Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Mogelijke weigering voor toeristenvisum?...

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Dutchie83
Amerika-ontdekker

Mogelijke weigering voor toeristenvisum?...

Bericht door Dutchie83 »

Beste forumleden,

Ik heb mezelf voorgenomen om een toeristenvisum aan te vragen om langer in de VS te verblijven, zodat mijn vriend (US resident) en ik elkaar nog beter kunnen leren kennen en premarital counseling via de kerk kunnen volgen alvorens we gaan trouwen. Hoe kan ik dit het beste aangeven als reden van mijn verblijf? Of wat is de beste manier zodat mij een visum wordt verstrekt? Wordt er uberhaupt rekening gehouden met relaties, ik hoor vaak dat je juist NIET moet zeggen dat je een vriend/vriendin in de VS hebt, maar moet ik nu dan alles bijelkaar gaan liegen??

1. Graag zou ik willen weten waarop ik afgewezen kan worden. (Ik heb geen belastingschuld,geen strafblad,ben nooit langer in de VS verbleven dan toegestaan is)
2. Wat heb ik nodig van mijn vriend om te kunnen aantonen dat hij mij kan onderhouden? (bank statement?)
3. Moet ik gewoon eerlijk zijn bij het consulaat tijdens mijn interview? (ik geloof dat eerlijkheid het langst duurt, maar begrijp ook dat het in sommige situaties beter is om niet al teveel te vertellen.)

Wat heb ik nog meer nodig om een toeristenvisum aan te vragen?, besides: een pasfoto, dat DS-156: Nonimmigrant Visa Application formulier, een A5 envelop met 7 Euro aan postzegels.

Alvast bedankt voor de moeite!!

Liefs,

Dutchie
Clint
Amerika-expert

Re: Mogelijke weigering voor toeristenvisum?...

Bericht door Clint »

Ik vrees dat als jij bij het consulaat komt met dit verhaal, dat ze je geen toeristenvisum zullen geven. Ze zullen namelijk vrezen dat jij niet de toerist uit gaat hangen, maar je permanent wil vestigen in de VS.

Als jij als toerist naar de VS wil, moet JIJ kunnen aantonen dat JIJ jezelf kan onderhouden en niet je US vriend, wat mijns inziens ook dus echt niet slim zou zijn om te vermelden.

Voor het doel dat jij voor ogen hebt, moet je eigenlijk denken aan een K1 (fiancé) visum. Al weet ik niet precies hoe het zit als jouw vriend slechts een resident is (ten opzichte van een citizen).

Er is natuurlijk een verschil tussen liegen en bepaalde zaken niet vermelden. Je moet vooral geen slapende honden wakker maken.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Dutchie83
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchie83 »

Beste Clint,

Bedankt voor je reply!

Sorry voor de verwarring, mijn vriend is geboren en getogen in de US. Dus een US citizen :)
Ik heb op dit forum verhalen gelezen van mensen die bijv. zeiden dat ze naar hun oom & tante gingen en dat zij geponsord werden door hen en dat ze dus een statement nodig hadden van die oom&tante.

Ook heb ik een verhaal gelezen van een meisje dat alles eerlijk verteld heeft over haar geliefde in de US en dat degene waarmee ze een gesprek had, het begreep en haar toch een toeristenvisum heeft gegeven!

Ik ben echt in de war! Weet nu echt niet wat ik moet doen. Ik heb mijn baan opgezegd en ben gekapt met mijn studie om mijn vriend beter te leren kennen en meer tijd met hem door te brengen in de US.

We willen nog niet trouwen, we willen nu dus wat meer tijd met elkaar doorbrengen en zoals ik al eerder zei, via de kerk premarital counseling volgen en dan besluiten wanneer we gaan trouwen en onze bruiloft goed voorbereiden. Nu word je gedwongen om te trouwen binnen 3 maanden! Wat willen ze nou?

Groetjes,

Dutchie
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Doordat je je baan hebt opgezegd en je studie stopgezet, vrees ik dat je jezelf in een moeilijke situatie hebt gebracht. Jij vormt voor diegene die jouw dossier moet behandelen een meer dan reeel risico om je in de VS te willen vestigen. En zoals Clint al aangeeft: dan ben je geen toerist.
Een toerist heeft niet de intentie om te blijven, heeft op voorhand *zelf* voldoende financiele middelen op zijn rekening staan om die maanden die hij aanvraagt om te mogen reizen zichzelf te kunnen onderhouden, een toerist kan een reisplan voorleggen en kan duurzame banden met Nederland aantonen (zodat ze zeker zijn dat die toerist ook echt een toerist is).
Niets van dit alles is op jou van toepassing.

Wat jij dus wel kan doen is een verloofdenvisum aanvragen. Dan kan je heel eerlijk zijn: je gaat naar ginder met de intentie van te huwen (als het samenzijn meevalt).
Willen diegenen die al door dit proces gingen mij even helpen: je moet binnen de 3 maanden na aankomst trouwen? En zo niet, dan moet je gewoon binnen de 90 dagen terug naar huis?
Deze periode zou jou de kans geven om je vriend beter te leren kennen.

Edit: jullie hebben elkaar in april van dit jaar leren kennen/zijn een relatie gestart?

Het is niet onlogisch dat jij je tracht vast te klampen aan verhalen die uitzonderingen op de regel zijn. Maar daar mag je echt jouw lot van af laten hangen. Ja, soms glip je door de mazen van het net. Maar als je op het internet gaat kijken, dan zal je makkelijk veel meer verhalen vinden die slecht afgelopen zijn, waar het hen niet gelukt is om de regels te omzeilen, waar men niet zo'n begripvolle ambtenaar tegenkwam maar eentje die zijn job deed zoals hij die behoort te doen.

En nog dit: als je een toeristenvisum aanvraagt, en je wordt afgewezen, dan is het heel moeilijk om de komende maanden terug een visumaanvraag te doen, die zal gegarandeerd terug afgewezen worden want je staat geflagged.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

kastelke schreef: Willen diegenen die al door dit proces gingen mij even helpen: je moet binnen de 3 maanden na aankomst trouwen? En zo niet, dan moet je gewoon binnen de 90 dagen terug naar huis?
Deze periode zou jou de kans geven om je vriend beter te leren kennen.
Ik ben niet door het proces gegaan, maar ben wel goed op de hoogte van het K1 visum, is dat ook goed? ;)

Je hebt idd 90 dagen om te trouwen én een change of status van non-immigrant naar immigrant te doen, anders moet je weer weg. Van wat ik weet wordt daar door zowel de consul als de TSO bij de port of entry op gehamerd. Hierdoor zie ik het K1 visum wel als iets dat je moet volgen en dus niet zo 123 kan gebruiken om 90 dagen je vriend beter te leren kennen en dan weer naar huis te gaan en het later nog eens te proberen (1. kost heel veel geld, 2. ik weet niet hoe USICS daarop zal reageren bij een tweede aanvraag). Sowieso heb ik iets van K1 geeft je 90 dagen toegang, VWP ook. Dus bewaar die K1 aanvraag dan tot je zeker weet dat je wil trouwen en in de VS wil blijven.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar heeft Dutchie83 ondertussen geen waarschuwing gehad aan de grens? Ze is nogal een aantal keren over-en-weer gevlogen dit jaar. En toch wil ze perse dit jaar nog terug. Daar zit het probleem...

Wat is de consequentie als je op een VWP gaat en geweigerd wordt? Je komt de komende jaren de VS niet meer in zonder visum.
Vraag is dan: krijg je dat visum nog wel (bv. het verloofdenvisum) als ze vinden dat je elkaar nog niet lang genoeg kent (minder dan een jaar bijvoorbeeld)?

Problemen, problemen. 't Is veel makkelijker verliefd te worden op je buurjongen. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

maar het zou natuurlijk helemaal naar zijn als je nu veel geld uitgeeft aan een K1, 90 dagen daarheen gaat, weer terug gaat en dan later besluit dat het echt tijd is om te gaan trouwen en weer voor een K1 te gaan, die je dan misschien niet krijgt. Je zweert namelijk bij het K1 dat je van plan bent om binnen 90 dagen te trouwen, als je dat niet doet kan het wel eens een reden zijn om in de toekomst niet nogmaals een K1 af te geven.

VWP lijkt me de beste optie. Het grootste risico is idd dat je geweigerd wordt en vanaf dan een B2 visum zou moeten aanvragen, tot je daadwerkelijk voor de K1 kan gaan. Weigering op VWP heeft trouwens geen impact op een K1 aanvraag.

Of je een K1 krijgt hangt natuurlijk van een hoop zaken af. Allereerst de relatie, die wordt beoordeeld, dan nog de financiële kant, etc.
Clint's Thoughts
Dutchie83
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchie83 »

Beste Clint en Kastelke,

Bedankt voor jullie reply :)

Ik ben 3x naar Amerika gevlogen. Ik heb zelfs 2x m'n vriend aangehaald. De tweede keer vroegen ze me nadat ik m'n stempel al had gekregen en dat witte formulier moest inleveren, hoeveel ik geld ik bij me had, of dat 10,000 Dollar of meer was en of ik creditcards bij me had. Ik: ehh nee. hij: hoe ga je jezelf dan verzorgen? ik: my boyfriend lives here. Hij: ooooooooooh ok! en ik mocht doorlopen met m'n koffers.
De 3e keer was m'n vriend mee en hij was al door Customs en was aan t wachten op mij. Toen de officer me vroeg wat ik kwam doen, wees ik naar mn vriend. Mijn vriend zwaaien, die officier terugzwaaien. Zegt die officier "ooooh wat jammer nou!ik heb altijd pech, als ie niet goed voor je is dan moet je me maar bellen hoor!" blablablabla, ik ben natuurlijk beleefd gebleven en heb gelachen met die man. Vandaar dat ik na het lezen van al die minder leuke verhalen zoiets had van, HUH????

Ik hoop dat ik op het Consulaat een ambtenaar heb die een beetje sympathiek is, zo niet, dan kan ik nu natuurlijk ook m'n verhaal mooier gaan maken en m'n vriend helemaaaaal niet aanhalen. :blink: Ik zal dan zeggen dat ik ga reizen met vrienden ipv met m'n vriend. Je wordt gedwongen om niet de gehele waarheid te vertellen. Ik vind het echt jammer. Ik zal ervoor zorgen dat ik een werkgeversverklaring heb, waarin staat dat ik bij terugkomst in Nederland weer aan de slag kan en ik zorg ervoor dat er een mooi bedrag op m'n rekening staat, zou iets meer 10.000 EUR genoeg zijn?

@ Clint
Ik denk dat het inderdaad niet handig is om te zeggen dat ik een vriend heb in Amerika. Ik denk dat ik dat helemaal achterwege laat, tenzij ik voel dat het ok is om te vertellen, hangt helemaal van de ambtenaar af.

@Kastelke
Hahahaha ja dat zou inderdaad wat makkelijker zijn, maar mijn buurjongen is helaas niet zo leuk als mijn vriend :mrgreen:

Alvast bedankt!

groetjes,

Dutchie
Laatst gewijzigd door Dutchie83 op 20 nov 2009, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutchie83
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchie83 »

Clint schreef:maar het zou natuurlijk helemaal naar zijn als je nu veel geld uitgeeft aan een K1, 90 dagen daarheen gaat, weer terug gaat en dan later besluit dat het echt tijd is om te gaan trouwen en weer voor een K1 te gaan, die je dan misschien niet krijgt. Je zweert namelijk bij het K1 dat je van plan bent om binnen 90 dagen te trouwen, als je dat niet doet kan het wel eens een reden zijn om in de toekomst niet nogmaals een K1 af te geven.

VWP lijkt me de beste optie. Het grootste risico is idd dat je geweigerd wordt en vanaf dan een B2 visum zou moeten aanvragen, tot je daadwerkelijk voor de K1 kan gaan. Weigering op VWP heeft trouwens geen impact op een K1 aanvraag.

Of je een K1 krijgt hangt natuurlijk van een hoop zaken af. Allereerst de relatie, die wordt beoordeeld, dan nog de financiële kant, etc.
Hi Clint,

Ik kan inderdaad het risico nemen om opnieuw via het VWP te gaan en mocht ik dan geweigerd worden, dan kan ik dan pas mijn B2 visum aanvragen (ipv K1). :)
Het zou alleen wat leuker zijn om 6 maanden te blijven ipv 3 :mrgreen:
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

haha dat snap ik (ik zit in precies dezelfde situatie), maar persoonlijk heb ik toch iets van: B2 visum gaat sowieso meer moeite kosten en zoals je zelf al zei, is het niet leuk om dingen te moeten verzwijgen ;)
Clint's Thoughts
Dutchie83
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchie83 »

Clint schreef:haha dat snap ik (ik zit in precies dezelfde situatie), maar persoonlijk heb ik toch iets van: B2 visum gaat sowieso meer moeite kosten en zoals je zelf al zei, is het niet leuk om dingen te moeten verzwijgen ;)
Wat als ik nu geen B2 visum krijg? kan ik dan alsnog een gokje wagen en via het VWP reizen?
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Uuh dat durf ik eigenlijk niet te zeggen.. Het zou me niks verbazen als je geflagged wordt.. ik heb de B2 eigenlijk altijd gezien als een 'last resort', dus ik weet er ook niet zo heel veel van. Maar er zal vast iemand zijn die je daar iets zinnigers over kan vertellen :)
Clint's Thoughts
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als B2 geweigerd werd, kan je niet meer op het VWP reizen. Want bij ESTA/groene papiertje vragen ze namelijk of je al eerder een visum aangevraagd hebt, en of dit geweigerd werd!

Als je op VWP wilt reizen, en ze weigeren je, dan kom je het land dus ook niet meer in zonder visum. En het is nog maar de vraag of ze je een toeristenvisum willen geven. Als alles wat tegenzit, dan kan het gevolg zijn dat jij voorlopig je vriend alleen nog maar kan zien als hij naar hier toe komt.

Tuurlijk kan je geluk hebben, en probleemloos op VWP reizen of het toeristenvisum krijgen. Maar zoals ik hier heel vaak zeg: weet wat het worst case scenario is, en vraag je af of je dat risico wilt nemen.
Elke
Dutchie83
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchie83 »

kastelke schreef:Als B2 geweigerd werd, kan je niet meer op het VWP reizen. Want bij ESTA/groene papiertje vragen ze namelijk of je al eerder een visum aangevraagd hebt, en of dit geweigerd werd!

Als je op VWP wilt reizen, en ze weigeren je, dan kom je het land dus ook niet meer in zonder visum. En het is nog maar de vraag of ze je een toeristenvisum willen geven. Als alles wat tegenzit, dan kan het gevolg zijn dat jij voorlopig je vriend alleen nog maar kan zien als hij naar hier toe komt.

Tuurlijk kan je geluk hebben, en probleemloos op VWP reizen of het toeristenvisum krijgen. Maar zoals ik hier heel vaak zeg: weet wat het worst case scenario is, en vraag je af of je dat risico wilt nemen.
Oh dat wist ik niet! Dus dan kan ik beter het risico nemen om weer onder het VWP te reizen en mocht ik dan terug gestuurd worden, dan kan ik alsnog mijn toeristenvisum-aanvraag in werking zetten? i.p.v. nu al m'n toeristenvisum aan te vragen, met als gevolg dat het misschien afgewezen kan worden en ik dan ook niet onder het VWP kan reizen...toch?

Ik begrijp je wel Elke, ik wil alleen niet van het allerslechtste uitgaan. Ik blijf positief en hoop dat ik die dag toch een meevaller heb :D
Iedere zaak is anders en dat heb ik heel erg gemerkt op dit forum. Sommige mensen treffen het gewoon en anderen hebben ondanks dat wij denken dat het geen probleem zou moeten zijn, toch geen visum gekregen. Misschien ook vandaar jouw reden om van het slechtste uit te gaan. Ik waardeer je nuchterheid :)
Tatev
Amerika-ontdekker

Bericht door Tatev »

Als je B2 geweigert is kun je beter een paar maanden wachten voordat je vwp wilt reizen. Ik heb in soortgelijke situatie gezeten, mijn B2 was geweigerd, had na 1 maand geprobeert VWP te reizen en had op dat ESTA/ formulier aangegeven dat ik 1 keer afgewezen ben voor een visium en daardoor was ik dus ook afgekeurd om VWP te reizen. Maar na 8 maanden heb ik het opnieuw aangevraagd en ben nu wel weer toegelaten, maar dat wil niet zeggen dat je dan aan de grens ook toegelaten wordt, moet ik ook nog afwachten hoe dat zal gaan.
Dutchie83
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchie83 »

IK HEB M'N VISUM HOOR! :dance:

Had me druk gemaakt om niets! Ben geholpen door een vriendelijke dame die even m'n bankafschriften had doorgenomen en een paar vragen had gesteld over m'n vrienden in de VS, wat ik zou gaan doen en hoe ik het zou bekostigen, verder vroeg ze me of ik nog bij mn ouders woonde en toen zei ze dat ik m'n visum binnen 3 a 4 dagen in huis zou hebben! :D

Wat een pak van mn hart!

Mocht er iemand nog vragen hebben, stuur me dan gewoon een berichtje, ik help je graag!

Liefs,

Dutchie
Dutchie83
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchie83 »

Oh en dit maakte me ook helemaal blij:

9. I have a visa, do I also need a return ticket?

If you hold a visa of any classification, including a B-1/B-2 visa, you are not required to hold a return ticket; you may enter the United States on a one way ticket. All travelers should carry with them for presentation to U.S. officials, if required, evidence of funds sufficient for their visit and, with the exception of H and L visa holders, evidence that they have a residence abroad to which they intend to return at the end of their stay.

Ik heb namelijk een nieuw ticket in de VS geboekt, van LA naar Amsterdam en terug, dus ik hoef gelukkig niet weer een heel nieuw ticket aan te schaffen! :beerchug:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat zal een pak van je hart zijn!
Wanneer vertrek je? En hoe zijn je verdere plannen? Als alles tijdens dit bezoek meevalt, dan ga je trouwen? (via K1, of gewoon tegen de feitelijke regels in?)
Elke
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer