Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe ben je in Amerika terechtgekomen?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Anne-Sophie schreef:Voor Sandy: we zijn in Zuid-Amerika geweest 5 maanden, daarna "eventjes" 2 weken op Hawaii, vervolgens 3 maanden Australie en tenslotte 3 maanden gereisd door Azie: China - Tibet - Nepal - India - Pakistan - Iran.
Hoi Anne Sophie,
Dat klinkt als een hele mooie reis en een rijke ervaring !! : ))

P.s. Mijn vader (nu met pensioen) is ook Ingenieur Werktuigbouwkunde. Heeft ook jaren in het buitenland gewerkt. Steeds 3 maanden, en dan 3 weken verlof : ))
Sandy
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

Anne-Sophie schreef:In het algemeen gesproken denk ik dat je de meeste kans maakt op een baan in het buitenland / VS met een exacte opleiding, dus natuurwetenschappen, techniek of medicijnen.
Dank je Anne-Sophie!

Dan heb ik een probleem met een juridische opleiding :wink: Maar ik weet dat er enkele grote juridische kantoren, kantoren hebben in o.a New York. Enige problem is dat mijn interesse niet echt in ondernemingsrecht zit en dat is vaak wel wat ze doen in de kantoren in de VS, maar wie weet doen ze ook een beetje onroerend goed, dat vind ik wel leuk. Dus wie weet.

Ik wens je alvast veel succes in de VS!

Chantal
Anne-Sophie
Amerika-ontdekker

Bericht door Anne-Sophie »

Ha Chantal,

Er is natuurlijk overal werk voor juristen, zeker in Amerika! Alleen is het vaak makkelijker om de VS binnen te komen via een internationaal bedrijf. Maar ik denk dat je er ook wel komt door netwerken, bijvoorbeeld door tijdens je studie een tijdje in de VS te studeren (studeer je nog?), of er een stage te doen. Contacten leggen is erg belangrijk, als je wilt dat er serieus naar je cv gekeken wordt.

Succes,
Anne-Sophie
Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

Hi Sandy,

Ik zal mijzelf allereerst eens voorstellen........Ik ben Rebecca en ben 22 jaar. Ik heb mij vandaag aangemeld op deze site en na wat zoeken en dergelijke kwam ik bij deze vraag :wink:

Ik heb 6 jaar geleden mijn verloofde leren kennen op het American Football veld. Ik beoefende deze sport en zijn broer was mijn coach. Hij was tijdelijk bij zijn vader op bezoek, die hij al ruim 10 jaar niet meer had gezien. Hij is geboren in Nederland als zoon van een Amerikaanse moeder en Nederlandse vader. Zij zijn naar Amerika verhuisd, waar hij toen American Citizen is geworden. Zijn ouders zijn gescheiden en zijn vader is terug verhuisd naar Nederland. Na hem ruim 10 jaar niet te hebben gezien kwam hij hem opzoeken in Nederland. Zo is hij toen met zijn broer mee gekomen naar het Football veld. Aangezien ik het enige meisje was en hij nog nooit een meisje had gezien die deze sport beoefende, wilde hij wel eens een balletje gooien........ Helaas ging hij een beetje lopen "trutten" waardoor hij de bal verkeerd los liet en ik mijn vingers brak!!! :cry:

Het zat zo goed tussen ons dat hij besloot om te blijven. Nu zes jaar later zijn wij ruim een jaar verloofd en hebben wij een huisje gekocht. Wij gaan 29 juni 2006 trouwen! :D

Ondanks dat hij in Nederland is geboren is hij Amerikaan in hart en ziel!! Hij heeft het geprobeerd en geprobeerd, maar kan zijn draai niet vinden hier in Nederland. Sinds een jaar hebben wij het dan ook over emigreren. Eerst wilde ik absoluut niet, aangezien mijn moeder ernstig ziek was en wij niet wisten hoe lang zij nog te leven had........ Helaas is zij op 45 jarige leeftijd vorig jaar gestorven. :cry:

Sindsdien ben ik er serieus over na gaan denken om toch die stap met hem te zetten! Niet te geloven hoeveel vragen er dan in je op komen en hoeveel twijfels!! Inmiddels zijn wij er wel heel zeker over dat wij dit willen doen en willen dan ook na ons trouwen de DCF procedure gaan starten. Dankzij de website http://www.usadutch.com zijn er inmiddels al heel veel van onze vragen beantwoord.

Ik ben met hem meerdere malen in Amerika geweest om zijn familie te bezoeken! Dit beviel absoluut heel erg goed en na veel huilen eindelijk afscheid te hebben genomen van iedereen, toch weer terug naar Nederland. Ook ben ik voor mijn werk een keer in Amerika geweest en als ik zo op deze ervaringen terug kijk, dan zie ik mijzelf daar dan ook zeker wel wonen. De taal is voor mij absoluut geen probleem, onder andere omdat toen ik hem leerde kennen, hij absoluut geen Nederlands sprak. Daarbuiten werk ik ook nog eens voor een Amerikaans bedrijf UPS, dus dat werkt allemaal goed mee! Sterker nog, ik heb regelmatig klanten aan de telefoon die denken dat ik Amerikaans ben hahaha :D Ik hoop dan ook dat als wij zover zijn, ik de mogenlijkheid heb om misschien over te stappen! :wink:

Er zijn nu veel dingen waar we ons mee bezig moeten gaan houden. Het trouwen, het op een gegeven moment verkopen van ons huis, de DCF procedure etc etc......

Het zal allemaal niet makkelijk gaan worden, maar we gaan het absoluut proberen. Ik weet nu al wel zeker dat er dingen gaan zijn die ik verschrikkelijk ga missen zoals bijv. mijn vader! Als ik daar aan denk, dan krijg ik soms wel eens de kriebels........ Tevens heb ik ook nog twee broers. Maar aan de andere kant denk ik dan maar weer dat er telefoon, fax, e-mail, webcam bestaat en er ook continu vliegtuigen over en weer vliegen! :wink:

Wij zijn er dus nog lang niet en ermoet nog veel geregeld worden en uitgezocht maar we zijn op de goede weg. Dit is dus mijn "waarom naar Amerika"

Groetjes,
Rebecca
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Hoi Rebecca, ook weer zo'n prachtig verhaal. Bedankt dat je het met ons hebt willen delen. Heel veel succes met alle voorbereidingen en het plannen van je huwelijk. Je hebt leuke dingen in het vooruitzicht!

Weet je al waar jullie willen wonen in Amerika? Amerika is ver, maar aan de andere kant ben je er zo. En tegenwoordig met de diverse media is het contact met familie vaak nog beter en intenser dan hier in Nederland.

Overigens welkom : ))
Sandy
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Ik lees elke dag weer leuke verhalen hier en dat mag ik ook weleens zeggen.

Iemand's vingers breken is ook een leuke manier van het "ijs breken". ;-)

Tijdens mijn jaar in Amerika vond ik het contact met vrienden en familie eigenlijk beter dan ooit. Als je zover van elkaar vandaan bent kijkt iedereen veel meer uit naar de telefoongesprekken en de webcam sessies. Je maakt ook niet zo snel ruzie ;-). Als je geen zin hebt dan hoef je iemand ook niet te zien. Maarja, misschien ben ik wel de enige die af en toe een beetje "alleen" tijd nodig heeft.
- Mike
Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

Hi Sandy,

Thanx! We zullen naar Utah gaan in de buurt van Salt Lake! I know I know.... Mormon capitol! :D Oh well they are not as bad as most people think! haha

Hij is geen mormoon en zijn familie overigens ook niet, alleen zijn zusje. We respecteren het geloof overigens wel hoor, maar dat doen we wel met ieder geloof. (niet dat iemand zich aangevallen voelt :wink: )

Ik denk inderdaad dat de band met mijn eigen familie inderdaad nog sterker zal worden! Gelukkig maar dat we tegenwoordig al zo ver zijn met computers etc. :wink: Als dat er niet had geweest dan had ik het zo een twee drie nog niet helemaal geweten!
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

Leuk om je verhaal te lezen Rebecca! Ik wens je alvast veel succes met al je voorbereidingen en ik kan je begrijpen, het lijkt mij een grote stap die je niet eventjes zomaar neemt.

Anne-Sophie, ja ik studeer nog, maar ben bijna klaar dus naar de VS gaan zal er niet meer inzitten. Wel ben ik 2 maanden naar de VS geweest waar ik o.a summer courses op UCLA (universiteit van LA) heb gedaan. Was erg leuk, heb er veel contacten aan over gehouden, maar voornamelijk buiten de VS. Heb wel nog steeds contact met een Amerikaans meisje dat daar studeert, maar verder geen contacten opgebouwd die mij zouden kunnen helpen voor de VS. Wel heeft mijn scriptiebegeleider goede contacten met een bedrijf die een bedrijf heeft in New York, en ze heeft al iets laten vallen of ze mijn naam kon doorgeven als ik dit zou willen, want ze waren hard op zoek naar goede mensen. Dus wie weet.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Hoi Rebecca,
Oh wat spannend zeg... Heleboel dingen te regelen en te doen en ook nog es een keer ergens "in the middle" trouwen... :wink:
Wij zelf zijn in maart van dit jaar naar North Carolina vertrokken. Mijn man is voor de amerikaanse tak van het Nederlandse bedrijf waar hij werkte gaan werken. Ook reuze spannend en nu terug kijkend denk ik dat het een goede beslissing is geweest. Er komt een heleboel op je af, maar gelukkig niet allemaal tegelijk. Stapje voor stapje kom je dichterbij je vertrek en stapje voor stapje bouw je hier weer een eigen bestaan op. Wij zijn hiervan nog maar in het begin en hebben ook hierin nog wat stappen te gaan, maar we zijn op de goede weg, zeg maar :wink:
Moet eerlijk zeggen dat ik bij ons vertrek ook de nodige tranen heb gelaten maar het contact hier met onze familie en vrienden is goed als vertrouwd. Alleen zien we elkaar minder..... Inderdaad, het internet is voor mij een grote hulp. Heb Skype op de computer en bel daarmee bijna wel elke dag met mijn moeder. (Misschien dus wel meer dan in NL)
Wens je heel veel plezier en succes met je voorbereidingen!!!
Groetjes Petra
Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

Thanx Petra!

Zeker allemaal zeer spannend! Ik moet wel zeggen, hoe meer verhalen ik lees van andere mensen die familie hebben achter gelaten maar dat het internet zo een geweldige uitkomst is, des te beter gevoel ik krijg!! :lol:
Hoosier
Amerikafan

Bericht door Hoosier »

Ik ben nieuw op het forum en ik heb net deze thread ontdekt. Ik vind de verhalen echt super interessant om te lezen. Ik zit nu op stage maar ik ben al zeker een half uur aan het lezen.

Ik zag dat er al een maandje niet gereageerd was in de topic, dus even een schopje van mij.

Ik hoop dat er nog meer mensen zijn die hun verhalen willen delen!
Emiel
Amerika-ontdekker

Bericht door Emiel »

Sorry dat ik een beetje achter loop met het lezen van deze teksten, maar ben pas sinds gisteren actief. 8) Ik vind het prachtig om al deze verhalen te lezen. Ik zelf zou ook graag naar Amerika toe emigreren, helaas wil mijn vriendin dat (nog) niet...

Wie weet als we er een maandje hebben rondgetrokken. :P

Ik blijf hoop houden....
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Mijn verhaal: Veghel > Minneapolis > Seattle

Bericht door dutch_in_seattle »

Mijn verhaal begint op 18 mei 1998, toen ik na een bezoek aan een vriend in Colorado Springs op de terugweg naar Nederland een tussenstop van een paar dagen in Minneapolis maakte om daar een andere vriend te bezoeken.
Ik heb Engels gestudeerd aan de universiteit van Nijmegen en ik wist dat je ook Nederlands als bijvak kon volgen aan de Univerity of Minnesota. Als taalkundige (en als talengek) leek het me daarom wel leuk om eens een college Nederlands bij te wonen om te zien hoe Nederlands wordt gegeven aan een Amerikaanse universiteit.

Tiffany was een van de studenten en na de les raakten we aan de praat. We wisselden e-mailadressen uit en begonnen elkaar te schrijven en later ook te telefoneren. Al gauw werd duidelijk dat we allebei veel voor elkaar voelden en in juni 1999, twee weken na haar afstuderen, verhuisde Tiffany naar Nederland, naar Veghel om precies te zijn, waar ik woonde (en ook ben opgegroeid). Haar ouders waren daar in het begin helemaal niet gelukkig mee; zij zagen hun dochter naar het buitenland verkassen om te gaan hokken met een 10 jaar oudere man die zij maar oppervlakkig kenden. (Nadat ze zelf een bezoek aan Nederland hadden gebracht en zagen dat het "menens" was, zijn ze overigens helemaal bijgetrokken.)

Tiffany vond het in Nederland erg leuk, maar kon heel moeilijk aan werk komen. Ze had een Bachelor's in Engelse literatuur en daar zit men in Nederland ook niet echt op te wachten. Bovendien was haar Nederlands veel te goed voor de inburgeringscursus (die ze, zo bleek, niet eens hoefde te volgen!), maar net weer niet goed genoeg voor een baan op enig niveau in een volledig Nederlandstalige werkomgeving. Daar komt nog bij dat Veghel ook niet echt het centrum van het universum is...

Op 27 september 2000 trouwden we in een kasteeltje in Sint Oedenrode. We hadden tegen die tijd ook al besloten naar de V.S. te verhuizen. Daar had Tiffany veel meer mogelijkheden op werkvlak dan in Nederland en ik had zoveel werkervaring dat ik ongetwijfeld ook heel gemakkelijk aan werk zou kunnen komen. De ouders en broer van Tiffany woonden in Minneapolis en daarom besloten we daar naar toe te verhuizen.
Daags na ons trouwen gingen we naar het Amerikaanse consulaat in Amsterdam om de procedure voor mijn verblijfsvergunning in gang te zetten. Dat ging allemaal heel soepel en begin december 2000 verhuisden we naar de V.S. We hadden ons huis in Veghel verkocht en ook alle meubels en zo. We namen alleen kleren, boeken, CD's en wat ander klein persoonlijk spul mee. Ik kende Minneapolis en de V.S. al heel goed en daarom had ik helemaal geen last van cultuurschok. Ik sprak de taal accentloos en was al diverse keren in Amerika geweest. Aangezien we met de verkoop van ons huis in Nederland een behoorlijke winst hadden gemaakt, konden we in Amerika een goede start maken zonder onszelf in de schulden te hoeven steken. Al gauw vond ik een leuke, goedbetaalde baan als "information developer" bij een softwarebedrijf, waar ik me bezighield (en -houd) met de documentatie en localisatie van onze softwareproducten.

Na bijna vier jaar hadden we het wel gezien in Minneapolis. Het is een leuke stad om te wonen, maar we wilden dichter bij een kust zitten en we vonden het klimaat wat extreem. (Het waren meer de hete, vochtige zomers die ons tegenstonden dan de lange, koude winters.) Tiffany had ondertussen haar Master's in Library and Information Science (MLIS) gehaald.
Toen ik mijn baas vertelde dat we overwogen te verhuizen, vroeg ze of ik voor het softwarebedrijf wilde blijven werken. We konden in feite gaan wonen waar we wilden en ik kon mooi vanaf thuis hetzelfde werk doen als ik al deed. Ideaal! Dat maakte verhuizen wel heel gemakkelijk.

Na ook Boston en Londen te hebben verkend, kozen we uiteindelijk voor Seattle vanwege het milde klimaat (koele, droge zomers!), de natuurschoon en het progressieve karakter van de stad. In september 2004 verhuisden we van Minneapolis naar Seattle (zo'n 2700 km). Na eerst een paar maanden in een huurappartement in Kirkland te hebben gewoond, kochten we in november 2004 een huis in Seattle (in de Ravenna-buurt). Daar zitten we alweer bijna anderhalf jaar en het bevalt ons werkelijk perfect. Bij helder weer zien we Mt. Rainier vanuit onze huiskamer. Ik werk lekker thuis met de poes op schoot. 's Ochtends loop ik naar beneden, zet mijn vier computers aan, maak een pot thee en begin mijn werkdag. Vanwege het tijdsverschil met Minneapolis begin ik meestal al om 7:00u met werk en stop ik zo rond 16:00u. Ik onderhoud mijn contacten per e-mail, telefoon en WebEx.

Naast mijn reguliere werk geef ik Nederlandse les aan een plaatselijke "community college" hier in Seattle en doe ook regelmatig vertaalwerk op freelancebasis (voor het vertaalbureau in Nederland waar ik een aantal jaren als full-time technisch vertaler heb gewerkt en ook voor plaatselijke bedrijven).
Tiffany werkt nu voor Seattle Public Library in een van de buurtvestigingen en heeft het daar erg naar haar zin.

De komende jaren zitten wij nog wel in Seattle. Voorlopig is er voor ons geen enkele reden om terug naar Nederland te verhuizen.

Zo zie je maar weer, er zijn ook succesverhalen!
(Ik realiseer me overigens terdege dat onze situatie niet de norm is en ik ben dan ook heel dankbaar voor wat ik heb...)

Ron van de Crommert
http://www.dutchavenue.com
dutchguy@comcast.net
enger003
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Mijn verhaal: Veghel > Minneapolis > Seattle

Bericht door enger003 »

Mooi verhaal, leuk dat je het allemaal met ons hebt willen delen.
Zo zie je, als je goed bent voorbereid, kan het prima lukken.
Eric
kijk ook eens op mijn weblog:
http://engers.web-log.nl
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Leuk dat jij je verhaal met ons wilde delen, Ron! Ik vind het geweldig om te horen hoe het iedereen is vergaan bij de grote stap. Succes dwing je voor een deel zelf af, vind ik, maar toch jeb je ook wel een beetje mazzel nodig. Fijn dat het jullie zo goed gaat!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
doreennicole
Amerika-expert

Nieuwe baan!!!

Bericht door doreennicole »

Misschien is dit een goede plek om mijn nieuws te vertellen. Ik heb vanaf woensdag een denk ik superleuke baan. Ik ben aangenomen als Caribbean Program Coordinator voor een HIV/AIDS preventie en behandeling project vanuit de Univ van Washington. Ik denk dat het een leuk team is, een baan met veel varieteit, mogelijkheden om te groeien en leren en vanwege de connectie met het Caribisch gebied, oa Suriname, erg geschikt voor mij. De functie houdt in veel coordineren van reizen, vergaderingen, trainingen, workshops e.d., maar ook vergaderingen voorbereiden, notuleren e.d., wat financiele taken, en ook wat editen en proofreaden.

Om aan te sluiten bij het verhaal van Ron, ik realiseer me ook heel goed dat ik heel erg veel geluk heb dat ik hier mag zijn, zeker omdat ik oorspronkelijk uit Suriname kom en het een redelijke sprong is om nu in Seattle te zitten, als Amerikaanse, met alle mogelijkheden die ik hier heb. Ik dank God dan ook elke dag voor de blessings die ik heb gekregen. (Wat uberghaupt elke dag al is alleen maar vanwegehet feit dat het een dag is, maar nog meer als het een dag is zoals vandaag waar je lekker in het zonnetje kan zitten, met een helderblauwe lucht, uitzicht op de bergen, weerspiegeldn water in de meren, kersenbloemen en jasmijn in bloei, en een heerlijke kop koffie.

You got to love Seattle!!!
SEEING IS BELIEVING
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ron, bedankt voor het fijne verhaal! En veel geluk nog (in Seattle, of waar dan ook).

Doreennicole: proficiat, en heel veel succes met je job! Moge je dromen uitkomen!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
CaroLine
Amerika-expert

Bericht door CaroLine »

Ron, bedankt voor je mooie verhaal. Ik sta er altijd weer van te kijken als ik hoor hoe sommige mensen elkaar hebben ontmoet.
Heel veel succes en heel veel geluk voor de toekomst gewenst!!!

Doreennicole, bedankt voor jouw verhaal. Ik wens je heel veel geluk en heel veel succes en uitdaging in je nieuwe baan!
Laat je me nog even weten als ik in juni drop voor je mee moet nemen?

Carola
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Ron en Doreen, allebei hartelijk dank voor jullie verhaal. Ik vind het erg boeiend om te lezen hoe e.e.a. in zijn werk is gegaan en hoe je uiteindelijk gesetteld bent.

Doreen, veel succes gewenst met je nieuwe baan.

Groetjes Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Ron: wat leuk dat je jouw verhaal hier verteld hebt. Je bent hier al een tijdje aanwezig op het forum maar het is altijd heel interessent als iemand verteld hoe hij of zij in Amerika terecht is gekomen.

Doreen: Proficiat met je baan!

Aan beiden: wie weet bezoek ik Seattle nog deze zomer... :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer