Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Upgrade van vliegticket

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Vincent Morit
Amerikafan

Upgrade van vliegticket

Bericht door Vincent Morit »

Ik ben nu al een aantal keer naar Amerika geweest en heb steeds gezien dat mensen op het laaste moment, bij de in-checkbalie, hun vliegticket nog upgrade zodat ze een beter zitplaats heeft.

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat zijn hier ongeveer de prijzen van?
Had dit eigenlijk op het moment zelf moeten vragen, maar stond er toen eigenlijk nog niet echt bij stil!
2007: Miami/Orlando
2009: San Francisco/Los Angeles/Las Vegas
2009: New York
2010: New York/Philadelphia/Washington
2011: Miami
Clint
Amerika-expert

Re: Upgrade van vliegticket

Bericht door Clint »

Daar kan geen zinnig woord over gezegd worden.. Hangt af van (in willekeurige volgorde):
1. luchtvaartmaatschappij
2. beschikbaarheid
3. boekingsklasse waar je in zit
4. boekingsklassa waar je heen wil
5. fare type
6. status binnen frequent flyer programma
etc..
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bralo20
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

Niet alle luchtvaartmaatschappijen bieden een zogenaamde "upgrade for cash" of "premium cabin upsell" aan. Eentje dat het wel doet is United Airlines afhankelijk van de beschikbaarheid (wat logisch is uiteraard). Ik heb bij UA al enkele malen hiervan gebruik gemaakt en ken dus de gemiddelde prijzen hiervoor (al durven die ook variëren).

Eerst en vooral heb je bij United de "upgrade" van Economy naar Economy Plus, dit kost je afhankelijk van het traject zo'n 10 tot pakweg 100 EUR extra. Begin dit jaar koste een enkeltje 65 EUR van Brussel naar Washington in E+. Retour idem dito. Voor 130 EUR zat ik toen dus heen en terug in E+ bij United. Nu eens je status hebt bij UA (of nu ook CO) krijg je gratis toegang tot deze plaatsen.

Duurder is de zgn Upgrade for cash of de Premium Cabin Upsell. In dit geval upgrade je van economy naar business class of van business class naar first class afhankelijk van je oorspronkelijke ticket. Een dubbele upgrade (Van economy naar first) is theoretisch gezien niet mogelijk. De kostprijs van de "UFC" of "PCU" wordt bepaald door het hoofdbureau in Chicago en gaat pas in 24 uur voor vertrek (wanneer de checkin dus opent online). Je kan een premium cabin upsell aangeboden krijgen als je probeert in te checken. Soms zijn de tarieven van de upsell duurder dan de UFC maar die laatste kan je dan enkel op de luchthaven doen, hetzij bij de "chicken" (de self checkin), het ticketoffice of de bemande checkin.

Bon, wat kost zo'n upgrade nu? Dit hangt eigenlijk een beetje af van het aantal plaatsen beschikbaar en ook de koers van de USD.

Enkele voorbeelden:

BRU-IAD (juni): 505 EUR
IAD-BRU (juni): 600 USD
IAD-BRU (oktober): 698 USD

Dit zijn de tarieven die ik dit jaar betaald heb om van economy naar business te gaan. Best wel prijzig maar nog steeds goedkoper dan een business ticket te boeken. Nadeel is wel dat je je mijlen krijgt voor de originele boekingsklasse, je zal dus geen bonus krijgen die je normaal krijgt als je "premium" vliegt.

Ik maak er graag gebruik van, het kost wel een beetje meer maar vliegen in business is nog altijd een pak leuker dan vliegen in economy (plus) ;)
Laatst gewijzigd door Bralo20 op 23 nov 2009, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Dikkie
Amerikakenner

Bericht door Dikkie »

Kan iemand vertellen of en hoe dit werkt voor KLM?
Bralo20
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

Dikkie schreef:Kan iemand vertellen of en hoe dit werkt voor KLM?
Bij KL zou het volgens de boekingsklasse werken... De meest recente tarieven die ik teruggevonden heb gingen van 100 tot 350 EUR waarbij de laagste tickets niet te upgraden waren maar dit is info van 3 jaar terug... Het zou ondertussen nog steeds mogelijk zijn en ook de werkwijze zou hetzelfde zijn (prijs bepaald door originele boekingsklasse) maar het zou me niet verwonderen moesten de prijzen ondertussen gestegen zijn.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

In KLM Economy moet je sowieso in de Y klasse een ticket hebben (fully flexible) of een hoge FF status hebben.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bralo20
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

Clint schreef:In KLM Economy moet je sowieso in de Y klasse een ticket hebben (fully flexible) of een hoge FF status hebben.
Dan zal het in tussentijd veranderd zijn... Mijn info dateerde van 2006 ;-)

Anyway, een reden te meer om KL links te laten liggen...
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Wij zijn daar nu mee bezig.... :?
Wij vliegen met KLM naar Nederland. Echt het is drama om daar een zinnig antwoord op te krijgen.
Had al weer spijt dat we voor KLM gekozen hebben.
Wij hebben dus genoeg punten om up te graden naar business class.
En hadden nog geen ticket gekocht. KLM kwam steeds als goedkoopste naar voren.
Dus ik bellen naar KLM. Voor de punten afdeling bel je dus naar Frankrijk.
En echt ik trof geen aardige meneer....
Nou lang verhaal kort. Als ik mijn punten wilde gebruiken voor een up-grade moest ik een ticket van
$3900,- kopen. Ja zeg, ben gekke Gerrit. Het andere ticket kostte ruim onder de $1000,-
Maarja inderdaad het klasse verhaal. En dat was de eerst beschikbare klasse, volgens grumpy.
Dus ik naar de gewone verkoop afdeling gebeld (in Amerika) en die waren 1 aardiger en 2 meer meedenkend.
Zij vertelde dat ze een vlucht hadden die veel goedkoper was, maar nog wel duurder dan die 1000,-
en daarbij waren er stoelen beschikbaar voor upgrades. Ik toch nog maar niet geboekt en weer naar de
Franse club gebeld. Dit keer een mevrouw, die me al gelijk vertelde dat er op die vlucht geen upgrades mogelijk waren.
Stel je voor dat ik net dat duurdere ticket had gekocht?
Kortom ik vind het hele Flying Blue systeem van KLM belachelijk en ja ik heb dan punten, maar veel verder kom ik er niet mee. Ja behalve als je toch met je geld wilt gooien.....

Uiteindelijk wel een ticket gekocht, omdat ze in die periode echt het goedkoopste waren. Dus krijg er weer punten bij, die ik nooit ga besteden ben ik bang....
Bralo20
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

Upgraden met mijlen/punten is dikwijls een probleem bij vele maatschappijen. Het klopt inderdaad dat vele, zoniet de meeste, maatschappijen op basis van de boekingsklasse werken. Je hebt in principe 3 klasses: F (First), C (Business) & Y (Economy). Deze klasses worden bij alle maatschappijen gebruikt en zijn de duurste klasses die je kan boeken (full fare, fully flexible & fully refundable). Naast deze 3 grote klasses hanteren de diverse maatschappijen uiteraard nog bijkomende klasses en afhankelijk van deze klasse wordt er bepaald of je al dan niet kan upgraden met mijlen of punten. Regelmatig geldt de regel dat alleen de duurdere klasses in aanmerking komen voor upgrades met mijlen/punten.

Ook wat het verdienen van mijlen betreft kan je niet echt een regel trekken... Bij KLM verdien je op de goedkoopste tickets slechts 25% van de actueel gevlogen mijlen, dit terwijl United bvb 100% geeft bij de goedkoopste tarieven. Helemaal leuk wordt het als je jouw ticket via een codeshare partner koopt en jij via maatschappij Y 100% van je mijlen krijgt terwijl de man naast je via maatschappij X slechts 25% krijgt dit terwijl soms zelfs maatschappij Y onder codeshare nog goedkoper is dan de maatschappij die de vlucht uitvoert :lol:

Uiteraard hecht de modale toerist hieraan weinig belang maar als je er dieper op ingaat kom je soms wel op bizarre zaken uit ;)
Dikkie
Amerikakenner

Bericht door Dikkie »

dank voor de reacties. Het is me iets duidelijker, maar waarom zit ik hemelsnaam nog miles te sparen met mijn flying blue? (ik spaar ze ook bij boeken van Hiltonovernachtingen en Hertz). Ik kan ze blijkbaar niet eens uitgeven.
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Wij zijn van 2005 t/m 2008 elk jaar met de Flying Blue mijlen van de KLM naar de VS gevlogen waarvan 2 keer in business class, enige flexibiliteit in data en luchthaven is wel noodzakelijk.
Jostravels
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Jostravels »

Nou ja het is niet helemaal voor niks, als je maar lang genoeg doorspaart kan je er voor niet al teveel geld (maar wel weer meer geld dan bij andere maatschappijen) een leuke vlucht van boeken.
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
Lamps
Amerika-ontdekker

Bericht door Lamps »

Een collega van mij kreeg in augustus met UA een gratis upgrade van economy naar business, vlak voor ie het vliegtuig instapte... Had nog nooit met UA gevlogen. Best wel tof. Hij had vroeg geboekt, zonder stoel. En ze vroegen op Schiphol al of ie niet tegen vergoeding morgen wilde vliegen of voor 67 euro een upgrade naar E+. Dat wilde ie niet, en toen dus dit...

Verder niet boeiend voor TS, maar het kan dus gratis als je echt mazzel hebt.
Liz
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Liz »

Bij KLM kreeg ik een maand geleden bij het online inchecken het aanbod om te upgraden naar business class. Voor 321 euro per persoon/enkele reis.

Toen ik voor de grap keek of manlief en ik dan naast elkaar zouden kunnen zitten (stél dat we zouden upgraden), zag ik dat er alleen nog maar solo stoelen beschikbaar waren.
En daar hadden we het geld dan al helemaal niet voor over, dus hebben we ons weer -zoals altijd- in de veevervoer klasse laten proppen :mrgreen:
16x USA / 30 staten
Merleyne
Amerika-ontdekker

Bericht door Merleyne »

Op mijn eerste reis naar Amerika samen met mijn moeder, konden we voor de terugvlucht (binnenlandse stuk) niet van te voren inchecken. Eenmaal op het vliegveld, kwamen we ergens achterin het vliegtuig terecht. Toen we zaten te wachten op vertrek, ben ik naar de balie gelopen en heb gevraagd of het mogelijk was dat we bij een raam konden zitten. Eerste keer in de states en nog niet zo vaak gevlogen... Tot mijn grote, grote verbazing zijn we toen in first class gezet! Weliswaar niet naast elkaar, maar de mevrouw op de stoel naast mij wilde best met mijn moeder ruilen...

Dus ook wonderen gebeuren nog steeds!

Het was trouwens op een zaterdag in oktober 2006 met NorthWest (geboekt bij klm) op de route Charlotte-Minneapolis.
bbeurden
Amerikakenner

Bericht door bbeurden »

Ik vlieg zelf veel met KLM en merk dat upgrades steeds schaarser worden, ondanks een vrij hoge FF status.
Miles besteden lijkt alleen nog maar aantrekkelijk via de zogenaamde 'Promo-awards'. Daar zitten soms wel leuke deals tussen.
Bauke
Zie voor de links naar alle reizen: http://www.bbeurden.nl/
Dennis88
Amerika-ontdekker

Bericht door Dennis88 »

Liz schreef:Bij KLM kreeg ik een maand geleden bij het online inchecken het aanbod om te upgraden naar business class. Voor 321 euro per persoon/enkele reis.

Toen ik voor de grap keek of manlief en ik dan naast elkaar zouden kunnen zitten (stél dat we zouden upgraden), zag ik dat er alleen nog maar solo stoelen beschikbaar waren.
En daar hadden we het geld dan al helemaal niet voor over, dus hebben we ons weer -zoals altijd- in de veevervoer klasse laten proppen :mrgreen:
Wat betreft deze mogelijkheid, ik heb deze optie nog niet gezien. Volgende maand vlieg ik met KLM naar San Francisco, en heb dan een Restricted Economy ticket, geboekt via Delta, boekingsklasse Q. Heb geen idee welke klasse dit bij KLM is, maar zou er een mogelijkheid zijn dat ik deze mogelijkheid krijg aangeboden bij het inchecken? Moet natuurlijk niet te duur zijn, maar seatcounter.com geeft nog 9+ plaatsen in Business aan voor die vlucht.

Dennis
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

I wouldn't hold my breath.. er zijn nog een hele hoop mensen die eerst geupgrade zullen worden, daarnaast worden dit soort dingen niet bij elke vlucht aangeboden..
Clint's Thoughts
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Ik heb alleen ervaring met kleine upgrades bij United Airlines. Als Economy Plus niet vol zit word ik eigenlijk altijd geupgrade naar Economy Plus. Maar als dat betekent dat ik mijn raamplaats verlies dan weiger ik meestal.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Bramster schreef:Als Economy Plus niet vol zit word ik eigenlijk altijd geupgrade naar Economy Plus. Maar als dat betekent dat ik mijn raamplaats verlies dan weiger ik meestal.
Dat lukte mij eerst ook altijd mij United maar sinds enkele jaren vragen ze steeds zo'n € 70 voor de upgrade. Ik zit overigens ook liever bij het raam in de Economy klasse dan in het midden bij Economy Plus. :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer