Pete.Z schreef:Als ik zie wat je tegenkomt op wat moeilijkere routes verbaasd het me in ieder geval niks, bergwandelingen op teenslippers,gympies of ander ongeschikt schoeisel is vragen om ellende, al gelooft bijna niemand dat.
Ik loop al jaren op mijn Nikes alle soorten hikes. Ik loop daar persoonlijk veel beter op dan op de speciale bergschoenen. Zo heeft ieder z'n voorkeur.
Speciale berg- of wandel schoenen is ook niet nodig maar als ik mensen tegenkom die op teenslippers of naaldhakken bijvoorbeeld een stuk naar beneden hiken in de Grand Canyon vraag ik mezelf toch af waar men mee bezig is
Zoland de paden verhard zijn of redelijk vlak maakt het niet veel uit wat je aan je voeten hebt maar zodra je van de wat betere paden afgaat is een goede schoen (sport of wandel) toch wel beter denk ik.
vana schreef:Onderaan staat een commentaar van de zus van het slachtoffer en daaruit blijkt dus dat zij een ervaren klimster was die Angels Landing al diverse keren gedaan had. Ze was dus absoluut geen stunts aan het uithalen.
Ik denk dat het juist ook wel een voordeel kan zijn dat je niet ervaren bent met een bepaalde hike. Dan let je extra goed op. Als je de hike al 10x hebt gelopen, zie je het gevaar denk ik minder.
Coyote schreef:Ik loop al jaren op mijn Nikes alle soorten hikes. Ik loop daar persoonlijk veel beter op dan op de speciale bergschoenen. Zo heeft ieder z'n voorkeur.
Ben ik niet de enige Ik heb ook lange en zware trails gelopen op mijn Nikes. Dat loopt heerlijk vind ik, op elke ondergrond.
Over de schoenen; toen ik Angels Landing liep had ik mijn k-swiss's aan, gewoon goede gympen dus. Maar een Amerikaans stel waar wij mee optrokken zeiden toen wel tegen me dat ze het vrij 'bijzonder' vonden dat ik dat hele eind op mijn sneakers had gelopen. Beiden hadden stevige stappers aan.
Dit jaar had ik, voor het eerst, wandelschoenen mee. Het is wat wennen want ze zitten veel steviger rond de enkels maar door de goede zool voel je veel minder de oneffenheden in de ondergrond en dat voelt wel prettiger.
Over Angels Landing; DOEN!!! Wel geconcentreerd blijven, gewoon in een heel rustig tempo lopen (klimmen), en elke handeling met beleid uitvoeren. Dan kan er volgens mij niet snel iets mis gaan. Mijn vriend kreeg, toen we begonnen aan het deel met de kettingen accuute hoogtevrees en is niet mee naar boven gegaan. Ik ben toen alleen door gegaan. Het uitzicht was het meer dan waard. Ook het stuk terug naar beneden viel me ontzettend mee, ik dacht van tevoren dat dat het lastigst zou zijn.
Pete.Z schreef:Als ik zie wat je tegenkomt op wat moeilijkere routes verbaasd het me in ieder geval niks, bergwandelingen op teenslippers,gympies of ander ongeschikt schoeisel is vragen om ellende, al gelooft bijna niemand dat.
Ik loop al jaren op mijn Nikes alle soorten hikes. Ik loop daar persoonlijk veel beter op dan op de speciale bergschoenen. Zo heeft ieder z'n voorkeur.
Roland
Klopt.
En toch, echte wandelschoenen of bergschoenen geven je betere bescherming en zijn vele malen slipvaster als het er echt op aan komt.
Maar nogmaals, niemand gelooft dat tot de laatse 5 meter boven de grond.
Pete.Z schreef:En toch, echte wandelschoenen of bergschoenen geven je betere bescherming en zijn vele malen slipvaster als het er echt op aan komt.
Maar nogmaals, niemand gelooft dat tot de laatse 5 meter boven de grond.
Voor jou misschien.
Ik weet na al die jaren echt wel waar ik het fijnst (lees: soepel en licht) op loop.
Een hike in de sneeuw zal ik echter niet gauw op gympen doen. Enkele jaren geleden wilde ik in Lassen Volcanic NP een stuk door de sneeuw lopen maar glibberde zo alle kanten op dat ik maar gauw gestopt ben. Afgezien van de natte voeten wilde ik liever niet met een gipsvlucht terug naar Nederland.
Er vallen gemiddeld 4 tot 8 slachtoffers per jaar bij Angels Landing, waarvan enkelen met dodelijke afloop. Dat vertelde een ranger ons daar. Alleen wordt hier meestal niet of nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven.
Ik vond de klim naar de top heel goed te doen ondanks dat ik toch ook niet meer een van de jongsten ben. Je moet natuurlijk geen last van hoogtevrees hebben en een redelijke conditie. Het grootste gevaar bij deze tocht zit hem in het feit dat de wind een belangrijke rol speelt bij deze beklimming door de relatief smalle richel waar je een stukje overheen moet. De klim zelf naar boven is door de aangebrachte kettingen minder risicovol. Genoeg punten om je aan vast te kunnen houden.
M.a.w. doe het niet als er een behoorlijke wind waait. Bij extreme wind wordt overigens deze trail tijdelijk afgesloten door de Nat. Parkservice. Ook de slechte voorbereiding van mensen, waaronder geen goed schoeisel, speelt daarbij zeker een rol. Schoenen met een goede grip is heel belangrijk en het liefst half hoog zodat het risico van verzwikken door de enkels ook tot een minimum wordt beperkt.
Verder kan ik zeggen dat het een fantastische tocht is met op de top een geweldig uitzicht. Alleszins de moeite waard!
Ik heb een tijdje vanaf beneden naar klauterende mensen boven staan kijken die bezig waren met de Angels Landing hike.
Zelfs beneden kreeg ik al klamme handen, maar of ik een goed voorbeeld ben met betrekking hoogtes durf ik te betwijfelen
Ik vond de hike 1van de hoogtepunten van onze reis in 2007 en had het niet willen missen. Toch ging ook mijn vrouw en jongste zoon (toen 16) niet mee naar de top, gewoon omdat ze het niet aandurfden.
Iedereen moet het op dat moment voor zichzelf beslissen, waarbij het weer, je conditie, bepakking en schoeisel zeker een rol spelen.
Het is een drukke hike, die dus heel veel mensen zonder problemen lopen, maar maak je eigen beslissing voor het laatste stukje.
Verschrikkelijk nieuws toch.
Wij waren dit jaar in September ook van plan de wandeling te maken naar Angels Landing. Hadden er ook lang over nagedacht omdat mijn vrouw toch wat hoogtevrees heeft. We beslisten om het toch maar te proberen. Toen we bij de start van de wandeling aankwamen bleek deze die dag gesloten te zijn.
We waren toch serieus teleurgesteld. Aan de start stond een gids van het park die ons aanraadde de wandeling naar observation point te doen. Hij vond deze wandeling trouwens veel mooier dan Angels Landing. Hij zij zelfs dat Angels Landing overroepen is en eigenlijk vooral spectaculair is.
We hebben dan de wandeling naar observation point gedaan en hebben er absoluut geen spijt van gehad. Wat een prachtige wandeling!! je gaat wel nog wat hoger dan Angels Landing en daardoor is het uitzicht boven ook zo fantastisch mooi. Je kijkt ook uit naar de vallei zoals bij Angels Landing maar over de rots van Angels Landing .
Ook de wandeling er naartoe ( en terug natuurlijk want het is dezelfde weg ) is echt zeer mooi en niet gevaarlijk.
Wij deden er ongeveer 1u45' over om boven te geraken. Maar reken eigenlijk op een kleine 5 uur heen en terug + rustpauze boven.
Dus zeker een aanrader als vervanger van Angels Landing.
jta schreef:allo,
ervaring of niet, ongelukken gebeuren inderdaad. Wij nemen in dit geval het (kleine) risico niet en obteren volgend jaar voor de wandeling naar Observation Point, recht over Angels Landing en trailhead aan Wheeping Rock, en je klimt zelfs nog hoger dan Angels Landing. Een ,,wandeling zonder risico", al kan ook daar een rotsblok naar beneden donderen....
Jacques
de reden dus waarom ik ook de wsl iets zwaardere hike naar observation point heb gedaan. ik durf zelf zeggen dat het uitzicht nog machtiger is omdat je nog hoger staat
de reden dus waarom ik ook de wsl iets zwaardere hike naar observation point heb gedaan. ik durf zelf zeggen dat het uitzicht nog machtiger is omdat je nog hoger staat
in 2005 stond deze wandeling op ons programma maar wegens de hittegolf kwam het er niet van, ik kijk er nu echt naar uit.
allo,
nee, voorlopig nog geen ervaring met Echo Canyon. Bedoeling is tijdens de afdaling van Observation Point eventjes deze prachtige slotcanyon in te gaan, hoever of hoelang gaan we daar ter plaatse uitmaken. zou in laatste week van mei gebeuren, misschien zijn we tijdig terug ( rond 10 juni) om info te geven.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.