Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Aandacht voor Midwesten
-
- Amerika-ontdekker
Re: Aandacht voor Midwesten
Misschien een wat late reactie, maar ik kan het toch niet laten. Ik woon sinds een jaar in Wisconsin en hoewel ik gemiddeld al 30 keer in de VS ben geweest en het hele land door ben gereisd, vind ik dit nog steeds een bijzonder prettige staat om te wonen. Het is misschien allemaal kleinschaliger en niet zo overweldigend als al het natuurgeweld in het Westen, maar er is echt wel het een en ander aan natuurschoon en cultuur te zien. Er zijn in het verleden grote groepen emigranten uit met name Nederland, Duitsland en België hier naar toe gekomen en daar is men nog steeds bijzonder trots op. We hebben hier plaatsjes als Friesland, Barneveld, Brussel, Luxemburg en Holland (natuurlijk). Veel van de huizen en kerken die in de vroeg 19-e eeuw gebouwd zijn, zijn afgebroken en in openlucht-musea weer opgebouwd. Ik noem bijvoorbeeld Heritage Hill in Green Bay en het Old World Wisconsin in Milwaukee. Erg interessant en leuk om te zien hoe mensen in die tijd de nieuwe ervaringen die ze opdeden verwerkten in hun eigen culturele achtergrond. Zo viert iedereen hier in het gebied nog steeds St. Nick, een variant op Sinterklaas. Je kunt hier zelfs speculaas in de winkels kopen. Ten slotte vind ik nog steeds Door County prachtig, zeker in het voorjaar als alle kersenbomen in bloei staan. Je kunt er geweldige fietstochten maken, ook langs een flink aantal vuurtorens, en ondertussen genieten van kleine vissersdorpjes en prachtige natuur. Hier in Wisconsin is het heel gebruikelijk om te fietsen, iets wat ik in veel andere staten niet gezien heb. Wat ook een aanrader is, is de streek rond de hoofdstad Madison, een erg leuke universiteitsstad met een aantal goede restaurants (in mijn ogen) die erg gezellig is. Je zit daar in het gebied van Frank Lloyd Wright, die een aantal huizen heeft gebouwd die zijn opengesteld voor het publiek. Heel mooi gelegen en je krijgt een goede indruk van de Prairie bouwstijl. Of ga het Devils Lake State Park eens bezoeken, over mooie Stateparks gesproken. Er is in dit gebied ook nog een actieve Native American groep (Ho Chunk) die bezig is om een terrein te kopen met daarop een voormalige munitiefabriek. Ze willen daar weer bizons gaan houden. Of het Lac du Flambeau in het noorden, waar de Native Americans vroeger met toortsen in hun boten 's nachts aan het vissen waren, iets wat ze nog steeds schijnen te doen. Prachtig oud gebied met uitgestrekte bossen. Ik weet dat Wisconsin niet de naam heeft een toeristisch hoogstandje te zijn, maar ik denk (net als schrijvers vóór mij) dat iedere staat zijn eigen bezienswaardigheden heeft. Men moet er alleen oog voor hebben en er de tijd voor nemen!
Zo, dit was dan weer mijn pleidooi voor Wisconsin. Bedankt voor het openen van dit topic!
Zo, dit was dan weer mijn pleidooi voor Wisconsin. Bedankt voor het openen van dit topic!
-
- Amerika-expert
En niet te vergeten, in Wisconsin, de kaas (hoewel ik dat spul niet moet), "Echte" Gouda" (spreek uit: Goeda), zelfs op een aantal plaatsen gemaakt door echte Nederlandse (eerste generatie, de immigranten zelf) boeren.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Ik volg dit topic met grote interesse. Juist de wat minder bekende gebieden in Amerika trekken mij ook enorm. Ik denk dat ik hier vast nog eens terugkeer om te kijken hoe een en ander in te plannen is bij een van onze volgende reizen.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Alleen vreten die koeien wisconsin gras en dat verschil proef je.Bennogr schreef:En niet te vergeten, in Wisconsin, de kaas (hoewel ik dat spul niet moet), "Echte" Gouda" (spreek uit: Goeda), zelfs op een aantal plaatsen gemaakt door echte Nederlandse (eerste generatie, de immigranten zelf) boeren.

-
- Amerika-expert
Is dat goed of slecht, dat de koeien in Wisconsin gras eten? Ik ben een kaasofoob, dus ik weet dat allemaal niet. Ik heb mij door een Nederlands echtpaar dat kaas maakt in Thunder Bay (Canada, vlak over de grens met Minnesota) eens laten vertellen dat koeien die in de weide lopen en gras eten, betere kaas opleveren dan de "gewone" koeien, die de hele dag in een stal staan en mais en ander veevoer krijgen.
Maar zoals gezegd, ik weet dat niet (en ik moet er niet aan denken een plakje kaas aan te raken, hoewel ik wel weer pizza eet, het is dus een volkomen onlogische fobie, ik ben ook maar een mens).
Maar zoals gezegd, ik weet dat niet (en ik moet er niet aan denken een plakje kaas aan te raken, hoewel ik wel weer pizza eet, het is dus een volkomen onlogische fobie, ik ben ook maar een mens).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Benno toch, kaas is zó lekker!
Ik ben een echte fan van Beemsterkaas, maar hoe de kaas in Wisconsin is? Geen idee, maar 'graskaas' is altijd wel lekker.
Ik ben een echte fan van Beemsterkaas, maar hoe de kaas in Wisconsin is? Geen idee, maar 'graskaas' is altijd wel lekker.
-
- Amerika-ontdekker
In Thorpe zijn een aantal jaren geleden twee Nederlandse broers neergestreken die momenteel een melkveebedrijf runnen. Een van hun echtgenotes maakt heerlijke Goudse kaas (sorry Benno), in diverse soorten en maten. Zoals met fenegriek, zwarte peper etc etc. Je kunt de kaas zelfs online bestellen en thuis geleverd krijgen..... De kaas heeft hier in Wisconsin ook diverse prijzen gewonnen en is echt vreselijk lekker! Niet dat ik alleen maar Goudse kaas hoef hoor, maar deze is wel erg goed.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Simone, nou laat je me kwijlen zonder een link te vermelden 

- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ha, Ned in MO is me voor. Maar de fenegriek hielp, even "bingen" en voila: http://www.hollandsfamilycheese.com/
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ben vorig jaar in Wisconsin geweest en ik kan me helemaal vinden in het stuk van Simone.
-
- Amerika-ontdekker
Over 5 maandjes gaan we richting South Dakato en ben ik heel benieuwd wat ik allemaal ga zien.
Misschien help ik dan mee om het populairder te maken. De andere staten doen wij helaas niet aan.
Misschien help ik dan mee om het populairder te maken. De andere staten doen wij helaas niet aan.
Chicago is ERG leuk - vooral tussen maart en november als het weer lekker is - maar iedereen moet lekker zelf weten waar hij/zij de vakatiedollars wil besteden, toch? Over smaak valt niet te twisten.