... ?
Wat betreft dat werken voor Ned. opdrachtgevers enz. Ik heb altijd begrepen dat je als H4 geen baan in de US mag aannemen, en ook geen vrijwilligerswerk doen dat eigenlijk een baan zou kunnen zijn, maar dat je wel voor jezelf een bedrijfje mag opzetten. Want daarmee neem je geen werkgelegenheid weg. Maar ik heb er nooit echt duidelijkheid over kunnen krijgen, en in 'mijn tijd' speelde het niet zo, want toen waren al die internet mogelijkheden er nog niet. Plus we verhuisden voortdurend en al dat inpakken, schoonmaken, schoonmaken, uitpakken etc. is behoorlijk tijdrovend.
Ik denk dat ze bij Microsoft aardig wat kennis in huis hebben omtrent H1B/H4, dus men zal je vast wel kunnen helpen daarmee.
In de staten waar wij gewoond hebben was/is alles ook zo duur dat je inderdaad met zijn tweeen moet werken om echt rond te komen. We hebben geen kids, dat scheelt. Maar het is wel zo dat er weinig geld over is voor leuke dingen. Plus er wordt ternauwernood gespaard voor de oude dag, dat benauwt me ook wel.
En ik heb er moeite mee zo afhankelijk te zijn geworden van mijn man, heb ik daarvoor al die jaren gestudeerd ..... ?
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Dit is voor Amerikanen ook zo. Als iets op naam van mijn man staat, moet hij erover bellen, ik kan geen beslissingen nemen of informatie krijgen. Heel ergerlijk, maar waar.Tink schreef:Maar het is nog steeds zo hoor als ik bel voor bv de telefoon rekening en ze vraagt m'n gegevens en dan het SSN dat ik zeg 'het is mijn man's SSN' want ze zien ook wel dat dat nummer en mij naam niet kloppen en dan is het gesprek afgelopen want daar geven ze geen informatie over. Wat je te horen krijgt is dat de rekening houder zelf maar moet bellen want dat ze om privacy redenen geen informatie mogen geven. Niet alleen bij telefoon maar ook gas/licht en water. Gelukkig zijn veel bedrijven zo gemoderniseerd dat je tegenwoordig per email veel kan regelen en alles automagisch kan laten afschrijven.
Verder een interessante discussie. Zelf werk ik, mede om gezondheidsredenen, al dertien jaar niet meer buitenshuis. Ik kan eerlijk zeggen, dat ik me nog nooit heb verveeld. Nu heb ik ook wel een druk gezin met drie kinderen, dat scheelt. De adviezen, die je hier hebt gekregen, zijn zeer waardevol. Uit ervaring weet ik, dat je het met vrijwilligerswerk enorm druk kunt hebben. Als je iets kiest, dat in het gebied van je expertise ligt, kun je dat later eventueel ook op een resume gebruiken. Grappige bijkomstigheid is, dat mijn man ook bij Microsoft werkt, al negentien jaar, maar dan in Washington DC. Ik heb de Microsoft campus meerdere malen bezocht. Hij ligt wel vrij ver van Seattle af, maar ik zou je inderdaad aanraden in de stad te gaan wonen, zeker, als je maar een auto hebt. Seattle heeft een goed openbaar vervoer netwerk.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
AutomaGisch - leuk !
Tink, vooral met buitenlandse namen, degenen die opbellen hebben echt geen idee, ik speel altijd of ik mijn man ben (ja er is een actrice aan mij verloren gegaan).
Ze vragen om de laatste vier cijfers van zijn SS nummer en om zijn geboortedatum, 'ter verificatie". Als ze nou vroegen bent u man of vrouw ? dan zouden ze meteen weten dat ze de verkeerde hadden. Mijn man heeft er geen problemen mee, die is allang blij dat hij op zijn werk niet gestoord wordt met allerhande tijdrovend geleuter.
Petra, jij hebt toch ook familie hier ? Een van de problemen waar je als H1B/H4 combinatie tegenaan kunt lopen is dat je zo op elkaar - en op jezelf - bent aangewezen.
Een van de gevolgen van niet mogen werken is dat je ook geen collega's hebt, dus minder mogelijkheid tot kontakten, en in de US is het juist zo dat de kennissen die men heeft, via hetzij werk hetzij kerk gevonden worden.
Het gaat er niet om dat we ons vervelen, het gaat om het feit dat je dankzij H4 status zo snel vereenzaamt als je even niet oplet. Plus via je werk blijf je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op je gebied, leert je nieuwe dingen, enz. Arbeid geeft ritme aan je leven en bevestigt je eigenwaarde.
Ook raak je door je emigratie in Ned. deels aow rechten kwijt, maar hier in de US kun je geen rechten op SS/Medicare opbouwen - tenzij je vrij jong vertrekt en snel na het verkrijgen van de groene kaart een baan vindt, want dan kun je de tien benodigde jaren nog halen.
Tink, vooral met buitenlandse namen, degenen die opbellen hebben echt geen idee, ik speel altijd of ik mijn man ben (ja er is een actrice aan mij verloren gegaan).
Ze vragen om de laatste vier cijfers van zijn SS nummer en om zijn geboortedatum, 'ter verificatie". Als ze nou vroegen bent u man of vrouw ? dan zouden ze meteen weten dat ze de verkeerde hadden. Mijn man heeft er geen problemen mee, die is allang blij dat hij op zijn werk niet gestoord wordt met allerhande tijdrovend geleuter.
Petra, jij hebt toch ook familie hier ? Een van de problemen waar je als H1B/H4 combinatie tegenaan kunt lopen is dat je zo op elkaar - en op jezelf - bent aangewezen.
Een van de gevolgen van niet mogen werken is dat je ook geen collega's hebt, dus minder mogelijkheid tot kontakten, en in de US is het juist zo dat de kennissen die men heeft, via hetzij werk hetzij kerk gevonden worden.
Het gaat er niet om dat we ons vervelen, het gaat om het feit dat je dankzij H4 status zo snel vereenzaamt als je even niet oplet. Plus via je werk blijf je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op je gebied, leert je nieuwe dingen, enz. Arbeid geeft ritme aan je leven en bevestigt je eigenwaarde.
Ook raak je door je emigratie in Ned. deels aow rechten kwijt, maar hier in de US kun je geen rechten op SS/Medicare opbouwen - tenzij je vrij jong vertrekt en snel na het verkrijgen van de groene kaart een baan vindt, want dan kun je de tien benodigde jaren nog halen.
-
- Amerika-expert
Overigens, ter herinnering, als Nederlander hoef je korter dan 10 jaar te wachten op rechten op Social Security. D'r is daar een verdrag voor, zodat je sneller (ik meen een jaar of zes -- maar ben te lui om het op te zoeken) in aanmerking komt. Moge de goden natuurlijk verhoeden dat dat nodig zou zijn.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Natuurlijk woon ik hier al veel langer en ben hier door verschillende fases in mijn leven gegaan. Ik ben hier met familie gekomen, maar de dichtstbijzijnde familie nu woont 500 mijl weg. Ik kan me in de gevoelens van iemand, die niet mag werken met zijn of haar visum, verplaatsen, want ik heb me hier bij tijd en wijlen ook flink eenzaam gevoeld. Toen onze jongste net geboren was, bijvoorbeeld, en het een enorm strenge winter werd, zodat ik nergens met haar heen kon. De contacten van mijn werk, dat ik net had verlaten, waren geen echte vriendschappen en verder had ik nog geen tijd gehad om vriendschappen te sluiten. Ik heb toen maandenlang alleen met haar thuis gezeten. Daardoor heb ik een enorm groot virtueel sociaal netwerk opgebouwd, waarvan veel van de contacten nu nog bestaan. Ook dat kan steunend zijn, heb ik met de jaren ondervonden.oortjes schreef: Petra, jij hebt toch ook familie hier ? Een van de problemen waar je als H1B/H4 combinatie tegenaan kunt lopen is dat je zo op elkaar - en op jezelf - bent aangewezen.
Daarna heb ik nog een paar periodes van eenzaamheid gehad, waaronder vorig jaar, toen een van mijn vriendinnen naar Alabama verhuisde en de ander, waarmee ik regelmatig overdag wat ondernam, terug aan het werk ging. Vroeger had ik nog wel contacten met de moeders op school van de kinderen, maar na de elementary school houdt dat op.
Wij zijn geen kerkgangers, maar ik heb telkens succes gehad met contacten leggen door lid te worden van een sportschool. Vorig jaar ben ik dat, na een hiatus van een paar jaar, weer geworden en drie keer per week zijn daar sportklassen met een groepje vrouwen, waarvan een heel aantal van mijn leeftijd.
Mijn punt was niet het bagatelliseren van de status van een H4 visumhouder, maar dat je, ook hier in de VS, mits je naar buiten treedt en niet thuis blijft zitten, redelijk makkelijk contacten maakt. En daarvoor hoef je niet bij een kerk te gaan, in dit gebied althans niet, en van wat ik van Seattle heb gezien denk ik daar ook niet.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
- Bandido
- Amerika-expert
Ik vind het echt bewonderenswaardig hoe echtgenotes op een H4 stand houden hier, al klinkt dat misschien wat al te dramatisch. Maar ik ken zelf een paar gevallen en het is echt niet gemakkelijk, vooral nu veel jonge vrouwen zelf heel goed zijn opgeleid en hun leven toch een tijdje, in professioneel opzicht althans, "on hold" moeten zetten. Het is zonde van dat talent, maar zo zijn die regels nu eenmaal. Ik denk dat je in deze situatie niet naar Amerika moet gaan met het idee toch wel te kunnen werken, want dat is gewoon niet de bedoeling en dat leidt denk ik alleen maar tot teleurstellingen. It is what it is. En als je je er bij neerlegt, er voor kiest om dit te doen zonder te mogen werken, openen er wellicht deuren waar je nog niet eerder aan had gedacht. Maar waardoor je je wel nuttig voelt, minder eenzaam en je je niet verveelt.
"Keep Georgia On Your Mind"
Bandido, ja regels zijn regels. Maar voor L1/L2 visa-houders zijn die regels al jaren geleden veranderd, idem voor echtgenoot-E visa houders. H4 is de enige categorie die legaal in de US is en niet mag werken. Het is gewoon een zoen-offer naar de conservatieven die zo tegen immigratie zijn en ook regelmatig beperkingen bedenken voor illegale immigranten. Waarvan het merendeel hard werkt onder vaak harde/slechte omstandigheden in fabrieken, op de velden, in konstruktie.
De H4 situatie is domweg 'immigrantje pesten" want er is geen enkele grondslag voor te bedenken, zeker niet als je daarnaast een immigratie-loterij organiseert. Nee ik misgun de winnaars hun groene kaarten niet, maar het argument "we kunnen niet nog meer gegadigden gebruiken op de arbeidsmarkt" verliest dan wel zijn kracht.
Plus het meer dan overgrote deel van de H4 houders is vrouw, en vrouwen tellen altijd toch nog wat minder mee dan mannen, zeker als het om werk gaat. Ze weten dat we kompleet vast zitten want iedere poging toch iets te doen kan problemen geven voor de groene kaart procedures en zo de echtgenoot zijn kans op een verdere toekomst in de US ontnemen. Vrouwen uit India en China zitten zo meer dan tien jaar in deze situatie (vanwege de quota). Die levens gaan niet 'on hold', die worden vaak onherstelbaar beschadigd. Want voor een groot aantal wordt de H4 situatie permanent. Met een gat van bv. acht of tien jaar op je resume ben je echt beschadigde waar en wordt het echt heel moeilijk betaald werk te vinden. Zeker nu het economisch zoveel slechter gaat.
(Benno, als je geen dag gewerkt hebt in dit land, heb je weinig aan de regelgeving die jij aanhaalt.)
De H4 situatie is domweg 'immigrantje pesten" want er is geen enkele grondslag voor te bedenken, zeker niet als je daarnaast een immigratie-loterij organiseert. Nee ik misgun de winnaars hun groene kaarten niet, maar het argument "we kunnen niet nog meer gegadigden gebruiken op de arbeidsmarkt" verliest dan wel zijn kracht.
Plus het meer dan overgrote deel van de H4 houders is vrouw, en vrouwen tellen altijd toch nog wat minder mee dan mannen, zeker als het om werk gaat. Ze weten dat we kompleet vast zitten want iedere poging toch iets te doen kan problemen geven voor de groene kaart procedures en zo de echtgenoot zijn kans op een verdere toekomst in de US ontnemen. Vrouwen uit India en China zitten zo meer dan tien jaar in deze situatie (vanwege de quota). Die levens gaan niet 'on hold', die worden vaak onherstelbaar beschadigd. Want voor een groot aantal wordt de H4 situatie permanent. Met een gat van bv. acht of tien jaar op je resume ben je echt beschadigde waar en wordt het echt heel moeilijk betaald werk te vinden. Zeker nu het economisch zoveel slechter gaat.
(Benno, als je geen dag gewerkt hebt in dit land, heb je weinig aan de regelgeving die jij aanhaalt.)
- Bandido
- Amerika-expert
Nu schrijf ik misschien toch iets wat je niet wilt horen, maar hoezeer ik het ook met je eens ben, je weet voordat je naar Amerika komt op een H4-visum, dat je niet mag werken als "echtgeno(o)t(e) van". Zoals ik al zei, lijkt mij dat persoonlijk ook heel erg moeilijk, maar iedereen moet voor zichzelf de afweging maken of je dan wel of niet wilt komen. We mogen het allemaal dan niet eens zijn met die wet, maar wij maken die helaas met zijn allen niet. En het is inderdaad te hopen dat de regels omtrent H4-visa ook veranderen.
"Keep Georgia On Your Mind"
-
- Amerika-expert
Je bouwt toch rechten op social security op via je echtgenoot? Die naar ik aanneem wel socsec betaalt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 3065 Weergaves
-
Laatste bericht door YYZ727
-