Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

The green card Lottery!

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Daanje
Amerika-ontdekker

Bericht door Daanje »

HALLOOOO? Je gaat Emigreren. Da's niet hetzelfde als er even heen gaan voor een aantal jaar en daarna weer terugverhuizen en daarna weer die kant op te gaan wanneer het in Nederland niet meer bevalt...
En daar ga je dus flink de fout in.
Wie zegt dat je met een Green Card moet emigreren?
Voor veel mensen is een Green Card de ideale manier om te kunnen werken in de branche naar keuze.
Veel werkgevers hebben liever Amerikaanse werknemers vanwege de papier etc etc.

Sommige mensen die willen gaan werken in Amerika hebben helemaal niet de intentie om (gelijk) te emigreren er zijn tal van andere mogelijkheden om een jaar (jaren) te huisvesten,

Gast gezin, Studentenhuis, Hotel, Appartementen etc.

Helaas voor de mensen die echt willen emigreren is dit voor de meeste mensen de eengiste manier om een werk visa te krijgen.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Daanje schreef:
HALLOOOO? Je gaat Emigreren. Da's niet hetzelfde als er even heen gaan voor een aantal jaar en daarna weer terugverhuizen en daarna weer die kant op te gaan wanneer het in Nederland niet meer bevalt...
En daar ga je dus flink de fout in.
Wie zegt dat je met een Green Card moet emigreren?
Voor veel mensen is een Green Card de ideale manier om te kunnen werken in de branche naar keuze.
Maar als je meedoet aan het Diversity Visa Program dan is toch bijna altijd het hoofddoel.
Net wat je zelf zegt:
Daanje schreef: Helaas voor de mensen die echt willen emigreren is dit voor de meeste mensen de eengiste manier om een werk visa te krijgen.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

En hier ga jij de fout in, sorry dat ik het moet zeggen ! Een Green Card/Groene Kaart betekent permanent residency, wat neerkomt op toch echt de intentie naar de US te emigreren, blijvend.
Wil je in de US werken dan vraag je in eerste instantie een tijdelijke werkvergunning aan, daarbij hoort dan non-permanent residencystatus.
De meest gebruikte is het H-1(B) visum, dat echter de laatste paar jaar erg moeilijk te verkrijgen is, oa. vanwege de verlaagde quota.

Als je de G.K. niet verovert via de Lottery, of via een huwelijk, is de manier een G.K. waaarbij je door een werkgever wordt gesponsord. Tenzij je onder de "extraordinary ability" categorie valt, moet je voor de die werkgebonden G.K. eerste een arbeidsauthorizatie krijgen, waarbij aangetoond moet worden dat er niet een USer is die het werk (halfzogoed) kan doen.
De hele procedure neemt meestal drie tot vijf jaar in beslag, en de kosten zijn al snel tegen de 8-10.000 dollar. In de praktijk zullen werkgevers vooral tijdelijke werknemers (met bv. het H-visum dat ik noemde) sponsoren, want weinig werkgevers gaan drie tot vijf jaar wachten tot een werknemer eindelijk op een G.K. naar binnen mag. Wel is het zo dat als je eenmaal de G.K. hebt, je overal mag gaan werken. Dit itt. tot de tijdelijke werkvergunningen, die specifiek voor een (1) werkgever worden afgegeven.

Echt Daanje, mensen met een G.K. weten wat dit document waard is, en denken er niet licht over.

Verder MarcelJesse, ik draai niemand de nek om, probeer altijd zo duidelijk en zo uitgebreid mogelijk antwoord te geven. Maar ik wijs ook eerlijk op problemen die hier zijn of die zich kunnen voordoen.
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

Daanje, als je alleen zou willen werken in de VS, misschien kan je hier wat informatie uithalen: http://www.fulbright.nl/content.aip?id= ... nation=USA

Verder geeft de ambassade ook nog wat informatie: http://www.usemb.nl/faqlevus.htm

Chantal
Daanje
Amerika-ontdekker

Bericht door Daanje »

Maar als je meedoet aan het Diversity Visa Program dan is toch bijna altijd het hoofddoel.
Net wat je zelf zegt:
Daanje schreef: Helaas voor de mensen die echt willen emigreren is dit voor de meeste mensen de eengiste manier om een werk visa te krijgen.
Het had eigenlijk moeten zijn: Helaas voor de mensen die willen werken in Amerika is de lotterij zo goed als de eengiste kans.
Daanje
Amerika-ontdekker

Bericht door Daanje »

dolphin schreef:Daanje, als je alleen zou willen werken in de VS, misschien kan je hier wat informatie uithalen: http://www.fulbright.nl/content.aip?id= ... nation=USA

Verder geeft de ambassade ook nog wat informatie: http://www.usemb.nl/faqlevus.htm

Chantal
Dankje Chantal!
Super!
Daanje
Amerika-ontdekker

Bericht door Daanje »

oortjes schreef:Wil je in de US werken dan vraag je in eerste instantie een tijdelijke werkvergunning aan, daarbij hoort dan non-permanent residencystatus.
De meest gebruikte is het H-1(B) visum, dat echter de laatste paar jaar erg moeilijk te verkrijgen is, oa. vanwege de verlaagde quota..
Aan welke criterea moet je voldoen?
oortjes schreef: Als je de G.K. niet verovert via de Lottery, of via een huwelijk, is de manier een G.K. waaarbij je door een werkgever wordt gesponsord.
Ben eens rieel, hoe groot is de kans dat je deze krijgt voor een job waar ze net zo makkelijk een Amerikaan voor in dienst nemen.
Naar mijn weten maak je hier pas kans op als je een speciaal beroep bezit waar in Amerika weinig animo in is.

Correct me if i'm wrong.
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

oortjes schreef: Verder MarcelJesse, ik draai niemand de nek om, probeer altijd zo duidelijk en zo uitgebreid mogelijk antwoord te geven. Maar ik wijs ook eerlijk op problemen die hier zijn of die zich kunnen voordoen.
Oortjes,

Die opmeerking was absoluut niet naar jou bedoeld. Jouw bijdragen waardeer ik altijd erg en je bent altijd hulpvaardig
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Daanje schreef:
oortjes schreef: Als je de G.K. niet verovert via de Lottery, of via een huwelijk, is de manier een G.K. waaarbij je door een werkgever wordt gesponsord.
Ben eens rieel, hoe groot is de kans dat je deze krijgt voor een job waar ze net zo makkelijk een Amerikaan voor in dienst nemen.
Naar mijn weten maak je hier pas kans op als je een speciaal beroep bezit waar in Amerika weinig animo in is.

Correct me if i'm wrong.
En dit is dus best egoistisch. Door je Green Card (Permanent Residency) op zo'n manier te gebruiken ontneem je dus de kans van iemand anders die WEL wil emigreren..

Just my 2 cents..
Daanje
Amerika-ontdekker

Bericht door Daanje »

Njit schreef:
Daanje schreef: Ben eens rieel, hoe groot is de kans dat je deze krijgt voor een job waar ze net zo makkelijk een Amerikaan voor in dienst nemen.

Correct me if i'm wrong.
En dit is dus best egoistisch. Door je Green Card (Permanent Residency) op zo'n manier te gebruiken ontneem je dus de kans van iemand anders die WEL wil emigreren..

Just my 2 cents..
Ik snap je reactie volkomen, maar helaas is er voor de meeste geen andere manier. Dat is de reden dat behoorlijk wat mensen het zo spelen.
Misschien niet helemaal eerlijk, wel begrijpelijk.
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Als je weet dat er meestal iets van 9 miljoen mensen meedoen (waar er 2 miljoen direct van afvallen door een fout in hun aanvraag) en uit deze 7 miljoen 50.000 mensen geselecteerd worden dan begrijp je denk ik wel dat veel mensen niet blij zullen zijn met je intentie.

Ik heb maar de eerste aanzet gedaan tot een Green Card Lottery FAQ. Misschien dat mensen zich dan beter kunnen voorbereiden wat het inhoud. Ik ben geen expert op het gebied maar met alle aanwezige kennis moet er toch een leuk verhaal van gemaakt kunnen worden..

http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=3253
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Het doodschieten van iemand aan wie je een hekel hebt, kan ook begrijpelijk zijn. Maar als iets begrijpelijk is, wil het nog niet zeggen dat iets niet asociaal is. Het is en blijft asociaal om iemand de kans af te pakken om te emigreren, puur en alleen omdat jij toevallig in de US wilt werken en dat via een correcte manier niet gaat.

My 2 cents...
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

MarcelJesse, dank !

Daanje, er bestaan hier al wat onderwerpen waarin tijdelijke werkvergunningen ter sprake zijn gekomen. Als je geinteresseerd bent kun je die teruglezen.
Kortweg: voor een H1(B) moet je in principe minstens een opleiding op "bachelorsniveau" hebben, dus zeg maar een afgeronde HBO of universitaire opleiding. Wat je tekort komt aan opleiding kan gecompenseerd worden met werkervaring, waarvoor ruwweg drie jaar werk telt voor een jaar opleiding. Ten tweede moet je een aanbod voor een baan hebben in de US en dat moet een serieuze baan zijn en de betaling moet zijn wat gemiddeld voor zo'n funktie betaald wordt of meer.
In de praktijk gaan de meeste H1(B) visa naar informatica-werkers.
Voor artsen, fysiotherapeuten, verpleegsters enz. zijn speciale regelingen, vooral als die bereid zijn naar een gebied te gaan met tekorten.
Het quotum voor de H-visa is op 65.00 gesteld - hoewel ik pas in de krant las dat men er 20.000 bij wil hebben voor dit jaar. De uitgifte begint in Oktober en dit jaar (wederom) waren de visums met een week op.

Het gaat niet om banen "waar weinig animo voor is", het gaat om banen waarvoor men talentvolle, ervaren, goed-opgeleide werkers nodig heeft. De werkgevers willen wel, het is de US overheid die onder druk van diverse belangenorganisaties de aantallen beperkt houdt. Dit om banen voor USers te beschermen. (Vervolgens wordt het werk uitbesteed aan hoog-opgeleide Indiers in Bangalore, maar dat is een ander verhaal).

Ben je eenmaal aan het werk voor een werkgever - of ben je naar een andere werkgever verkast - en heb je je waarde bewezen, dan zijn de meeste werkgevers wel bereid je voor een G.K. te sponsoren. Ook omdat ze de waardevolle werknemer anders na een aantal jaren kwijt zijn, want een H-1 is drie jaar geldig en kan (in principe) maar eenmalig met nogmaals drie jaar verlengd worden.

Overigens, ik ben reeel in wat ik schrijf, mijn man is hier op H-1(B) status binnengekomen en we hebben nu onze Groene Kaarten. Het kan dus, maar je moet "benodigd" talent hebben, en er hard voor willen werken.
Ook als je via de Lottery een G.K. wint zul je toch het nodige in de aanbieding moeten hebben, want inderdaad waarom zou een werkgever jou inhuren. Het is niet dat hij liever een USer heeft, het is dat hier voor een beetje behoorlijke baan genoeg gegadigden zijn, zeker op ditmoment. En alleen middelbare school - high school - brengt je niet ver hier, wederom, ook voor USers geldt dit.
Daanje
Amerika-ontdekker

Bericht door Daanje »

Oortjes bedankt voor de goede uitleg.
In mijn geval kan ik het dus waarschijnlijk schudden.
Ik heb een afgeronde MBO opleiding (Detailhandel)
En nee geen starters kapitaal (van min 0,5 miljoen) om dat in een zaak te steken in Amerika.

Mijn droom is gewoon al een tijdje om min een jaar te gaan werken in Amerika, om daar nieuwe mensen te ontmoeten en om daar het Amerikaanse leven te leven.

Oortjes, Ik werk momenteel bij een Amerikaans bedrijf in Nederland.
Misschien kan ik het via hun proberen, of weet je nu al da op een of andere manier weinig kans van slagen heeft?

Om nog even terug te komen op de Groene Kaart, inderdaad het is niet netjes om het zo te spelen.
het heeft me danook nog even aan het denken gezet.
Maar het blijft gewoon een raar verhaal dat het eigenlijk alleen via die groenekaart mogelijk is om in zo goed als elke branche werk te krijgen..
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

oortjes schreef: Overigens, ik ben reeel in wat ik schrijf, mijn man is hier op H-1(B) status binnengekomen en we hebben nu onze Groene Kaarten. Het kan dus, maar je moet "benodigd" talent hebben, en er hard voor willen werken.
Interessant. Mag ik vragen of hij via een Nederlandse werkgever die een bedrijf in de VS hebben, is gaan werken, of heeft hij zelf een baan geprobeerd te zoeken? Ben wel benieuwd, want dat laatste lijkt mij toch best moeilijk, want waarom zou een werkgever iemand aannemen uit Nederland (tenzij je natuurlijk erg intelligent bent en een zeer waardevolle aanwinst voor het bedrijf bent).

Trouwens, grappig, op de een of andere manier dacht ik dat je een man was, sorry :oops:

Oh en Daanje: het is natuurlijk aan de overheid van de VS zelf om te bepalen wie er in hun land mag komen werken, wonen etc. Nederland zelf is hier ook niet zo heel erg soepel in. Mensen die uit de EU komen, dat is geen probleem, want de EU staat voor vrijheid van verkeer, personen etc. Dus mensen in de EU kunnen overal werken (als ze natuurlijk worden aangenomen), maar mensen buiten de EU komen ook niet zo makkelijk binnen. Denk aan de bestormingen van de Spaanse enclaves op het Afrikaanse contitent een paar weken geleden: die mensen zijn wanhopig en willen naar de EU, maar volgens de normale weg is het niet mogelijk. Dus voor mensen die buiten de EU wonen is het ook niet zo makkelijk om bijvoorbeeld Nederland binnen te komen, dan is denk ik de VS nog 'aardig' met zijn green card mogelijkheden.

Maar als je echt wilt, moet je vooral niet opgeven. Misschien kan je inderdaad via je werk, of misschien kan je wel een aanvullende opleiding doen?
Laatst gewijzigd door dolphin op 03 nov 2005, 10:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Daanje
Amerika-ontdekker

Bericht door Daanje »

dolphin schreef:
oortjes schreef:Trouwens, grappig, op de een of andere manier dacht ik dat je een man was, sorry :oops:
Dat had ik dus ook :)
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Daanje schreef:Mijn droom is gewoon al een tijdje om min een jaar te gaan werken in Amerika, om daar nieuwe mensen te ontmoeten en om daar het Amerikaanse leven te leven.
Probeer het eens bij organisatie zoals CCUSA (http://www.ccusa.com) die mensen voor tijdelijk baantjes kan bezorgen in Amerika. Niet alleen summercamps maar ook bijv. verkopers in pretparken enzo. Dan kun je wellicht zomaar een paar maanden aan de slag in Amerika.

En visa worden dan voor je geregeld...
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hoi, van jullie weet ik het dus (nog) niet, ik dacht dat Dolphin een vrouw was en Daanje een man ? LOL !
Overigens, zo erg is het toch niet voor man versleten te worden ?
(Verbazingwekkender vind ik het dat iemand onder mijn nick "Amerikagek" heeft neergezet, hoe dat nou gebeurd is ?)

Antwoord op vraag: hij was in de US voor demonstratie/implementatie van produkten die hij had helpen onwikkelen bij het bedrijf waar hij in Ned. voor werkzaam was. De afd. van het US bedrijf waar dat plaatsvond zat te springen om iemand met zijn ervaring/kwalificaties, er werd hem een baan aangeboden. Maar dat was het: de baan. Verder mochten we alles zelf uitvissen, regelen (en betalen): de werkvergunning, de verhuizing, enz. enz.
Al doende hebben we veel geleerd kan ik je zeggen.
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

oortjes schreef:(Verbazingwekkender vind ik het dat iemand onder mijn nick "Amerikagek" heeft neergezet, hoe dat nou gebeurd is ?)
dat heeft te maken met het aantal berichten wat je geplaatst hebt.
Zie http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=2033
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ja maar al dat geschrijf dat is omdat ik gewoon gek ben, daarom ben ik nog niet "gek van Amerika". Toch ? Maar dank voor de link, ik wist dat niet. Ik zal eens gaan kijken hoeveel meer ik moet bijdragen om naar een betere categorie te verhuizen. Hahaha.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer