Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaans accent?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
6foot6
Amerika-expert

Re: Amerikaans accent?

Bericht door 6foot6 »

vana schreef: Die amerikaanse muntjes kan ik echt niet uit elkaar houden.

Marjon
zelfs na acht jaar vind ik het gebruik van us-munten, die qua grootte en indeling lijken op de guldenderivaten, nog eenvoudiger dan de euro
Alleen de "fout"gekleurde stuiver in de gaten houden.

Voor de nieuwe lezers:
De quarter past in de meeste nederlandse winkelwagentjes
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Ja, ik moet ook toegeven dat ik totaal geen moeite heb met us-munten. Maar dat gold destijds ook voor de Euro. Kwestie van korte gewenningsperiode en dan betaal je ermee alsof het nooit anders is geweest. :D

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Mrjn
Amerikafan

Bericht door Mrjn »

Ik heb zelf het idee dat meezingen met Amerikaanse liedjes ook helpt bij het kweken van een Amerikaans accent.

Ook hier weinig accent, krijg van Amerikaanse collega's inderdaad ook wel de vraag waar mijn Amerikaanse accent vandaan komt. Heb er nooit gewoond, ik heb geen idee. Begin wel de blunder om de grap te maken tegen de CEO van onze Amerikaanse dochter dat ik misschien wel een flexible tongue had. Hij kon er gelukkig net zo hard om lachen als ik.

En ik heb soms nog steeds moeite met de euromuntjes. Laat staan met de Amerikaanse muntjes die ik misschien 1 keer per jaar een paar weken gebruik...
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Ik woon nu weer bijna 10 jaar in Virginia ..en nog steeds zeggen heel veel mensen, dat ik de zelfde accent heb dan Arnold Schwarzenegger :lol:
dizzygirl
Amerikafan

Bericht door dizzygirl »

mijn Amerikaanse vriend vind mijn Nederlandse accent juist schattig en hoopt dat ik het altijd zal blijven houden.
Nu kom ik uit het zuiden dus wat "zingeriger"en een zacht G enzo dus klinkt het misschien iets minder Schwarzeneggerachtig. :lol:
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik heb ook niks tegen accenten, maar ik denk wel dat het loont om te investeren in een Amerikaans accent. Alleen al omdat het je gemakkelijker maakt in het vinden van een baan. Mijn NL accent is zo goed als verdwenen en ik vind het nog altijd vervelend als men toch hoort dat ik hier niet vandaan kom.
"Keep Georgia On Your Mind"
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik zou me over dat accent maar niet zo druk maken, dat geeft de mensen wat om over te praten.

Ik vind de actieve woordenschat belangrijker. Hoeveel Amerikanen komen op "Quxotic quest" om maar eens een voorbeeld te gebruiken dat plotseling tijdens een gesprek bij me opkwam, en dat precies paste ook? Een grote woordenschat en een beetje een accent is volgens mij belangrijker dan accentloos maar met niet al te veel woorden.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Moet Quxotic misschien "quixotic" zijn?
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Van accenten gesproken. Als je quixotic op z'n amerikaans uitspreekt, hoor je helemaal niet dat het iets met Don Quixote te maken heeft...
José
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door José »

En andersom?

Heb jij bijvoorbeeld Loek, of Petra/VS als je Nederlands praat een amerikaans accent?
Zo'n Barry - Vooral doorgaan- Stevens accent? (Al komt die uit Engeland, maar kan zo geen Amerikaan in Nederland bedenken..)
Reisverslag juni 2009:
http://mark-jose-usa09.reismee.nl

Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

José schreef:Heb jij bijvoorbeeld Loek, of Petra/VS als je Nederlands praat een amerikaans accent?
Afgelopen zomer nog bij Loek geweest maar hoorde bij hem geen accent. Petra is alweer een paar geleden dat ik die bezocht heb. Bij Petra hoorde ik wel duidelijk een accent. :wink:

Roland

José
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door José »

Thanks Roland, voor het voeden van mijn nieuwsgierigheid! :-)
Reisverslag juni 2009:
http://mark-jose-usa09.reismee.nl

Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik heb gisteren een berichtje in gesproken op Bandido's voicemail, en hij klinkt inderdaad helemaal niet Nederlands meer :) Ik ben alleen benieuwd wat hij van mijn Nederlands vond. Ik kon voor mijn gevoel totaal niet uit mijn nummers komen ("vijf" werd "vaif"), en dat heb ik echt altijd als ik een Nederlands berichtje ergens achterlaat. Ik ben bang dat ik echt heel erg "Vooral zo doorgan" Barry-uit-Engeland klonk, en daar heb ik zo'n hekel aan!

Het probleem zit 'em volgens mij vooral in de intonantie waarmee je dingen zegt, en niet zozeer de uitspraak (in het Nederlands dan). In het Engels valt het vooral op als iemand "th" zegt, maar een "d". Daarna komen inderdaad de "l" en de "s" en de "r". Na jaren met kinderen van allerlei nationaliteiten op diverse scholen gezeten te hebben, vind ik het echt heel interessant om naar iemand te luisteren en te raden waar hij of zij vandaan komt. En van het barre Engelsn van Nederlandse ministers e.d. krijg ik -nog steeds- kippenvel...
Laatst gewijzigd door DixieChick op 20 nov 2009, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mijn uitspraak/woordenschat is beter dan mijn tikvingers.

Volgens mij (en dat wordt wel eens bevestigd) heb ik nog staids geen Ammerrikaaans aksent in main Nederlands.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Coyote schreef: Bij Petra hoorde ik wel duidelijk een accent. :wink:

Roland
Echt? Dat is voor het eerst, dat ik dat hoor, en ik spreek toch heel wat Nederlanders, misschien allemaal te beleefd om eerlijk te zijn ;). Ik heb wel een Gooise "r", die veel mensen als een Amerikaanse "r" zien, maar die heb ik altijd gehad.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Bennogr schreef:Ik zou me over dat accent maar niet zo druk maken, dat geeft de mensen wat om over te praten. Ik vind de actieve woordenschat belangrijker.
Natuurlijk, vocabulaire en grammatica zijn belangrijker. Maar ik heb het idee dat dat juist bij de meeste mensen die hier al langer wonen vanzelf wel goed komt. Gewoon omdat je het Engels dagelijks gebruikt. Alleen dat accent blijft toch bij een hoop mensen hangen. En nee, dat is op zich echt niet zo heel erg, maar het is ook iets persoonlijks, ik wil liever niet dat men hier meteen hoort dat ik hier niet oorspronkelijk vandaan kom. Vorige week sprak ik trouwens iemand uit New Jersey die dacht dat ik echt uit "The South" kwam, ik maak dus vorderingen: nog wel een accent, maar in ieder geval een Amerikaans accent. :lol: :wink:
DixieChick schreef:Ik heb gisteren een berichtje in gesproken op Bandido's voicemail, en hij klinkt inderdaad helemaal niet Nederlands meer :) Ik ben alleen benieuwd wat hij van mijn Nederlands vond. Ik kon voor mijn gevoel totaal niet uit mijn nummers komen ("vijf" werd "vaif"), en dat heb ik echt altijd als ik een Nederlands berichtje ergens achterlaat.
Haha, ik merkte er niks raars aan hoor! Maar dat zegt misschien ook iets over het niveau van mijn eigen Nederlands. En ik struikel ook altijd over het geven van mijn eigen telefoonnummer in het Nederlands, misschien omdat ik het altijd in het Engels oplepel. Alleen al het oplezen van mijn kengetal in Atlanta ("404") klinkt raar als ik dat in het Nederlands doe.
"Keep Georgia On Your Mind"
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Petra/VS schreef:Echt? Dat is voor het eerst, dat ik dat hoor, en ik spreek toch heel wat Nederlanders, misschien allemaal te beleefd om eerlijk te zijn ;). Ik heb wel een Gooise "r", die veel mensen als een Amerikaanse "r" zien, maar die heb ik altijd gehad.
Ik had het hier volgens mij wel eens vaker genoemd. :wink: Maar het is helemaal niet erg hoor. Vind het ook helemaal niet vreemd. Ik neem aan dat de voertaal bij jullie thuis Engels is? Dus dan kan ik het met best voorstellen.

Mijn tante woont al ruim 50 jaar in Amerika en die heeft steeds meer moeite de Nederlandse/Friese woorden te vinden en gooit er in een gesprek allemaal Engelse woorden tussendoor. En dan te bedenken dat ze 50 jaar geleden, toen ze naar Amerika emigreerden, geen woord Engels spraken. :wink:

Roland

Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Coyote schreef:Ik neem aan dat de voertaal bij jullie thuis Engels is?
Roland
Zoals je je misschien herinnert spreek ik Nederlands met de kinderen en Rick ook (al is dat gebroken). Natuurlijk is het niet vreemd, als er een accent insluipt na al die jaren, ik heb het gewoon nog van geen enkele andere Nederlander gehoord, integendeel zelfs, vandaar mijn verbaasde reactie.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Wij hebben in ieder geval geen accent opgemerkt tijdens ons bezoek in Vienna.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

José schreef:En andersom?

Heb jij bijvoorbeeld Loek, of Petra/VS als je Nederlands praat een amerikaans accent?
Zo'n Barry - Vooral doorgaan- Stevens accent? (Al komt die uit Engeland, maar kan zo geen Amerikaan in Nederland bedenken..)

Ik ben als kind in amerika opgegroeid, dus geen accent in het engels. Nederlands schijn ik ook geen accent te hebben. Maar de meeste mensen merken hun eigen accent niet, dus je moet het vragen aan iemand die regelmatig met me praat. Bijvoorbeeld Dento hier op het forum, die hoort me regelmatig zowel Nederlands als Engels praten.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer