Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waar in de VS zou je het liefst wonen?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Re: Waar in de VS zou je het liefst wonen?

Bericht door Coyote »

Ik snap eerlijk gezegd de afkeer van Californië niet van zij die aan de oostkant wonen. :dunno:

Familie van mij woont in Californië in 'the valley' (Visalia e.o.) en ik zou daar ook wel willen wonen. Van zo'n beetje begin maart t/m september elke dag volop zon en heerlijke temperaturen! Ik teken ervoor! Ben al vaak bij mijn familie geweest en heb elke keer weer het gevoel 'thuis' te komen als ik daar weer ben. :D

Overigens zijn er wel meer gebieden waar ik wel zou willen wonen: New England, het noordwesten en zelfs Arizona trekt mij op de één of andere manier. :)

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Coyote schreef:Ik snap eerlijk gezegd de afkeer van Californië niet van zij die aan de oostkant wonen. :dunno:
Dat viel mij ook op! Ik ben nog nooit in Virginia geweest, of Atlanta, of Florida dus baseer mijn mening op waar ik wel geweest ben en dat zijn inmiddels al een klein handje vol met plaatsen. Vanwege carrieremogelijkheden wil ik graag in een grote stad wonen, maar ook vanwege de cultuur en alle andere zaken die een stad te bieden heeft. Ik ben een echt stadsmens. MAAR....ik ben ook een natuurliefhebber en hekel soms mijn huidige woonklimaat. Het gevoel 'opgesloten' te zitten in de stad. Vanwege het veelal slechte weer (veel binnenzitten in de winter), of gewoon de weinige natuur in de directe omgeving, en het hutje mutje leven met veel mensen in de buurt. Daarom trekt NY mij niet zo ondanks dat ik het een fantastische stad vind waar voor mij veel te halen is.
LA trekt me gewoon ontzettend vanwege de combinatie stad en ruimte. Mensen hebben er simpelweg wat meer ruimte en groen om zich heen dan in de gemiddelde Nederlandse stad (of NY of SF). Daarnaast ben ik een echt zomermens dus als ik zou emigreren is het voor mij een must om er qua klimaat op vooruit te gaan. Winter is ook super, op zijn tijd....nou, dan kun je vanuit LA prima een weekendje naar Colorado vliegen, of dichterbij; een uitstapje naar Yosemite of Segoia NP. Fantastisch toch? Even genieten van de winter en dan weer terug naar het milde klimaat.

Daarnaast is zeker dat punt van een bepaalde cultuur voor mij belangrijk. Mijn vriend en ik hebben een beiden een creatief beroep. Ik ben interieur-architect (en hopelijk in de toekomst curator van een galerie of museum voor moderne kunst :P ) en mijn vriend is Beeldend Kunstenaar. In Los Angeles zijn er gewoon een hoop gelijkgestemden. Veel mensen in de fashion-industry, kunst en design. Dat betekent veel mogelijkheden op carrieregebied maar ook een plek waar je je thuis zou kunnen voelen en vrienden zou kunnen maken. Dat gevoel had ik in bv. Denver een stuk minder.

Maar ik snap dat de voordelen van LA/California die voor mij belangrijk zijn voor een ander weer niet opgaan. Iemand die in de ICT werkt (of zorg of onderwijs), een gezin heeft en niets met kunst heeft maar wel met bv buitensport.....ja, die is misschien weer beter op z'n plaats in Colorado in de buurt van de Rocky's in een voorstadt van Denver. Interessant toch?
Bonnie
Amerika-ontdekker

Bericht door Bonnie »

Ik zou willen wonen op Cape Cod, Massachusetts.
En dan in het stadje Orleans. My favorite place to be :)
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Coyote schreef:Ik snap eerlijk gezegd de afkeer van Californië niet van zij die aan de oostkant wonen. :dunno:
Roland
Afkeer vind ik een nogal groot woord, dat heb ik absoluut niet van Californie :? . Ik denk wel, dat het hier aan de oostkust wat "Europeser" is om te wonen, misschien dat ik me daardoor in meer plaatsen hier in het oosten zie wonen, dan in het westen. Het is, zoals Encinitas al eerder schreef, meer een gevoel, dan iets wat makkelijk te omschrijven is .De kleine oude plaatsjes, alles relatief dicht bij elkaar, de eindeloze bossen, het draagt er allemaal toe bij.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Hmm, dat Europeser gevoel heb ik nou helemaal niet van de Oostkust, meer van de Westkust.
Plaatsen als Seattle, San Francisco, Portland, doen mij veel Europeser aan dan de plaatsen aan de Oostkust.
Ook het gedrag van de inwoners.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Volgens mij heeft niemand het woord afkeer ook gebruikt in deze context. Waar het volgens mij voor wat betreft de aantrekkingskracht van Californie om ging is het feit dat ik denk dat velen deze staat idealiseren, zonder andere delen van het land te kennen. Gewoon vanwege het feit dat Californie veel bekender is. En het is verder ook een hele interessante staat, met mooie gebieden en veelzijdige steden, volgens mij zijn we het daar allemaal wel over eens. Ik denk alleen dat als je daadwerkelijk in de VS woont, je een en ander toch wat minder door een roze bril bekijkt. Dan spelen ook andere dingen een rol, zoals het vinden van een geschikte baan, het vinden van een betaalbare woning en (eventueel) snelle verbindingen met Nederland. En daar komen dan nog meer persoonlijke dingen bij, zoals dat ik bv de Oostkant van de VS wat interessanter vind qua natuur en geschiedenis.

Maar ik denk dat dit nou typisch zo'n draadje is waar de neder-Amerikanen de eerste initiele vraag ("Waar zou je het liefste wonen?") niet los kunnen zien van hun dagelijkse realiteit en mensen die in NL/BE wonen wel. Dan krijg je een ander perspectief.
marcuscj schreef:Wat is er mis met de Oostkant?
De humidity (vochtigheid) in de zomers.
Volgens mij wint Oregon het in deze toch echt van het Oosten. Maar dan in de vorm van regen. :wink:
En dan weet ik toch echt wel wat ik kies. 8)
Laatst gewijzigd door Bandido op 14 sep 2009, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
"Keep Georgia On Your Mind"
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Petra/VS schreef: Afkeer vind ik een nogal groot woord, dat heb ik absoluut niet van Californie :? . Ik denk wel, dat het hier aan de oostkust wat "Europeser" is om te wonen, misschien dat ik me daardoor in meer plaatsen hier in het oosten zie wonen, dan in het westen. Het is, zoals Encinitas al eerder schreef, meer een gevoel, dan iets wat makkelijk te omschrijven is .De kleine oude plaatsjes, alles relatief dicht bij elkaar, de eindeloze bossen, het draagt er allemaal toe bij.
Ik ben ook best wel benieuwd! Ik vraag me alleen af of ik de oostkant snel als vakantiebestemming zou kiezen. Florida spreekt me niet zo aan als bestemming (behalve een dagje aan die prachtige stranden maar ik ben niet echt een strandmens voor meer dan 1 of 2 dagen) en daarnaast heb ik het idee dat je qua bergen (veel behoefte aan als NL'er op vakantie) en natuur, zoals wij die in Europa niet echt hebben (woestijnen en andere natuurpracht zoals in Utah en Arizona), in het westen wat meer variatie hebt. Of eigenlijk....dat is nu eenmaal heel anders dan Europa. Daarom denk ik dat het oosten als vakantiebestemming wat minder spectaculair of 'anders' is. MAAR dat het er als woonomgeving juist weer wel heel aantrekkelijk is. Omdat je de omgeving dan via korte tripjes en vakanties met de auto kunt bekijken. Net zoals Europeanen dat doen binnen Europa.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Ik vind het nogal een verschil maken of je een gebied/regio bekijkt vanuit een toeristisch/vakantie perspectief dan wel uit een omgeving waar je zou willen wonen c.q. een bestaan wil of kan opbouwen. In dat laatste geval komt er heel wat meer bij kijken en spelen veel belangrijkere zaken (werkgelegenheid, arbeidsomstandigheden, leefklimaat, cultuur, omgeving, kosten, instelling van de mensen etc.) een rol dan alleen maar een heerlijk temperatuurtje.

Zelf heb ik vrij veel gereisd, zowel in Europa als in Amerika en ben ik op prachtige plekjes geweest. Je bent dan al gauw geneigd om te zeggen "Hier zou ik wel willen wonen". Kijk je echter iets dieper en ook door gesprekken met de bewoners aldaar, dan valt in negen van de tien gevallen het woord "wonen" wel af. En des te meer je reist, des te meer ga je deze zaken ook relativeren.

Uit oogpunt van "Jan de toerist" spreekt mij het westen veel meer aan dan het oosten, maar ook dat is een gevoel. Het wil totaal niet zeggen dat ik daar ook zou willen wonen. Aangezien ik mij in deze materie nooit echt heb verdiept, wil en kan ik daar dan ook geen oordeel over geven.

Eén ding weet ik wel: als ik in Amerika of in een ander land zou kunnen gaan wonen, dan in elk geval niet in een vlak/plat gebied zoals in Nederland...... :wink:

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Helemaal waar, Marjan. Ik vind het trouwens leuk om te lezen, dat vrijwel iedereen van ons, die in de VS woont, zijn of haar eigen woonomgeving het fijnst vindt :).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Marcel87
Amerikakenner

Bericht door Marcel87 »

Dat is voor mij niet zo moeilijk :mrgreen: , Washington DC of ergens in de buurt van ( Alexandria, Arlington in Virginia ).

Washington DC vind ik een geweldige stad om te zijn, en omdat ik hier al 6 maanden "gewoond" heb ken ik de stad vrij goed!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Het mooie aan Californie is inderdaad relatief. Ik heb zelf geen ervaring, maar onze zoon heeft drie jaar in San Francisco (nou ja, Oakland) gewoond en is tot zijn genoegen een paar weken geleden naar New York verhuisd (waar hij overigens geboren is, in een ziekenhuis rond de 60e straat en Lexington Avenue).

San Francisco was wel mooi, maar het weer was erg eentonig, 's ochtends mist en dan de rest van de dag zon, zo ongeveer. Hij zei dat hij de seizoenen miste. En sociaal gezien was het ook niet zo leuk als het wel lijkt. Voor een jonge (25), blanke, heterosexuele jongen die op een kantoor werkte waar de meesten ouder waren en die vanwege het geld in een voorstadje moest wonen, viel het nogal tegen. Al zijn vrienden (theatermensen) zaten in LA of NY, hij heeft in twee weken NY een meer actief sociaal leven gehad dan in drie jaar SF. En LA was hem te warm.

Voor wat het waard is, ik denk inderdaad dat de theorie van het reizen en de praktijk van het wonen, nogal verschillen.

Wellicht gaan we dat een dezer jaren de omgekeerde richting eens proberen: een jaartje Haarlem. Ben benieuwd hoe ik dat (als gebauren en getaugen Amsterdammer) zal vinden. Gelukkig kan dat met twee paspoorten, ik neem aan niet al teveel gedonder met de Nederlandse immigratiedienst en geen probleem met verlopen groene kaarten.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Bandido schreef:
marcuscj schreef:Wat is er mis met de Oostkant?
De humidity (vochtigheid) in de zomers.
Volgens mij wint Oregon het in deze toch echt van het Oosten. Maar dan in de vorm van regen. :wink:
En dan weet ik toch echt wel wat ik kies. 8)
Duuh, Atlanta krijgt 15 inches regen in de zomer, Portland Or alleen 3.5 inches.
De winter ? dat is een ander verhaal.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

marcuscj schreef:Duuh, Atlanta krijgt 15 inches regen in de zomer, Portland Or alleen 3.5 inches.
De winter ? dat is een ander verhaal.
Ja, omdat het hier subtropisch is. Het kan hier een paar dagen per week een half uur lang met bakken uit de hemel komen en dan kom je dus snel aan 15''. En daar zijn we overigens ook heel blij mee, want er verdampt hier ook nogal veel. Het is namelijk de rest van de tijd gewoon zonnig. In Oregon kan het zo een week regenen, weet ik uit ervaring. Maar dan van dat druilerige, zoals in Nederland. 8) :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Oregon lijkt me overigens echt een leuke stad waar ik heel graag eens heen zou willen, net als Seattle.....volgende vakantie? :wink:.

Ik vind het wel grappig dat Marjan zei dat men tijdens vakanties vaak geneigd is om te zeggen; "hier zou ik willen wonen" , maar dat dat ook weer veranderd naarmate je meer gereisd hebt. Ik denk dat dat voor mij zeker opgaat, beide uitspraken!
Ik weet dus nog heel goed toen ik met mijn eerste opleiding naar Milaan ging voor een paar dagen, het was de eerste stedentrip die ik op die leeftijd maakte zonder ouders en buiten de 'gebaande' paden, tegen mijn moeder zei dat ik in Milaan zou willen wonen. Weer later was ik op vakantie met mijn vriend in Griekenland en droomde weg bij een bestaan tussen de olijfbomen, groene heuvels en de turquoise zee.
Nu ben ik wat ouder en ben ik anders gaan denken over wat belangrijk is voor mij in het leven. Daardoor ga je anders kijken naar de wereld om je heen. En daar is onze eerste reis naar de VS uit voort gekomen. Een land met een aantrekkelijke economie en min of meer een soortgelijk politiek klimaat (dat kun je van Italie beiden niet zeggen), een land met mogelijkheden op het gebied van carriere en natuurlijk met veel indrukwekkende natuur en keuzemogelijkheden wat betreft waar je zou kunnen wonen (van Seattle tot Florida, van Colorado tot California en ga zo maar verder).

Dat is denk ik wat de VS zo aantrekkelijk maakt en dat zie je ook duidelijk terug in dit topic, iedereen woont op een andere plek (of wil wonen) en ziet daar de voordelen van in. En wanneer je wensen veranderen kun je verhuizen naar een plek die op dat moment bij je leven past.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

RiverCola schreef:Oregon lijkt me overigens echt een leuke stad waar ik heel graag eens heen zou willen,
Zullen we daar maar staat van maken...? :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ik bedoelde Portland :D
Fender75
Amerikafan

Bericht door Fender75 »

Ik heb alleen in North Carolina gewoond, en dat beviel toen errug goed! De gehele oostkust gezien, maar ik blijf toch bij North Carolina. Fijn klimaat, mooie heuvelachtige omgeving, betaalbaar.

We gaan over 2 weken naar de westkust, misschien dat ik daar ook nog wel iets leuks zie..:)
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Fender75 schreef:Ik heb alleen in North Carolina gewoond, en dat beviel toen errug goed! De gehele oostkust gezien, maar ik blijf toch bij North Carolina. Fijn klimaat, mooie heuvelachtige omgeving, betaalbaar.

We gaan over 2 weken naar de westkust, misschien dat ik daar ook nog wel iets leuks zie..:)
Hey wat leuk! Een gelijk gestemde :lol:
Waar heb je in NC gewoond?

Veel plezier aan de westkust
newengland
Amerikafan

Bericht door newengland »

Amerika is zo groot, met zo veel verschillende mooie dingen. Ik zou het niet weten. Ik denk toch de oostkust ergens in New York State. Veel natuur dicht bij de stad.
Ik denk dat ik als ik richting pensioen zou gaan dat ik dan wel graag naar Arizona of Utah zou verhuizen.

Nog een leuke link

http://www.findyourspot.com/

Deze website geeft na het invullen van een aantal vragen aan waar jij het liefst zou willen wonen! :D hoef je niet meer te kiezen :P
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Inderdaad een leuke link! Volgens de resultaten moet ik ergens in Alaska, New Hampshire of Colorado gaan wonen... nou... :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer