Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

welke pueblo's tussen santa fe en farmington

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Mrs.Bean
Amerika-expert

welke pueblo's tussen santa fe en farmington

Bericht door Mrs.Bean »

We zijn bezig met onze route voor mei 2010 en zoals altijd zullen er keuzes gemaakt moeten worden.
Aanvankelijk wilden we slechts het bekende rode-rotsen-gebied, Moab, Torrey, Page, uitgebreider bekijken en wel met auto ipv camper.
Eerst komt daar dan een een bezoek aan Zuid- Arizona bij voor bloeiende cactussen (hoop ik).
Vervolgens buig je af naar New- Mexico en zijn de pueblo's toch ook wel erg aantrekkelijk, alleen zijn het er veel en dan zitten de dagen zo weer vol :(
Kan iemand me vertellen welke je tussen ABQ, Santa Fé en Durango, in beperkte tijd (4 dagen?), nu echt moet gaan zien en waarom . Bandelier, Chaco, of Taos pueblo bv.
Mesa Verde hebben we eerder uitgebreid bekeken, dit jaar hebben we Betatakin gezien.
Ik vind het reuze interessant, maar we houden ook wel van afwisseling. Dus de Bisti Badlands zitten ook in het program.
Verder heb ik ergens iets gelezen over de beperkte toegang tot Chaco, maar ik kan het niet terug vinden.
Kokopelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Re: welke pueblo's tussen santa fe en farmington

Bericht door Kokopelli »

Wij zijn afgelopen september in Bandelier NM en Taos Pueblo geweest. Deze twee zijn echter niet met elkaar te vergelijken.
Bandelier NM zijn verlaten (rots)woningen in een prachtige vallei. Je kunt er een flinke wandeling door het gebied maken als je wilt. Via ladders kan je in de rotswoningen komen. Je bent er wel even tijd mee kwijt, de weg er heen (zelfde weg terug) is ook nog aardig lang. Wel mooi!

Taos Pueblo is nog steeds bewoond en men leeft daar nog zonder de luxe van tegenwoordig. Het dorp bestaat echt alleen maar uit adobe woningen en natuurlijk een mooi kerkje in die zelfde stijl. Ik vond het erg leuk om te zien en om met de mensen daar een praatje te maken. In veel huisjes zit een winkeltje. Wij waren 's ochtends vroeg en het was heerlijk om in alle rust rond te kijken.

Chaco ken ik niet, dus dat kan ik niet vergelijken.

Succes! Altijd lastig die keuzes!
In 2025 weer naar Florida.
Reisverslag Zuidwesten September 2024 >
reisverslagen
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Om het nog wat moeilijker te maken: als je vanuit het zuiden van Arizona komt dan vallen de Gila Cliff Dwellings (in New Mexico, nabij de plaats Silver City) misschien ook nog binnen jullie mogelijkheden. Al kost het wel vrij veel tijd, gezien de lange aanrijroute.

Wij hebben Bandelier NM, Mesa Verde, Chaco Culture en dus ook Gila Cliff Dwellings gezien. Van die vier vonden wij GCD het mooiste, het is maar een heel klein park midden in een mooie vallei (zie ons reisverslag 2008, dag 23). Chaco Culture is een heel stuk groter, er is inderdaad een ingang voorgoed afgesloten maar de voornaamste ingang (vanuit het oosten) is voor zover ik weet gewoon open. In mei van dit jaar tenminste nog wel. Net als bij GCD ben je wel flink wat tijd kwijt aan de aanrijroute, die is bij GCD overigens een heel stuk mooier dan die bij Chaco Culture. Wat we in Chaco Culture vooral heel mooi vonden, dat was de Pueblo Bonito. Je mag daar gewoon in de ruïnes rondlopen, ik vond dat een hele leuke ervaring. (zie ons reisverslag 2009, dag 19).

Bandelier was ook een mooi park, al haalt het het wat ons betreft niet bij Gila Cliff Dwellings. Als je voor dit park kiest, dan raad ik je de Alcove House Trail aan. Je klimt dan via enkele ladders naar een hoog gelegen kiva, deze wandeling is ons prima bevallen. Ga trouwens niet midden op de dag naar Bandelier toe, het schijnt dan erg druk te zijn. Wij waren er pas laat op de middag, toen was er volop parkeergelegenheid en kwamen we niet veel andere mensen tegen. (zie ons reisverslag van 2008, dag 16 en dag 17).

Geweldig dat jullie ook naar Bisti Badlands gaan :D Dat is een van onze meest favoriete stukjes Amerika!
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

Duidelijk Kokopelli, bedankt.
Maar is Bandelier nu zoveel anders dan andere cliffdwellings? Bovendien denken we erover Canyon de Chelly ook nog op te nemen op de terugweg.

Ik dacht iets als
0. ......- White Sands - ABQ
1. ABQ - KKTR - Santa Fé
2.Santa Fé -Taos - Santa Fé
3. Santa Fé - Chaco Culture - Farmington (welke route)
4. Farmington - Bisti Badlands - Farmington
5. Farmington - Durango - Silverton - Moab
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Ik heb geen tips maar lees wel zéér geinteresseerd mee in dit topic aangezien wij dezelfde plaatsen willen bezoeken volgend jaar. :wink:
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Volgens mij gaan er veel forumleden die kant op volgend jaar.
Wordt wel druk met al die Nederlanders daar :D

Marjon
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

Henriëtte, jullie reisverslagen zijn bijna dagelijkse kost, maar dat maakt het nu net zo moeilijk. Want ik wil ook zo graag al die andere dingen doen, en de lijst wordt zo steeds langer. :wink:
Die GCD heb ik gelezen en stond op het lijstje, maar ik denk dat het toch te ver om is. Die kant van de route is echt extra, dus cactussen, het arizona-sonora museum, san xavier del bac, chiricahua, white sands. Sfeer proeven.
Vanaf ABQ willen we het rustiger en intensiever gaan aanpakken. Ik denk dat ik m'n eerste plan om Chaco er te betrekken er inhoud, jullie foto's en foto's uit ons eerste USA fotoboek "Canyonlands van Reiner Sahm" spreken me erg aan. (Daar staan trouwens ook de Bisti badlands en veel andere favaorieten in.)
Alleen zit ik dan nog met de vraag hoe ik dat inkleed tussen Santa Fe en Moab. Want het zijn flinke routes, en om nu dergelijke stukken te rijden om alleen een blik te werpen.

Tja en inderdaad, naast al die andere virussen is er weer een nieuwe;het "new-mexicaanse". Onschuldig denk ik, en erg gezellig :wink:
BobDylan
Amerika-ontdekker

Bericht door BobDylan »

Wij hebben in april van dit jaar ook New Mexico bezocht. Wij kwamen vanuit Denver en hebben achtereenvolgens Taos Pueblo, Bandelier, Acoma Pueblo, Chaco Canyon en Aztec NM gezien.

Taos Pueblo vond ik weliswaar bijzonder, maar de hele bezoekervaring vond ik eerlijk gezegd een beetje tegenvallen. Ze durven 10 dollar per persoon te vragen, plus 5 dollar per camera. Binnen een uurtje heb je het eigenlijk gezien. Er waren toen wij er waren bijna geen mensen, behalve wat kinderen die fry bread verkochten. Het feit dat er een paar bouwvakkers bezig waren en ook een paar auto's in het dorp geparkeerd stonden deed ook een beetje af aan het geheel. Maar je mag het toch eigenlijk niet missen, want het is echt wel bijzonder en oud. Vergeet ook niet de oude adobe kerk in Ranchos de Taos en de Rio Grande Gorge.

Bandelier is een mooie vallei met diverse pueblo's en grotwoningen. Je kan er een hele mooie wandeling maken en er heerst een hele relaxte sfeer. De mainloop trail leidt langs de rotswanden en de woningen. De Alcove trail via ladders naar de hoge grotwoning op het einde is ook leuk om te doen. Wij hebben het gecombineerd met een bezoek aan Los Alamos (atoombommuseum), White Rock (schitterend uitzichtpunt) en de vrij onbekende Tsankawi-trail, waarbij je letterlijk in de uitgehakte voetsporen van de oude indianen loopt.

Vergeet tussen Santa Fe en Albuquerque niet de Tent Rocks. Werkelijk prachtig.

Acoma Pueblo is een zeer oude nog bewoonde pueblo bovenop een mesa. De weg ernaartoe gaat met een tourbusje en je mag er dus ook alleen rondlopen onder leiding van een gids (15 dollar per persoon). Het geheel maakt een beetje desolate indruk, en de indianen die er nog woonden (een stuk of 40) maakten het geheel niet vrolijker, maar dat geldt eigenlijk voor alle indianen. De omgeving is prachtig, maar we werden een beetje moe van alle indiaanse verkoopstalletjes met allemaal hetzelfde aardewerk waar we langs geleid werden. Ik kreeg de gids ook maar niet aan haar verstand dat ik het jammer vond, dat sommige eeuwenoude pueblo gebouwen er niet oud uitzagen, maar dus steeds gerestaureerd werden. Er stonden ook hier weer behoorlijk wat auto's tussen de gebouwen. Dat past gewoon echt niet. In het openluchtmuseum in Arnhem staan toch ook geen auto's ? De terugweg kan ook met de bus, maar leuker is om te gaan wandelen over de eeuwenoude stenen uitgehouwen trap. Al met al is het best interessant, maar sommige zaken zoals rondslingerende bouwmaterialen, toiletcabines en auto's doen een beetje afbreuk aan de ervaring.

Hierna bezochten wij de Bisti Badlands, een absolute aanrader. Heel bijzonder om urenlang rond te lopen door de meest vreemde rotsformaties en gewoon de hele dag niemand tegen te komen.

Als laatste bezochten we Chaco Canyon. De weg vanuit het zuiden schijnt nogal slecht begaanbaar te zijn, maar wij kwamen vanuit Farmington. Het is wel een dirt road en een lange rit, maar met droog weer prima te doen.Het is een groot park waarbij je met de auto langs de verschillende ruines rijdt. Waarschijnlijk is het in de zomer bloedheet in de canyon en na een stuk of 5 ruines heb je het wel een beetje gezien, omdat ze allemaal een beetje hetzelfde zijn. Dat weerhield ons er niet van om op de terugweg naar Farmington nog even Aztec NM mee te pakken, waar ook weer een grote ruine te vinden is. Bijzonder hier is de enorme gerestaureerde kiwa met dak, waardoor je een goed beeld krijgt van hoe de sfeer in zo'n kiwa geweest moet zijn.

New Mexico is echt heel mooi en afwisselend. Bossen, bergen, woestijn, eeuwenoude ruines en indianen, wat wil je nog meer.
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

Niets, hartelijk dank voor je uitgebreide informatie, ik denk dat ik het inmiddels wel weet.
Acoma Pueblo stond hoog op het lijstje, maar heb ik inmiddels laten vallen, ook vanwege het niet zo op de route liggen.
De rest ga ik eens proberen in het vat te gieten en te combineren. Misschien moet er een dag Moab of Page sneuvelen, maar ja, inderdaad er is ook zoveel moois. :D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer