Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wie is er in het WTC in New York geweest?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
pointdexter
Amerika-newbie

Wie is er in het WTC in New York geweest?

Bericht door pointdexter »

In 1995 had ik voorrecht om het World Trade Center in New York te bezoeken. Een geweldige ervaring. Ik ben op de hoogste etage van WTC 1 geweest en het uitzicht was prachtig, maar eng.

Na alles wat er gebeurd is in 2001 lijkt dat bezoek wel een droom, heel onwerkelijk. Gelukkig heb ik de foto's nog.

Wie herkent dit en heeft hetzelfde gevoel?
Bennogr
Amerika-expert

Re: Wie is er in het WTC in New York geweest?

Bericht door Bennogr »

Net terug van een paar dagen New York en de herinneringen kwamen weer op.

Heb het WTC nog zien bouwen, vanaf het dak van een hotel in Brooklyn Hieghts. Ben er daarna vrij regelmatig geweest, vooral in de bar helemaal bovenin. En met de kinderen op het uitzichtterras. Plus een keer dat journalisten uitgenodigd waren door de Port Authority of New York/New Jersey om het jaarlijkse vuurwerk op 4 juli te komen bekijken vanuit de hoogte. Helaas was het die dag zo mistig dat je niet eens de andere toren kon zien, laat staan het vuurwerk. Dat heb ik alleen maar gehoord.

Het blijft een gat in de stad (hoewel ik nog niet bij de put ben geweest.) Vroeger wist je altijd waar Manhattan eindigde als je in Brooklyn, Queens of New Jersey was. Dat eindpunt is er nu niet meer.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
pointdexter
Amerika-newbie

Bericht door pointdexter »

Met die bar bedoel je waarschijnlijk het 'windows on the world' restaurant. Dat was in de North Tower (WTC1) en dezelfde plek waar ik ben geweest. Je zult met mij eens zijn dat de Twin Towers enorm indrukwekkend waren, ook zonder de mythe die er nu omheen hangt. Ik weet nog dat ik voor de twee torens stond en omhoog keek en zei: "WOW!".

Het moet een vreemde ervaring zijn om nu naar New York te gaan en te zien dat ze er niet meer zijn. De skyline van New York ziet er nu gewoon leeg uit.
Laatst gewijzigd door pointdexter op 30 nov 2009, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
headhunterke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door headhunterke »

Ben er zelf niet geweest (was net 11 op 9/11), maar ik vind het vreselijk jammer dat ik die kans niet gekregen heb.
Het is inderdaad een gat in de stad.
Maar ik krijg telkens rillingen als ik er voorbij loop hoor.
Wetend dat er die dag zoveel mensen het leven lieten, en duizenden families in treurnis leefden, en nu alles gewoon doorgaat.
Bij mij voelt het aan alsof ik een klein stukje van de angst en het vedriet meedraag.
Ook loert er om de hoek altijd het gevaar dat zoiets opnieuw gebeurd, en het is volgens mij maar een kwestie van tijd.

Ja, tuurlijk, life goes on, maar als je er ff bij stilstaat is het maar een heel eng gevoel.

Ik was er dit jaar op 11 september, en ik vond dat er toen maar een heel rare sfeer hing.
Ik ben dan niet bij Ground Zero geweest, en je ziet dat de New Yorkers proberen om zo normaal mogelijk te doen, maar je voelt gewoon dat ze nog altijd angstig en rouwig zijn.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Tans4USA
Amerikakenner

Bericht door Tans4USA »

Wij zijn in 1991 op de Twin Towers geweest. Weet nog dat ik dit een beetje eng vond maar wel heel indrukwekkend.
In het restaurant Windows of the World zat ook een soort souvenirshop. Hier hebben we een poster van New York gekocht (A view of the World, met een getekend New York). Dit heeft nu een heel speciale waarde voor ons.
Afgelopen zomer waren we weer in New York en vind het heel raar om die bouwput te zien en de skyline is zo "kaal" zonder die torens.
cloggie68
Amerikafan

Bericht door cloggie68 »

Eind jaren 90 ben ik met een vriendinnetje op het WTC geweest tijdens een weekendje weg... veel foto's heb ik er helaas niet meer van (en al helemaal niet digitaal natuurlijk). In 2001 (maart) ben ik met mijn man een paar dagen naar NY geweest maar kozen we ervoor om naar het Empire State Building te gaan en niet naar het WTC... We konden natuurlijk nooit bedenken dat het er een half jaar later niet meer zou staan! Nu gaan we in februari voor het eerst weer terug... zal wel gek zijn om die plek weer te bezoeken... tenminste de omgeving want ik begrijp dat er verder rondom ground zero niet veel te zien is.
mtlang84
Amerika-ontdekker

Bericht door mtlang84 »

Ook ik vind het heel jammer dat ik er niet ben geweest. Krijg altijd een beetje een raar gevoel als ik die miniatuur WTC'tjes in de souvenirshops/stands zie staan.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Ik vind het ook ongelofelijk jammer dat ik er nooit in ben geweest. Ik zat toen nog in groep 7 als ik me niet vergis en ik kan me die dag nog herrineren als gisteren. Ik kwam thuis waar ik mijn moeder aantrof die met grote ogen naar de TV zat te staren, ze had net daarvoor het tweede vliegtuig live de tweede toren in zien vliegen. Ik ben toen naar de verjaardag gegaan van een vriend waar ik nu natuurlijk ongelofelijke spijt van heb. Ik was toen nog veel jonger en eigenlijk besefte ik me pas die avond wat er was gebeurd, ook ik was toen niet meer van de TV weg te slaan.

Ik heb al van jongs af aan een fascinatie gehad voor hoge gebouwen en wolkenkrabbers. In 2001 had ik me alleen nog nooit verdiept in Amerika en ik kende de Twin Towers nog niet eens. Toen ik later op internet ben gaan zoeken ben ik erachter gekomen hoe schitterend die torens waren. Mooi recht, hoekig, statig en recht omhoog. Vind het enorm jammer dat ik ze nooit heb mogen bewonderen want ik ben eigenlijk nog steeds heel erg benieuwd hoe ze er in het echt uit hebben gezien en hoe het zou zijn geweest als je beneden stond aan het WTC. Die vraag kan alleen nooit beantwoord worden...

Twee weken terug ben ik op Ground Zero geweest. Ik had een stilte om die plek heen verwacht maar eigenlijk was het gewoon een grote bouwput waar iedereen druk aan het werk is en alles behalve een stilte hangt. Een put was het niet echt meer want het frame voor de eerste verdiepingen van de nieuwe torens staat al op zijn plaats. De New Yorkers zijn al direct doorgegaan met het leven en hebben er alles aan gedaan om niet bij de pakken neer te gaan zitten en dat is goed te merken. De New Yorkers liepen straal voorbij Ground Zero (natuurlijk omdat ze het heel goed kennen) en vooral de touristen bleven staan kijken. Dat is de reden dat ik Ground Zero niet zo indrukwekkend vond, totdat ik in het museum ben geweest. Je ziet daar de foto's van de overleden mensen waar je echt een brok van in je keel krijgt. Als je dan ook nog de citaten van die dag leest en je weer buiten staat, dan pas begrijp je hoe erg die aanslag is geweest.

Dus, om even de vraag te beantwoorden: Helaas ben ik nooit in het WTC in New York geweest.
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
RoyBergen
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door RoyBergen »

In september 1999 ben ik daar op de top geweest met mijn beste vriend, een geweldige ervaring, kijk nog wel eens terug in de foto's, ik filmde toen ook een stukje, en het frapante was dat ik daar een aantal (bin ladin achtige) types op mn video heb staan die om zich heen wijzen, daar heb ik nog wel eens aan teruggedacht kan ik je vertellen....
Mn vriend en ik waren 11 09 weer samen op vakantie in Noorwegen, toen zaten we lang in huttaheitie bij een gletsjer, we hoorden dus pas een dag later wat er aan de hand was....
in 2003 ben ik er in juni met mn vriendin geweest (bij de krater zeg maar) Dat was best raar, het best herinner ik me dat er heel veel souvenier verkopers waren met van die irak kaarten met foto's erop. Ook waren er een aantal mensen heel boos op die omdat ze geld verdienden aan deze katastrofe en moedigden ons aan om niets af te nemen aldaar.....dat deden we dus ook maar niet... :roll:
kendor
Amerikakenner

Bericht door kendor »

Zijn erop geweest. Kijken nog wel eens de video en de pics terug. Blijft toch een aparte ervaring.
RuudB
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door RuudB »

In 1999 op huwelijksreis geweest naar New York! Wij zijn wel in het WTC geweest, erg imposant, maar niet naar boven. We waren al op het Empire State Building geweest en dachten het WTC een volgende keer te doen (bij 12,5 jarig huwelijk of zo). In mei dit jaar nog wel naar de plek geweest. Door het slechte weer niet veel kunnen zien en ontdekken. Het is een gewone bouwput geworden.
Afbeelding
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Ik ben op de 106e verdieping geweest (veeeeeeeeeeeele jaren geleden) omdat mijn vriendin Anne daar weer een vriendin had werken. Gigantisch uitzicht. Een maand voor 9-11 zijn Wijbe en Jeff er nog geweest. We hebben ook "het gat" gezien.
Verdrietig!
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
SteveHallemans
Amerika-ontdekker

Bericht door SteveHallemans »

Op 7 november 2000 heb ik er na lang wachten mijn 18de verjaardag mogen vieren (mijn 1ste reis naar de VS trouwens) ... en dan bedoel ik wel degelijk 'op' mogen vieren ! We waren trouwens de enigste bezoekers op het uitkijk-platform (rond 9h15) en ik heb er toen, zonder bij na te denken, de menu-kaart van de Top of the World cafetaria die er was meegenomen en in mijn rugzak gestoken... nu zoveel jaren later weet ik niet meer, tot mijn allergrootste spijt, waar ik deze gestoken heb ! Het was er toen zo helder dat je de ronding van de aarde kon zien en ik heb nog steeds de foto die ze namen alvorens je de lift indook... een foto met de twins op de achtergrond (op doek weliswaar) ! Damn...
I have a dream... but first 'dinner' !
pimvdh
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door pimvdh »

Ik wou dat ik er geweest was. Ik ga wel meteen in het nieuwe WTC als hij opengaat in 2012 ergens.
buur
Amerikakenner

Bericht door buur »

Ik ben nooit in NYC geweest, maar mijn vrouw was als kind met haar grootouders een week in New York. Zij waren niet boven op de WTC, maar zij had het natuurlijk vanonder gezien.
Groetjes, Thomas.
cloggie68
Amerikafan

Bericht door cloggie68 »

Eerder schreef ik dat ik wel op het WTC was geweest, afgelopen zaterdag waren we er weer en het is toch iets bijzonders. Het was zo'n herkenbare plek en nu herken je het niet van 'verre'. Je 'weet' aan de hand van de omgeving dat het 'de plek' was en toch lijkt het anders. Misschien omdat we er op zondagmorgen half 9 waren en er nog niemand met een camera liep moesten we echt even kijken of dit het wel was. Maar het klopte, we herkenden de omgeving en natuurlijk was het afgezet met houten panelen. Meer indrukwekkend vond ik het visitor center en het center waar je de nieuwe plannen voor het WTC terrein kon zien. Ik vind dat het erg mooi wordt met een goede manier om de torens te herinneren.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

In 1992 ben ik er geweest en ik stond ook zo weer buiten. Ik mocht niet in mijn "korte broek" naar boven :-x
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
jaha
Amerikafan

Bericht door jaha »

Helaas niet gezien wel het gapende gat daarna :(
greetje
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door greetje »

Wij zijn tijdens onze huwelijksreis in 1997 bovenop geweest. Herinner me nog goed de lift. Er leek geen eind aan te komen....Blij dat we toen de keuze gemaakt hebben om naar boven te gaan.

Greetje
groetjes, Greetje

And that's the wonderful thing about family travel: it provides you with experiences that will remain locked forever in the scar tissue of your mind. ~Dave Barry
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Heb zelf in 1998 op het dak gestaan, overweldigende ervaring idd.
De foto's heb ik nog gelukkig!!
Het gekke was dat toen ik die torens in zag storten mijn eerste gedachte ook was: "OOOH die mensen op het dak!!!"
Terwijl het deck nog niet open was volgens mij dus er liepen nog geen toeristen rond...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer